►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Când mi s-au prezentat tehnologiile Mercedes disponibile, în funcție de model, pe C, E sau noua limuzină S am rămas cu impresia că cei de la Mercedes nu construiesc doar mașini, ci computere pe roți. Sau măcar că dau o importanță la fel de mare diverselor funcții computerizate de asistență pentru șofer precum dau elementelor clasice ce alcătuiesc un autovehicul.
Cea care m-a dat pe spate este camera video 360 de grade văzută pe un S. Mașina are mai multe camere video montate pe ea, iar aici folosește patru dintre ele, câte una pe fiecare parte. Computerul de bord combină toate fluxurile video într-o singură imagine, arătându-ți împrejurimile ca și cum ai privi mașina de sus, de deasupra ei.
Vezi cam un metru în jurul mașinii, dar în toate direcțiile. Chestia asta te ajută enorm de mult la parcare și la alte manevre de precizie, încât senzorii de parcare față spate devin aproape inutili. Mai mult, acest sistem și senzorii de proximitate sunt complementați pe al doilea ecran de imaginea nealterată de la camera față sau spate, ca să vezi exact cum parchezi.
Există un sistem de recunoaștere a indicatoarelor rutiere. Ne-am plimbat pe lângă câteva și mașina afișa pe bord limitarea curentă de viteză și indicatoare precum depășirea interzisă, detectându-le cu ajutorul unei camere video.
Mai multe radare sunt plasate pe autoturism, adaptate pentru distanțele de 200, 60 și 30 de metri cu diverse unghiuri de scanare. Dacă detectează o altă mașină sau un pieton, mașina poate inclusiv să frâneze automat și să te avertizeze cu semnale sonore, iar în cazul unui accident activează sistemele pre-safe, care strâng centura, modifica poziția scaunelor pentru cea mai sigură poziție șamd. Dacă radarul detectează o mașină care se apropie prea tare din spate, o avertizează prin clipirea rapidă a stopurilor, ca să facă șoferul respectiv atent.
Un alt sistem analizează modul în care conduci și după vreo 20 de minute poate detecta când obosești. Dacă mașina a decis că ai obosit, te avertizează că este cazul să te odihnești sau poate să bei o cafea. Mercedes încă n-a montat și espressor pe mașină, dar poate la generația următoare.
Radarul de bord și camerele video detectează autovehiculele din fața ta sau liniile benzilor de pe șosea și mențin mașina pe mijlocul benzii. Sistemul se numește Distronic Plus cu Steer Control. Dacă cel din față frânează, frânează automat și Mercedes-ul tău, iar apoi accelereaza la loc. Dacă cel din față cotește ușor, de exemplu pentru a ocoli o groapă sau ia o curbă largă pe autostradă, Mercedes-ul tău îl urmează. Totuși, ca să nu conducă mașina de capul ei, imediat ce face astfel de manevre automate te avertizează cu semnale sonore discrete și detectează când ai pus mâinile la loc pe volan (bănuiesc că-i ceva capacitiv în el).
Parktronic parchează singur mașina. După ce este detectat un loc liber de parcare, mașina se manevrează singură acolo, iar tu o controlezi doar din frână. Asta nu-i ceva nou, v-am mai arătat sistemul și pe modele de la alți producători. Mercedes include și funcția de a ieși din parcare, adică manevrează singură față-spate și îți redă controlul după ce a scos botul în stradă.
Alte sisteme de asistență la frânare folosesc radarele pentru a detecta distanța până la obstacolul din față. Dacă mașina determină că tu nu frânezi suficient de tare pentru a opri în siguranță, frânează ea la maxim, indiferent cât de puțin apeși tu pedala.
Poți opta pentru iluminarea cu infraroșu a drumului. Pe timp de noapte în ecranul mașinii vei vedea mult mai bine eventuali pietoni sau căruțe de pe drum, în imagini alb-negru. Nu-i ceva nou pentru clasa S, dar este foarte cool.
Magic Body Control folosește camere video pentru a detecta denivelările drumului, iar suspensia este imediat adaptată pe fiecare roată pentru a compensa. Rezultatul este că denivelările nu se simt în interior.
Despre restul sistemelor, precum scaune încălzite, multimedia, masaj, memorie pentru poziție, asistență unghi mort, faruri adaptive și multe altele nu mai zic. Iar pentru cele despre care am scris mai sus sunt valabile tot felul de scenarii și reglaje, plus dezactivarea lor, încât mă întreb foarte serios ce procesor are mașina pentru a analiza și coordona atâtea lucruri în fracțiuni de secundă.
Tehnologiile acestea de pe autoturismele de lux sunt foarte atrăgătoare pentru mine, cred că aș putea scrie zeci de articole despre cum funcționează ele în detaliu, pe ce senzori se bazează și ce analiză fac. Este o artă să dezvolți astfel de tehnologii, să le montezi pe un autovehicul și să le faci să funcționeze suficient de bine încât să le trimiți în producția de serie.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
19/06/2014 la 1:29 PM
mda… dar cu reparațiile, mai ales peste 10 ani, cînd încep să cedeze una, alta, oare cum o fi ? atîtea radare, camere, interfețe, integrarea lor în celelalte sisteme electronice pt a avea acces la frînare, etc… fiecare reprezintă un punct suplimentar de defectare, cu rezultate… imprevizibile. Ce va fi dacă mașina se va decide să frîneze brusc în mijlocul șoselei pt că a apărut o problemă la radarul față și i se pare că cineva a frînat în fața ta ?
mă rog… ce spun eu, e că astea devin mașini care nu se prea mai pot vinde la second-hand, devin prohibitiv de scumpe și complicate de reparat. Merg cînd sînt noi, apoi…
alias(Citează)
19/06/2014 la 1:32 PM
Păi scrie. Că de cugetări despre pseudovedete inutile mi s-a cam luat.
nea_caisă(Citează)
19/06/2014 la 2:52 PM
@nea_caisă: scriu, dar îmi trebuie mașină și timp să filmez și cercetez totul. Că să scrii din broșuri nu-i vreo mare scofală. Dacă n-aș fi fost la prezentarea lor nici nu știam ce înseamnă chestiile prezentate pe site, care sunt destul de criptice și nu dau detaliile exacte despre viteze, distanțe, felul în care e configurat radarul samd.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 1:37 PM
Și m-am abținut să zic ceva despre reparații că poate poate în anul 2014 o fi înțeles pulimea cum vine asta cu masini SH. Dar se pare ca nu, așa că o să clarific:
dacă nu-ți permiți reparațiile (și mai ales să estimezi cât ar costa pe termen lung), nu e pentru tine, ești prea sărac. Asta e, înapoi la oltcit.
nea_caisă(Citează)
19/06/2014 la 1:46 PM
Eu cred că pe termen lung sistemele electronice se vor dovedi cele mai fiabile. Pentru industria auto se folosesc diverse certificări care atrag automat componente fiabile și de asemenea cred că Mercedes le montează pe mașină după ce s-a sigurat că nu vor pica.
Pe termen lung sunt șanse mai mari să te coste mult piesele mecanice uzuale, nu electronica.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 2:09 PM
@nea_caisa sint de acord cu tine. Daca nu-ti permiti reparatiile la o masina, indiferent de cit de mult o tii, nu ti-o permiti.
Insa mai e si ideea urmatoare: dupa 5 ani pica chestii de pe masina. Moment in care vinzarea ar fi serios afectata. Si daca vrei sa o repari vezi ca piesele costa cam jumatate din masina noua. Si iti trece. Chiar daca iti permiti sa o repari fara discutii, totusi orice om care munceste pt bani se intreaba daca are sens. Doar economic vorbind.
jules(Citează)
19/06/2014 la 2:36 PM
@jules: problema este pusă dur.
Sigur, vorbim de limuzine. Este însă normal să te gândești și la costurile de întreținere și mentenanță, eventual de service. Trebuie să le calcuezi pentru a te decide dacă îți permiți sau nu mașina.
Totuși, repet, nu cred că electronica suplimentară va fi problema. Sunt sisteme fiabile. Tot amortizoarele și ambreiajul vor fi probleme uzuale.
O problemă mai apare în caz de accident. Lovești botul mașinii și acum strici și o cameră video, trei radare, senzori de parcare, capota sare pentru a preveni accidentarea pietonilor șamd. Dar asta intră în partea cu “îți permiți mașina sau nu”, inclusiv un CASCO.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 2:35 PM
Apropo de ce procesoare sunt instalate in masina.. Sper sa nu ma insele memoria, dar anii trecuti asistam la o prezentare Intel la care ziceau ca un BMW seria 7 are vreo 8 procesoare i7 instalate in ea.
Crocodilul(Citează)
19/06/2014 la 2:56 PM
@Crocodilul: nu zic că n-ai dreptate, dar m-ar mira un pic. Mă aștept să folosească procesoare specializate, de fapt chipset-uri care includ și memoria și flash-ul de stocare, nu un procesor Intel cu o placă de bază Asus și memorie RAM.
De exemplu Audi și Tesla colaborează cu nVidia și probabil nu doar pentru multimedia, Texas Instruments a făcut de mult mutarea spre Automotive și probabil sunt băgați cu firmele americane etc.
Dacă Mercedes lucrează cu Intel, mă aștept mai degrabă să lucreze cu SoC-uri Atom.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 3:15 PM
Mda, stiti si voi 3 cuvinte, soc, dsp si intel si va dati cu parerea ca sa aiba google ce indexa aiurea.
Hai sa va zic eu ceva de va lasa cu gura cascata:
90% din componentele de pe mercedes, bmw samd sunt facute prin tari ca Romania.
Cand spun facute ma refer la proiectare…
Catalin(Citează)
19/06/2014 la 3:36 PM
@Catalin: și ce legătură are? Avem proiectanți buni în România, majoritatea firmelor mari au sedii aici. Intel R&D, Freescale, Infineon n-au ales România doar pentru că-i ieftină, că așa mergeau direct în India.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 3:17 PM
Ba de fapt fiind ultimul răcnet în tehnologie, electronica s-ar putea să nu fie prea fiabilă. Scopul e aici chiar testarea lor înainte de a le băga în serii mari. S class e produs în volume relativ mici comparat cu celelalte modele.
La procesare video sunt în general FPGA, DSP sau procesoare foarte specializate.
De exemplu http://am.renesas.com/applications/automotive/adas/surround/index.jsp
Eu estimez zeci de “unități de procesare”. 2-3 pentru fiecare funcție.
https://www.youtube.com/watch?v=UlCwb4o7nck
nea_caisă(Citează)
19/06/2014 la 3:40 PM
@nea_caisă: nu cred că-și permit să o încerce pe clienții de clasa S, plus că este disponibilă și pe E sau C, unde deja vorbim de volume mari.
Dar da, se vor folosi procesoare specializate în funcție de situație, care sunt mult mai bune decât orice Core i7. Îmi vine mereu în minte exemplul Blu Ray-urilor: eu aveam un PC bunicel, dar nu era în stare să decodeze 1080p, făcea câte un frame pe secundă, în timp ce petardele de playere de 200 de dolari făceau asta în timp real. Procesor specializat pe o singură funcție, în timp ce procesoarele de PC-uri pot face multe chestii diferite, dar mediocru pe toate.
nwradu(Citează)
19/06/2014 la 3:24 PM
@Catalin
Mars mah d-aci! Pe bune? Esti sigur? Si ai venit sa lasi o vorba buna cum ca lumea e idioata si tu esti cel mai dastept? Du si salveaza si tu o rosia montana ceva, nu mai pierde vremea pe bloguri.
jules(Citează)
19/06/2014 la 4:15 PM
Povestiti cu un programator din mediul automotive si o sa vedeti cat de fiabile si lipsite de buguri sunt toate sistemele astea electronice, cate penalitati se platesc intre firmele de componente si cele auto dar nu apar pentru ca se tin dupa usi inchise ;).
Calin(Citează)
19/06/2014 la 4:59 PM
@Catalin Asa-i ca suferi rau? Asa e. Vii cu ton acuzator si indirect faci pe toti idioti. Ai pornit bine. Mergi de mai baga o shaorma. Si mai invata sa comunici cu oamenii. Problema e in curtea ta. Si in capul tau.
Sper ca al doilea tau nume nu e Serban. :))
jules(Citează)
19/06/2014 la 10:14 PM
N-as vrea sa vorbesc prostii, dar am un prieten in state, care lucreaza ca inginer, exact intr-un laborator de testare bord-uri si soft-uri de masini la o firma japoneza mare.
Din spusele lui, testarea softurilor si echipamentelor noi introduse pe autoturisme se face din zbor, fara a se apuca sa se faca o testare riguroasa inainte de a se instala pe masini, testarea adevarata facandu-se prin rularea/uzura masinii. Abia atunci se vede ce pica, abia in momentul ala, facandu-se o statistica cu defectele si cauzele acestora si se ofera solutia la problema.
De vina pentru aceasta situatie, si cred ca e general valabila, ar fi echipele de marketing care insista sa se introduca tot felul de inovatii si aplicatii, insuficient testate si lipsite de maturitate, totul de dragul de a vinde cat mai mult si a face fata concurentei.
In concluzie, nu te poti baza pe toate aceste facilitati in primii ani de cand au fost introduse pe piata, riscul de a se defecta fiind foarte mare. Primele loturi de masini vor avea probleme, abia dupa cativa ani, dupa ce se maturizeaza produsul se poate vorbi de un produs fiabil in timp.
byte00(Citează)
19/06/2014 la 11:00 PM
Niciodata niciodata nici macar o data n-o sa se faca experimente pe flagshipuri de la mercedes, bmw, jaguar, audi, lexus, etc. Mercedes obisnuit cu fiecare iteratie de S sa implementeze solutii si tehnologii care apar la restul producatorilor peste 7-10 ani.
In spatele inovatiilor electronice, ca tin de confort, siguranta sau control grup motopropulsor, cei care stau cu adevarat in spatele performantelor sunt prestatarii, cum ar fi bosch.
Un alt adevar e ca fiabilitatea autoturismelor in general a scazut, in parte pentru ca devin din ce in ce mai complicate, dar si din cauza ca se reduc drastic costuri si implicit totul se duce de rapa
mircea(primul)(Citează)
20/06/2014 la 1:12 AM
Nu e vorba de experimente. Pur și simplu nu ai de unde să știi ce se poate întâmpla oricât de mult ai încerca să prevezi. De aia statistic riscul e mai mare.
Și complet greșit, mașinile sunt din ce în ce mai fiabile in pofida creșterii numărului de piese electronice. Sau poate chiar din cauza creșterii sunt mai fiabile. Oricum cifrele nu mint (cel puțin la confrații nemți).
http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/pannenstatistik_detailergebnisse_2014/pannenstatistik_untere_mittelklasse.aspx?ComponentId=204573&SourcePageId=47921
nea_caisă(Citează)
20/06/2014 la 7:05 AM
Pai stai asa ca nu faci studiu astia pe 6 ani din 2004 in 2010. Il faci eventual din 1980 pana azi. Sau il faci pe toate generatiile modelului.
mircea(primul)(Citează)
20/06/2014 la 12:51 PM
@mircea(primul): n-are rost să faci un studiu mai vechi de atât, mașinile au evoluat mult în ultimii ani și pe mine mă interesează fiabilitatea acum, de când au început să bage la greu electronică pe ele, de când companiile s-au mai combinat și cumpărat, nu ce-a fost în 1980.
De exemplu Dacia. Dacă vreau să trag o concluzie despre fiabilitatea modelelor curente Logan, mă uit la datele de când este Logan pe piață, că înainte de asta era mult mai rea situația.
Mercedes a avut o stabilitate mult mai mare, dar am impresia că acum vorbim în general așa. 2004-2014 este un interval arhisuficient pentru statistici, eu le-aș limita chiar doar la generația anterioară și cea curentă, că probabil sunt legate între ele în lanțul de dezvoltare.
nwradu(Citează)
20/06/2014 la 9:17 AM
S-o crezi tu.
Tehnologiile folosite sunt cat mai noi, limbajele de programare se schimba, avanseaza, nu se mai foloseste pascal..
Catalin(Citează)