un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

O discuție despre big data cu vice-președintele King

18 Jun 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

6 comentarii

Am discutat luni, într-un cadru restrâns (trei oameni în total), cu Vince Darley, vice-președinte Business Intelligence la King.com (cei care fac Candy Crush Saga și alte jocuri similare), profitând de faptul că se afla în România la reprezentanța locală King.

Discuția a fost despre big data și ce analiza face King asupra modului în care jocurile lor sunt jucate și cum această analiză îi ajută să regleze jocurile pe placul utilizatorilor, totul însemnând pe termen lung și un profit mai mare pentru ei. Să vă spun, în propriile mele cuvinte, detaliile interesante.

Are nevoie o companie ce dezvoltă jocuri, ba chiar unele relativ simple, de big data și astfel de analize complexe? Această întrebare îmi stătea în minte înaintea întâlnirii. Se pare că are nevoie.

În primul rând, King are 352 de milioane de jucători activi în fiecare lună. Citiți din nou această cifră! Este mai mare decât populația Statelor Unite ale Americii, este cât jumătate dintre utilizatorii de Facebook, jumătate cât populația Europei. Bazele lor de date cresc cu aproximativ 15 miliarde de înregistrări noi pe zi, acestea fiind informații precum “a început un nou nivel”, “a consumat o viață”, “a utilizat un power-up” șamd.

Era deci nevoie de noile structuri data warehouse, dar analiza acestor date pentru dezvoltarea afacerii este la fel de necesară? Se pare că da, având în vedere că echipa de Business Intelligence a crescut de la 6 la 80 de persoane în doi ani, aici fiind incluși și specialiști în baze de date, dar și economiști și statisticieni.

Cum îi ajută efectiv analiza datelor colectate? Sunt mai multe planuri posibile, de exemplu pot sesiza trenduri generale, concluziile fiind trase pe milioane de jucători. Așa au văzut că nivelul 65 este foarte dificil și deci există riscul abandonării jocului pentru că nu poți trece de el. Alte lucruri studiate sunt așa numitul “onboarding process”, adică tutorialul jocului (jocurile King sunt făcute ca să le înveți din mers, fără să citești întâi instrucțiuni), care este “reglat” analizându-se cum se descurcă milioanele de jucători după ce termină primele 10 niveluri și trec mai departe.

O analiză și mai fină se face pentru a modifica nivelurile existente. Candy Crush are în prezent vreo 590 de niveluri, dar puțini jucători au ajuns așa departe și deci adăugarea de noi niveluri nu este prioritatea maximă. Cei 352 de milioane de jucători sunt împărțiți de-a lungul acestor niveluri și analizând cum s-au descurcat cele câteva milioane care l-au terminat se pot modifica nivelurile intermediare pentru a oferi o experiență și mai bună celor care le joacă acum.

Există niveluri grele, dar care îți solicită inteligența și reprezintă o provocare, iar acestea sunt pe placul jucătorilor. Există și niveluri grele care sunt doar frustrante, iar acestea trebuie identificate prin analiză și eventual modificate spre primul tip, dar toate aceste modificări nu sunt o treabă prea ușoară, ne spune Vince Darley. De exemplu nivelul 65 era foarte dificil și mulți probabil că renunțau acolo, dar soluția n-a fost să-l facă ușor și gata. Tot analiza lor le-a arătat că nivelurile prea ușoare fac oamenii să renunțe la joc, dar nu imediat, ci uneori după 2-3 săptămâni, așa că efectele modificării unui nivel nu sunt imediat sesizabile, ci apar după analize serioase și diverse corelații.

King colectează mai puține informații personale decât mă așteptam eu. De exemplu nu sunt interesați de ce face fiecare jucător în particular și nici nu creează oferte speciale particularizate pentru fiecare individ, de genul “pari varză, nu vrei să cumperi câteva power-up-uri la un preț ieftin?”. Vor ca jocul să fie același pentru toată lumea și prețurile să fie identice, la fel și ofertele. Informațiile colectate sunt analizate doar pe grupuri mari, de milioane de jucători, căutându-se tipologii de jucători, trenduri generale șamd.

Mai mult, deși probabil ar putea avea acces și la ce știe Facebook despre tine, pe ei îi interesează cum joci jocul și cum îl pot face mai bun, nu câți prieteni ai tu și la ce companii ai dat Like. Nu mai au motive să ruleze reclame unor anumite audiențe Facebook, deoarece cu 352 de milioane de jucători i-au cam adunat deja pe toți cei care erau ușor de identificat. Creșterea este dificilă și cei din King preferă să se ocupe de retenția celor existenți, să le facă experiența cât mai plăcută.

Alte detalii:

  • King folosește două structuri diferite, una Hadoop și una Exasol, fiecare cu avantaje și dezavantaje, iar rapoartele sunt generate prin Qlikview. Au propriile lor data center-uri și pentru jocuri și pentru datele colectate.
  • Uitați un exemplu de creștere. În iunie 2012 se vorbea despre 40 de milioane de jucători lunari și 2 miliarde de înregistrări noi în baza de date în fiecare zi. În iunie 2014 vorbim despre 352 milioane de jucători și 15 miliarde de înregistrări pe zi.
  • recent au lansat Candy Crush în China în parteneriat cu Tencent. Să vedem apoi câți jucători strâng și de acolo, dar sunt și mai curios câți vor plăti ceva.
  • trecerea de la Facebook la mobil a fost cea mai mare evoluție pentru King. Majoritatea jucătorilor se joacă de pe telefon sau tabletă.
  • acum 18 luni aveau reclame în jocuri, dar le-au scos. Probabil că jucătorii erau deja supărați că nu trec nivelul și să le arăți atunci și o reclamă nu era cea mai bună idee pentru a-i ține în joc.
  • competiția între prieteni sau soți este cel mai important factor pentru a ține oamenii în joc.
asus s5507

    6 comentarii

  1. nu stiu altii cum sunt, da’ pe mine nu ma atrage absolut deloc sa sparg bomboane…

      (Citează)

  2. o mare pierdere de timp .. dar da, frumos de vorbit despre tehnologie.

      (Citează)

  3. @razorsbk: Cam asta e strategia King, să facă jocuri ce pot fi jucate chiar și pentru câteva minute, mai ales că acum mobilele permit să faci asta din metrou, de la coada la doctor sau cât aștepți să fiarbă apa pentru paste.

    Noi am crescut cu ideea că un joc adevărat este ceva gen Call of Duty sau Starcraft, dar ei demonstrează cu succes că zeci de milioane de alți oameni caută un alt tip de distracție.

      (Citează)

  4. @2DU: așa ziceam și eu, l-am început doar ca să văd de ce se chinuia Matilda pe la nivelul 20. Pe la nivelul 90 am reușit să mă las și asta doar pentru că am găsit niște cărți bune și am preferat sa le citesc pe acelea de câte ori aveam un pic de timp liber.

    Candy Crush este însă mult mai “addictive” decât ai crede doar ascultând principiul sau. Partea cu bomboanele cred că a ajutat la creșterea jocului doar pentru că reprezintă o temă veselă, viu colorată. Dacă învârteai legume pe ecran ar fi fost fix aceeași dificultate, dar probabil n-ar fi fost succesul la fel de mare.

      (Citează)

  5. @nwradu: si uite asa, in loc sa “privesti cerul, sa asculti iarba, etc.” cum ai 3 minute repede pe gadget mobil sa mai jucam un level. Nu se presupune ca jocurile de genul asta ar trebui sa te relaxeze? Pentru ca asa cum bine spui tu, nu fac altceva decat sa ne consume si ultimele acele clipe in care puteam simti ceva din jurul nostru…

      (Citează)

  6. am ajuns la nivelul 603 , dar pe telefon imi apare doar 530 . De ce?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus