►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
25 Mar 2014 ·
TURISM ·
Cam toate capitalele europene vizitate de mine dispun de transport în comun care te duce rapid, ieftin și confortabil de la aeroport în centrul orașului. Dintre toate trei atributele, cel din București este doar ieftin.
Mă refer la cele două linii speciale de autobuz care ajung la Otopeni și înapoi: 783-ul de la Piața Unirii și 780 de la Gara de Nord cu care am mers de vreo 8 ori până acum spre și de la aeroport. Prețul unei călătorii este de 3,5 lei, iar în Otopeni există casă de unde poți cumpăra card activ sau îl poți încărca pe al tău.
Din păcate, călătoria are mari carențe care ar putea fi rezolvate cu puțină bunăvoință și mai ales cu un pic de gândire din partea șefilor RATB, care ar putea aduce cu minime modificări Bucureștiul la nivelul celelalte orașe mari europene în ceea ce privește transferul la aeroport.
1. Autobuzul este unul obișnuit, neconfigurat pentru transferul la aeroport.
Adică este o mașină uzuală, un Mercedes Citaro ca toate celelalte din București. Autobuzele ce fac naveta la aeroport (Aerobus-urile din Barcelona și Lisabona sunt cele mai recente exemple cu care am mers) au înăuntru un cadru metalic pentru valize, ca să-ți pui acolo trollerul și apoi să iei un loc, urmând să-l scoți la aeroport.
780 și 783 nu au așa ceva. Toți călătorii ne ținem bagajele pe tot parcursul călătoriei, că altfel ar începe să se plimbe singure la orice frână sau accelerare. În plus, culoarul îngust și locurile cu puțin spațiu între ele nu-ți permit să așezi un troller mediu nicăieri, singurul spațiu convenabil fiind cel din centrul autobuzului, care de fapt este rezervat pentru cărucioare de copii sau handicapați.
În orice alt loc ai pune trollerul, blochezi culoarul sau scaunele între care îl așezi.
2. Prea multe stații.
De la aeroport spre oraș, 783-ul pleacă de la Sosiri și oprește la Plecări, apoi pe DN1 în fața aeroportului, ICSITMUA, Primăria Otopeni, AMCO, Pasaj CFR (centură), Aleea Privighetorilor, Institutul Meteorologic, Aeroport Băneasa, Pod Băneasa, Casa Presei, Docenților, Piața Victoriei, Piața Romană, Universitate, Piața Unirii.
De ce?! Vine cineva de la aeroport și vrea să coboare fix în fața aeroportului pe DN1? Sau la jumătatea bulevardului Kiselef, unde este strada Docenților?
În opinia mea, are nevoie de mult mai puține stații. Aeroport – Piața Presei (pentru conexiunea cu 41) – Victoriei (pentru metrou și alte linii de suprafață) – Universitate – Unirii.
Atât. Cel din Barcelona avea 3 stații până în centru orașului, în Lisabona parcă cinci.
3. Liniile acestea sunt folosite de călători care nu au treabă cu aeroportul.
Știți de ce face toate acele stații? Pentru că acolo se urcă mulți călători ce lucrează în afara orașului și vor să ajungă în București.
Din aeroport 783-ul pleacă doar cu 10-15 oameni, dar în oraș ajunge plin ochi. Oameni cu sacoși de rafie, școlari de la niște școli din afara orașului, angajați pe la câteva firme de pe DN1, oameni de la institutele sus-amintite, toți folosesc 783-ul.
Problema n-ar fi că toți acești oameni se urcă în autobuz, ci că nu mai rămâne loc pentru nimic. Ca să cobor la Victoriei îmi anunț intenția cu două stații înainte și apoi trebuie să-i deranjez pe toți cu valiza mea.
4. Semnalizarea este foarte slabă.
Acum închipuiți-vă că sunteți turist străin, ați ajuns prima oară în România și vă așteptați la o experiență asemănătoare cu transportul în comun de afară.
Vă cumpărați cu greu un card cu 3,5 lei pe el de la ghișeul din aeroport (totul e în română acolo), iar în autobuz poate vă ajută cineva să-l validați pentru încă o persoană, că poate ați venit cu soția sau colegul. Evident că instrucțiunile de validare sunt și ele doar în română, asta dacă nu le-a rupt cineva de pe peretele autobuzului.
Și apoi începe chinul. Nu-i loc pentru bagaje, se aglomerează de n-ai loc să arunci un pai, iar stațiile poate sunt anunțate pe un monitor aflat tocmai lângă șofer.
Spun “poate sunt anunțate” pentru că autobuzul cu care am mers acum câteva luni se resetase și indica ora 0:12 (era 08:30), iar stația următoare era blocată pe Piața Victoriei.
A trebuit să opresc un străin ca să nu coboare la Băneasa în loc de Otopeni. Omul a văzut că scrie aeroport și că ne aflăm lângă o pistă, a vrut să coboare.
Țin minte că în Barcelona cele câteva stații erau clar indicate pe autocolante lipite în interiorul autobuzului, iar pe cele trei monitoare din acesta curgeau informații despre rută și reclame la obiectivele turistice din oraș.
În ale noastre de aeroport nu este nimic scris bilingv. Numărul străinilor care vin în București va depăși 1 milion anul acesta. Mai trebuie să zic ceva.
CONCLUZIE
Pentru navetă în afara orașului există linia 449, care are cam același traseu, iar RATB-ul ar trebui să facă și altele dacă cererea este așa mare cam la orice oră din zi.
În schimb, pentru aeroport, în liniile 780 și 783 ar trebui investit un pic pentru modernizarea mașinilor (montare cadre pentru bagaje, lipit semne în limbi străine pe ele), micșorat numărul de stații și gata, am avea un aerobus ca în alte țări moderne.
Nici nu-i nevoie de multe mașini. Internvalul este de 30 de minute, iar călătoria durează o oră în mod normal. Ar fi nevoie de 4 mașini pe fiecare linie, hai 6 ca să crește eficiența. 12 autobuze din “mia de stele” vi se pare mult?
Un ghid de arătat străinilor care vin în București găsiți aici.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
25/03/2014 la 8:14 AM
Sefii RATB sunt aia care nu platesc METROREX-ului banii proveniti din abonamente. I rest my case
Ovidiu Militaru(Citează)
25/03/2014 la 8:27 AM
Nu toti strainii reusesc sa isi cumpere card de la ghiseu din aeroport. Am avut ocazia sa aflu ca unii i-au platit soferului calatoria. Deh, nemti, si cel putin in Berlin am vazut ca se poate lua bilet si de la sofer. Soferul probabil i-a taxat dupa cat de multi si de fraieri i-au parut la fata. Intai a fost un grup de trei tipi carora le-a mirosit ca e ceva in neregula dupa ce n-au primit nici un fel de dovada de plata in schimb, asa ca s-au apucat sa intrebe in jur. Si la cateva minute dupa a fost un cuplu. Cu portofelul jumulit si mai bine. Ei nu s-au prins decat dupa ce autobuzul s-a pus in miscare.
brontozaurel(Citează)
25/03/2014 la 9:48 AM
Costul unui autobuz este de 150k euro nou. Tu sugerezi sa se cumpere 4-6 bucati minim special pentru aeroport.
Nu e normal ca si calatoria spre aeroport sa fie subventionata, sa ajuti calatorii sa ajunga la aeroport nu e un serviciu social.
Si acum sa facem socoteala, cat ar trebui sa fie biletul si ce trafic ar trebui sa fie pe aceste autobuze ca sa merite investitia?
IMO, pentru cei 30-40 de calatori pe ora pentru aeroport nu justifica transport special.
Daca te referi la alte tari/aeroporturi, gandeste-te si la traficul de calatori generat de acele aeroporturi.
Mark 3000(Citează)
26/03/2014 la 12:15 AM
@Mark 3000: nu, Bucureștiul are câteva sute/mii de autobuze în parcul auto. Multe stau degeaba și ies pe traseu doar periodic sau când se încarcă rețeaua prea mult.
Vreo 6-8-12 bucăți ar trebui modificate prin montarea unor bare în interior, ca să poți pune bagajele acolo. E treabă de câteva ore și puțini bani, probabil e un kit de la producător și treci direct și RAR-ul.
Arată cam așa, nu-i mare scofală: http://www.680news.com/files/2013/02/luggage-racks-668×500.jpg
nwradu(Citează)
25/03/2014 la 10:22 AM
Am o treaba in vara la Barcelona (Port Aventura). poti sa scrii un ghid despre ce se intampla pe la ei la aeroport si cum ajung in Barcelona cu transportul in comun? Daca poti si ai timp, ar fi interesant :)
cartus(Citează)
25/03/2014 la 10:50 AM
@cartus : da, dar site-ul tmb.cat și cel al aeroportului explică foarte bine și simplu totul și sunt actualizate des cu eventualele schimbări. Ce rost ar avea?
Pe scurt asa, ai Aerobus linia A1 din Terminalul 1 și A2 din Terminalul 2 spre oraș, costă 6 euro, te lasă la Piata Spania sau la Catalonia.
Mai ai trenul R2 doar din Terminalul 2. În ala e cu lăutari, dar timpul e cam același.
nwradu(Citează)
25/03/2014 la 10:35 AM
@Cactus dai 10e dus intors si iei Aerobusul pana la Catalunya. De acolo si inapoi
AlexO(Citează)
25/03/2014 la 10:40 AM
@radu la noi cu putin peste 10e mergi dus intors cu taxiul din centru la otp si retur. Ce rost are un autobuz modern la un pret asemănător ?
In alte parti merge pentru ca taximetriștii au alte tarife. Platesti peste 20 25e doar dus…
AlexO(Citează)
25/03/2014 la 11:10 AM
– cei care urca in statia AMCO sau Pasaj CFR nu au bilet, ce parere isi fac turistii straini cand vad ca in autobuzul de la\ spre aeroport urca persoane dubioase mirosind a transpiratie si a bere
– când am circulat cu 783 mi s-a spus ca soferul nu vinde bilete, se pare ca cineva le-a facut reclamatie
– soferul nu vorbeste engleza asa ca nu poate sa-i ghideze pe turisti
– nu exista harta cu statiile ratb nici in aeroport si nici in autobuz
– am circulat cu 783-ul vara cand afara erau 30 de grade, doar la sofer era aer conditionat iar unul din geamuri era lipit cu banda adeziva
– si totusi ratb a facut un lucru bun pentru turisti: linia Bucharest City Tour
– descriere pe tripadvisor: http://www.tripadvisor.com/Travel-g294458-c116592/Bucharest:Romania:Otopeni.Airport.To.Bucharest.html
RATB-ul a demonstrat ca nu are viziune, aici ar trebui sa intervina Primaria sau Ministerul Turismului.
tiby(Citează)
25/03/2014 la 11:58 AM
Salut,
Problema este mai complicata de atat. Ma refer la cei care folosesc 783 pe post de autobuz obișnuit, cei ce locuiesc in Otopeni!
Acesta leaga o zona importanta, Otopeni si nordul Capitalei, de centrul Bucureștiului!
Alternativa, 449, merge doar pana la Piața Presei. Pentru cazul meu, naveta Otopeni – Vitan, ar insemna sa schimb 2 autobuze si 2 rute de metrou fata de un autobuz si o ruta de metrou, fiind vorba de timp si nu de bani!
Problema tine mai degraba de fragmentarea rutelor si managementul slab al RATB-ului!
In fine lucrurile merita o discuție mai larga si nu cele câteva rânduri scrise de mine! Daca ai intrebari legate de modul in care vedem noi călătorii din zona aceea lucrurile astea, poti sa mă întrebi!
bogdand(Citează)
26/03/2014 la 12:35 AM
@bogdand: păi și dacă stai în zona aceea îți convine să dai 3,5 lei pe călătorie? Că na, e tot în zona metropolitană, nu-i normal acest tarif decât dacă ar fi o linie cu adevărat “Express”, dar momentan e una normală.
Nu pot decât să zic să faci plângeri la primărie, că poate introduc niște linii suplimentare. Dacă nimeni nu le raportează problema…
Să-ți dau alt exemplu. La Unirii ne urcăm vreo 20 în autobuz. 3 persoane taxează. Restul poate fac blatul sau au abonament, dar RATB-ul cere ca și cei cu abonament să valideze dintr-un motiv foarte bun: așa văd și ei câți oameni călătoresc la o anumită oră cu autobuzele. Momentan statisticile RATB-ului spun că acel autobuz are doar 3 persoane în el, deci nu este nevoie de mai multe pe acea rută.
nwradu(Citează)
25/03/2014 la 12:25 PM
Nu trebuie să-mi închipui că vin prima dată în România, îmi amintesc doar cand, venind din provincie pentru prima dată la aeroportul din București, habar nu aveam cum să ajung acolo, noroc cu internetul de pe telefon. Trecând peste acest aspect, fiind o zi în care era sărbătoare națională, am umblat juma de București să găsesc o tonetă deschisă. Ceea ce e total inadmisibil, lângă cea mai mare gară din România să nu ai o tonetă deschisă, chiar și într-o zi de sărbătoare națională…
În fine, am plecat în acea zi din București cu destinația Helsinki. Acolo deja era altă viață. De la aeroport spre oraș ai de ales: fie un autobuz (la fel ca 783 în București), taxi normal (care te arde la buzunar rău de tot), fie taxi yellow line (serviciu oferit de aeroport) – mai multe persoane în aceeași mașină preț fix (27 euro/persoană sau mai puțin), indiferent de destinația din oraș, iar te lasă în scara blocului. Ca să nu mai zic că la aeroport, la informații, dai de niște oameni foarte faini, îți spun până și starea vremii din oraș…
La noi de ce nu se poate un serviciu de taxi al aeroportului, asemănător celui din Helsinki?! De ce nu se poate să sărim în ajutorul celor care ne vizitează țara? Ca să nu mai zic că în majoritate țărilor vestice/nordice, șoferii de autobuz vorbesc și o engleză impecabilă și sunt tot timpul dispuși să-ți ofere informații. Nu pe un ton flegmatic și jegos, cum o fac ai noștri…
Stefan(Citează)
26/03/2014 la 12:32 AM
@Stefan: taxi-urile sunt ok la Otopeni, le chemi de la infochioșcuri ce rulează aplicația Clever Taxi și plătești 1,4 lei pe km (alegi taxi-uri cu acel tarif), dai vreo 20 de lei până în oraș, 35 până în centru.
Dar la partea de semnalizare și informații suntem mai slabi. Există și la Otopeni un birou de informații, nu-l observăm noi pentru că suntem români și nu avem nevoie de el, dar n-ar strica mai multă politețe acolo, am tras o dată cu urechea la niște discuții cu străinii de mi-a fost rușine că sunt român.
nwradu(Citează)
25/03/2014 la 2:31 PM
Mai bine ar face magistrala 6 de metrou pana la Otopeni asa cum tot promit cei de la M. Transporturilor. Planurile pentru legarea capitalei de Otopeni sunt de multi ani si pana acum nu s-a facut nimic (doar planuri pe hartie !)….
Maria(Citează)
26/03/2014 la 12:30 AM
@Maria: în 30 de ani va fi gata!
nwradu(Citează)
25/03/2014 la 7:39 PM
Sa ma laud si eu ca intr-un final au reusit s la Iasi sa bage autobuz care leaga aeroportul de centrul orasului?
Bine inteles nici ale noastre nu au aer conditionat, nu au suport de bagaje si bonus sunt si SH-uri care din cand in cand mai crapa, dar le-au luat cativa ani pana sa il bage.
@mark3000 cine spune ca nu ar putea ridica tariful pe cursa OTP- Gara/Centru? Ca sa amortizeze mai rapid investitia.Atata timp cat tin tariful mai jos decat la taxi e ok.
Razvan C(Citează)
27/03/2014 la 5:46 PM
RATB-ul are probleme majore de la management / coruptie . Am fost multe articole in presa care aratau cum plateau triplu sau chiar mai mult pe tot felul de chestii de la consumabile gen apa / hartie la telefoane de verifica cardurile . Iar daca le ceri socoteala au gasit cauza principala pentru lipsa de fonduri : Oamenii nu cumpara bilet domne ! Ce sa le faci ?! . Solutia lor ? Angajeaza controlori tampiti + echipare cu telefoane care nu au voie sa puna mana pe tine sa te legitimeze dar pot sa te sechestreze desi e ilegal . Daca esti baiat sa zicem ca il impingi pe tip dar daca esti fata pot sa te tina si o ora !
Eu m-am certat cu ei 15 min de am ajuns la injuraturi si reclamatie pentru ca desteptul de controlor m-a facut prost ca de ce nu validez abonamentul full . Pentru ca fuck logic , ma rog stiu de ce vor sa fac asta ca ar vrea sa faca abonamente cu anumite calatorii ca la metrou .
In loc sa investeasca sa puna naiba ca in Londra intrarea cu rotativa doar pe la sofer de unde poti sa cumperi si bilet . Asa scapi de controlori , scapi de ghisee si ai flux de bani constant .
Andreiexe(Citează)
29/03/2014 la 7:09 AM
articol foarte bun si mai ales la obiect, asa ca, mi-am permis sa-l retrimit celor de la RATB …… info@ratb.ro !
poate il citeste cineva din “conducere” !
ovidiu(Citează)
09/04/2014 la 12:20 PM
dupa cum ti-am spus , am trimis articolul tau (f. bun si la obiect) celor din RATB, azi am primit raspuns…………
Referitor la sesizarea dumneavoastra transmisa Regiei Autonome de Transport Bucuresti prin intermediul postei electronice, va comunicam urmatoarele:
Cresterea gradului de confort prin dotarea autobuzelor cu spatii pentru depozitarea bagajelor, precum si reducerea numarului de statii (care si asa sunt reduse fata de o linie normala) ar conduce la cresterea costului pe calatorie cu mult peste valoarea actuala.
Avand in vedere valoarea actuala a calatoriei (sub 1 euro) suntem nevoiti sa mentinem un numar minim de statii care sa asigure un flux de calatori, astfel incat cheltuielile de exploatare sa se regaseasca in veniturile incasate lunar pe liniile expres.
Functionarea liniilor expres va ramane in atentia noastra, pentru a incerca optimizarea traseelor si a programului de circulatie, in functie de volumul de cereri pe care le vom primi in acest sens si a resurselor material, umane si financiare de care dispunem.
Suntem constienti ca la dimensiunea considerabila a ariei pe care RATB o deserveste este aproape imposibil sa nu inregistram si feed-back negativ, insa va asiguram ca resursele noastre sunt canalizate pe imbunatatirea serviciilor.
Va multumim pentru intelegere si va asiguram de stima pe care o purtam unui calator de buna credinta.
Cu stima,
Sef Birou Relatii Publice
Constantin Tobescu
ovidiu(Citează)
27/10/2015 la 4:16 PM
Eu vreau doar sa zic ca tipa din poza e draguta.
Shack(Citează)