►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
8 Apr 2014 ·
TEHNOLOGIE, TURISM ·
Îmi plac avioanele. Îmi plăceau dinainte de primul meu zbor ca pasager, dar așa cum am mai spus cu câteva ocazii, acel prim zbor a fost un moment magic de conștientizare a puterii ingineriei de a face un cilindru de metal, greu de sute de tone și plin cu pasageri legați în scaune, să se înalțe în aer.
Dacă sunteți ca mine și vă place să vă uitați la avioane atunci când ajungeți prin diverse aeroporturi, am compus mai jos un ghid simplu de recunoaștere a avioanelor. Sigur v-ați întrebat “acesta o fi Boeing sau Airbus? Ce model? O fi un Boeing 737 MAX?”. Veți vedea că este destul de simplu și nu trebuie să rețineți decât câteva detalii.
Ne concentrăm pe Boeing și Airbus și recunoașterea modelelor, dar nu a variantei exacte. Acelea sunt chestiuni pentru experți și trebuie reținute foarte multe detalii.
O metodă de clasificare a avioanelor este după lățimea lor, care are impact direct asupra capacității lor. Cele “widebody” au de obicei 8-10 scaune pe un singur rând (configurație 2-4-2 sau 3-4-3 scaune) și deci două culoare (“twin aisle”); cele înguste (“narrow-body”) au un singur culoar și locurile în format 3-3 sau chiar mai puține pe un singur rând.
După cum probabil ați observat zburând, în România nu prea calcă avioane late decât la ocazii speciale, precum a fost finala cupei UEFA. Așa că avioanele uzuale de la noi sunt unele mici, narrow-body, dar pe aeroporturile mari din străinătate puteți vedea de toate felurile.
De cele mai multe ori pe avioane scrie și tipul lor, dar se poate întâmpla să fiți prea departe sau să nu aveți unghiul potrivit pentru a vedea respectivul marcaj. Atunci devine util acest ghid. Ne bazăm pentru recunoșterea avioanelor pe numărul de motoare, numărul roților și forma parbrizului.
Uitați-vă la parbrizul cockpit-ului. Airbus are ferestrele laterale drepte în partea de jos (și ultima are un colț tăiat sus), în timp ce avioanele Boeing au ferestrele laterale în V.
De asemenea, botul avioanelor Airbus este mai rotunjit, mai amplu, în timp ce Boeing-urile au botul mai ascuțit, mai lung. Asta, însă, este mai greu de văzut inițial.
Trucul cu ferestrele în V nu este mereu valabil, dar este foarte ușor de reținut. Dacă are ferestre în V în partea de jos, este sigur Boeing. Iată încă un exemplu, Airbus în stânga, Boeing în dreapta.
Update: câteva avioane foarte moderne (Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 etc) nu mai respectă această regulă, dar au alte semne ușor de identificat.
Cele de la Airbus sunt din seria A320, iar de la Boeing din familia 737. Toate au în interior un singur culoar central. Mai exact, în ordinea lungimii, avem:
Cum recunoașteți avioanele de dimensiuni mici? Toate cele de mai sus au:
Practic, în aeroport, vă uitați direct la roți. Dacă pe spate are doar câte o pereche, este unul dintre avioanele de mai sus. Apoi vă uitați la ferestrele cockpit-ului: dacă sunt în V, este un Boeing.
Nu vedeți ferestrele? Nu-i nimic, vă uitați la coada avionului (mai exact la stabilizatorul vertical, cum se numește oficial). Boeing are stabilizatorul format din două bucăți, una mai mică ce se înalță cu o pantă mică, apoi urmează stabilizatorul adevărat. Airbus-urile (imaginea din dreapta) nu au acea mică bucată în fața stabilizatorului vertical.
Simplu, nu? Să vedem și modelele. Acum știți că-i Airbus sau Boeing, dar de care?
Schema de mai jos arată diferențele de lungime în gama Airbus între A318, A319, A320 și A321.
A318 și A319 nu pot fi deosebite așa ușor, ci doar după lungimea lor. În schimb, A320 are două uși de urgență pe aripi, nu doar una ca la frații mai mici. A321 are tot două uși de urgență, dar nu pe aripi, ci chiar în fața și în spatele aripii.
Cam același lucru particularizează și Boeing-urile. 737-600 are ca echivalent A318, 737-700 pe A319. 737-800 are două uși de urgență pe aripi, ca A320, iar 737-900 are ușile în același loc și este ceva mai mare.
Practic vorbind, nu mă aștept să deosebesc între ele un 737-600 de un 737-700 și un 737-800 de un 737-900 fără să le măsor cu ruleta sau să rețin alte detalii (forma aripilor, prezența aripioarelor verticale în capătul aripilor șamd), ceea ce nu intenționez să scriu aici.
Multă lumea ar vrea să recunoască noile 737 MAX pentru a fi siguri că nu zboară cu ele după problemele pe care le-au avut, deși în practică sunt imposibil de evitat. De obicei nu știi cu ce vei zbura până nu ajungi la poarta de îmbarcare, iar în acel moment nu cred că cineva va decide să-și anuleze concediul pentru că trebuie să între într-un MAX.
Boeing 737 MAX are caracteristicile uzuale ale unui Boeing: bot ascuțit, cockpit cu ferestre în V, ferestre ușor înnegrite, o singură pereche de roți pe trenul spate. Uitați-vă după următoarele două elemente pentru a recunoaște un MAX:
În 2018, Airbus a anunțat că preia majoritatea participației la seria de avioane canadiene Bombardier C-Series și le redenumește în Airbus A220. Sunt avioane cu formă clasică, dar de dimensiuni mai mici, potrivite pentru zboruri scurte.
În România, Lufthansa operează câteva zboruri cu astfel de avioane, deși sunt inscripționate cu Air Baltic. Citiți aici despre cum am zburat cu A220.
Airbus A220 are un parbriz regăsit pe mai multe avioane foarte moderne, unul înnegrit și cu mai puțin spațiu între ferestrele individuale (care sunt patru la număr, nu șase), încât de la distanță poate părea un parbriz continuu. Avionul are o ușă de urgență micuță în dreptul aripilor, iar aripile sunt ușor rotunjite în sus la capete. Vedeți cele trei “fusuri” de sub fiecare aripă? Acelea se numesc flaps track fairing și sunt niște cutii ce conțin motorașele flapsurilor, iar pe A220 sunt foarte subțiri și ascuțite.
Update: eu recunosc avionul pentru că pare unul mic, iar apoi mă uit la parbriz. Ferestrele apropiate, diferite de ale Airbus A320 și Boeing 737, mă fac să mă gândesc că este un Airbus A220.
Stați că mai sunt. Adaug aici și Embraer seria E, avioanele producătorului brazilian ce sunt utilizate și în Europa în special pe curse regionale, unde este nevoie de avioane de capacitate mai mică, concurate de acum de Airbus A220 și de avioanele cu elice despre care scriu mai târziu. Jeturile Embraer arată precum cele de mai sus, adică au 2+2 roți și doar două motoare în total, dar pot fi deosebite ușor deoarece:
Iată imagini. Modelele sunt E-170, E-175, E-190 și E-195, diferența dintre ele fiind lungimea și numărul pasagerilor. Nu intru mai în detaliu, e suficient să le identificați drept Embraer.
Airbus A220 este mai arcuit în partea din față, mai rotunjit, iar Embraer mai “drept” și cu un mic stabilizator vertical în fața părții principale.
Aici e cel mai simplu. Doar 3 modele de avioane au 4 motoare, anume Boeing 747, Airbus A340 și Airbus A380. Acestea sunt foarte simplu de recunoscut. Dacă ați văzut 4 motoare, vă uitați la ferestrele pasagerilor.
Boeing 747 are un nivel superior parțial, etajul 2 ocupând cam o treime din aeronavă. Cocoașa aceea de pe spate este vizibilă din orice unghi. Dacă vedeți asta, este un Boeing 747.
Airbus A380, cel mai mare avion din lume, are un nivel superior complet. Dacă vedeți două punți, două șiruri de ferestre pe toată lungimea aeronavei, este Airbus A380. De asemenea, este mega-enorm și nu poate fi confundat cu altceva.
Dacă are 4 motoare și doar un singur șir de ferestre, nu poate fi decât cel rămas, Airbus A340. Și acesta este un avion foarte lung și ușor de recunoscut. Ce-i drept, majoritatea companiilor l-au retras din funcțiune pentru că avea consum mare de combustibil, deci este mai rar de întâlnit pe aeroporturi acum.
La Boeing 747 se pot identifica și variantele. Boeing 747-200 are câteva ferestre pe puntea superioară…
… în timp ce 747-300 și 747-400 au puntea superioară mai lungă, număr dublu de ferestre și cu o ușă de acces în mijlocul lor. Diferența între 747-300 și 747-400 nu este ușor de reținut.
Toate trei sunt treptat retrase din funcționare pentru că nu mai sunt eficiente din punct de vedere al consumului.
Aici e mai grea treaba. Aceste avioane sunt toate widebody și au două motoare, deci ar putea fi confundate cu prima categorie. Avem următoarele modele:
Primul pas: toate au mai mult de o pereche de roți pe trenul spate. Au două perechi sau chiar trei perechi de roți pe fiecare pilon principal (adică în total 4+4 sau 6+6 roți). Dacă vedeți două perechi, este un avion widebody dintre cele de mai sus. Apoi vă uitați la ferestrele cockpit-ului pentru a vedea dacă-i Boeing sau Airbus, după cum v-am spus mai sus. Să le luam pe rând.
Avionul acesta este ușor de recunoscut pentru că are:
Singurul alt Airbus cu 4+4 roți este modelul A350, dar acela are un parbriz foarte diferit și ușor de identificat.
Acesta este un model nou, lansat de doar câțiva ani pe piață. Pare destul de popular pe aeroporturile mari din străinătate.
A350, ca și Boeing Dreamliner, are un design modern în care botul avionului nu mai este bine individualizat, ci pare o continuare a fuselajului superior și a parbrizului.
Uitați partea frontală a unui Airbus A330, de exemplu:
Și uitați un Airbus A350 și un Boeing 787 Dreamliner, când se vede mult mai bine că vârful avionului este orientat ușor în jos și continuă linia parbrizului:
Elemente definitorii pentru Airbus A350:
A350 se produce în mai multe variante de diverse capacități de pasageri. Diferențele între ele sunt:
Singurul alt avion cu trei perechi de roți este Boeing 777, care însă are elementele tradiționale Boeing ce-l fac ușor de recunoscut (ferestre în V, bot ascuțit).
Un alt avion modern și foarte popular, acest Boeing nu mai are ferestrele cockpit-ului în V, dar rămâne ușor de recunoscut prin felul în care fuselajul se continuă în botul avionului, ca la Airbus A350.
Elemente ușor de recunoscut pe un Dreamliner:
Dreamliner este ușor de încurcat cu Airbus A350 pentru că au o formă similară a părții frontale, de fapt. Eu mă uit rapid la motoare, unde franjuri = Boeing, iar dacă acestea nu se văd bine, mă uit la cockpit, unde fereastră laterală rotundă = Airbus A350, pe când fereastră laterală mai unghiulară = Boeing Dreamliner.
Simpla lungime a acestui avion îl face ușor de recunoscut. Dacă un 767 poate primi maxim 350 de pasageri, într-un 777 intră chiar și 500, deci avionul este mai lung.
Poate fi recunoscut ușor după trenul de aterizare, unde are 3 perechi de roți pe fiecare pilon din spate, o configurație 6+6.
Airbus A350-1000 are tot 6+6 roți, după cum am spus mai sus, așa că uitați-vă la partea frontală a avionului. Dacă are cockpit cu parbriz în V și vârful avionului este unul clasic, este un Boeing 777.
Acestea sunt avioane vechi, deci partea frontală include parbriz tipic de Boeing în V și bot proeminent. Avioanele acestea sunt foarte asemănătoare și diferă de fapt lungimea lor.Există totuși o șmecherie prin care le puteți identifica ușor.
Ambele au:
Diferența este că 757 are ușa spate sub stabilizatorul vertical (coada verticală, cum se spune), pe când 767 are ușa spate un pic mai în față decât coada. Imaginile de mai jos arată clar diferența. Ambele avioane sunt treptat retrase din operare.
Pentru avioane mari, uitați-vă la clipurile de mai jos, utile pentru că scrie în ele ce avioane apar pe ecran:
Dacă zburați pe curse locale veți vedea și avioane mai mici, cu elice. Acestea sunt de obicei Bombardier Dash-8 Q400, ATR-42 sau ATR-72, ușor de identificat.
Foarte ușor de recunoscut.
Pe acesta nu l-aș fi pus dacă n-aș fi scris chiar eu despre acest avion în trecut. Dacă are câte un motor pe fiecare aripă și un al treilea motor deasupra fuselajului, integrat în stabilizatorul vertical, cel mai probabil este un McDonnell Douglas MD-11, o companie care acum aparține de Boeing, dacă nu mă înșel. Aceste avioane apar rar pe aeroport, doar companiile de curierat mai au câteva în utilizare. Ar putea fi și un McDonnell Douglas DC-10, care-i un pic mai scurt.
Aici intră Fokker F100, Embraer-uri și eventuale Bombardier CRJ-uri folosite pe curse regionale sau low-cost. Am zburat de câteva ori cu Fokker F100, este un zbor foarte plăcut, sunetul motoarelor are o frecvență mult mai puțin deranjantă și amplasarea lor în spatele avionului contribuie la confort.
Au un aspect total diferit față de avioanele prezentate mai sus:
BOMBARDIER seria CRJ
Începem cu aceasta, deoarece este ușor de identificat. Uitați-vă la motoare: vedeți cum partea lor posterioară este mult mai subțire și argintie, de parcă n-ar fi avut suficientă tablă să o acopere? Așa arată toate CRJ-urile.
Avem CRJ-100 și CRJ-200, avioane mici, apoi CRJ-700, 900 și 1000, ceva mai mari (70-100 de pasageri), dar nu cât un Airbus A318 sau Boeing 737.
FOKKER F100
Acestea sunt ușor de recunoscut: cockpit-ul are 6 ferestre, dintre care ultimele sunt aproape semicercuri. Motoarele sunt “dintr-o bucată”, nu ca la Bombardier.
În funcție de dimensiune, poate fi Fokker 70 sau Fokker 100. Am zburat de câteva ori cu Fokker 100 cu Austrian Airlines de la Viena spre București, este un avion foarte plăcut, silențios, lin la aterizare.
EMBRAER seria ERJ
Alt jet regional de la Embraer; și acesta are coada în T. Poate fi recunoscut ușor față de cele dinainte:
În ordinea mărimii, avem Embraer ERJ-135, ERJ-140 și ERJ-145, fiecare cu diverse variante.
Prin urmare, pentru recunoașterea avioanelor cu coada în T urmați pașii: 1. stabiliți dacă-i Bombardier sau nu, după motoare; 2. uitați-vă la cockpit și stabiliți dacă-i Fokker (multe ferestre) sau Embraer (4 ferestre și bot ascuțit).
Mai jos găsiți o serie de fotografii cu imaginile și sub ele ce avion reprezintă. Încercați să le ghiciți voi întâi.
Citiți și: cum am zburat cu un hidroavion.
Dacă v-a plăcut articolul, dați-i un share/RT cu butoanele de mai jos, măcar pentru multele ore de muncă investite de mine în scrierea lui.
sursă foto: Wikipedia și site-uri oficiale ale companiilor. Completez în timp cu mai multe detalii.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
59 comentarii
08/04/2014 la 7:37 AM
Salut, ai uitat de avioanele Bombardier folosite la zboruri regionale in Europa, cam ca cel din imagine. Motoarele sunt montate aproape de stabilizatorul vertical si ies foarte usor in evidenta.
http://www.airliners.net/photo/Hop-(Air-France)/Bombardier-CL-600-2E25-Regional/2236257/L/
Catalin(Citează)
08/04/2014 la 10:50 AM
@Catalin: da, le-am cam ignorat pe acestea. Mi se par și foarte asemănătoare. Eu am zburat doar cu Fokker de acea formă, dar am văzut că și Bombardier și Embraer sunt în dotarea liniilor regionale.
nwradu(Citează)
08/04/2014 la 8:26 AM
Super articol! Tocmai am venit dintr-o vacanta destul de mare in America si am zburat cu foarte multe avioane. Ma bucur ca am putut sa citesc articolul tau si sa-mi aduc aminte cu ce avion am zburat si ce avioane mari am vazut in aeroporturi. Chiar vazusem un A380 si nu stiam exact ce este, eu am avut placerea sa zbor cu un 747-400, super experienta. Am zburat si cu niste Bombardiere cu elice, interesante avioane.
cetateanul(Citează)
08/04/2014 la 9:40 AM
Felicitari pentru articol! Se vede ca ai muncit mult la el.
Alex(Citează)
08/04/2014 la 10:14 AM
misto articol, felicitari pentru efort si rezulat! cred ca am 1-2 imagini cu niste avioane cu elice (nu ai tipul asta in articol). daca vrei, da-mi un semn si ti le dau.
stefan(Citează)
08/04/2014 la 10:40 AM
Eu cand vreau sa ma relaxez si am timp liber, pierd in jur de o ora pe http://www.flightradar24.com
Mi-am cumparat chiar si aplicatia din PlayStore care face toti banii.
Foarte tare articolul.
Geanta(Citează)
08/04/2014 la 11:01 AM
Eu sic ca trebuia sa scrii si despre Embraer care e deja la moda in Europa. KLM, Lofthansa, LOT s-au reorientat deja pe reinnoirea florei de mediu curier spre Embraer. E170, 175 si 190. Pe Otopeni aterizeaza 175 de la LOT si E190 de la Lufthansa. Zilnic
vm(Citează)
08/04/2014 la 11:20 AM
@vm: da, am văzut, voi adauga și despre Embraer, să văd întâi cum pot fi recunoscute.
nwradu(Citează)
08/04/2014 la 11:06 AM
altfel, foarte bun articolul
vm(Citează)
08/04/2014 la 11:32 AM
Apropo de disclaimerul tau de la sfarsit, si eu m-as fi asteptat sa gasesc un astfel de ghid pe airlinestravel.ro.
Oricum, gg, foarte misto ghidul!
ihearlights(Citează)
08/04/2014 la 12:03 PM
Tare articolul, mai ales ca sunt “de-al casei”.
Uite, daca vrei sa aprofundezi ai aici un link catre manualul de introducere in inginerie aerospatiala folosit in cadrul Facultatii de Inginerie Aerospatiala al UPB (sectia Air Nav – de aceea e in engleza). Are multe poze si explicatii.
http://www.aero.pub.ro/Resurse-studenti.html
Bafta in continuare!
iulianj(Citează)
08/04/2014 la 12:09 PM
Bravo pentru articol. Ai muncit ceva la el.
Dani(Citează)
08/04/2014 la 12:27 PM
Foarte bine facut articolul. Felicitari Radu! De mult cautam informatiile astea si acum le-am gasit pe toate intr-un singur loc.
George(Citează)
08/04/2014 la 12:29 PM
model pentru “articolul anului”. bravo!
cismaru(Citează)
08/04/2014 la 12:34 PM
@Geantă: am și eu aplicația, dar mă enervează că accelerometrul și busola sunt decalate. Oricum, mă prind ce văd pe cer.
nwradu(Citează)
08/04/2014 la 1:00 PM
cel mai cool articol, mai astept. eu am doua binocluri si ma uit dupa avioane cu fr24 cand am ocazia. si eu am observat regula cu forma botului… iar a380 e un monstru, dar am citit ca nu e profitabil, nici pt airbus nici pt companii, b777 fiind mai cost effective.
iulian(Citează)
08/04/2014 la 1:06 PM
Wow, super articol, documentat și cu multă pasiune în el. Sper să îți fie recunoscut efortul. Mie mi-a plăcut!
Anne-Marie(Citează)
08/04/2014 la 1:52 PM
Diferenta semnificativa din A330 si A300 este ca A330 are winglets pe cind A300 nu are.
Catalin(Citează)
08/04/2014 la 2:11 PM
Tare articolul, felicitari. Ca si completare cred ca ai putea detalia si Embraer, printre altele, o data am zburat cu un Embraer E-195 Munchen-Florenta, a fost unul dintre cele mai ‘smooth’ zboruri ale mele, cat despre avion parea foarte, foarte nou.
alexEAT(Citează)
08/04/2014 la 2:12 PM
Un articol scris din pasiune, asta se vede, dar in acelasi timp cu mici inexactitati, se vede ca esti doar un pasionat fara a avea prea mult de a face cu aviatia.
1. Uite aici un A320 care are cam multe roti :P .
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/6/0/1656061.jpg
Se gasesc prin India o gramada.
2. Uite aici un A319 care are cam prea multe usi :P
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/2/6/2420628.jpg
Si din astea se gasesc o gramada pe la EasyJet. A319 are intotdeauna pe motoare o mica aripioara suplimentara, care lipseste la A318 ( denumit si supozitor sau baby Airbuz ) sau la A320.
3. Diferenta intre Boeing 757 si 767 e enorma. Unul e narrow-body in timp ce celalalt e widebody si se vede clar cu ochiul liber. 757 e zvelt si cu nasul coroiat in timp ce 767 e mai gras. Motoarele par mult mai mari la 757.
A300 si A310 se aseamana foarte mult, dar nu au nici o legatura cu A330 si mai ales cu A333. La A332 si A333 te uiti la varful aripilor si o sa vezi acele mini winglets, care nu sunt prezente la variantele vechi A300 si A310.
A343 si A346 sunt foarte diferite chiar daca fac parte din aceeasi familie de Airbus A340. La A343 motoarele sunt subdimensionate in timp ce la 346 e exact invers.
Boeing 738 ( 737-800 ) se poate deosebi foarte usor de un B733 sau 734 in primul rand prin faptul ca are winglets ( nu toate, cam 95%)
Mai nou si Airbus a introdus sharklets, tot un fel de winglets.
George M(Citează)
08/04/2014 la 4:19 PM
@George M: îmi place ce spui, ai dreptate. Cât despre roți și din astea, sunt multe variante, nu mă aștept să pot recunoaște 100% din avioane după ce-am scris în articol.
Dar sunt cele mai ușor de reținut sfaturi. Nu stau să rețin cine are winglets și cine nu, mai ales cu atâtea variante și retrofit-uri. Cât despre “este mai zvelt”, e o chestie bună de știut doar când vezi cele două avioane unul lângă altul, gata de comparație. Când vezi un singur avion în față… o fi zvelt? Ție cum ți se pare? Cum definești zvelt?
Trebuie căutate lucruri ușor de reținut și obiective pentru a putea identifica avioanele, asta am căutat în primul rând pentru mine, chestie care apoi s-a transformat în acest articol.
nwradu(Citează)
08/04/2014 la 2:12 PM
Da, un articol foarte bun, dar mai sunt elemente prin care se pot deosebi avioanele…Ar fi o idee sa completez si cu alte modele, alti producatori. Bogdan, iti voi indeplini dorinta :). Mereu e loc si de mai bine. Voi face ceva mai practic si pentru spotteri.
sorin(Citează)
08/04/2014 la 3:12 PM
ai muncit ceva. In curand o sa-l vezi pe toate saiturile!
add(Citează)
08/04/2014 la 4:25 PM
“757 looks like a sausage with wings” descriere de la instructor :P
AlexO(Citează)
08/04/2014 la 4:50 PM
O idee, 757 poate fi recunoscut usor dupa figura de motan ce o are
Dan(Citează)
08/04/2014 la 6:11 PM
Si de Embraer. Eventual poti pune de un nou articol de succes, “Cum sa deosebesti un Bombardier de un Embraer”, urmat de ceva mai aprofundat, “Care este diferenta intre un 737-800 si un -900?”
Etravel(Citează)
08/04/2014 la 6:45 PM
Pe langa subiect, in caz ca ai si cititori sub 25 de ani pasionati de aviatie… http://www.eurocontrol.int/articles/apply-air-traffic-controller-job
AlexO(Citează)
08/04/2014 la 8:45 PM
felicitari !
ovidiu(Citează)
08/04/2014 la 11:56 PM
Mai presus de cat ai muncit, se observa ca ai muncit cu placere, esti un pasionat. Same here.
Felicitari, este foarte util articolul.
Ps: ti-am share-uit articolul pe grupul nostru de pasionati, “I <3 sitting by the window in the airplane". :)
Alex(Citează)
09/04/2014 la 6:02 AM
Felicitari pentru articol, o delectare cititul lui.
Cat despre diferentierea intre A350 si B787, se va face foarte usor, Boeingul are partea din spate a motoarelor “dantelata” (decupata in valuri, nu stiu exact cum sa-i zic).
Bogdan(Citează)
09/04/2014 la 10:34 AM
@Bogdan (fara nici un fel de aroganta, pur informational) partea din spate a motorului se numeste ajutaj (nozzle) iar “dantelarea” se numeste chevron si are rolul de a crea turbulente in gazele de ardere ale motorului pentru a grabi amestecarea cu aerul atmosferic si a reduce zgomotul.
iulianj(Citează)
09/04/2014 la 1:37 PM
Ar fi dragut din partea unei companii de avioane sa-ti dea un avion in teste.
Ciprian(Citează)
09/04/2014 la 1:47 PM
Ar fi drăguț să zbor cândva cu un A380, sunt curios cum se simte, dar mai durează până îmi voi permmite să trec oceanul sau să merg spre Asia, și chiar și atunci sunt șanse mai mari să nimeresc un alt avion mare.
Altfel, am zburat destul cu MS Flight Simulator, aveam și joystick :)
nwradu(Citează)
09/04/2014 la 3:03 PM
Pff, ce articol minunat. Nu sunt pasionat de avioane, dar tot nu am putut să nu îl citesc până la capăt. Felicitări!
Dani Novac(Citează)
09/04/2014 la 4:08 PM
Si eu sunt pasionat de zbor. Iti plac si avioanele GA/microlight? Daca mai vii in UK si vremea e buna te scot la zbor :) am un Jabiru UL
john(Citează)
09/04/2014 la 8:29 PM
Airbusurile 319 de la Easyjet au cate doua iesiri de urgenta pe fiecare aripa, deci o sa le confunzi intotdeauna cu A320 daca te ghidezi doar dupa aspectul asta.
Tiberiu Sufitchi(Citează)
09/04/2014 la 9:31 PM
felicitari! mai exista o diferenta Airbus-Boeing interesanta: farurile stroboscopice au doua lumini in succesiune rapida respectiv pulsatie regulata la Boeing… asta imi permite sa le diferentiez de la mare distanta inclusiv noaptea.
Octavian Thor Pleter(Citează)
09/04/2014 la 10:32 PM
A380-ul nu este cel mai mare avion din lume (asa cum ai zis in articol), ci modelul AN-225 de la Antonov. E adevarat ca e unul singur in lume si ca e de marfa, dar in articol n-ai adaugat amanuntul ca A380-ul e cel mai mare avion de pasageri. Iar ca avioane cu patru motoare utilizat pentru transportul de pasageri mai sunt si IL-86/96, mai rare ce-i drept, dar tot trebuie luate in considerare.
In rest, foarte bun articolul!
Theodor(Citează)
22/04/2014 la 4:00 AM
Damn it Radu, numai tu eşti de vină pentru că acum, când m-am pus să revăd seria “Mayday – Air Crash Investigations” (după ce am terminat sezonul nou, mi s-a redeschis apetitul) am ridicat o sprânceană când, prezentând avionul de mai jos, naratorul spune că pasagerii s-au îmbarcat întrun Airbus A340. Uneori e mai bine să nu ştii anumite lucruri… :))
http://goo.gl/hLrCpS
seba18(Citează)
23/04/2014 la 9:46 AM
777 nu ai cum sa-l gresesti niciodata. Vezi capatul fuzelaj-ului (la spate), este singurul avion de mari dimensiuni care il are aplatizat, pe verticala. Restul au capatul rotunjit, ascutit.
Dan(Citează)
28/04/2014 la 11:10 PM
Pentru cei pasionati tare de tot: noaptea cand cerul e senin, se pot diferentia usor Boeing-urile de Airbus-uri prin faptul ca cele americane sunt mult mai bine luminate, ma refer la stroboscoape si pozitii. Chiar si modele mari, A330, 340, 380 abea se disting, pe cand B777, 767, 757, 747, 737 se vad foarte clar si puternic, sa nu mai zic de 787 care e demential.
Util articolul mai ales pentru incepatori in ale avioanelor si pe intelesul tuturor.
Gabi(Citează)
18/05/2014 la 5:01 PM
am o intrebare -cam ce diametru au rotile la avion? va multumesc !
marius(Citează)
15/07/2014 la 6:10 PM
Salut,
Intre A300, si A330 mai exista o diferenta usor de observat, si anume wingleturile din capatul aripilor la A330
Vlad(Citează)
15/07/2014 la 8:13 PM
Sunt atâtea variante cu winglets încât nu mi se pare ușor să reții avioane după acest criteriu, mai ales că unele sunt vechi sunt echipate ulterior cu așa ceva.
nwradu(Citează)
27/08/2015 la 6:20 PM
Excelent …de curand am fost la Frankfurt si am avut ce vedea ….!
lucian(Citează)
11/04/2016 la 7:55 PM
Cel mai repede eu recunosc B 737 dupa motoarele tesite la partea de jos , spre pista .
mihail amzulescu(Citează)
20/12/2016 la 7:50 AM
Boeing-ul 757 şi 767 se pot deosebi foarte uşor după forma botului, 757 având botul mai jos decât majoritatea celorlalte modele.
În gama “jet-uri mici”, asemanatoare cu Fokker 100 am mai zburat cu MD80 care într-o vreme era “majoritar” pe Alitalia. Specific acestui model era lungimea mare a fuselajului şi aripile plasate mai în spate.
Am mai prins şi câteva zboruri cu ROMBAC 1-11, care mai pot fi văzute la capătul zonei de parcare de pe aeroportul Otopeni.
Presupun însă că articolul se limitează la modelele curente. Ar mai fi de amintit aici, ca exotisme, avioanele de transport Antonov, care mai pot fi văzute pe diverse aeroporturi, şi care se disting prin 6 motoare şi muuuuulte roți
Attila(Citează)
07/07/2017 la 9:25 PM
Chiar daca cele 2 tipuri de avioane nu sunt atat de greu de distins daca esti macar pasionat de avioane eu sincer prefer sa zbor cu un Boeing decat cu Airbus .
Astfel pot spune ca, dupa ce am avut ocazia sa zbor cu cele 2 tipuri de avioane, nu am sesizat vreo diferenta majora si m-am simtit in siguranta cu ambele.
Alexandru Guzi(Citează)
08/07/2017 la 1:21 AM
Și atunci de ce preferi Boeing?
nwradu(Citează)