►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Digi24 face un istoric al “realizărilor” româneÈ™ti privind construcÈ›ia de autostrăzi. Evident, nu sunt multe de spus decât la capitolul probleme curente, unde chiar È™i È™oselele existente sunt departe de a putea fi numite autostrăzi. Cele viitoare sunt simple proiecte, linii trase pe o hartă.
Urmăriți-l pe video sau citiți-l aici, e interesant.
Un rezumat în cifre a ceea ce România a reuÅŸit în jumătate de secol în materie de autostrăzi ar suna aÅŸa: 648 de kilometri inauguraÅ£i, 212 în construcÅ£ie – din care 44 ar trebui să fie gata până la finalul anului – ÅŸi 136 în licitaÅ£ie.
Atât. 860 de kilometri de autostrăzi vom avea peste câțiva ani, un nimic având în vedere suprafața țării și poziția ei geografică, iar din aceștia o mare parte nu ar căpăta certificarea de autostradă, dacă s-ar face o analiză specială, lipsindu-le gardurile de protecție, semnalizările normale și alte elemente considerate normale pentru o șosea de mare viteză. Zeci de milioane cheltuite pe studii de fezabilitate ce nu au fost apoi concretizate, sute de milioane de euro date pe lucrări nefinalizate, tronsoane neconectate și cel mai mare preț pe kilometru.
Și că veni vorba, ce se întâmplă cu primii 27 de kilometri din Autostrada Soarelui, aceia făcuți pe plăci de beton? De atâția ani și mai ales în afara sezonului estival, când A2 e ca și părăsită, nu se putea asfalta pe rând câte o bandă? E ridicol modul în care se merge pe acolo, cu acel zgomot de rulaj și cu șocuri de parcă ai fi pe poligonul de testare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
24 comentarii
31/07/2014 la 2:40 PM
Meritam sa fim invadati.
Catalin(Citează)
31/07/2014 la 2:41 PM
Poate ne fac altii drumuri din banii lor daca noi nu suntem in stare.
Catalin(Citează)
31/07/2014 la 5:14 PM
Niciodata n-am inteles de ce s-a facut A2 pe placi de beton la intrarea in Bucuresti. E o mare porcarie!
dora(Citează)
31/07/2014 la 6:30 PM
@dora, asa a vrut ADI.
Roxana(Citează)
31/07/2014 la 6:40 PM
Si intr-o astfel de tara careia ii trebuiesc mii de lucruri ESENTIALE se fac mitinguri ca sunt masinile parcate pe trotuare. :D
alexEAT(Citează)
01/08/2014 la 11:11 AM
@alexEAT: toate lucrurile sunt importante, nu doar șoferii și mașinile lor.
nwradu(Citează)
31/07/2014 la 7:02 PM
Eu am auzit ca ar fi fost construita pe placi pentru ca avioanele sa poata ateriza in caz l de urgenta pe ea. Asa a dat ordin Ceausescu…acum nu stiu cat de adevarat o fi.
Alexandru C.(Citează)
01/08/2014 la 11:11 AM
@Alexandru C.: n-are nici o legătură. Avioanele pot ateriza și pe asfalt, fără legătură cu faptul că nu a fost oricum acest plan.
nwradu(Citează)
31/07/2014 la 7:17 PM
A2 – în afară de w/e vara e mai mult goală
A1 – pâna la PloieÈ™ti – liniÈ™te È™i pace
Sibiu – Deva – e mai multă lume, dar nimic de speriat.
TimiÈ™oara – Arad – nimeni – ultima oară când am trecut am întâlnit o singura maÈ™ină pe sensul opus -asta e fost recordul
Mai bine ar face niște centuri pe dn-uri și cred că ar fi suficient.
Combo(Citează)
31/07/2014 la 8:18 PM
@Roxana – care Adi ca e de pe timpul lui Ceausescu.
@Combo – asa e ca mergi cu masina in afara orasului odata pe an? Esti constient de ce “autostrazile” din Romania nu au trafic nu? Faptul ca is 10 cioturi de cate 15-20 km incat de multe ori nici nu iti mai vine sa iesi de pe DN ca sa mergi 20 km pe autostrada, SI pe bucatile din Sibiu – Deva care au fost data in folosinta mai devreme nu circula nimeni, dupa ce a devenit mai fluenta autostrada apar si masinile.
alex(Citează)
31/07/2014 la 9:33 PM
@alex: De aia e DN1 plin și A1 gol, că pleacă din București și ajung la Ploiești amândouă. București Constanța ce ar avea ? Doar leagă unul din marile porturi ale Europei cu al șaselea mare oraș al Europei.
Eu cred ca pur și simplu în România nu e trafic de umplut autostrăzi.
Combo(Citează)
01/08/2014 la 11:14 AM
@Combo, @alex: e ceva mai complicat de atât. Riscăm să ajungem ca la portugheze. Am mers de la Lisabona la Porto 300 de km pe autostradă, lejer la dus, pustiu la întors, pe seară. Am aflat apoi că portughezii nu vor să plătească taxele (am dat aproape 70 euro dus-întors) și merg pe drumurile naționale ce unesc aceleași localități.
Eu cred totuși că România ar avea multe destinații pentru turismul intern, dar parcă nu ai chef să pleci de acasă când știi cât de greu ajungi acolo.
nwradu(Citează)
31/07/2014 la 10:50 PM
Mi se pare ca incurci A1 cu A3. A3 e gol si DN1 plin pentru ca A3 nu intra pana in oras si accesul e destul de dificil.
A1 Bucuresti – Pitesti va avea mai mult trafic cand va continua, oricum ultima data cand am mers pe A1 era trafic, nu cum e in Italia/Franta dar era trafic.
Autostrazi se mai fac si pentru siguranta participantilor la trafic, facuse un user de pe forumul SSC o comparatie intre accidentele mortale pe DN-uri inainte si dupa deschiderea autostrazilor aferente, cifrele alea ar trebui prezentate mult mult mai des, poate vor constientiza si politicienii ce inseamna lipsa autostrazilor si la siguranta cetatenilor.
In plus odata cu autostrazile si mobilitatea oamenilor creste. In vest sa mergi la servici la o distanta de ~70 km nu e o problema asa mare. Vorbeam acum aproximativ un an cu un italian care “se plangea” ca, chiar daca lumea castiga mai putini bani de cand cu criza, chiar daca pretul carburantilor a crescut si taxele de autostrada la fel, numarul masinilor nu scade blocaje fiind in mod frecvent pe autostrazile din jurul marilor orase, chiar daca se mai largesc cu cate o banda pe sens, se mai adauga o banda pe bretelele de iesire etc.
alex(Citează)
01/08/2014 la 12:28 AM
E o problemă de ce a fost întâi, oul sau găina. Nu avem trafic pentru ca nu sunt autostrăzi și nu avem autostrăzi pentru ca nu e trafic. Iar idea ar fi să facem autostrăzi, ca o să vedem noi trafic de nu putem duce.
“Nicio autostrada din Romania nu se susÈ›ine din trafic, la acest moment, în 2014. Avem prognoze de trafic pentru 2020, 2025” zicea unul de la CNADR.
Combo(Citează)
01/08/2014 la 11:37 AM
Radu, nu vorbim aici de taxare, momentan in Romania nu exista autostrada taxata(cu exceptia taxei de pod de la Cernavoda, dar aia e altceva). Cel putin pana in momentul in care se construieste o retea decenta de autostrazi in Romania, deci acei minim 2000km promisi de toti politicienii in campanie, sa introduci taxe ar fi o prostie. Si asa romanul nu plateste taxe, exemplul cel mai bun poate fi vazut in Iasi, in centrul orasului existand o parcare subterana cu aprox 2000 de locuri cu 2 lei pe ora, stradutele din jurul complexului sunt pline de masini parcate aiurea, doar ca sa nu dea 2 lei pe ora.
alex(Citează)
02/08/2014 la 11:21 AM
@alex: și aici e la fel, au ajuns mârlanii sa parcheze pe pod la Eroilor, deși chiar vizavi e ditamai parcarea cu plată, goală la ora aceea.
nwradu(Citează)
01/08/2014 la 4:37 PM
Cateva mici intrebari, unele retorice:
1. E adevarat ca o autostrada se construieste in primul rand pentru transportul marfii si abia apoi pentru turism? DA sau NU
2. E teoria conspiratiei “nefondata” faptul ca, in ultimii 25 ani, constructia de autostrazi a fost in mod voit incetinita din afara (in special Olanda) pentru a nu mari importanta “geo-economica” a Portului Constanta in competitie cu uriasele investitii Rotterdam si Amsterdam? DA sau NU
3. E teoria conspiratiei “nefondata” faptul ca, in loc sa investesti in ruta Sibiu – Deva – Lugoj-Timisoara- Nadlac de la bun inceput, tu pui resurse uriase intr-o structura similara (Autostrada Transilvania), paralela cu prima, care ar fi trebuit sa duca cam sensibil cam tot prin acelasi loc in Ungaria, doar pentru a “plati”, spre exemplu, admiterea in UE si NATO? DA sau NU?
4. E adevarat ca multe campanii electorale au fost finantate, indirect, din sumele uriase de bani cheltuiti pentru a “naste” Km acestia de autostrada de care faceti vorbire in articol? DA sau NU
In plus, poate fi adevarat ca, aceia dintre noi (multi dealtfel) care nu mergem constant sa votam in primul rand din sictir fata de clasa politica, validam indirect acest jaf care, din pacate, se face pe banii platiti TOT de NOI prin taxe, impozite, amenzi, dobanzi, contributii, etc? DA sau NU
Hai ca cei ce-au stabilit noul imn de stat au incercat macar sa ne faca sa stim sa raspundem la intrebarile de mai sus, cel putin prin mesajul direct din primul rand al primei strofe :)
LucianD(Citează)
01/08/2014 la 6:23 PM
@LucianD: COnstanța intra în competiție cu porturile de la Marea Nordului din cauza Dunării. Pe șosea ar fi oricum mai scump.
Combo(Citează)
01/08/2014 la 8:37 PM
Din câte È™tiu eu partea de autostrada compusă din placi de beton este pentru a permite accesul tancurilor spre capitala de la o baza din zona. Oricum È™i în alte tari sunt autostrăzi proaste… Nu e asta o gaura în cer.
Soacra(Citează)
02/08/2014 la 11:42 AM
Dacă aveți 30 de minute, urmăriți interviul cu Ioan Rus, ministrul transporturilor, de la Digi24. A spus multe lucruri interesante, de la culoare la planuri, probleme, contracte, bani și altele.
http://www.digi24.ro/Media/Stiri/Digi24/Special/Romania+cu+incetinitorul/ROMANIA+CU+INCETINITORUL+Ioan+Rus+ministrul+Transporturilor+In+2
nwradu(Citează)
02/08/2014 la 12:01 PM
@Combo, de acord, dar nu orice marfa se transporta pe Dunare, de exemplu cele cu termen de livrare scurt, sau perisabile, acelea merg pe autostrada cu camionul, sau cu trenul, de la caz la caz.
De unde opozitia istorica a Olandei pentru accesul nostru la spatiul Schengen? Ne putem totusi gandi si la asta, interese comerciale.
LucianD(Citează)
02/08/2014 la 1:25 PM
Nu cred că Rotterdam-ul are mare legătură cu Constanța. La o adică sunt multe alte porturi în Mediterană care ar putea fi concurență cu olandezii.
nwradu(Citează)
03/08/2014 la 8:46 AM
Constanța și Rotterdam au avantajul ca sunt legate tot pe apa cu zona industriala de pe Rin. Și din Asia prin Suez e mai aproape prin Constanța. Și pe apă costul e ceva de genul 2 dolari/tonă vs 17 pe șosea sau ceva de genul ăsta.
Combo(Citează)
04/08/2014 la 9:41 AM
Pe portiunea pana la Fundulea de pa A2 nu sunt placi de beton in sistem clasic. Asta ar insemna sa fie cum era portiunea dintre Cernavoda si Fetesti in anii din jurul Revolutiei sau cele din Cehia de prin ani 2000 (ar putea fi si acum dar nu am mai fost pe acolo cu masina de atunci). Este o placa turnata continuu (ma rog, 2 paralele) cu profil anti derapaj si drenaj de apa.
Pentru acei 30 de km sau cati sunt a fost ales sistemul american (si inca unul destul de comod pentru sofer). De ce a fost ales? Poate pentru ca proiectantul e o companie cu proprietari americani, poate din motivele de mai sus, poate din motiv de rezistenta in timp. Pana la urma a rezistat 10 ani fara prea mari interventii. Pe celelalte parti s-au tot facut reasfaltari ale straturilor de uzura si mereu apar gropi dupa iarna, gropi in care iti poti rupe roata la propriu. Nu stiu cati dintre voi mergeti prin februarie-aprilie pe drumul ala dar ati putea avea ocazia sa vedeti niste carii abisale.
nashu_mare(Citează)