un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Prețuri mici online? Nu se plăteau taxele și impozitele

23 Jun 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

48 comentarii

Mulți dintre voi îmi arătați pe net tot felul de magazine no-name care vând telefoane sau tablete cu prețuri mult mai mici decât magazinele online mari din piață și concluzia este “huo, ăștia mari sunt niște hoți care vând la suprapreț!

În practică, se dovedește că unii dintre cei cu prețuri bune erau, de fapt, hoți. ANAF prin noua Direcția Generală Antifraudă a prins recent un lanț întreg de firme și magazine online ce aduceau produse pe sub mână și le vindeau fără a plăti taxele și impozitele necesare către stat. Iar când statul nu-ți mai cere impozitele și taxele uzuale, cred și eu că poți vinde mai ieftin.

Respectivele firme, periodic închise și redeschise sub alte nume, aduceau telefoane și tablete pe persoane fizice, la propriu câteva în valize, și apoi le vindeau online. Captura de ecran ce însoțește inclusiv comunicatul oficial ANAF este de pe online-tel.ro, un magazin unde un S5 costă 2135 lei și un iPhone 5S costă 2.329 lei, cu vreo 500 de lei sub prețul pieței. Din păcate, ANAF nu dă numele magazinelor ce făceau asta, numele respectiv l-au descoperit eu căutând pe net ce se vedea în acea captură.

Sigur, poate veți spune că ce contează, cumpărătorii primeau un telefon real, nou, la un preț bun. Sigur, dacă nu te deranjează faptul că probabil aveai logo-ul vreunui operator nemțescu sau italian pe el și că, cel mai probabil, dacă aveai nevoie de garanție nu mai găseai magazinul după 6 luni sau erai trimis la plimbare, nu e nici o problemă.

Noi cumpărătorii nu prea avem cum să știm ce-i în spatele unor firme. Eu prefer să iau de la acele magazine care au vechime și renume, chiar dacă nu-s cele mai ieftine de pe piață, dar mulți cumpărători iau de unde-i mai ieftin pe price.ro (online-tel.ro este pe locul 2 acolo) și nu se pricep suficient ca să se întrebe de ce este atât de ieftin.

Și atunci celelalte magazine online și mai ales importatorii oficiali ar trebui să vegheze la bunul mers al lucrurilor. Probabil că și acum cercetările au pornit tot de la o sesizare a importatorilor sau distribuitorilor, dar este cam al 12-lea ceas.

asus s5507

    48 comentarii

  1. aha, si eu ce ar trebui sa fac acum? sa plang fiindca am luat un telefon de la un magazin care avea cel mai mic pret de pe piata? ar trebui sa imi para rau fiindca aia nu isi plateau taxele? cat anume din taxele astea pe care le tot platim prin impozite etc se intorc la noi? de ce nu ne zici si asta?

      (Citează)

    • @deplictis: pui întrebări foarte proaste. Câte taxe se întorc la tine din impozite? Păi pune mâna și socotește cât a costat tot ce-ai folosit de-a lungul vieții, încă de când te-ai născut în maternitatea respectivă.

      Apoi întreabă-te cui îi pasă. Eu zic că magazinele online proaste îți pot face surprize cu garanția. Dacă poți să suporți riscul acesta, bravo ție, eu nu-l vreau.

      După aia ne mirăm de câți se plâng că-i nasol comerțul online și că magazinele nu respectă obligațiile.

        (Citează)

  2. Siturilor ecomerce de afara li se acorda “trusted seller” din partea unor organizatii. In indolenta mea proverbiala am crezut ca “trusted seller” este de fapt o asigurare ca nu iei teapta.
    NTZ (vorba lui Base in confruntarea cu Geoana la prezidentiale). Trusted seller se acorda de catre anaf’ul lor ca isi platesc taxele si impozitele. Am citit-o pe un .gov acu’ vreo doua luni. Daca mai gasesc link-ul il postez

      (Citează)

  3. @deplictis – Ti-au dat factura? atunci treaba lor, sa infunde puscaria.
    Dar daca nu ti-au dat factura esti partas la “shmen – jmen” care conform Codului pe nal… asta… Penal, se pedepseste cam la fel

      (Citează)

  4. @deplictis n-ai inteles nimic. Stai jos.

      (Citează)

  5. da, eu am luat un s4 de la online-tel, cu factura si garantie samsung romania… nu inteleg de ce ar trebui sa ma simt vinovat si sa cumpar de acum inainte de la magazinele “mai mari”…

      (Citează)

  6. “da’ de unde sa stiu eu ca telefonul era furat? Sa ma simt vinovat ca l-am gasit mai ieftin?”

      (Citează)

  7. @add: stau jos, poate imi explici tu daca eu nu am inteles.

      (Citează)

  8. @nashu: vorbesti ca sa nu taci, aici nu e vorba de telefoane cumparate in tren…

      (Citează)

  9. Da, nu este furat decat intr-un procent de 16-20%.

    Si nu sunt din tren pentru ca sunt “de pe net”.

      (Citează)

  10. @nashu mare: aha, si eu de unde sa stiu ca e “furat” atata timp cat primesc factura si garantie?

      (Citează)

  11. Poate nume de genul ” Apple iPhone 5S 16GB Neverlocked” sa iti dea de gandit?

      (Citează)

  12. baiatule, factura e reala, garantia e reala si originala, ce nu intelegi?

      (Citează)

  13. “Baiatule” sa ii spui doamnei care este mama ta.

    Altfel, sunt destui care dau 10 mii de euro pe un BMW X5 de 6 luni vechime si dupa aia declara cand se trezesc cu politia la usa “da, de unde sa stiu eu, boss, ca era furat? Avea si factura”. Catedoata bunul simt nu exista.

    Da, poate ti se pare un pic deplasata comparatia pentru ca furtul de la Stat “e OK”.

      (Citează)

  14. bun atunci, sunt eu mai prost… spune-mi, te rog, care dintre magazinele mari vand apple direct de la importator (care nu exista in romania)? daca tot ai dat exemplul de mai sus…

      (Citează)

    • Oare de ce o crede lumea că nu există produse Apple aduse oficial în România? Sunt atâția ani de când Apple are aici importatori oficiali, distribuitori autorizați, plus parteneriate cu cei trei operatori mari.

        (Citează)

  15. mircea(primul)

    23/06/2014 la 8:01 PM

    Ho ba ca nu vine nimeni sa iti ia telefonu din buzunar ca era sanchi, furat cum fac aia cu masinile. Comparatia e inepta. Adica ala cu masina sau telefonu imida toate actele la mana ca bunul e ok. Actele au, cel putin pe la masini niste stampile si semnaturi ale unor institutii de-ale statului. Care ori sunt reale dar fara baza ori sunt false. Indiferent, nu e treaba mea sa stiu care-i care, ca sa fiu vinovat. Iar pe la politie masinile apar daca-s furate sau nu, deci iar nu-i treaba mea daca masina s-a putut vinde.

      (Citează)

  16. @radu:
    imi jignesti inteligenta cu raspunsul asta. spune-mi care sunt intrebarile alea atat de proaste daca vrei sa avem un punct de a incepe o discutie constructiva.
    Si apoi:
    1. Chiar nu stii nivelul sanitar din romania? Chiar nu stii nivelul invatamantului din romania? Spune-mi exact ce anume a oferit statul roman unui om nascut de dupa 90 incoace. Sau spune-mi macar ce anume ti-a oferit tie daca nu stii pentru altii.
    2. Ce surprize imi poate face un magazin online cu garantia, atata timp cat e garantie originala samsung, lg, htc etc?

      (Citează)

    • @deplictis: păi noi vorbim de telefoane și tu te întrebi chestii filosofice precum ce-ți vine înapoi din taxele plătite. Nimic, uite, nu mai plăti nici o taxă și întreabă-i asta la proces.

      Cât despre garanție, poți avea surpriza că certificatul este fals. Te duci la service-ul oficial și ăia îți spun “ne pare rău, noi nu avem treabă cu acest s/n”

        (Citează)

  17. @mircea

    In cazul masinii, nu o fi treaba ta sa stii dar, daca stampilele sunt false, ramai si fara masina si fara banii dati pe ea (teoretic iti poti recupera banii de la cel care ti-a vandut-o. Mult noroc in directia aia!)

    In cazul de fata, cel al telefoanelor, poti pierde garantia, care, conform legii este asigurata in primul rand de vanzator (care, da, poate sa externalizeze serviciul). Da, probabil ca reprezentantii producatorului sau importatorul (daca nu cumva e si el iritat de importuri pe la spatele lui) vor zice “da, e produsul nostru, il reparam ca sa tinem steagul sus”, dar la limita, iti vor cere factura care poate sa fie maximum de originala si cu 3 stampile, atat timp cat firma care a emis-o e in faliment, nu ii va putea obliga nimeni sa iti repare echipamentul. Dar lasa, “chestia asta nu o sa se intample niciodata”.

    PS: https://www.nwradu.ro/2013/03/un-cititor-intreaba-probleme-cu-garantia-la-mediadot/

      (Citează)

  18. @nashu
    las deoparte faptul ca nu mi-ai raspuns la ultima intrebare.
    dar, pentru informatia mea, asa vrea sa stiu in ce lege spune ca, IN PRIMUL RAND, garantia e asigurata de vanzator? fiindca, dupa logica mea, nu poti deschide un magazin, daca nu ai si un service propriu.
    chiar astept raspuns, fara niciun fel de ironie.

      (Citează)

  19. Este responsabilitatea vanzatorului sa asigure garantia. Nu stiu de ce reiese de aici ca vanzatorul trebuie sa aibe service propriu. Poate externaliza acest serviciu, atat timp cat isi asigura obligatiile comerciale fata de client.

    Obligativitatea reparatiei de catre serviceul externalizat este fata de magazin (cu care are incheiat un contract), nu fata de clientul/posesorul obiectului defect. Daca magazinul da faliment, ghici ce se intampla cu obligatia.

    Daca ultima intrebare este cea de la punctul 2, vezi linkul postat de mine.

      (Citează)

  20. mircea(primul)

    23/06/2014 la 8:28 PM

    Da jupane, treaba e ca ala nu e vinovat (in cazul masinilor, chiar puscariabil) in cazul in care se emit actele specifice.

    Ca o avea dupa probleme cu garantia chiar daca are toate actele ok, ala e riscul lui. Dar nu e omu vinovat de nimic.

    Puscariabil sau vinovat esti daca singuru act pe care il primesti la tranzactie e flegma din palma aluia care-ti intinde mana sa inchei dealu. Si in cazu asta, si prost.

      (Citează)

  21. @mircea

    Daca factura este eliberata de o firma care a dat faliment, are fix aceeasi valoare ca un scuipat in palma. Si nici nu e vreo dovada incontestabila a faptului ca esti cumparator de buna credinta.

      (Citează)

  22. @nashu
    da, garantia este obligatia vanzatorului sa o asigure. atata timp cate ea este asigurata (in cazul meu), chiar de catre importator, de ce ar trebui sa imi fac griji si sa cumpar de la “magazinele mari”? fiindca imi sponsorizeaza blogul?

      (Citează)

  23. mircea(primul)

    23/06/2014 la 8:40 PM

    Ba e fix dovada aia. Pentru ca din diferenta de bani care ajunge la institutiile statului, eu trebuie sa fiu protejat ca nu ma pot insela aia, iar mai mult decat prin prisma unor acte nu pot evalua tranzactia.

    Mai ramane problema falimentului. Dar, in aceeasi ordine de idei, s-a gandit vreodata cineva in viata lui ca giganti ca citi bank sau vor cadea, sau orase ca detroit vor falimenta?

    Daca apare maine scandal de evaziune la emag te-ai mira?

      (Citează)

  24. @deplictis

    Nu il obliga nimeni pe importator sa ti ofere garantia atat timp cat nu ai factura ca ai cumparat de la ei. O va face el din proprie initiativa, daca nu apar probleme. In cazul unei probleme, esti singur. Nu exista “sunt cetatean european si apelez la OPC”

    Plus partea cu evaziunea sau alte chestii gri.

    @mircea

    Pai in cazul asta, nu crezi ca se poate face un lant de facturi care sa asigure “buna credinta”? Factura este doar o hartie.

    Eu m-as mira ca la magazine mari sa apara scandaluri de evaziune (mai ales cele detinute de fonduri de proprietate). Nu din cauza ca ar fi imposibil ci ca e foarte putin probabil.

      (Citează)

  25. mircea(primul)

    23/06/2014 la 9:14 PM

    O hartie care nu ar trebui sa permita planarea suspiciunilor asupra cumparatorului, fiind o dovada a faptului ca institutiile care isi iau partea prin factura respectiva au grija sa nu se falsifice.

      (Citează)

  26. Eu as fi foarte curios, adica as fi daca mi-ar pasa, de cat de oficiale sunt telefoanele vandute de Quickmobile. Hint: tableta Huawei, vanduta ca noua dar de fapt SH sau refurbished.

    Referitor la garantie, atata timp cat telefonul tau a fost produs si comercializat initial in oricare tara membra UE producatorul este obligat sa iti acorde garantie. Daca este pentru piata SUA sau vreo piata asiatica nu este obligat la nimic, pentru ca nu exista piata comuna cum exista in UE.

    ANAF a constatat un prejudiciu. Ce frumos! Si pe cine au bagat in puscarie pentru asta? Ale cui masini si case le-au confiscat pentru recuperarea prejudiciului?

      (Citează)

    • @Gaelex: și tu le dai acum pe întrebări filosofice. Au constatat un prejudiciu, îi vor trimite în judecată pe respectivii, dacă vrei să le și confiște ceva ai mai mare grijă cu cine voteze data viitoare, de preferință cu cei care promit că vor schimba legea pentru a permite confiscarea averilor ilicite.

      Vezi că-i plin netul de oameni refuzați la garanție din diverse motive mai bune sau mai rele. Au magazinele un mare talent de a le refuza. Uneori ți se spune că l-ai folosit tu incorect, deși ele folosesc asta doar ca pretext pentru a nu suporta costurile de service.

      Cât despre QM, nu știu exact cum fac, dar e o mare diferență între “telefoanele au fost cumpărate din altă țară și revândute aici în mod legal”, cum probabil face QM, și “telefoanele au fost cumpărate din altă țară și introduse aici pe numele unor persoane fizice nevoiașe sau ale unor pușcăriași, pentru a fenta legea comerțului și taxele datorate la stat”. În primul caz se numește comerț legal cu achiziție de unde-i mai ieftin, în al doilea vorbim de evaziune fiscală.

        (Citează)

  27. @deplictis: felicitari! Eşti reprezentativ pentru românia! unul din motivele pentru care iubesc ţara asta.

      (Citează)

  28. Discutia asta e similara cu aia legata asigurarile la Carpatica si Euroins. E o chestie absolut normala ca daca gasesti un pret mai bun la un magazin, si pretul e principalul criteriu, te duci acolo. Ok, emag-ul, pc garage au servicii post vanzare mult mai bune, dar daca urmaresti doar un pret bun, nu pui valoare pe asta. @deplictis duce discutia intr-o zona care nu are sens (gen cum primesti inapoi taxele alea) neintelegand ca la evaziunea curenta de ~50% din Romania nici nu are cum sa primeasca serviciile la care spera, dar nu e responsabilitatea clientului cum isi plateste magazinul taxele. Omul a primit o factura (pe care e trecut TVA-ul probabil) si o garantie la importator deci, teoretic, fix ce iti ofera orice alt retailer.
    Foarte bine ca se misca lucrurile in directia asta, foarte bine ca sunt prinsi si pusi la zid, ar trebui si dati ca exemplu. Parca nu iti vine sa faci evaziune daca stii ca risti sa ai emotii la dus.

      (Citează)

  29. Eu cred ca fiecare dintre noi trebuie sa se loveasca de o situatie din astea in care factura/certificatul de garantie pot fi false. Din acel moment fiecare cred ca se va feri sa mai ia de la magazine obscure.

      (Citează)

  30. E bine ce face anaf, dar parca ar trebui totusi sa inceapa cu marii evazionisti (ex. Dragoanele Rosii) sau acolo nu au curaj :(

      (Citează)

  31. Peste un milion de euro evaziune nu ți se pare suficient de mult?

      (Citează)

  32. Atata timp cat exista site-uri pe net, care functioneaza ca magazine de telefoane, sau de orice produse, atata timp cat primesti factura pentru produsele comandate, nu e de datoria mea sa-mi pun problema de ce sunt atat de ieftine. Daca peste 1 an aflam ca emag-ul a facut niste inginerii financiare, si-asa si-au permis reducerile de BF, eu sunt convins ca Radu, care mereu i-a recomandat pe cei de la emag castigand bani pe treaba asta va avea fix retorica lui deplictis. Si e firesc sa fie asa. Iar sa compari cazul unei masini furate cu cazul unor produse cumparate LEGAL dintr-o alta tara, pentru care nu s-au platit taxele aferente in Romania mi se pare o tampenie. Si fireste ca doar nashu_mare putea fi capabil de-o asa ineptie.

      (Citează)

  33. Da, am zis și eu mai sus, furtul de la stat nu se pune. Dar la clasa de copii speciali nu s-a învățat secretul buchisirii literelor, deci @coke nu se pricepe.

      (Citează)

  34. @nashu_mare, una e un produs furat, si alta e un produs cumparat legal pentru care nu se platesc taxe la stat. Iar tu pari a sti mult mai bine decat bine ce se-nvata sau nu la clasele de copii speciali. Mi-e indeajuns sa-ti citesc elucubratiile si-nteleg perfect de ce.

      (Citează)

  35. Da, știu, m-am mai întâlnit cu colegii tăi.

      (Citează)

  36. asta e exact aceeaşi problemă ca într-un articol mai vechi despre firmele de asigurări proaste. Cum că eu îmi fac RCA la unii unde e ieftin şi am probleme mari mai apoi, că ăia nu onorează despăgubirile.

    da, este integral vina statului să verifice şi să închidă orice afacere ilegală care este publică şi care vinde în văzul lumii, cu factură şi tot ce trebuie. Fie că vinde telefoane, fie asigurări. Nu e treaba mea ca client să-l verific şi nici nu prea am cum.

    evident cînd cumperi la colţ de stradă de la vreun “colorat”, se pune problema de complicitate. Dar nu de la un magazin online.

      (Citează)

  37. @nashu_mare pai in ex dat de mine, 1 milion de euro evaziune pe ZI. Dar e mai simplu sa te iei de cei mici

      (Citează)

  38. toate bunurile cumparate de la site-urile incriminate in acest caz trebuie sa ajunga de urgenta la mine pt o ancheta amanuntita si extinsa pe cel putin 10 ani.

      (Citează)

  39. Bună ziua,
    @Gaelex: Dacă sunteți curios să aflați cât de „oficiale” sunt telefoanele sau toate produsele vândute de QuickMobile, cea mai simplă cale este să întrebați, abia apoi să lansați un comentariu defăimător la adresa companiei.
    Toate produsele de la QuickMobile sunt legal introduse în țară, importate direct de la producător sau de la distribuitorii autorizați, în unele cazuri de branduri renumite, QuickMobile fiind singurul distribuitor autorizat în România.
    Pentru toate nelămuririle privind compania QuickMobile, vă ofer adresa mea de e-mail și vă asigur că vă răspund. adriana@thespirit.ro
    Compania QuickMobile este clientul Agenției The Spirit.

      (Citează)

  40. @Adriana Nica: Serios? Fiecare produs comercializat de QuickMobile a trecut prin mana ta? Si cele pe care cand le pornesti apar tot felul de logo-uri de operatori straini? Sau la care pe site scrie “Neversimlocked” chiar si azi? Iar o logica elementara ne spune ca afirmatia “QuickMobile este singurul distribuitor autorizat pentru Ro al anumitor branduri” nu are legatura cu obiectul discutiei noastre.

      (Citează)

  41. @Neoman. Daca stii cum lucreaza o firma nu e nevoie sa verifici fiecare produs. Cat despre „Si cele pe care cand le pornesti apar tot felul de logo-uri de operatori straini? Sau la care pe site scrie “Neversimlocked” chiar si azi? ”, as putea raspunde daca as avea un caz concret, nu generalitati.
    Benefici si civilizat este ca atunci cand nu iti convine ceva la o companie sa-i comunici inainte de a arunca cu noroi pe bloguri sau forumuri.
    Mai mult, QuickMobile ofera tuturor clientilor sai banii inapoi pe orice produs achizitionat nu doar online, cum prevede legea, ci si in cazul magazinelor fizice din marile mall-uri.

      (Citează)

  42. @Adriana. Ok, sa fim optimisti si sa privim si partea buna a lucrurilor!

      (Citează)

  43. Apropo de Quickmobile, eu de acolo mi-am luat un S4 mini anul trecut, in toamna. Primul meu smartphone. Mi s-a parut ciudat ca a venit in limba spaniola si ca am aplicatii Vodafone pe el. Mai tarziu am observat ca firmware-ul e ATL, adica Spania/Vodafone. Desigur, la Quickmobile pe site nu scria nimic de genul. Nu stiu ce smenuri fac Quickmobile, dar ce am primit nu corespunde asteptarilor mele. E drept, pretul a fost convenabil, dar inca o data nu o sa mai fac greseala asta.
    In fine, poate cineva sa ma lamureasca ce e cu practica aceasta?
    @Adriana Nica, aveti cuvantul! :-D

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus