►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Concurs Asphalt 8 cu premii în tablete
Paginile ce culeg fraudulos Like-uri distrug și mai mult Facebook-ul »
Să vă spun întâi cum am călătorit în orice alt oraș european: am luat un singur bilet care a fost valabil pe autobuz, tramvai sau metrou. Cel mai recent caz a fost în Amsterdam: un bilet este de fapt valabil timp de o oră pe orice mijloc de transport în comun de acolo, iar într-o oră ai timp să ajungi la destinația ta, indiferent de câte mijloace de transport schimbi.
Londra, 2010, probabil cel mai uimitor caz: cobor din avion la Luton și ies în fața aeroportului. Un tip îmi vinde un singur bilet cu care iau un autocar până la gara din împrejurimi, de acolo iau trenul până la King’s Cross, unde schimb pe metrou și cobor la stația unde aveam hotelul. Totul cu un singur bilet, tipărit de vânzător pe o imprimantă pe care o avea agățată pe umăr, bilet pe care ulterior l-am folosit în acea zi din nou pe metrou, plecând ca turist prin oraș.
Cam așa este la alții, un transport public integrat complet. Iar beneficiile nu sunt doar pentru călători; companiile de transport public pot analiza mult mai bine de unde și până unde le merg clienții și deci pot eficientiza transportul.
Cum este la noi: recent Metrorex a anunțat că nu mai acceptă cardurile active RATB. Motivul este unul de înțeles, RATB-ul le datorează 20 de milioane de lei deoarece ei încasează banii pe abonamente de metrou, dar se pare că nu-i virează mai departe.
Așa că de acum trebuie să cumperi cartelă/abonament de metrou clasic, pe hârtie. Eu aveam un card activ pe care-l încărcam online cu abonament la metrou și câțiva lei pentru ocazionalele călătorii cu RATB-ul. Este un card de plastic, pe tehnologie RFID, pe care-l port fără teama că se va demagnetiza/rupe cum pățeam cu cartelele de metrou. Și mai plăcut este faptul că la validatoarele portocalii RFID nu este niciodată coadă.
Ei bine, cele două mari regii de transport nu sunt în stare să se înțeleagă una cu alta. Și nu că nu pot găsi vreo tehnologie comună sau nu pot cădea de acord la negocieri, ci din motive mult mai simple și care le fac de rușine pe amândouă: și-au dat țeapă la bani. RATB-ul nu le dă banii încasați în numele Metrorex.
E clar că RATB-ul este vinovatul “legal” aici, dar moral amândouă părțile sunt la fel de vinovate. La acest nivel, când ți se întâmplă așa ceva, ești un manager prost. Iar pentru că avem parte de multe regii autonome fără un șef comun, Bucureștiul nu are un sistem integrat de transport, iar acum pierde și ocazia de a utiliza același bilet peste tot.
Se pare că abonamentele valabile vor putea fi utilizate până pe 14 aprilie.
sursa: Gândul.
« Concurs Asphalt 8 cu premii în tablete
Paginile ce culeg fraudulos Like-uri distrug și mai mult Facebook-ul »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
18/03/2014 la 8:22 AM
O mică observație: Metrorex este o societate pe acțiuni, nu regie. RATB este regie, de aici si R-ul din nume.
George(Citează)
18/03/2014 la 8:36 AM
o sa ia oprescu si metrorexul cum a facut si cu termocentralele… problem solved.
add(Citează)
18/03/2014 la 9:47 AM
Măcar de-ar fuziona.
Alx MAX(Citează)
18/03/2014 la 10:03 AM
Iti dai seama ca, daca fuzioneaza, vor avea in continuare probleme, nu? Doar ca altele. Pentru ca de fapt tot oamenii aia vor fi in pozitii cheie.
nashu_mare(Citează)
18/03/2014 la 10:36 AM
Eu cumpar abonament pe toate liniile RATB si abonament lunar la Metrorex pe internet, prin platforma online de la RATB. Cea mai buna parte era ca in ambele cazuri puteai valida calatoria fara sa mai deschizi portofelul, prin simpla apropiere a portofelului de aparat.
De luna viitoare, nu numai ca voi sta iar la coada sa cumpar un abonament la Metrorex din hartie, dar va trebui sa stau la coada la taxatoare si sa scot de fiecare data hartia din portofel pentru validarea calatoriei. Timp pierdut aiurea.
Colac peste pupaza, eu mi-am cumparat abonamentul la Metrorex pe internet in 13 martie si este valabil in perioada 18 martie – 17 aprilie, dar dupa 14 aprilie nu mai pot valida calatoriile la aparate. Prin urmare, trei zile de valabilitate s-au dus pe apa sambetei.
Daniel Popescu(Citează)
18/03/2014 la 10:57 AM
Un pas inainte, doi pasi inapoi… Pacat. Metrorex ar fi trebuit sa taie macaroana de prima data si nu acum cand s-au strans 20 mil de lei.
Mihai(Citează)
18/03/2014 la 11:19 AM
@Mihai: nu se știe cât au lăsat macaroana. Poate că plata era la 90 de zile, plus încă o lună de grație, apoi s-au mai certat ei vreo 14 zile să zicem – se strâng 20 de milioane de lei fără să fie greșeala cuiva.
nwradu(Citează)
18/03/2014 la 10:58 AM
Din câte stiu, la caseria Metrorex nu poti sa iti incarci cardul Activ, chiar daca e abonament pentru Metrou.
RATB are datorii totale de 443 de milioane de lei, dintre care 221 de milioane de lei restanţe la plata TVA şi 222 de milioane de lei dobânzi şi penalităţi, conform datelor de la ANAF, valabile la 31 decembrie 2013. Regia Autonomă de Transport Bucureşti mai are şi datorii de 23,7 milioane de lei către bugetul asigurărilor sociale, sumă pentru recuperarea căreia s-a declanşat executarea silită via http://www.economica.net/topul-companiilor-de-stat-cu-datorii-la-buget-ratb-trece-pe-primul-loc_72602.html
Pentru eficientizarea RATB-ului ar trebui ca toti calatorii sa prezinte dovada unui bilet valabil sau a unui abonament, in orasele civilizate se urca in autobuz doar prin fata, dupa ce ai aratat soferului ca ai bilet, eventual sa cumperi de la el, daca cineva urca prin spate sau nu composteaza biletul atunci soferul fie nu pleaca din statie fie actiuneaza un buton care cheama fortele de ordine care ajung la urmatoarea statie.
Daca soferul vinde bilete asa se poate renunta la sutele de gherete RATB si se reduce numarul angajatilor.
As adauga o regula, pensionarii sa aibe reducere doar intre orele 12-15 sa nu mai aglomereze RATB-ul cand lumea vine sau pleaca la\de la munca.
tiby(Citează)
18/03/2014 la 11:21 AM
@tiby: da, ai dreptate. Tot în țările civilizate biletul costă de te rupe. Amsterdam: 2,8 euro pentru o oră, Londra 2,35 lire o călătorie cu metroul etc.
La noi este 0,25 euro biletul RATB.
nwradu(Citează)
18/03/2014 la 11:05 AM
Cel mai dragut e ca azi dimineata am incartcat un card activ cu abo. Sa inteleg ca pierd 3 zile?:)
bogdan(Citează)
18/03/2014 la 11:09 AM
Comentariul a fost publicat incomplet. Incarcarea a fost facuta la un bancomat BCR, Banuiesc ca la casieriile RATB nu mai este posibil acest lucru.
bogdan(Citează)
18/03/2014 la 11:21 AM
@tiby: Cate minute ar sta tramvaiul 41 in fiecare statie la ore de varf daca cele cateva zeci de calatori ar urca doar pe la prima usa?
Radu, am scris mai devreme un alt comentariu la postul asta, dar nu apare nicaieri :)
Daniel Popescu(Citează)
18/03/2014 la 11:25 AM
Radu, procedura a fost dezvaluita de Metrorex acum doua luni: “Procedura e în felul următor: până la data de 25 a lunii următoare pentru luna de calcul noi trebuie să le dăm decontul, cât înseamnă ceea ce s-a taxat la metrou cu cardul comun de RATB, apoi au 30 de zile. Asta înseamnă o întârziere de 55 de zile pe care noi am acceptat-o prin contract. În această perioadă ei utilizează banii. Din păcate, de anul trecut, de prin februarie – martie, noi nu am mai primit niciun leu de la RATB pe aceste titluri comune” – de aici: http://www.b365.ro/metrorex-ar-putea-renunta-la-cardurile-contactless-din-cauza-ratb-ului_203036.html
Daniel Popescu(Citează)
18/03/2014 la 11:33 AM
Văd că lumea tot vorbește de fuziune între RATB și Metrorex – întrebarea nr. 1 e: de unde vor veni banii de subvenție și dezvoltare în acest caz? Se vede clar că Bucureștiul nu se poate descurca cu cei doi mari ”bugetofagi”: termoficarea și transportul de suprafață; cine garantează că o să le iasă și când la împărțeală o să mai apară încă o gură flămândă?
George(Citează)
18/03/2014 la 11:42 AM
@Bogdan Nu cred ca pierzi cele 3 zile. S-ar putea sa mearga pe principiul cartelelor defecte: vede vanzatoarea cate zile ti-au ramas, are un pret pe calatorie, iti estimeaza ca ai folosit in medie 2 calatorii pe zi (parca asa mi-a calculat mie) si ajungi sa platesti un abonament intreg – diferenta de 3 zile (6 calatoii * pretul / calatorie la abonament), valabil din data de 14-04.
Mie mi s-a mai intamplat de vreo 2 ori sa mi se strice cartela aia de student si mi-au schimbat-o. Prima data mai aveam cateva zile pana expira, iar a doua oara abia il luasem de cateva zile.
Singura chestie e ca va trebui sa stai din nou la coada.
Berta(Citează)
18/03/2014 la 7:08 PM
Ehh…asa e cand unul din sisteme e subventionat de toata tara si unul doar de PMB…
alex(Citează)
18/03/2014 la 8:51 PM
De acord cu tiby, referitor la linia 41 ar putea pune 2 vagoane cu 2 taxatori, oamenii care lucreaza azi in gherete pentru a vinde bilete pot fi usor relocati pe liniile principale ale ratb-ului.
In general calatorul care cumpara bilet nu va arunca hartii pe jos, nu va scuipa de geam si nici nu va murdari scaunele cu carioca.
Problema e ca RATB-ul nu are viziunea sa implementeze acest sistem nici macar pe linia pentru aeroport, de putine ori când am circulat cu 783 am prins muncitori in salopete mirosind a bere si transpiratie care se urcau fara bilet si se asezau cu picioarele pe scaunul din față.
marius(Citează)
19/03/2014 la 8:13 AM
Despre 783 este următorul articol. Despre taxare va fi altul în viitor.
nwradu(Citează)
20/03/2014 la 5:22 PM
Solutii sunt si vor exista. Problema principala este capul pestelui (Oprescu) care pute rau (a prostie). RATB-ul este subfinantat si este folosit ca instrument electoral (asigura voturile batranilor). Doamne fereste sa treaca metroul la Primarie. Ar primii batranii gratuitate si pe metrou si daca acum metroul ni se pare civilizat, nici nu vreau sa-mi imaginez ce se va intampla in lunile de iarna cand toti mosii si babele isi vor inchide caloriferele si vor calatorii cu metroul (unde e cald). Transportul in comun de suprafata este o gluma in orasul asta. Toate ideile promovate de actuala conducere a primariei sunt favorabile transportului personal, transport nesustenabil pe termen lung. Discutia asta isi va avea rost in momentul in care Oprescu va pleca de la primarie.
Stefan(Citează)
02/04/2014 la 8:14 AM
am incarcat cardul activ pt metrou si ratb pe 31.o3 ,doamna de li ghiseu nu a zis nimic cum recuperez bani , sau sa imi prelungeasca ab ratb inca o luna. oricum e forte rusinos ce se intimpala, chiar nu se poate rezolva amiabil
cazacu gh.(Citează)