►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Tolontan scrie un articol intitulat “creștere economică 3,5% este o insultă”. De ce ar scrie Gazeta Sporturilor despre politică rămâne o întrebare la care nu merită căutat răspunsul, dar de ce ar scrie despre indicatori macroeconomici când specializarea lor este în scheme de fotbal este un mister mult mai mare.
Premierul a anunțat că în 2013 România a avut o creștere economică de 3,5%. Tolontan trage direct concluzie că nu-i așa pentru că el vede români “cărora firma, producția, cifra de afaceri, profitul companiei, veniturile, salariile, economiile și nivelul vieții, toate le-au scăzut”.
Bazat pe ce vede în jur, România de fapt a sărăcit, în concluzie. Nu-i vorba doar de creșterea economică, o cifră precisă la care se ajunge prin calcule și date statistice, valori exacte ce țin de exporturi și alte sume plimbate prin comerț și industrie, dar este un exemplu tipic de concluzie greșită bazată doar pe ceea ce vezi tu în jur.
Să vă dau și alte exemple pe care sigur le-ați auzit de multe ori spuse:
“Cică români sunt săraci, dar uite ce aglomerație este în hipermarket acum de sărbători!”
OK, câți oameni sunt în hipermarket? 80 de case x 5 oameni la fiecare casă înseamnă 400 de oameni cu coșurile pline. Hai încă 5.000 în magazin, la cumpărături, hai 50.000 de-a lungul întregii zile. Pentru că 50.000 de oameni își permit să cumpere mâncare, băutură și dulciuri, înseamnă că toți cei 19 milioane sunt de fapt bogați?
“Cică nu avem bani, dar spre mare se merge bară la bară și pe plajă nu ai loc să arunci un sutien!”
Ce înseamnă plin la mare? Capacitatea de cazare este undeva pe la 100.000 de oameni. Pentru că 0,5% din populație este la mare, tragem concluzie că toți cei 19 milioane trăiesc bine și își permit concedii luxoase?
“Cică nu au românii bani, dar uite ce de limuzine scumpe vezi pe stradă!”
Bine, sunt 8 mașini super-sport în fața hotelului de lux. Pe baza a 8 oameni cu bani, să tragem concluzii despre toți cei 19 milioane! Bine, pe stradă sunt multe mașini scumpe! OK, și câte sunt luate la prețul întreg? Sau mai degrabă sunt aduse SH, unde poți lua o limuzină BMW/Mercedes/Audi la 10k-20k euro? Pentru că mie-mi tot vine în cap o declarație recentă a directorului Ford România, care a spus ceva de genul “în România se vând anual tot atâtea mașini noi precum în Germania în 2 săptămâni”. Nu-i asta o cifră mai bună pentru nivelul țării decât observația empirică a bulevardului?
Eu am mâncat bine astăzi, ceea ce înseamnă că toți românii mănâncă bine. A nins puternic iarna aceasta în câteva zone din țară, deci încălzirea globală este doar o farsă. Am citit un articol prost scris de Tolontan, deci toate sunt așa. Concluzii normale.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
14 comentarii
23/02/2014 la 8:22 AM
ai mare dreptate !!!!!!!!!!!
alexandru70(Citează)
23/02/2014 la 8:52 AM
Cam asta e perceptia sociala atunci cand il aude pe premier laudandu-se cu cresterea de 3.5%. Fie el si indicator macro, la nivel de individ se percepe tot micro. Fundamental ai dreptate, dar tind sa cred ca mai mult te-a interesat sa il ataci pe Tolontan.
Din ce vad eu, articolul l-a scris pe blog sau personal, nu in gazeta.
Eta(Citează)
23/02/2014 la 12:10 PM
Ai luat lectii de la Zoso? Tolo e editorialist, poate sa scrie cat de subiectiv vrea…
Mark-3000(Citează)
23/02/2014 la 12:14 PM
@Mark-3000: inducție logică greșită nu înseamnă că scrii “subiectiv”.
nwradu(Citează)
23/02/2014 la 12:23 PM
“o cifră precisă la care se ajunge prin calcule și date statistice, valori exacte ce țin de exporturi și alte sume plimbate prin comerț și industrie,” .. domnu’ inginer, nu exista algoritmi perfecti pentru a descrie situatii atat de complexe precum economia unei tari. Nici macar pentru indicatori precisi (inflatia de exemplu) calculele matematice nu au mereu treaba cu realitatea (vezi real inflation vs official inflation), cu atat mai putin pentru chestii gen “nivelul de trai”.
Daca mai vorbim si despre scosul din context (e.g. ati plecat, si tu si tolo, de la “crestere economica” si ati ajuns ambii la nivelul de trai al populatiei) o sa ajungi la concluzii precum: Romania exporta de doua ori mai multe banane decat morcovi şi pepeni …. yep, google it it’s true.
Boris(Citează)
23/02/2014 la 1:53 PM
@Boris : nu-i perfect, dar cu siguranță este un algoritn mai bun decât “mă uit eu în jur și gata”.
nwradu(Citează)
23/02/2014 la 2:19 PM
Nu stiu de unde siguranta. Uita-te la GDP/capita, timorul de est este la egalitate cu polonia si peste multe alte tari mai “decente”.
Ce zici pot sa ma uit in jur (gen pe net) si sa spun ca nu e chiar asa bine acolo?
Si aici vorbim de un indicator care nu este relativ precum cresterea economica fata de o perioda trecuta.
Revenind la subiect, mereu in perioade PSDiste am stat f. bine la indicatorii economici pentru ca astia nu au nici o jena in a ii falsifica/manipula in mod direct. Nu ca am fi singurii care fac asta, vezi grecia pre-criza.
Boris(Citează)
23/02/2014 la 5:44 PM
@Boris, tari PSDistii astia daca Eurostat-ul le inghite toate gogosile.
alex(Citează)
23/02/2014 la 9:28 PM
“De ce ar scrie Gazeta Sporturilor despre politică rămâne o întrebare la care nu merită căutat răspunsul, dar de ce ar scrie despre indicatori macroeconomici când specializarea lor este în scheme de fotbal este un mister mult mai mare. ”
Din cate imi dau seama, articolul este pe blogul lui Tolontan; postarea face referinta la un alt articol, de pe site-ul Adevarul.
Care e legatura cu Gazeta Sporturilor ?
Wideshot(Citează)
24/02/2014 la 12:57 AM
Stiu ca e urat sa demontezi un argument cand ideea din spatele lui e buna, dar nu pot sa ma abtin :D Avem un singur super/hypermarket in Romania? :D Daca luam in calcul unul pe judet tot ajungem la vreo 2 milioane de oameni, care nu cumpara doar pentru ei :P Plus cumparaturi facute la magazine mai mici.
Dar degeaba vin oamenii la supermarket daca isi iau o paine si 100 de grame de parizer.
Contraargumentul corect ar fi: “sunt multi oameni in magazine, dar important e cat cumpara ei”.
hoinaru(Citează)
04/03/2014 la 11:25 AM
@hoinaru: eu mă refeream la situația din perioada sărbătorilor, când apar de obicei astfel de exprimări. În rest cam bate vântul prin magazine în zilele normale.
nwradu(Citează)
24/02/2014 la 11:16 AM
@ Radu
Îți spune ceva expresia “râde ciob de oală spartă”? Discuți despre creștere economică și indicatori macroeconomici din aceeași postură ca și Tolontan.
Da, creșterea economică raportată nu e reală. Ipotetic, dacă noi am avea o singură cheltuială lunară (toate PF și PJ din RO), o factură grasă la gaz, prețul gazului crește cu 25%, iar noi avem consum fix, în ce situație suntem? Nu e nevoie să falsifici datele pentru a da bine pe hârtie.
Bogdan(Citează)
04/03/2014 la 11:27 AM
@Bogdan: nu chiar, eu fac o separare între conceptul de indicatori și cum percep eu lumea din jurul meu. Dacă aș sta acum într-o cafenea pe Dorobanți, probabil aș percepe numai lume bogată.
Indicatorii pur și simplu au alt scop și n-ar trebui discutați în comparație cu ce vezi în jurul tău.
nwradu(Citează)
28/06/2014 la 11:00 AM
Serbanescu spunea ca nivelul de bunastare al tarii e redat cel mai bine de consumul de energie electrica (cred ca ar merge si carburantii bagati aici). Iar cum consumul a luat-o rau la vale…
Gheo(Citează)