►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« De vânzare: SSD de 240 GB la 550 lei, practic nou
S-a lansat Vivolis.ro, platformă de turism cu funcții bine-gândite »
Urmăresc cu sufletul la gură evoluția concedierilor din ProTV, unde astăzi se pare că întreg departamentul de PR a fost dat afară, cu mare scandal. Ok, nu chiar cu sufletul la gură. Dar puteți citi aici ce se știe până acum.
Înainte să trec la subiectul real, voiam să spun că este perfect normal ca această concediere să fie făcută brusc și cu confiscarea imediată a laptopurilor și telefoanelor mobile. Nu vrei ca un angajat supărat să-ți strice/ștergă site-urile companiei și paginile de Facebook ale trustului sau vedetelor, care probabil erau menținute de acolo.
Este plin netul de exemple din lumea largă în care angajații cu acces la astfel de resurse le-au modificat, au dat uitate parolele șamd. Acum câteva luni citeam despre un nene care a început să povestească pe contul oficial de Twitter al unei companii cum întreg departamentul său este concediat, cu fotografii și relatări minuțioase despre ce angajați sunt chemați la șef în birou pentru a semna actele. Le-a luat câteva ore să se prindă că el face totul public pe contul oficial de companiei și să-i scoată accesul.
Așa că, deși brutal sistemul, este unul justificat.
Ce sunt curios acum: dacă vor apărea articole scrise de foști angajați în care se vor plânge despre cum munca la ProTV era sclavie, haos, stres continuu și își vor înfiera foștii angajatori, după ce cu câteva zile înainte totul era perfect. Cam ca aici.
***
Din ce-am văzut eu, majoritatea angajaților din România nu au nici cel mai mic habar despre drepturile pe care le au ca salariați ai unei companii și ce legi există în favoarea lor. Mulți cred, mai degrabă, că lucrurile stau ca-n filme unde șeful te dă afară pentru că nu-i plac pantofii tăi; în România nu e chiar așa.
În primul rând, la noi este destul de greu să concediezi pe cineva fără un motiv bun. Chiar și cu motiv, trebuie să-l dovedești, să-i dai mustrare, sancțiune șamd, concedierea fiind ultimul pas. Și nu-i poți da nici o mustrare în fiecare zi, ca în 3 zile să-l dai afară.
Însăși concedierea poate fi imediat contestată de către fostul salariat la ITM, iar procedura este foarte simplă: nu e nevoie de avocați, se depune o simplă plângere acolo, iar firma trebuie să vină să demonstreze că a fost justificată concedierea ta, nu tu trebuie să dovedești că ai fost nedreptățit. Legea pornește cu ideea că tu ești cel nedreptățit, iar justificările se fac pe baza fișei postului, a relatărilor individuale șamd.
Majoritatea concedierilor bruște de la noi sunt abuzive. Se bazează pe tupeu, pe faptul că angajatul nu-și cunoaște drepturile și că nu se poate lupta singur cu întreaga firmă sau corporație ce l-a dat afară. Renunță și pleacă în șomaj.
Cei care-și cunosc drepturile apelează la autorități și sunt sute de cazuri anual în care firmele sunt obligate să-i reangajeze pe cei demiși abuzivi și să le plătească și salariile pe care le-ar fi meritat în acest timp. Intrați pe portalul instanțelor de judecată din România și căutați numele firmei la care lucrați în tribunalele din localitate, s-ar putea să descoperiți câteva astfel de procese.
Țin minte, acum câțiva ani, că discutam cu directorul general al firmei unde lucram și, certându-ne pe ceva, îmi spune “păi faci ce ți-am spus eu, că altfel te dau afară!”. Eu am pufnit în răs, fără să vreau. Știam că sunt doar cuvinte goale.
Ce drepturi are totuși firma? Are dreptul să te ducă în stradă cu bodyguarzii, să-ți confiște imediat calculatorul și telefonul șamd. Asta apropo de prima parte.
Să dai afară mulți oameni deodată este mai simplu decât să concediezi doar unul. La mai mulți oameni se aplică legea privind concedierile colective, dar ca să se considere așa ceva trebuie să dai afară, de exemplu, 10% dintre angajații tăi dacă firma are între 100 și 300 de salariați.
Concedierile colective au și ele parte de legi în favoarea celor disponibilizați. Ți se dă un preaviz, s-ar putea sa ai chiar și dreptul la salarii compensatorii și, cea mai amuzantă prevedere, firma nu are voie să facă angajări pe postul tău timp de un an. Dacă vrea să reactiveze acel post, trebuie întâi să-l propună tot celui concediat anterior, iar numai dacă acesta refuză se pot chema alți oameni la interviu.
Tot exemplu de unde lucram eu: s-au chinuit vreo 4-5 luni să o dea afară pe o femeie și nu au reușit. Ea făcea ce i se cerea, doar că nu era nevoie de ea în firmă și nici n-au mers lucrurile cum se spera la angajare. Dar legea e lege și vreo 4-5 luni nu au avut cum să o convingă să plece singură și nici nu aveau motiv să o concedieze. La un moment dat s-a făcut o concediere colectivă și au inclus-o și pe ea acolo, profitând de ocazie, deși nu departamentul în care lucra urma să fie desființat.
Faza comică a fost vreo 6 luni mai târziu, când au fost nevoiți să o sune și să o întrebe dacă-și vrea fostul job înapoi. Aveau nevoie de om pe acel post, iar conform legii erau obligați să i-l ofere tot ei, deși nu o voiau în firmă.
Ideea este că sunt multe legi și majoritatea în favoarea angajatului. Citiți Codul Muncii, veți descoperi multe aspecte interesante acolo.
Și mai amuzant: mi-a rămas în minte ce mi-a zis cândva alt șef care venise din SUA sau Canada, unde negri pot spune că au fost concediați pe motive rasiale, de exemplu. Imi spune “acolo, dacă ești negru și homosexual, cred că poți sta o viață întreagă într-o companie fără să faci nimic, este foarte greu să te dea cineva afară pentru că le este teamă de procese și acuzații de discriminare”.
sursa foto: sad fired businessman sitting outside meeting room de la Shutterstock.
« De vânzare: SSD de 240 GB la 550 lei, practic nou
S-a lansat Vivolis.ro, platformă de turism cu funcții bine-gândite »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
35 comentarii
09/05/2014 la 4:37 PM
Bullshit. Orice firma trebuie sa poata concedia pe oricine cind doreste. Cam drastica opinia. Corect.
S-a simplificat si la noi procedura. Nu cred ca mai e chiar atit de greu in teorie sa concediezi pe cineva.
Am exemplul altor state unde te concediaza pe loc si in 5 minute esti afara. E trist, dar se practica.
jules(Citează)
09/05/2014 la 5:06 PM
@jules: intenționau să o simplifice, dar nu știu dacă s-a și realizat.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 4:39 PM
În cazul de faţă, dac-am priceput bine, oamenii erau angajaţi pe alte firme. Nu e nimic ilegal în a-i da afară din sediu în 30 de minute. Dacă ProTV SRL zice că nu mai are contract cu Angajatii PR Pro TV SRL, oamenii ăia pot fi daţi afară, că încalcă proprietatea privată. S-a terminat contractul, la revedere. Chematul poliţiei e absolut degeaba. Perfect legal, nu? :)
Nu c-aş lua apărarea cuiva. Fapta în sine e tot mîrlănească. Doar zic că Pro-ul nu o să primească nici o penalizare, nimic.
Alex Mihăileanu(Citează)
09/05/2014 la 5:07 PM
@Alex Mihăileanu: corect, dar chiar și dacă ar fi fost angajații lor, din motive de parole/securitate/informații confidențiale le poți confisca orice.
Am văzut și cazuri în care s-a sigilat biroul, pe respectivul l-au escortat afară și i-au trimis ulterior obiectele personale acasă, într-o cutie.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 4:39 PM
Eu inca nu am gasit o informatie care sa-mi spuna clar daca ei erau angajatii protv sa sau al altei companii din grup sau daca lucrau prin firma lor srl sau pfa. Iar “angajatul” factura lunar serviciile lui la Protv. In felul asta ProTV se poate descarca usor de anumite taxe si impozite cum sunt de exemplu somajul, casul etc. In cazul in care este vorba de un contract, atunci nu prea e atacabil din punctul de vedere al codului muncii.
Mihai(Citează)
09/05/2014 la 4:58 PM
Ce vorbesti tu mai sus se aplica doar daca esti angajat, daca esti PFA atunci te pot da afara si maine.
marius(Citează)
09/05/2014 la 5:07 PM
@Mihai, @marius: corect, dacă lucrau pe PFA sau alt sistem asemănător nu au drepturile unui angajat.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 5:08 PM
Oricum, ce voiam să zic este că să chemi poliția sau să faci scandal că nu mai ești lăsat în birou la lucrurile tale personale este o tâmpenie.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 5:31 PM
Poate sintetiza cineva in 2,3 randuri, va rog, de ce tot mai multe firme angajeaza pe PFA ?
RDK(Citează)
10/05/2014 la 11:04 AM
@RDK: să-ți explic eu altfel, pentru că am lucrat mulți ani în ambele feluri, inclusiv simultan.
Taxele pe care ți le cere statul pentru că plătești salariul unui angajat sunt foarte mari. De exemplu ca salariatul să ia în mână 1000 de lei, o firmă scoate din cont 1700 lei. Diferența se duce pe tot felul de taxe sî impozite (pensii, sănătate, impozit, fond de șomaj etc). Caută pe net un calculator salarial pentru a le vedea în detaliu.
Acum pe PFA: pentru ca PFA-ul să rămână în mână cu 1000 de lei, o firmă scoate din cont cam 1400 de lei.
PFA-ul funcționează ca o mica firmă, este ca și cum compania ar avea contract cu diverși furnizori de servicii individuali și îi plătește pentru asta. Un PFA încasează acei 1400 de lei și are de plătit doar impozit pe profit, sănătate și ceva pe la asigurări sociale.
Practic, compania plătitoare economisește niște bani dacă în loc de angajați are colaboratori PFA. E un soi de evaziune fiscală, dar momentan totul este legal. Au tot fost discuții că statul pierde mulți bani aici (începând cu 2007 s-au făcut sute de mii de PFA-uri pentru acest motiv, majoritatea fiind făcute chiar de către companii angajaților), dar nu s-a modificat legea.
Al doilea avantaj este că-i poți da afară oricând. Fiind de fapt o colaborare între două firme (una SRL, alta PFA), o poți întrerupe oricând, pe când altfel am scris în articol cât de greu este să concediezi pe cineva ca la carte. Teoretic angajații n-ar trebui să accepte să treacă pe PFA ca relație cu angajatorul, că nu-i în avantajul lor, dar practic nu au de ales.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 5:43 PM
Multe firme, pentru a nu fi nevoiti sa reangajeze oamenii pe acelasi post( daca reinfiinteaza postul) fac reorganizare: Postu de Director Comercial s-a desfiintat ca sa-l dam pe X afara? Da, atunci de maine postul asta se cheama Director Economic.
Asa au rezolvat multe firme pe care le cunosc problema cu angajati nedoriti/incapabili.
Mars(Citează)
09/05/2014 la 5:52 PM
@RDK: unei firme îi vine mai ușor să-i plătească unui PFA 2000 lei și atât (iar PFA-ul se descurcă cu plata șomajului, sănătății, impozitului pe profit) vs 2000 lei unui angajat + aproximativ încă 1000 lei taxe la stat.
Un PFA ar prefera să factureze acei 2000 lei și ar putea deduce o mulțime de cheltuieli, plătind taxe finale ceva mai mici decât cele plătite de o firmă.
Ionuț Staicu(Citează)
09/05/2014 la 5:54 PM
Legea este pur și simplu idioată. Cum adică să fiu obligat – ca angajator – să țin un angajat pe banii mei, chiar dacă angajatul ăla este inutil?
Pfff
Ionuț Staicu(Citează)
10/05/2014 la 10:57 AM
@Ionut Staicu: uite de citit de acum un an :P https://www.nwradu.ro/2013/07/cine-plateste-salariile/
Legea nu e idioată, te obligă pe tine ca patron să fii sigur la angajare că ai nevoie de acel om și că îl alegi pe cel mai potrivit. Iar chiar și dincolo de asta, legea ține partea oamenilor simplu, nu a companiilor. Nu-i cel mai bun sistem pentru a impulsiona dezvoltarea afacerilor, de asta se și gândeau să mai schimbe ceva pe la codul muncii, dar prefer o astfel de țară.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 6:29 PM
Ionut: se cheama dreptul angajatului. Pentru ca tu ca sef sa nu poti abuza de faptul ca esti sef. E normal.
Acolo unde se da in 5 minute afara se da cu salarii compensatorii and shit.
Toti aia de la proteve dati afara erau pe drepturi de autori sau pe firme. Nu erau angajati. A fost destul de urat tot ce s-a intamplat acolo
animal00(Citează)
10/05/2014 la 11:33 AM
@animal00: da, am auzit și eu asta ulterior. Atunci, ghinionul lor. Totuși, cred că-și vor găsi rapid de muncă în alte firme, pe PR nu mori de foame, mai ales cu experiența ProTV în spate.
Mai rău este pentru niște operatori și cameramani și sunetiști dați afară recent. E mică rău piața la noi pentru așa ceva.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 6:31 PM
din ce vad din comentariile de mai sus, ori pe aici pe blog e plin de angajatori educati in State, ori oamenii simt o placere perversa sa fie utilizati drept hartie igienica.
dragi oameni, angajatii nu sunt nici masini, nici obiecte si nu pot fi aruncati la gunoi in functie de modul in care va gerati voi afacerea (mai mult sau mai putin bine). a conduce o firma aduce niste banuti buni dar si ideea de risc. ti-o iei in gura ca firma, va trebui sa te descurci, nu sa repercutezi 100% pe angajati.
stiu ca in SUA asa functioneaza, restul tarilor civilizate au dezvoltat insa niste notiuni de protectie a angajatilor, care functioneaza mai mult sau mai putin bine.
PS: Ionut, vezi ca banii aia, “ai tai”, sunt castigati si cu ajutorul angajatilor. legile alea nu sunt chiar asa idioate, incearca sa regleze ce se intampla in momentul in care lucrurile merg prost si exista tentatia asta ca stapanul sa-si execute toti sclavii de pe plantatie, pentru a evita sa le mai dea de mancare.
stefan(Citează)
09/05/2014 la 6:55 PM
@Ștefan: posibil să fi fost o interpretare greșită. Mă refeream la cazurile în care un angajat este inutil (fie pentru că nu se descurcă satisfăcător pe postul său, fie că postul lui nu mai există, fie că, pur și simplu, nu-ți mai permiți să-l plătești), nu la cazurile de genul „nu-mi place freza ta, ești concediat”.
Protecția asta a angajatului este posibil să fie un pic prea mult pentru firme mici, unde se trăiește cu banii încasați (de companie) de pe o lună pe alta (sau unde există un buffer de două-trei luni).
Da, știu, e posibil să fie management prost, e posibil să fie o perioadă extrem de proastă pentru firmă, dar un angajat în plus poate face diferența peste o lună: o vizită la ANAF pentru plata impozitelor sau o vizită la ONRC pentru suspendarea firmei.
Făcând o mică paralelă: toți politicienii sunt angajații noștri, ai poporului. Noi i-am angajat (prin vot) dar nu-i putem concedia, chiar dacă este evident că nu-și fac treaba. Pentru că e dreptul angajatului, iar contractul este pe patru-cinci ani.
Ionuț Staicu(Citează)
09/05/2014 la 8:40 PM
N-are sens sa mai dezgrop mortii cu detalii, dar firma unde lucram de ajunsesem sa iau Duspatalin si Fiobilin din cauza stresului, nu prea a respectat prevederile legii in privinta desfiintarii postului in organigrama. Si pe urma nu au sunat cand au inceput sa caute pe altcineva in loc. Moment in care m-am enervat si am dat un mare mail la ITM. Din ce-am auzit, i-a costat ceva si au avut de explicat vreo luna la ITM. A fost o chestie copilareasca, daca ma gandesc ca aveam job mai bun si mai bine platit, dar corecta pentru ca legea mai trebuie si respectata.
In alta ordine de idei, da, cautati firmele pe rolul instantelor, ati fi surprinsi sa vedeti firme cu nasul pe sus, cu pretentii ca au istoric de litigii pe dreptul muncii. Vorba ceea, p-afara vopsit gardul, pe dinauntru…
Gaelex(Citează)
09/05/2014 la 9:46 PM
@gaelex coane poza te da de gol.
y430076(Citează)
09/05/2014 la 9:55 PM
Dupa comentarii si voturi credeam ca ai vizitatori ceva mai intreprinzatori nu bugetari la privat.
Am fost angajat mai multi ani decat am fost patron dar nicioadata nu am avut pretentiile astea superioare fata de sefii mei. A fost ca m-am dat singur afara ca le-am aratat ca nu merit si nici nu merita un om dedicat acolo.
Ca angajator pe an ce trece ma fac tot mai rau din cauza angajatilor. Oricat de absurd ar parea afacerile mici si spre medii sunt plantatii personale ale unor oameni care au lucrat cativa ani 16 ore pe zi si bani imprumutati de la fraieri.
Da am ajuns sa mi sa para normal sa dau afara un om ca nu imi mai place de el, de imbracaminte, de cum miroase, de cum vorbeste, de cum umbla. Mi-am facut firma ca sa imi placa in ea. Si nu n-am nevoie de prosti lungusitori. Colegialitatea, eficienta si spiritul de echipa nu se creeaza cu orice om, chiar daca face ce ii spui.
Nu stiu de pe ce planeta sunteti sau cum ati fost educati dar eu am uneori o fraza: “azi nu imi merit painea mancata”. Ideea asta ca firma are si face e absurda.
Sunteti foarte cocosi cand e vorba de sefii vostrii, dar daca chemati pe unu sa va puna gresia cum ar fi sa vina o zi si sa va ceara dupa aceea inca pe 4 zile banii ca e bolnav. Dar tu trebuie sa ii dai. Dupa aceea el asculta manele si zgarie peretii cu uneltele ca e mai agitat. Dar e normal: cine nu munceste nu greseste. (Daca ma luati ca unul e angajat si unul nu, o pierdeti in filozofii. Mie nu imi trebuie hartii ca sa am principii.)
Printre altele, multi angajati nu se suporta intre ei, se parasc si isi fac zile fripte dar seful, ca fraier ar trebui sa ii suporte pe toti.
Va doresc sa aveti angajatii ce sunteti.
clau(Citează)
10/05/2014 la 11:07 AM
@clau: e genul de discuție în care ambele tabere spun lucrurile din perspectiva lor și au dreptatea lor și nu vor fi niciodată de acord.
Uite două articole mai vechi despre asta:
https://www.nwradu.ro/2013/07/cine-plateste-salariile/
https://www.nwradu.ro/2013/07/experienta-este-vitala-mult-putine-joburi-decat-inchipuiti/
Concluzia este că în România e greu să fii patron, e greu și să fii angajat.
nwradu(Citează)
09/05/2014 la 10:36 PM
@Ionut Staicu: multumesc pt detaliile oferitie
RDK(Citează)
10/05/2014 la 10:43 AM
Nu doar sefii si angajatorii pot avea pareri si evaluari pentru salariati, e valabila si reciproca. Desprefirme.com era un site interesant si aproximativ util pe tema asta, pentru ca sa zicem ca exista 1-2 idioti dati afara pe merit care vor sa arunce cu noroi in firma. Dar daca se umple cu zeci de pareri si comentarii negative despre firma respectiva ca angajator, atunci ceva este in dezordine. Ce s-a intamplat cu ei, de ce au disparut?
Daca mai cauti si pe site-ul tribunalului Bucuresti si gasesti cateva procese pe dreptul muncii incepe sa fie destul de clar, asta cu verificatul proceselor nu mi-a dat prin cap, nwradu are o idee foarte buna aici.
Gaelex(Citează)
10/05/2014 la 11:12 AM
@Gaelex: da, dar nu ziceam că verificarea pe rolul tribunalelor este un indicator pentru calitatea firmelor, ci doar că unii oameni își cunosc drepturile.
Am văzut cazuri și cazuri. Oameni dați afară ca la carte, dar care nu voiau să înțeleagă asta și o țineau în continuare pe a lor, că de fapt au fost nedreptățiți de șefi. Uneori asta e apărarea celor incompetenți. Fac plângere, nu primesc dreptate nici acolo șamd. Aceiași oameni de multe ori încep să-și facă de kkt foștii angajatori pe DespreFirme, dar fără să aibă dreptate.
Eu urmărea discuțiile. “Avansează doar amanta șefului”, “muncești ca sclavul pe nimic”, “șefii sunt proști rău”. În același timp, experiența mea a fost numai pozitivă și am lucrat numai cu oameni excelenți. Sigur, dacă ești obtuz, ți se pare că toți au ceva cu tine. De asta zic că asemenea site-uri sau numărul de procese nu este un indicator bun, mai ales că sunt direct proporționale cu mărimea companiei.
nwradu(Citează)
11/05/2014 la 3:33 PM
M-am interesat un pic despre situatia de la ProTV si se pare ca tehnic vorbind nu este vorba de nici o concediere. Directorul nou a constatat ca exista 2 firme care capuseaza ProTV-ul, ca sa sifoneze bani si implicit profituri. Si a reziliat contractele cu aceste 2 firme – el nu a dat afara pe nimeni, nu a concediat pe nimeni. Angajatii care au ramas astfel fara job nu pot face NIMIC impotriva ProTV, n-au nici un drept sa se indrepte cu vreo actiune impotriva ProTV. Pe litera legii ei nu sunt angajatii ProTV si ProTV nu este patronul lor.
Firmele care trageau banii de la ProTV, ele sunt cele care trebuie sa dea oamenii afara, pentru ca nu mai au cum sa ii plateasca.
Angajarea asta prin alta firma se practica in multe locuri, si la HP si la Mefin, din acelasi motiv: sa dea mai putini bani la stat, sa poata scapa mai usor de angajati.
E frumos? Cu siguranta nu. Este etic? Nu prea. E legal? Yup, cat se poate de perfect legal.
Gaelex(Citează)
11/05/2014 la 3:48 PM
@Gaelex: nu chiar, era altfel manevra.
Acele firme erau tot ale ProTV-ului, “din grup”, cum se zice. Multe organizații mari au obiceiul să facă firme mici pentru diverse treburi punctuale, de exemplu să ai o firmă care să se ocupe de vândut publicitate, una care să asigure suportul tehnic și mentenanță, una care să facă PR șamd, dar toate cu aceiași acționari.
Avantajul este că plimbi facturi între aceste firme și mai stingi niște impozite. Un alt avantaj este că le poți desființa foarte ușor.
ProTV avea contract cu firma lor de PR și a renunțat la acel contract. Angajații respectivelor firme, însă, au fost apoi concediați de acele firme, că nu mai au ce să facă. Angajații nu erau pe carte de muncă, înțeleg, pentru a li se putea aplica toate drepturile salariatului, ci erau și ei prin PFA sau drepturi de autor.
Asta bănuiesc că s-a întâmplat, adică.
Dar cum ziceam, este chiar o practică utilizată frecvent în întreaga lume.
nwradu(Citează)
12/05/2014 la 3:37 AM
@Ok, sunt de acord ca sunt zile in care angajatii mananca o paine pe care nu o merita, o paine pe care nu au castigat-o.
Dar in zilele in care produc 5 paini, le dai 5 paini? Nu, nu le dai. Consideri ca asta e de fapt treaba lor, sa iti produca cat mai multe paini. Nu conteaza ca astazi iti produce o paine, maine nimic, iar peste 2 zile 30 de paini.
Eu unul militez pentru plata pe performanta. Astfel creste si ambitia angajatul, crescand salariul, creste si profitul companiei.
In piata muncii din Romania am observat ca in general, multinationalele fac totul legal, plati la zi, impozite, contributii platite, salarii decente, in timp ce angajatorii romani nu stiu cum sa fure mai mult. Salarii cat se poate de mici, colaborari prin PFA, declarare de angajati cu 2 ore de munca desi aia lucreaza 8, doar ca sa plateasca taxe mai putine.
iCiolac(Citează)
12/05/2014 la 3:37 AM
@CLAU, scuze
iCiolac(Citează)
12/05/2014 la 8:15 AM
Radule, ai auzit de art. 65 din Codul muncii?
Se desfiinteaza postul si la adio. Nu ai nevoie de motive.
Pe urma trebuie ca angajatorul sa astepte 45 de zile si poate reinfiinta acelasi post.
gogu(Citează)
12/05/2014 la 9:57 AM
@gogu: art. 65 paragraful doi:
(2) Desfiinţarea locului de muncă trebuie să fie efectivă şi să aibă o cauză reală şi serioasă.
Adică procedezi la fel. Dacă ți se pare că a fost desființat doar pentru că voia șeful să te dea afară, te duci la ITM, depui plângere, trebuie firma să demonstreze că nu mai avea nevoie de acel post (rezultate financiare, schimbarea business-ului etc).
nwradu(Citează)
12/05/2014 la 10:56 AM
Radu, firma poate sa zica doar ca doreste sa mai restranga activitatea. Ca sa demonstrezi tu ca angajat nedreptatit contrariul, ca de fapt firma o duce bine si trebuia sa te tina pe tine acolo…hai sa fim seriosi.
Probabil nici in instanta nu ai fost. Ti-ai mai schimba parerea.
gogu(Citează)
12/05/2014 la 5:18 PM
Si nu este 45 de zile din cate stiu eu, ci 6 sau 9 luni nu pot reinfinta acel post si daca il reinfinteaza trebuie sa il ofere intai persoanei care a fost data afara.
Gaelex(Citează)
13/05/2014 la 8:03 AM
nu mai e demult de 6 luni. s-a modificat Codul Muncii. numai in 45 de zile de la concediere esti obligat sa-l readuci inapoi, daca reinfiintezi postul, dupa 45 de zile poti sa aduci pe cine vrei.
gogu(Citează)