►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Mi s-a părut ridicolă imaginea președintelui Băsescu arătând cu indicatorul la hărți și scuzând STS-ul pentru faptul că n-au localizat bine avionul. Este Băsescu purtătorul lor de cuvânt? Înțeleg că îl susține pe directorul STS, dar acum le și justifică personal acțiunile și nereușitele?
Generalul Marcel Opriș conduce din 2005 unul dintre serviciile cruciale pentru infrastructura țării și este membru al CSAT. Nu are și curaj să apară în fața camerelor și să prezinte el însuși ce-a făcut și ce n-a făcut STS-ul în acest caz? Este generalul un mutulică timid?
Nu contrazic argumentele președintelui, sunt sigur că a citat bine din regulamente atunci când a spus că ar fi trebuit organizate comandamente de urgență la Ministerul Transporturilor și la Ministerul Apărării Naționale. Dar observați totuși că STS-ul se scuză prin expresia celebră în rândul funcționarilor statului “nu este treaba mea să fac asta”.
Nu doar că Opriș n-a apărut nicăieri să prezinte ce-a făcut STS-ul, dar, dacă ar fi făcut-o, sunt sigur că ar fi spus un sec “conform reglementărilor, noi putem localiza precis doar apelurile fixe, la cele mobile nu avem precizie, alții trebuie să se ocupe…”, nu un mult mai omenesc “STS a făcut tot ce era posibil pentru localizare, din din păcate la munte telefonul respectiv era conectat la o singură celulă care bate cam 8 km, ceea ce înseamnă deci 200 de kilometri pătrați de teren”. Că așa-i formula ariei cercului, pi x R pătrat, și asta nu o poate schimba nimeni.
Eu asta așteptam încă din a doua zi după accident, să apară la televizor un om direct responsabil cu situațiile de urgență în România și, cu regulamentele diverselor instituții în mână, să ne arate clar cine și ce trebuia să organizeze în misiunea de salvare, apoi să ne spună cronologic cum s-au și întâmplat lucrurile, ce a funcționat și ce nu. Teoretic există un secretar de stat însărcinat cu așa ceva, practic a fost demis a doua zi și n-a mai apucat sa spună nimic.
Ca o paranteză, chiar și în aceste condiții STS-ul pare lipsit de inițiativă. OK, nu au echipamentele necesare localizării cu precizie, ci se bazează pe ce spun celulele de telefonie. Tot ei, însă, au ingineri foarte buni pe partea de telecomunicații, experți în toate formele de comunicație și radiolocație. Chiar nu s-a găsit nici unul care să zică “sunt unii prăbușiți, dar totuși au telefon mobil? Dă să vorbesc eu cu ei, să-i învăț cum să ne spună niște coordonate, ceva…” Chit că-i punea să genereze un nou loc pe Foursquare și un inginer competent tot le-ar fi aflat cumva coordonatele.
Dar nu, zero inițiativă, zero implicare. Era ora 17, se termina programul. Noroc că localnicii din Apuseni și cei cu off-road-ul n-au spus și ei un “nu-i treaba noastră să-i găsim”, deși nu-s plătiți regește pentru asta.
Vă dați seama că atât de prost merg lucrurile, dacă președintele țării a fost nevoit să arate cu bățul pe hartă ce și cum? Dacă nimeni altcineva n-a putut face asta până acum?
Este clar că Băsescu îi datorează multe lui Opriș. Totuși, să-l salveze acum este inutil; practic, i-a mai asigurat salariul doar pentru încă un an, când mai mult ca sigur că va fi demis de către următorul președinte. Dar poate că miza adevărată este controlul STS-ului în perioada alegerilor din 2014, când s-ar putea dovedi important.
Și cel mai important, până la urmă nu aflăm exact cum trebuie să funcționeze autoritățile în cazul unei situații de urgență în România. Ancheta este făcută chiar de cei ce sunt într-o oarecare măsură vinovați. Cele câteva demisii au calmat rapid nevoia de justiție, iar STS-ul va fi subiect de discută pe fondul USL vs Băsescu. Incompetența unui întreg sistem și diferența între ce-ar fi trebuit să se întâmple și ce s-a întâmplat de fapt rămân ascunse.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
25 comentarii
03/02/2014 la 8:15 AM
De ce trebuie sa presupunem automat ca Basescu vrea sa-i scape pielea lui Opris?
Daca ar fi gresit cu ceva STS-ul intelegeam – aia au sfeclit-o si Base vrea sa bage treaba sub pres. Dar cand aia si-au facut treaba in limita legii… (sa isi depaseasca atributiile in cazul de fata ar fi fost de laudat, intr-adevar, dar nu ceva obisnuit)?
Mi se pare mai dubios faptul ca Ministerele care prin lege trebuie sa creeze celule de criza nu au facut asta? Asta spune ceva despre (in)competenta actualei puteri.
Andrei(Citează)
03/02/2014 la 9:12 AM
@Radu, asa cum banuiam nu mai esti deloc impartial in plan politic.
STS = Serviciul de Telecomunicatii Speciale –> nu are in obiectul de activitate localizarea avioanelor prabusite. Ca pot incerca si realiza localizarea unui telefon mobil este altceva. Dar localizarea unui telefon se poate face in conditii tehnice ideale (multiple antene, triangulatie, etc) ceea ce nu era cazul acum.
Traficul aerian este in subordinea Min. Transporturilor si prin logica simpla acesta este responsabil sa monitorizeze (radar, radio) si sa localizeze aeronavele.
PS. Ce s-ar fi intamplat daca nici un ocupant nu ar fi fost capabil sa sune la 112, datorita ranilor suferite, Probabil ca avionul ar fi fost gasit la primavara de catre culegatorii de ciuperici ):
Un Cetatean(Citează)
03/02/2014 la 9:23 AM
Deci STS este de vins ca un baiat de la departamentul de “tablete, gadgeturi si ceasuri chinezesti cu 7 melodii” nu s-a dus peste tanti de la departamentul “112” sa ii zica “da-te, fa, la o parte! Stiu eu cum sa ii gasim”. Asta ar fi fost ceea ce se numeste “hei rup”. Si cred ca s-a si intamplat, ca altfel nu il intreba nimeni pe doctor de “coordonate”
Nu stiu cum sa iti zic dar cantitatea de “hei rup” a fost mare in ziua aia. Multi au avut idei atunci. Marea majoritate a ideilor astfel emanate au fost proaste si au dus la prelungirea perioadei de cautari,
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 9:35 AM
Asa ca o paranteză: te credeam băsist serios!
Acum în altă ordine de idei: de ce insiști pe partea politică a afacerii, polemica iscată nu are cum să-ti aducă beneficii. Mai bine discutam strict despre aspectele tehnice, cum fac alții în situații asemănătoare (că doar nu o fi singurul accident aviatic din lume), cum trebuie să fie organizată o operațiune de salvare în acest caz, etc, etc, etc…
George(Citează)
03/02/2014 la 9:38 AM
radu, da-mi voi sa te intreb ceva, in situatia ipotetica in care Romania s-ar afla intr-o situatie de criza majora (invazie militara, atentat terorist, catastrofa naturala majora..etc) si cu tine aflat in mijlocul evenimentelor, care dintre cei doi lideri, Ponta si Basescu, ai prefera sa coordoneze actiunile structurilor responsabile?
poti da un raspuns onest?
2DU(Citează)
03/02/2014 la 9:47 AM
@2DU, George
Nu asa se pune problema. Avem o lege clara, exista structuri care trebuie sa conduca astfel de cautari si sa ia decizii. Nu trebuie sa vina nici Ponta, nici Basescu si nici telefonista de la 112 sa ia fraiele in mana.
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 9:53 AM
Sincer, nu ştiu ce prevede regulamentul STS, eu ştiu că ei au fost creaţi pt. a se ocupa de comunicaţiile guvernamentale (de unde şi numele), după care, au fost “încălţaţi” şi cu sistemul 112, mai departe, nu ştiu dacă ei sînt responsabili şi cu salvarea oamenilor pierduţi în munţi. La fel de bine, dacă era la nivel de voluntariat, putea cineva de la Orange sau Vodafone să intre în legătură cu ăia, şi să le spună ce să butoneze pe telefon.
Sînt cam multe organizaţii aici, ministerul transporturilor, min. de interne, STS, iGSU, insp. locale, etc etc, şi cam dau vina una pe alta… “poporul” nu ştie ce atribuţii exacte are fiecare, şi situaţia de acum cam seamănă cu “copilul cu mai multe moaşe rămîne cu buricul netăiat”.
alias(Citează)
03/02/2014 la 9:55 AM
@nw_radu: – eh, vezi, așa. Care sunt structurile alea (nu trebuie sa le știi tu pe de rost, poți întreba un prieten mai documentat), ce prevăd regulamentele lor, ce zile legea, ce decizii trebuiau luate. Să judecăm acum la rece, că e mai bine și putem trage învățăminte pentru viitor (sper). Apoi hai să ne uităm și cum sunt alții organizați pentru evenimente similare și să vedem dacă e mai bine așa. Toate astea fără să aruncăm o vina și să dăm verdicte (momentan, cel puțin).
George(Citează)
03/02/2014 la 10:31 AM
O mica erata, seful STS nu e membru CSAT, doar cei de la SIE si SRI. Ieri a fost invitat la sedinta cum a fost si min. transporturilor, dar nu aveau drept de vot, sa ia decizii, etc.
alex(Citează)
03/02/2014 la 10:44 AM
Eu propun ca sanctiunile in STS sa se duca pana la baiatul ala de la departamentul de tablete care nu a intrat peste telefonista de la 112. Sa i se taie din salariu, zic!
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 11:02 AM
Serviciul 112 e un serviciu ce apartine direct de STS. Cei de la STS au implementat un sistem de multe zeci de milioane de euro, tocmai pentru asta, tocmai pentru detectarea telefoanelor, fixe sau mobile, in caz de accidente. Exista pe undeva un interviu cu domnul Opris, la tvr, unde lauda si ridica in slavi serviciul 112. Un serviciu care a esuat lamentabil in a stabili un perimentru excat unde a cazut un avion, in conditiile in care au fost in contact direct cu supravietuitorii pret de 4-5h, prin telefon. Aseara, intr-un interviu, unul din medici, spunea ca le-a transmis celor de la 112, ca daca ar trage o linie intre doua localitati, una dintre ele fiind Horea, ei s-ar afla fix pe la mijlocul acelei linii. Bun, in conditiile astea, ei n-au fost gasitit de coordonatele date de cei de la 112, serviciul STS, ci de niste localnici care nu aveau nicio obligatie sa-i caute. Daca localnicii nu ieseau sa dea o mana de ajutor cine stie cand i-ai fi gasit autoritatile. Pentru esecul unei astfel de actiuni a plecat un ministru, si alti oameni de la romatsa sau de la ISU. La fel cum mi s-ar fi parut firesc sa plece si seful STS. Sau macar sa aiba decenta sa prezinte niste scuze pentru incompetenta de care au dat dovada. Incompetenta care a dus la moartea unei persoane.
Cei care justifica in vreun fel esecul celor de la STS incercand sa le gaseasca scuze nu sunt deloc obiectivi si nu fac decat sa intre intr-un joc politic, in care in mod sigur ei il simpatizeaza pe Basescu.
coke(Citează)
03/02/2014 la 11:26 AM
@coke
Si stii tu ca informatia cu privire la linia dintre doua puncte nu a fost transmisa mai departe de catre departamentul “112”?
Altfel, sistemul care face localizarea se bazeaza pe un software care foloseste datele de la operatorii de telefonie mobila. Daca acele date nu au existat, ce facem? Dam jos niste directori de la Orange sau Vodafone ca nu au montat antene?
STS nu defineste perimetre. Exista destul de clar in lege specificat ca acest lucru este efectuat de catre ROMATSA si un alt software de acolo.
STS nu da comenzi ci preia date, eventual le proceseaza, si le transmite mai departe.
Ministrul nu a plecat din cauza esecului actiunii SAR ci din cauza unor declaratii tampe.
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 11:31 AM
A observat cineva ca in fata sediului Romatsa, de cand a fost accidentul aviatic, a aparut o duba neagra ( ca in filmele americane ) ?
Cine trece zilnic in drum spre serviciu pe Bd. Ion Ionescu de la Brad o sa observe.
razorsbk(Citează)
03/02/2014 la 12:49 PM
Din cate inteleg eu, STS-ul este o structura militara/militarizata. Asta inseamna ca se lucreaza la ordin, aici nu prea e loc de “initiativa”. Nu-si permite nimeni sa fie prins incalcand regulamentul pe fata, as zice ca oamenii aia tin la job-urile lor. Au voie sa foloseasca echipamentul in scop personal? Cine te angajeaza la privat cu skill-urile alea?
Sau iubim asa de mult disciplina romaneasca? Cand primim ordin nu-l executam, facem doar ce ne dicteaza interesul, pardon, constiinta.
Marian(Citează)
03/02/2014 la 1:05 PM
@nashu, tot ce stiu e ca cei de la 112, adica cei de la STS, au dat niste perimetre total aiurea, asta in conditiile in care tineau legatura cu supravietuitorii. Daca ar fi dat informatia mai departe, cea legata de trasarea unei linii imaginare intre doua localitati aflate pe harta, ei aflandu-se undeva la mijlocul acelei linii, ma gandesc ca i-ar fi gasit mai repede. Oricum am lua-o, un lucru e cert, STS laolalta cu toate institutiile statului s-au dovedit incapabile de a gasi un avion, in niste conditii ideale. Ma gandesc cu groaza ce s-ar fi intamplat daca acel avion ar fi cazut si n-ar mai fi supravietuit nimeni. Probabil i-ar fi gasit, inghetati, dupa cateva zile cautandu-i, ca acum 100 de ani.
Cat despre demisii, prima trebuia sa vina din partea primului ministru, si-ar fi trebuit sa continue cu cea a sefului STS, asa, ca un gest de normalitate si de raspundere macar morala.
coke(Citează)
03/02/2014 la 1:20 PM
@coke, tu tii una si buna.. nu vrei sa intelegi ca tocmai din cauza ca nu s-au respectat procedurile pentru situatii de urgenta au murit oameni.. Nu a existat o structura la nivelul guvernului – o celula de criza- conform legii care ar fi putut pune cap la cap informatiile primite. Tu legi de lucruri pe care le-ai face tu cu prietenii tai din fata blocului. Aici este vorba de institutii care trebuie sa faca fata oricarei situatii de urgenta iar pentru asta respecti proceduri.
Guvernul nu si-a facut treaba! nu are STS-ul nicio gara cu asta, totul este joc politic pentru a obtine controlul la infrastructura care coordoneaza scrutinurile electorale de anul asta!
2DU(Citează)
03/02/2014 la 1:21 PM
@coke:
Din nou te intreb:
1. Stii tu ca STS-ul nu a transmis mai departe informatiile provenite de la supravietuitori? (altfel, niste date destul de imprecise)
2. Daca datele tehnice preluate din teren, cu ajutorul metodelor specifice, aratau o arie de 100 de km2, nu era de datoria STS-ului sa transmita si informatia asta?
3. Cine decide care dintre informatii trebuie luate in considerare si cum se organizeaza operatiunea SAR?
4. De cand da STS-ul ordine si organizeaza alte institutii? Stii vreun articol de lege in acest sens?
5. Ce legatura are Primul Ministru cu acest caz? In afara faptului ca a fost nesimtit, nu are de ce sa isi de demisia. De ce nu si IPS Daniel?
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 2:00 PM
@nashu.
1. Tot ce stiu e ca STS-ul a transmis mai departe niste informatii legate de cu totul si cu totul alte perimetre. Dar nu m-as mira sa aflu, sau sa-mi spui tu, ca de fapt acele perimetre gresite au fost furnizate tocmai de supravietuitori.
2. Ba da, dar dupa ce le filtrau cu informatiile primite de la supravietuitori. C-asa puteau sa dea mai departe informatia cum ca un avion s-a prabusit undeva in romania, gasiti-l.
3. Din cate stiu eu, tocmai pentru asta a investit STS-ul bani in echipamente, pentru a putea localiza in astfel de momente cat mai exact persoanele care au nevoie de ajutor. Sistemul n-a functionat, asa ca-i gasesc si pe ei, impreuna cu altii raspunzatori. C-asa poti iesi prin emisiuni si sa declari vrute si nevrute, ca nimeni n-are cum sa te verifice. Lucrurile trebuiesc dovedite tocmai in astfel de momente, cand echipamentele celor de la STS ar fi trebuit sa functioneze. N-au functionat.
4. Trebuiau sa ofere informatii legate de localizarea pasagerilor. Le-au oferit, doar ca informatiile n-aveau nicio legatura cu realitatea.
5. Are o raspundere morala. E prim ministru si guverneaza peste un sistem care a dat chix, astfel incat cel putin un om si-a pierdut viata. E de datoria lui sa aiba grija ca institutiile care-i sunt in subordine sa functioneze ireprosabil, ca doar d-aia numeste in functie oameni. Asadar, spre deosebire de IPS Daniel, Ponta numeste in functie oameni tocmai in fruntea institutiilor care n-au fost capabile sa gaseasca in niste conditii ideale niste oameni cazuri c-un avion.
@2DU, Ai dreptate, faptul ca pret de 4-5 ore, cei de la 112 au fost in contact direct cu supravietuitorii, fara sa reusi in acest timp sa afle in ce loc se afla, nu inseamna decat ca cei de la STS, in subordinea carora se afla sistemul de urgenta 112, sunt competenti si sunt absolviti de orice vina.
coke(Citează)
03/02/2014 la 2:18 PM
1. Vezi? Totul tine de “eu zic ca”. Nu e nimic palpabil.
2 si 3: Te apropii de vinvoat. Conform legii, cineva de la Ministerul Transporturilor trebuia sa determine ca un avion i-a cazut de pe cer si sa dea alarma. Acel cineva are si echipamentele si datoria conform legii sa organizeze o celula care sa ia decizii, sa obtina toate datele (inclusiv de la STS), sa le analizeze si sa conduca activitatea de cautare. STS are un PC care calculeaza o pozitie aproximativa folosind echipamentele altora (Vodafone si Orange) (care, fie vorba intre noi, nici in oras nu te pozitioneaza ca lumea – daca te afli intr-o zona cu raza de 50m poti fi in 10 scari de bloc). Reiau deci: pozitia aproximativa este determinata bazandu-se pe echipamente ale unor terti, echipamente care nu sunt destinat localizarii. Acel resposnabil din MT trebuie sa aiba constinte despre locatii, triangulatii, factori care pot influenta determinarea etc. (Apropo, dintre cei din CSAT, din cate stiu eu, se intampla ca singurul care are cunostinte de asa ceva sa fie chiar Basescu, datorita profesiei lui de comandant de vapor in timpuri de dinainte de GPS, deci e foarte indreptatit sa tina prezentarea.)
5.Raspundere morala au multi, inclusiv aia care l-au votat, daca o luam asa. Aici trebuie insa gasit ce nu a mers si cine a dormit in ghete, ca sa poata fi corectat sau indreptat.
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 2:41 PM
@nashu,
1. Sa nu fim absurzi. Daca cei de la STS ar fi oferit niste coordonate exacte, iar cei care le-au primit au ales sa mearga in alte parti sa-i caute, deja s-ar fi aflat asta demult. Dar un lucru e cert. Cei de la STS au oferit niste date eronate.
2. Perfect de acord cu tine. Si totusi, cei de la STS, caci in subordinea lor e serviciul de urgenta 112, au stat la telefon cateva ore cu supravietuitorii fara a reusi sa-i repereze. Daca stiau ca nu-s capabili, trebuiau sa-si decline competenta si sa le faca legatura la isu, sau dracu stie unde. Cert e, si asta n-ai cum sa contesti, ca doctorii au stat la telefon cu cei de la 112, adica oamenii STS, pret de ore intregi, aia fiind incapabili sa-i gaseasca. Inteleg ca exista niste proceduri ce trebuiesc urmate, ce nu pot sa pricep si n-am cum sa-nteleg, cum nu poti sa iesi din acele proceduri si sa gasesti pe loc o solutie pentru a salva vietile unor oameni.
3. Esti absurd, la fel cum ai fost cu acel exemplu cu IPS Daniel. Ponta poarta raspunderea morala pentru ce s-a intamplat in Apuseni, el si multii altii pe care i-a numit si care nu si-au indeplinit obligatiile.
coke(Citează)
03/02/2014 la 3:04 PM
1. Au dat date in limita a ce au spus supravietuitorii (nici judetul nu l-au recunoscut ca lumea) si a limitarilor tehnologice specifice.
2. Operatorii de la 112 sunt cu putin peste niste centraliste. Dar da, i-au pus pe supravietuitori in legatura cu diversi care stiau “mai bine” unde se aflau. Vezi declaratiile de la momentul respectiv cum ca s-au organizat tele-conferinte cu doctorul si salvamont, IGSU si cine mai era… Nu operatorii personal au vorbit ore intregi cu supravietuitorii. Oamenii au vorbit la 112 dar nu cu STS-ul. Altfel, probabil, intre timp acei operatori au raspuns si altor solicitari la 112.
3. Normal ca am prezentat o situatie absurda.
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 4:40 PM
Eu vad imaginea ridicola a lui Ponta care nu intelege cat de ridicol e cand vrea sa asimileze politic inca o instituitie presupus apolica precum STS, si nu intelege cat de ridicol e nici macar nupa ce Basiescu ii face desen…
Dupa logica lui Ponta maine o sa fii obligat sa-ti inchizi blogul penru ca dezi aveai indeajuns de multe conostine cu care ai fi putut sa-i salvezi pe aia , nu tia-i oferit la timp ajutorul..
Nu-s fanul STS,; intamplator fostul ala care NU localizeaza decat kilometric a fost facut de o firma – cum altfel? – aservita politic tot din zona USL. Nu merita sa detaliem partea asta; singura parte care merita detaliata e cea privitoare la faptul ca STS trebuie sa aiba un alt sef pentru ca … automobile.
Back to technology:
STS este structura de stat care preia informatiile de localizare de la operatorii telecom ( de exemplu, la telefonia mobila si o furnizeaza mai departe catre entitatile interesate: ISU
tudor(Citează)
03/02/2014 la 6:39 PM
@tudor: dar un soft făcut de alta firmă cum ar fi localizat apelul cu o singură celulă în zonă?
nwradu(Citează)
03/02/2014 la 6:46 PM
Astia de la PSD se inspira din comentariile de pe nwradu.ro
http://1.bp.blogspot.com/-loalUp9pDh8/Uu-Kuuj1ZaI/AAAAAAAAGUE/0ZcJffe4CeU/s1600/1.JPG
nashu_mare(Citează)
03/02/2014 la 7:52 PM
(am apasat buntonul de submit din greseala…)
Cu softul de localizare a celulei apelului asta se poate localiza: (sectorul de) celula a apelului
@radu: desi suntem de acord ca STS a transmis din primul moment datele pe care le putea trasmite, si-atunci cine e mai penibil? Ponta care trasforma o imposibilitate tehnica intr-o rafuiala politica sau Basescu care aduce explicatii tehnice despre cat de penibil e Ponta?
Din punct de vedere tehnic se putea face – goniometria semnalului de urgenta emis de aronava. Nu stiu in ce masura unitatile militare de la Campia Turzii aveau dotarea necesa. in decursul a 2 ore se putea aduce aparatura speciala de goniometrie “de unde era ea”. Cineva trebuia sa-si asume cheltuirea banului public pentru asta… Acel cineva era conform departamentul special de la Romatsa.
Din punct de vedere tehnic se putea pur si simplu aduce o celula GSM mobila in zona, celula in baza carie sa poata fi facuta triangulatia.
Dar mai ales, in punct de vedere tehnic cele cateva sute de oameni trebuia coordonate.
Asta se putea face post factum.
Inainte de eveniment se putea face multe lucruri…
Din punt de vedere tehnic este posibil a se identifica distanta aproximativa antena pana la emitator pe baza intarzatierilor semnalului GSM. Pentru asta softul de localizare incluzand softul pe care il folosesc opratorii GSM trebuia sa fie mai complex deci mai scump…
Exte inimabinamibl faptul ca aeronava a primit acceptul de zbos in conditiile in care radioemitatoru de urgenta nu fuctiona in parametri
Este inimabibabil faptul ca pilotul nu si-a cuparat de la emag (pentru uzul sau personal) un GPS portabil
Este inimabinabil cum un pilot (su vorbesc de doctoi aici!) nu a stiut sa sune la 112 ..
tudor(Citează)