►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Duminica viitoare, pe 25 mai, suntem chemați la vot pentru alegerile europarlamentare. Votul, însă, are și o altă miză.
După cum ați văzut deja din posterele electorale ce-au împânzit țara, europarlamentarele sunt și startul neoficial și ilegitim al campaniei pentru alegerile prezidențiale din noiembrie, iar toate partidele își fac reclamă cu figura liderilor lor, de la postere cu Antonescu și Iohannis la “USL Trăiește” Ponta și la Băsescu în tricou pe malul mării. Nici unul nu candidează acum.
De fapt, am impresia că liderilor politici români nici nu prea le pasă ce oameni vor trimite în Parlamentul European. Acest post pare mai degrabă un loc de retragere liniștită pentru vechi politicieni ne-ai noștri, având în vedere că nu te sancționează nimeni pentru chiul, câștigi aproape 100.000 de euro pe an, plus că beneficiezi de casă, masă și avion. Așa “pensie” aș vrea și eu.
Alegerile europarlamentare sunt doar o repetiție complexă pentru cele prezidențiale. Toate partidele așteaptă să vadă ce scor obțin la urne acum când votează întreaga populație, deoarece nici un sondaj de opinia nu poate surprinde bine aceste date. Sondajele se fac pe eșantioane mici, telefonic sau poate la gura de metrou, iar intenția de vot variază în județe și în mediul rural.
Alegerile europarlamentare vor fi un sondaj de opinie făcut pe vreo 40-50% din populație, câți s-or prezenta la vot.
Iar de rezultate depind multe alianțe din viitoare campanie. Pentru Antonescu sunt cele mai importante deoarece îi vor spune dacă la prezidențiale ajunge în turul doi, după lupta foarte probabilă cu Ponta și Ungureanu, care momentan este cotat mai bine decât el în anumite sondaje.
Și dacă ajunge în turul doi împotriva lui Ponta, pe ce se poate baza Antonescu? Probabil că PNL-ul va atrage și voturile PDL și PMP, că Băsescu a zis de mai multe ori că Antonescu este “răul mai mic”, iar cele două partide sunt formate pe filiera liberală. PSD-ul va avea și votanții PC, UNPR și UDMR.
Mai nou Becali a declarat că îl va grația “președintele Ponta”, practic instruindu-și astfel fanii cu cine să voteze și transmițând pe față PSD-ului ce dorește în schimbul acelor voturi. Cu cine mai ține Dan Diaconescu în aceste zile recunosc că nu mai știu.
Altfel spus, după europarlamentare se va pune în balanță scorul PNL + PDL + PMP versus PSD + PC + UDMR și restul și în funcție de distanța dintre ele se va decide planul pentru noiembrie. Poate că în această formulă rezultatele vor arăta că Antonescu iese în față (eu tot sper că la urne oamenii vor spune “PDL n-a mers, de PSD suntem sătui, hai să le dăm și liberalilor o șansă”) sau poate vor arăta că are 10 puncte de recuperat, ca măcar să știe că trebuie să câștige public suplimentar de partea sa.
Cu siguranță vor începe și negocieri între toate aceste partide; s-au purtat și până acum, dar după 25 mai ele vor avea loc cu cifre concrete pe masă. Cu siguranța or arăta și în ce județe trebuie dați mai mulți pui și mai multe sacoșe cu făină și unde nu.
Mergeți la vot? Vă sfătuiesc să mergeți, durează 15 minute și astfel nu lăsați țara doar pe mâna celor care o fac contra unei pungi de făină. Scriam cândva că Parlamentul European are o importanță mare în viața noastră, nu-l lăsați pe mâna celor care gândesc ca acești doi.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
19/05/2014 la 7:35 AM
Glumesti cu prezenta de 40-50% la vot. Maxim 15.
eu(Citează)
19/05/2014 la 8:37 AM
In ultimii 10 ani a aparut “trendul” asta de a nu merge la vot. Lucru care mi se pare total gresit. Mi se pare ca in felul asta populatia transmite un mesaj gresit, acela de “mi-e lene sa ma duc la vot/nu-mi pasa”. Nu cred ca asta e mesajul pe care ar trebuii sa il transmitem.
Cred ca mesajul corect este “nu am cu cine vota” iar asta il transmiti mergand la vot si anuland votul. Parerea mea e ca niste statistici de genul 75% prezenta la vot cu 25-30% voturi anulate ar transmite un mesaj puternic, mai ales catre cei care ar putea reprezenta o alternativa la actuala clasa politica.
Normal, treaba asta nu va avea rezultate imediate, poate nu va avea deloc rezultate, dar totusi cred ca e cu mult peste varianta cu neprezentarea la vot.
Legat de optiunile actuale, daca as fi obligat sa aleg intre cele 3 variante, PSD/PDL/PNL mai ca as merge catre ultimii, asta daca nu ar fi maretul lider Crin, care reprezinta cu brio cam tot ce urasc la actuala clasa politica.
Radu Luca(Citează)
19/05/2014 la 8:42 AM
@eu, relax, undeva la 250-300% garantat, Teleormanul o sa doreasca sa-si spele rusinea de a scoate doar 200% de la referundum..
2DU(Citează)
19/05/2014 la 9:36 AM
O sa-i ajut pe toti tura asta; plus un mesaj de bine pe buletinul de vot.
Catutzi(Citează)
19/05/2014 la 8:14 PM
@Catutzi: nu are rost. Numărătoarea o fac cei din secție, care sunt plătiți cu 20 de lei pe zi pentru asta. Ei desfac buletinul, se uită dacă este valid (o singură ștampilă pe un candidat) și-l pun într-o altă grămadă (pe care apoi cineva o numără). Dacă nu este valid, nu mai stă nimeni să citească mesajul tău de protest, l-au pus direct în grămada 2 și gata.
Crezi că primește Ponta apoi un raport în care i se spune “uite șefu ce-au scris niște alegători supărați pe buletin…”?
nwradu(Citează)
19/05/2014 la 10:01 AM
Radu, te citesc de mult si am o parere buna despre tine. Tu chiar crezi ca se poate schimba ceva prin vot? Procesul este mult mai complex si mai indelungat.
Mimanu(Citează)
19/05/2014 la 8:11 PM
@Mimanu: sigur contează. Să-ți dau exemple:
În 2009 Băsescu a câștigat al doilea mandat la o diferență infimă. Cum ar fi fost 5 ani fără el președinte? 30.000 de voturi ar fi putut schimba totul.
Referendumul de demitere: câteva procente în plus prezență la urne și ar fi fost valid.
nwradu(Citează)
19/05/2014 la 10:10 AM
Sa zicem ca imi pasa si ca vreau intr-adevar ca votul meu sa conteze. Unde gasesc o lista cu candidatii si cate ceva despre ce au facut ei in viata asta pana acum? Exista undeva centralizat?
cartus(Citează)
19/05/2014 la 10:48 AM
Citat <>. Îți faci iluzii. PNLul e nevertebrat. Personal, nu-i înghit de când s-au aliat cu PSDul pentru marele plan de redresare a României numit “Jos Băsescu”. Da, sigur, “Jos Băsescu”, dar după aia ce urmează? Toți vor să ajungă acolo ca să-și facă o “situație”.
Alx MAX(Citează)
19/05/2014 la 10:49 AM
Citatul era ăsta: eu tot sper că la urne oamenii vor spune “PDL n-a mers, de PSD suntem sătui, hai să le dăm și liberalilor o șansă”
Alx MAX(Citează)
19/05/2014 la 8:15 PM
@Alx MAX: sunt sigur că foarte mulți gândesc și ca tine, rămâne de văzut ce se întâmplă.
nwradu(Citează)
19/05/2014 la 11:09 AM
Desi in prima faza am zis ca nu o sa merg la vot, ei bine m-am razgandit. Si asta pentru ca imi place Mircea Diaconu. Pentru el voi merge. Daca nu ne place sa fim reprezentati de toate pitipoancele, de ce sa nu aiba o sansa un om civilizat, un om mai citit si mai destept decat tatele alea?
Mada(Citează)
19/05/2014 la 11:31 AM
Cu cat este mai mic numarul votantilor partidele mari au mai mare succes. Conteaza 5 minute sa votezi in loc sa razi niste mici si beri dupa care sa urli ce patesti.”Vox populi,vox Dei “.
Dana(Citează)
19/05/2014 la 11:38 AM
Sunt curioasa daca verifica cineva, macar prin sondaj, listele alea si care sunt pedepsele pentru frauda. Si mai curios e ca BEC a eliminat lejer din cursa cativa candidati fara o explicatie prea clara.
Mada(Citează)
19/05/2014 la 8:27 PM
@Mada: dar prin ce te atrage Mircea Diaconu?
nwradu(Citează)
19/05/2014 la 11:41 AM
@cartus, cam greu sa faci acum un review la fiecare candidat insa dintre cei care deja au dat o tura pe acolo exista unii care cereau spaga pentru votul lor si altii care au trecut legi initiate de ei, asa ca puncte de plecare ar fi..
2DU(Citează)
19/05/2014 la 11:52 AM
Sa zicem ca Pnl-ul nu ia 20%, cat si-a propus Antonescu si ca aceste demisioneaza din functia de presedinte al Pnl-ului. Sa zicem ca in locul lui urca Johannis (asta e si motivul pentru care ies impreuna din ce in ce mai des in ultima vreme, pentru a face o trecere lenta).
Sa zicem ca in turul doi ajung Ponta si Johannis, iar Johannis ia voturile ungurilor, voturi care s-ar putea dovedi decisive.
georgel007(Citează)
19/05/2014 la 12:42 PM
As vota, dar…eu cu cine votez?
Toti sunt o apa si-un pamant si isi urmaresc doar propriile interese
RDK(Citează)
19/05/2014 la 12:50 PM
E suparator sa vezi in mediul on line atitia saturati de vot, ca oricum nu conteaza. Asi fi vrut mai multe de la internauti, avem toate mijloacele de informare, nu manipulari de la tv. Avem si inteligenta si discernamintul necesar. Ce facem cu ele? “eee, proştii sint mai mulţi, votul meu oricum nu contează”. Ce bine ar fi dacă ar spune asta şi Dragnea cu morţii lui.
Cu cit iesim mai multi la vot cu atit le va fi lor mai greu sa fure voturi. De furat tot vor fura, dar furtul va fi in aceeasi suma, hai sa-l facem sa conteze mai putin.
mircea(Citează)
19/05/2014 la 8:16 PM
@mircea: bine spus, mi-a plăcut comentariul tău.
nwradu(Citează)
19/05/2014 la 1:46 PM
“I have solved this political dilemma in a very direct way: I don’t vote. On Election Day, I stay home. I firmly believe that if you vote, you have no right to complain. Now, some people like to twist that around. They say, ‘If you don’t vote, you have no right to complain,’ but where’s the logic in that? If you vote, and you elect dishonest, incompetent politicians, and they get into office and screw everything up, you are responsible for what they have done. You voted them in. You caused the problem. You have no right to complain. I, on the other hand, who did not vote — who did not even leave the house on Election Day — am in no way responsible for what these politicians have done and have every right to complain about the mess that you created.” — George Carlin
Lucas(Citează)
19/05/2014 la 2:00 PM
Daca nu ai cu cine vota, mergi si anulezi votul. Ma gandesc ca ar fi interesant daca ar iesi pe primul loc numarul de voturi anulate.
a(Citează)
19/05/2014 la 2:28 PM
@RDK: Sa nu ne iluzionam… Nu cauta politicianul care nu fura, ca nu exista.
Ai putea incerca sa vezi , sa compari, sa vezi care a furat nesimtit, care a propus mai multi ageamii in functii importante, care si-a batut joc de resurse patriei dindu-le gratis, cine a vrut sa ne rupa de occident, cine si-a batut joc de niste romani carora le-a luat o taxa ilegala de sa zicem vreo 2-3000 de euro, au pierdut in instanta si au decis ca da, o sa dam inapoi dar in 5 ani.
Chestii de genul asta. Inteleg dezgustul fata de toti, dar gresesti cautind politicianul care nu fura si nu minte.
mircea(Citează)
19/05/2014 la 3:21 PM
@Cartus,
Nu exista nimic centralizat si nici nu va exista. Tu vrei sa intri pe un site, sa te uiti 5-10 minute si sa intelegi ce s-a intamplat in ultimii 4 ani. Te inseli daca tu crezi ca iti vei forma o opinie corecta.
Poti sa te uiti pe site-ul PE si sa vezi pentru fiecare europarlamentar prezenta la vot, legi depuse, rapoarte aprobate s.a.m.d. Dar sunt doar numere fara insemnatate si fara un context.
Contextul este foarte important si ca sa-l ai si sa-l intelegi trebuie sa verifici mai des ce fac parlamentarii nostri, nu odata la 4 ani, si cu siguranta nu pe un site centralizat.
mateiu(Citează)
19/05/2014 la 4:34 PM
As vota, dar…eu cu cine votez?
Toată lumea se uită la tine!
Senetic(Citează)
19/05/2014 la 6:33 PM
Ma duc sa-l votez pe copyPonta, pe Crin, pe Nuti … ca n-am prea vazut alti “catindati” pe afise :)
Petre(Citează)