►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« 2Parale și Profitshare se luptă și în Bulgaria
Cred că am găsit cei mai buni cartofi prăjiți din București »
Ieri, în timp ce tastam cuvintele “vom vedea campionatul mondial de fotbal la TVR” m-am oprit pentru două secunde ca să mă întreb, panicat un pic, “TVR-ul transmite HD, nu?”. Da, transmite, probabil că meciurile vor fi și pe TVR HD.
Mi-am dat seama că sunt un pic dependent de televiziune HD. Am o reținere în a mă uita la posturile care nu oferă și o transmisiune high-definition din simplul motiv că diferența de calitate a imaginilor este semnificativă și imediat sesizabilă chiar și pe un televizor de 32 de inchi, nu mai zic de unul de 40 (cum am eu) sau mai sus.
Nu-i vorba doar de ProTV sau știri, dar parcă sportul arată mult mai bine în HD. La fel și documentarele, mai ales cele despre tot felul de tehnologii sau cosmos sau altele care folosesc imagini cu multe detalii, iar de canalele TV dedicate turismului nici nu mai zic (și nici de mici bucurii precum Magda sau vreo prezentatoare de știri sportive).
Acum vreun an le arătam părinților mei diferența schimbând rapid între transmisiunea analogică și cea HD a aceluiași post TV. Diferența au văzut-o și ei imediat. “Normal”, le-am zis, “crește de la echivalentul rezoluției de 720 x 576 la 1920 x 1080 și este și în formatul nativ 16:9”. După câteva secunde de tăcere din aceea incomodă le-am zis “uite, decodorul acesta face toată treaba, vreți și voi unul?”
Nu știu cum vi se pare vouă, dar eu am simțit o evoluție în domeniul televiziunii HD. Țin minte începuturile ei, când se zvonea că ProTV transmite și high-definition și că ai nevoie de un televizor cu tuner special; se discuta despre MPEG-2 și MPEG-4 și despre DVB-T. Acum câțiva ani țin minte că prindeam pe cablu doar 6 canale HD, iar astăzi tocmai am numărat 19 în grila mea.
Pe satelit stăm și mai bine: recordul în România îl deține în continuare Orange TV, care include 39 de canele high-definition în pachetul “cu de toate”, în timp ce concurența are un număr mult mai mic, Digi Sat vreo 8 canale HD (și asta recent), Dolce are 10 și Focus Sat tot 10. Iată că la Orange se cunoaște satelitul acela Astra de la 31,5 grade și puterea companiei de a negocia închirierea unei benzi mari pe satelit, că până la urmă aceea determină câte canale poți transmite.
Și mai mult, sunt convins că, deși oamenii apreciază și vor canale HD (ați văzut că începe să fie o veste proastă faptul că nu știu ce meci bun va fi transmis de Antena sau Prima, doar pentru că ai fi preferat o imagine bună), doar 1% dintre ei profită și de sunetul Dolby ce însoțește de obicei semnalul video HD. Pentru asta ar fi nevoie să scoți sunetul din televizor și să-l redai în niște boxe plasate strategic în cameră, dar puțini fac asta. Poate ar merge un mic ghid aici.
Gândiți la fel? Căutați mai degrabă emisiuni pe canalele HD, ca să vă bucurați la maxim de televizorul modern, sau nu vă pasă așa tare? Sau sunt eu subiectiv pentru că am studiat Comunicații Digitale Multimedia?
Apropo, căutam o fotografie ilustrativă pe site-ul companiei SES, cei care operează sateliții Astra. Cât de tare sună să poți spune despre tine “We own and operate a fleet of 56 geostationary satellites”? Doi la mână, au niște hărți de zici că-s meteorologie pentru ingineri, arătând acoperirea rețelei satelitare pentru campionatul mondial de fotbal.
« 2Parale și Profitshare se luptă și în Bulgaria
Cred că am găsit cei mai buni cartofi prăjiți din București »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
34 comentarii
13/05/2014 la 7:58 AM
Dapoi ce să mai zîc de ”micile bucurii” numite HustlerHD sau chiar maximul Penthouse 3D.
George(Citează)
13/05/2014 la 8:24 AM
Si eu ma uit in special la posturile TV HD si nu inteleg cum de mai sunt posturi TV cu cote fruntase in audienta dar care nu se sinchisesc sa treaca la HD pentru motivul ca e mai scump si merge si asa.
Mi-as dori ca guvernul sa dea o hotarare ca intrecerile sportive (fotbal pentru inceput) sa poata fi transmise numai daca transmiti in format HD. Nu ai HD, nu transmiti, sau eventual poti transmite alte intreceri sportive cu cote mai mici de audienta.
Catalin(Citează)
13/05/2014 la 9:10 AM
@Catalin: nu o hotărâre a guvernului, ci cei care vând drepturile de retransmisie (organizația Formula 1, FIFA etc) să accepte la licitația respectivă doar posturile care pot retransmite HD competiția.
Lumea e mare și se fac investiții serioase. Se filmează cu camere 4K, se suplimentează capacitatea pe satelit, se investesc milioane în tehnologie – și apoi în multe țări imaginea este difuzată în PAL.
Organizatorii ar trebui să insiste ca toate investițiile și pregătirile lor să fie “transmise” mai departe în mod corespunzător.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 9:51 AM
Oamenii nu-si iau si boxe corespunzatoare pentru ca ar mai costa inca o data cat televizorul, plus ca imaginea face cat o mie de cuvinte :)
alunelu(Citează)
13/05/2014 la 11:30 AM
@alunelu: ai dreptate, nu-i ieftin. Teoretic ai nevoie de un mic set home cinema și poate un decodor de sunet.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 9:53 AM
Din pacate foarte multe posturi nici nu au trecut la 16:9, d-apoi la HD. Asta este nivelul din Romania. Suntem departe de cum ar trebui sa arate transmisiile sportive. Ma uit la MOTO GP si ma minunez cum este transmisa cursa. Si F1 la fel.
Silviu(Citează)
13/05/2014 la 10:17 AM
2 intrebari: stii tu sigur ca Digi Sat transmite canale HD in Romania?
Si a doua: ce aveti, fratilor, cu obsesia asta numita Pro Tv? o televiziune de reclame in care se mai strecoara cite un cancan si emisiuni de format international? Eu nu ma mai uit la televiziunile trustului cu pricina de mult, nu suport sa vad 10 minute program si 10 minute reclama…
Emil(Citează)
13/05/2014 la 10:21 AM
Si inca ceva: deocamdata prin satelit (si retelele de cablu) nu se transmite HD la rezolutie 1080p. Rezolutia transmisiilor tv este 720p, poti vedea 1080p doar pe bluray sau pe fisiere din alte surse (nu spun care…). Oricum, diferentele nu sint majore, ele sint facute doar de bitrate si calitatea echipamentelor de inregistrare si a camerelor live.
Emil(Citează)
13/05/2014 la 11:22 AM
@Emil: nu, posturile HD sunt 1080i, nu 720p sau 1080p.
Important este ca și filmarea să se facă, desigur, cu camere HD, iar transmisiunea să fie la o rată de bit bună. Am văzut și posturi TV care comprimau prea mult fluxul când îl urcau pe satelit sau ceva, de în meciuri nici nu se vedea iarba, ci un fel de verde mozolit ca-n pictură.
Ca să-ți răspund de ProTV, au fost primii în HD și au investit în echipamente bune. O transmisiune excelentă mai are și Digi.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 10:30 AM
@Emil
HD = 720p
FullHD = 1080p
pe RCS digital, pe cablu, fără decodor: Nat Geo HD, Nat Geo Wild HD și parcă Digi Life HD si Digi World HD sunt la 1080p cu sunte Dolby 5.1
Ariel(Citează)
13/05/2014 la 11:15 AM
@Ariel: nu chiar, 720 înseamnă 1280 x 720 și 1080 înseamnă de fapt 1920 x 1080.
i sau p adăugate ca sufix arată cum sunt formate cadrele. i înseamnă întrețesut, adică se transmit întâi liniile impare, apoi liniile pare, iar ochiul uman face integrarea pe retină, avantajul fiind că ai nevoie doar de jumătate de bandă pentru transmisie.
p înseamnă progresiv, adica tot cadrul dintr-o dată. Diferența este de obicei insesizabilă, se vede doar la mișcări foarte rapide sau la stop-cadre.
Sunt sigur că știai, o zic pentru toată lumea.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 10:34 AM
Eu mă uit doar pe HD, dacă am posibilitatea. Cum e la Digi de exemplu, Digi 24 sau Digi Sport, sigur aleg versiunea HD, nu cea digitală. Ăia chiar și când filmează de pe stradă și dau în direct, calitatea imaginii e infinit mai bună decât la alții din studio.
Si pentru @Emil: este un post tv care e în 1080p. Travel Channel HD în rețeaua RDS :) restul sunt în 1080i.
Bodolay(Citează)
13/05/2014 la 11:33 AM
Am auzit ca Travel HD de la RDS e transmis in format 1080i
tiby(Citează)
13/05/2014 la 11:46 AM
Travel HD este 1080i, tocmai am verificat pe televizor. Nici nu știu dacă se poate transmite 1080p.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 11:58 AM
Travel Channel HD e singurul pe care eu il vad 1080p (RDS, Timisoara). In rest toate sunt 1080i, cu excemtia Viasat History HD, care e 720p.
seba18(Citează)
13/05/2014 la 11:58 AM
*exceptia
seba18(Citează)
13/05/2014 la 12:03 PM
În București televizorul zice că-i 1080i.
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 12:14 PM
Din câte știu eu, nu există nicăieri transmisie live la rezoluție 1920x1080p și asta pentru că lărgimea de bandă necesară e prea mare și nu se justifică. Așa că toți preferă 1080i. Și ar fi bine să nu începeți din nou comparații gen 1080i e echivalent cu 720p. Ați irosi prea multe resurse cu păreri pro și contra. Eu zic că e chestie de gust și de percepție psihologică și fiecare ar avea dreptate în felul lui.
Alx MAX(Citează)
13/05/2014 la 12:40 PM
Viasat Travel / History HD, că despre asta cred că vorbiți, e 720p (RDS BV).
Eu nu am decât un Travel simplu, dar n-am mai rescanat de mult. Se merită ?
Ariel(Citează)
13/05/2014 la 12:41 PM
1080p
720p
1080i
seba18(Citează)
13/05/2014 la 12:59 PM
La mine Travel Channel HD e singurul care apare cu 1080p, restul sunt 1080i.
https://docs.google.com/file/d/0BwcGS3P9klfcMVBpSGl3anZFYUE/edit?usp=docslist_api
Bodolay(Citează)
13/05/2014 la 7:59 PM
Oameni buni! nu mai bateti cimpii cu 1080p ala… Nu se transmite asa ceva prin satelit sau cablu.
Cit despre diferenta dintre 720p si 1080i, nu e vizibila cu ochiul liber, si oricare din ele este foarte ok. Inca nu sint sigur care din ele e transmisia Digi pe cablu, eu cred ca pe televizor poti sa-i spui cum sa redea, nu sa recunoasca formatul.
Nu mi-ai raspuns cu Digi Sat, Radu. Eu stiu ca au ceva canale HD in pachetele transmise doar in Ungaria.
Emil(Citează)
13/05/2014 la 8:09 PM
@Emil: m-am bazat pe asta, că pe site-ul oficial nu-i ceva concret http://hdsatelit.blogspot.ro/2014/04/canale-hd-la-digi-tv-romania-rcs-rds.html
nwradu(Citează)
13/05/2014 la 9:28 PM
@Emil: dacă TV-ul spune că decodează 1080p, atunci 1080p decodează! Nu o mai ține pe a ta când 3 oameni îți spun că nu e așa, pentru că greșești.
seba18(Citează)
13/05/2014 la 10:16 PM
Grupul Intact si Prima sunt sub calitatea normala Radule (undeva pe la 704×528) ca asa au ei echipamentele “performante”).
Orice post transmis HD intradevar iti schimba cu adevarat experienta de vizionare . Am vazut si secvente de meci pe un Sony 4K , se vedea incredibil (dar nu cred ca face diferenta decat la diagonale +46″)
Liviu(Citează)
13/05/2014 la 10:48 PM
@seba18: eu nu zic ca nu stie televizorul (asta daca e fullHD) eu zic ca nu transmite furnizorul. Televizorul iti va afisa 1080p, daca ii viri pe intrarea HDMI un player de blu-ray sau un media player bun cu un film cu rezolutia aia.
De pe cablu poti tu sa vezi ca zice si 2k, nu e decit 1080i. Oricum, tot e bine, si intr-adevar nu prea iti mai vine sa te uiti pe programe sd.
Emil(Citează)
13/05/2014 la 10:58 PM
@Emil, serios: uita-te la comentaiul meu precedent în care am pus cele 3 imagini cu 1080p, 720p și 1080i. Nu am niciun decodor conectat pe HDMI, ci doar un Smartcard CI+ înfipt în tv. Și de ce mi-ar spune tv-ul că decodează un 1080p, când el de fapt primește de la furnizor un canal 1080i, ca nu văd logica?
Încearcă totuși să accepți că RDS într-adevăr transmite un canal în format 1080p.
seba18(Citează)
14/05/2014 la 10:17 AM
Nu prea mă uit la TV, dar când mă uit clar prefer HD. Eu am avut insă o revelație asemănătoare cu cea a părinților tăi *după* ani de folosit HD, când am aflat că toate televizoarele taie marginile de la imaginea HD și apoi scalează ce rămâne din software ca să umple tot ecranul (fenomen numit overscan). Evident că de la scalare calitatea imaginii scade. Dacă dezactivezi overscan-ul ăsta o să ai corespondență 1 la 1 între pixelii din semnal și pixelii de pe ecran și imaginea o să fie sensibil mai clară.
Dacă știai asta ignore, dar multă lume nu știe, inclusiv geeks. :)
VOC(Citează)
14/05/2014 la 11:08 AM
Nu știam, dar cred că ține de modurile acelea reglabile din televizor, precum Pan & Scan, Auto, 1:1 etc.
nwradu(Citează)
14/05/2014 la 11:23 AM
Exact. Modul fără overscan se numește 1:1/Just scan/Screen fit/etc în funcție de producător. Dar nu este niciodată setarea implicită. În mod implicit imaginea este ușor zoomed-in (digital, deci scalare din software) din motive istorice.
VOC(Citează)
14/05/2014 la 5:31 PM
@VOC: într-adevăr, overscan-ul mi-a dat bătăi de cap pentru prima dată pe o plasmă Panasonic, care atunci cand conectam PC-ul pe HDMI, imi făcea acel zoom pe imagine/desktop. Fiind și plasmă, la început m-am gândit că poate nu are chiar rezoluția de 1920×1080 ci ușor mai mică (majoritatea plasmelor fiind pricum 1024×768), și că ăsta e modul în care Windows 7 știe să “deal with it”.
Evident că în primă fază am reglat imaginea din driver-ele plăcii video, făcând practic zoom-out. Am râs și eu de mine și de soluția găsită atunci când am găsit opțiunea de overscan bine ascunsă în meniul TV-ului…
Same story și pe TV-ul actual (un LG 47LA690S), la care default ratio era setat “Just scan”, în loc de “16:9″…
seba18(Citează)
15/05/2014 la 11:09 AM
@Ariel – se merita sa faci o rescanare, daca doresti aplica o scanare manuala doar pe frecventa Travel HD (cred ca este pe frecventa Eurosport sau VH1).
Eu chiar nu inteleg de ce RDS nu posteaza o lista cu toate posturile si frecventele in functie de oras, banuiesc ca au deja aceste informatiile intr-o Baza de date.
Eu am un TV Samsung la care dupa o rescanare Full pot exporta lista canalelor pe un memory stick apoi le editez pe PC cu SamsChannelEditor.
In aprilie a mai fost introdus un post nou: Megamax care transmite si emisiuni de pe Sport 1
tiby(Citează)
06/12/2014 la 11:44 AM
Sunt doua anomalii comentate si care trebuie indreptate degraba:
1. Nu este nevoie de alte boxe externe pentru a asculta dolby digital la un televizor. Un televizor destept stie sa decodeze orice semnal dolby digital mai mare de 2.0 canale pentru a putea asculta in dolby 2.0. Intradevar , din lipsa de cai suficiente acesta nu scoate original pe 5.1 canale (hbo emite unele filme astfel) dar un tv cu surround bun duce asta chiar si virtual.
2. 1080p exista la nivel de emisie tv de ani buni, aceasta este defapt rezolutia nativa hd, restul sunt doar upscaling fie de la 720p, fie de la nivelul standard digital.
In acest moment exista la RDS un canal care emite hd real v ,adica 1080 p ,si acesta este Travel HD. Exista mult mai multe astfel de canale dar care la o companie de cablu ar mananca cam multa banda.
Poate multi dintre voi nu vedeti scris 1080p pentru simplul motiv ca nu aveti un tv inzestrat cu rezolutie hd 1920*1080 , sau poate folositi un decodor care nu stie decat maximum 1080i…
dan.popovici(Citează)
25/06/2015 la 6:30 PM
Citind comentariile anterioare remarc ca la uni Travel hd apare pe infotext 1080p.Eu am un panasonic tx-42a400e-2014 la care infotext im scrie 1080i..sa inteleg ca DVB-C de la tv=ul meu nu reda 1080p ? multumesc anticipat !
Marian negrut(Citează)