►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
V-am arătat cum se face manevra de pushback a unui avion, acum să vă arăt și o autospecială de degivrare fotografiată de mine în Viena. Degivrarea reprezintă stropirea avionului cu un lichid special care împiedică formarea de gheață în perioada de rulare pe pistă pentru decolare, gheață care ar putea bloca elementele mobile ale aripilor.
Mașina este produsă de Safeaero și eu zic că-i modelul 223XXL, cel mai mare din gamă, care poate extinde “trompa” pentru a stropi coada oricărui avion din lume, indiferent de înălțimea sa. Are un singur șofer-operator și o capacitate maximă de 14 tone de lichid de degivrare. Ambele perechi de roți sunt directoare. Brațul are mai multe segmente extensibile, iar “trompa” roșie poate fi și ea extinsă și rotită în toate direcțiile.
Degivrarea avionului, cursa Austrian Viena-Skopje în care mă aflam, a început sub aripi. Operatorul a dat cabina în jos, aproape de sol, și a început să arunce lichid. Din când în când un alt om venea și-i indica zone unde să mai arunce substanță. Lichidul folosit era un amestec special fabricat de firma Kilfrost.
Terminând cu zona de sub aripi, elefănțelul și-a reorientat trompa și a început să stropească suprafața superioară a aripilor.
De două ori omul de la sol a venit cu o mașină cu scară atașată, a parcat sub aripă și s-a urcat pe aripa avionului. I-a indicat operatorului de degivrare unde să mai stropească, iar la final a inspectat că s-a format un strat gros de lichid de degivrare pe aripă. Mașina lui, apropo, era un Logan modificat și mi-a plăcut că în parbriz avea o hârtie mare pe care scrie frecvența de contact VHF, ca să poată dialoga cu piloții și autospecialele de pe pistă.
Terminând cu aripile, mașina Safeaero s-a ridicat deodată spre coada avionului și a stropit-o și pe aceasta. Odată terminată procedura, am purces rapid spre decolare, care de obicei se face imediat după degivrare pentru efect maxim. Autospecialele de degivrare au parcat la locurile lor și parcă s-au dezactivat singure într-o poziție de stand-by, așteptând următorul avion.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
6 comentarii
12/03/2014 la 1:10 PM
Degivrarea avionului nu se face pentru ca “gheață care ar putea bloca elementele mobile ale aripilor” ci pentru ca gheata depusa(pe tot avionul) creste semnificativ greutatea avionului si cel mai important este faptul ca se modifica semnificativ aerodinamica avionului. Elementele mobile nu se blocheaza. Odata actionate ele pot sparge cu usurinta gheata depusa dar doar pe o mica suprafata ramanand insa grosul pe restul suprafetelor care 90% nu au elemente mobile. La unele avioane sistemul de degivrare automata chiar consta in niste perne de aer montate in bordul de atac al aripilor. Cand sunt actionate pernele de aer se umfla si sparg gheata din dreptul bordului de atac. Acest lucru nu este insa suficient si au avut loc accidente din cauza ca pilotii nu au facut degivrarea si s-au bazat doar pe cea automata. Pilotii(respectiv capitanul) este cel care cere sa se faca degivrarea sau nu. Acest serviciu nu este obligatoriu si se face contra cost. Unii piloti, mai ales cei de pe lowcost, nu cer intotdeauna degivrarea doar pentru a face economie companiei. La companiile serioase nici nu se pune problema. La Lufthansa, in Ianuarie, la Helsinki, am intarziat 1/2 ora deoarece s-a facut de 3 ori stropirea integrala a avionului.
tibi(Citează)
12/03/2014 la 3:10 PM
Nu cred că greutatea este importantă (cât poate fi, câteva sute de kg, cât pentru 3-4 pasageri în plus) ci faptul că intră în elementele mobile și strică aerodinamica.
nwradu(Citează)
12/03/2014 la 5:09 PM
Sa ne educam putin pe banii unchiului Sam:
https://www.youtube.com/watch?v=9I40DQcK_6U
Vlad(Citează)
12/03/2014 la 5:23 PM
Frozen contaminants cause critical control surfaces to be rough and uneven, disrupting smooth air flow and greatly degrading the ability of the wing to generate lift, and increasing drag. This situation can cause a crash. If large pieces of ice separate when the aircraft is in motion, they can be ingested in engines or hit propellers and cause catastrophic failure. Frozen contaminants can jam control surfaces, preventing them from moving properly.- conform Wikipedia
Mihai(Citează)
12/03/2014 la 9:45 PM
Confirm ceea ce spune tibi mai sus, informatiile lui sunt corecte 100%. Pe OTP unul din operatorii care face degivrarea este GlobeGround Romania.
miluch(Citează)
15/10/2014 la 12:44 PM
O intrebare de “ecologist”:
Substantele alea de degivrare nu sunt toxice?…ce se intampla cu ele dupa de este stropit avionul? ajung pur si simplu in mediul ambiant? sau este prevazut un sistem de canalizare/epurare care sa rezolve problema?
Va multumesc
Sorin(Citează)