un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

O mică observație despre diferența culturală

17 Jan 2014  ·

GÂNDURI  ·

21 comentarii

Eu din tot scandalul cu amanta președintelui francez Hollande am reținut un singur lucru: că uneori Hollande se urca pe scuterul său și, chiar și fără să fie însoțit de paznici, o vizita în secret pe respectiva doamnă.

Altfel spus, președintele Franței, unul dintre cele mai puternice state din lume din toate punctele de vedere, mergea fără nici o fiță pe scuterul său, fiind cea mai eficientă metodă de a se strecura prin traficul super-aglomerat al Parisului.

Este, dacă vreți, un aspect ce spune multe despre societatea franceză și diferența față de a noastră. Ei sunt axați pe eficiență, pe a nu pierde timpul la semafor. La noi, politicienii (oameni ocupați, cu multe pe cap) sunt primii la capitolul opulență, urcându-se doar în Cayenne, Touareg sau ML-uri.

Vă puteți închipui vreun politician român pe scuter? Ar putea susține un scuter balenele din Parlament, că aproape toți au trei burți care complementează cele 3 guși?

Și nu doar politicienii. În alte țări se renunță la mașini, se micșorează limitele de viteză, se interzice circulația motorizată în anumite zone, se dezvoltă spațiul verde și benzile de biciclete. La noi, toți oamenii visează la o mașină și recurg la tot felul de artificii pentru a o avea, chiar dacă nu și-o permit, precum înmatricularea în Bulgaria și neplata altor taxe și amenzi, iar apoi stau cu orele în mașină în trafic, dar nu contează: ești la volan, asculți muzică, te uiți superior la pietoni, parchezi pe trecerea de pietoni și în general te simți rege.

Suntem cu vreo 30 de ani în urmă la acest capitol. Străinii au trecut și ei prin toate aceste etape, iar apoi au ajuns la niveluri mai avansate, unde au înțeles că timpul este o resursă prea importantă pentru a-l irosi în trafic, așa că au pus mâna fără nici o rușine pe bicicletă și scuter. Au preferat să câștige timp și aer curat, fără să le pese că merg cot la cot cu plebea.

David Cameron este, destul de des, filmat în metrou. La noi pot să pun pariu că nici un om din politică nu mai știe cât costă o călătorie cu metroul.

hollande_scuter

asus s5507

    21 comentarii

  1. Si daca faci mai putin cu masina decat cu mij. de transport in comun? Cel puțin în cazul meu: 30 min fata de 45m-1h. Evident ca voi alege sa merg cu masina. Asta ca sa nu mai aduc în discutie si alte probleme gen nespalatii, inghesuiala, orarul haotic sau statiile amplasate aiurea.

    Pana una alta, in bucuresti, fata de alte orase europene, e mai eficient sa mergi cu masina, asta e realitatea.

      (Citează)

    • @AdrianG: eu ziceam de cei aflați în situația opusă, care sunt mult mai mulți. “Cum, să merg 10 minute pe jos și să și schimb metroul la Victoriei?” Da, dar durează 30 de minute față de o oră.

      Și eu mergeam cu mașina la unul din locurile muncă, dar făceam fix 8 minute din casă în birou, față de 20 de minute cu metroul.
      Acum, însă, merg mult mai des cu metroul, că mai fac și un pic de mișcare, mai ascult muzică etc.

      Nu-i vorba însă de a te da rotund că mergi cu metroul, e pur și simplu vorba de eficiență. În Paris stăteam minim o oră să ies din oraș dimineața. La un moment dat am prins un accident, se blocaseră două benzi din șase… am stat două ore să trec de el. Ăia sunt la alt nivel.

        (Citează)

  2. Pe lângă tot ce-ai zis, ar mai fi și posibilitatea de carpooling. La noi nu prea există conceptul ăsta.

    Lucrăm în același loc? Stam aproape unul de altul? Avem amândoi mașină? Păi ce pielea noastră, venim fiecare cu mașina proprie, să vadă lumea că avem!

      (Citează)

  3. nu sînt de acord cu Bogdan și nici cu tine nwradule, că oamenii merg cu mașina ca să se dea mari “că o au”. Asta e valabil pt țigani și în general “șmecheri” care au mașini relativ scumpe, “tunate”, etc. Cei mai mulți oameni normali au mașini normale și merg cu mașina din comoditate, pt că în RATB/metrou la orele de vîrf se merge mai nasol (chiar dacă, în anumite cazuri, mai repede) decît cu mașina. Decît să te înghesui cu toți nespălații (pt că da, RATB-ul PUTE pt cei care nu știu, sînt tot felul de homeleși, de țigani care fac “spațiu” în jurul lor cînd se suie), să fii buzunărit, să trebuiască non-stop să auzi cerșetorii din tramvai sau metrou, etc etc, mai bine stai în propria mașină la semafor. Și nu, nu pică ochii de invidie colegilor de serviciu că vii tu cu Loganul sau altă mașină “populară” la servici.

    Acu’ depinde și de diferența de timp. Dacă știi sigur că faci MULT mai mult cu mașina decît cu să zicem tramvaiul 41 sau metroul, atunci poate alegi totuși transportul în comun, dar cum pe restul liniilor, RATB nu are prioritate și aștepți la semafor în autobuz/tramvai tot așa cum aștepți și în mașină, iarăși mai bine vii cu mașina.

    Țările care au făcut schimbări mai de fond, au făcut și chestii de genul benzi separate pt. autobuze, biciclete etc.

    Eu de ex. am fost foarte biciclist cînd eram mai mic, eram non-stop cu bicicleta pe străduțe, dar acum nici nu mă gîndesc să merg cu bicicleta la servici, să mă amestec cu mașinile, că mi-e frică de trafic, mă simt “dezbrăcat” cînd sînt cu bicicleta printre mașini.

      (Citează)

  4. păi ce, Băse nu merge cu mașina singur, fără pază? au fost cel puțin 2 “scandaluri” pe tema asta, ăla cu “țiganca împuțită” și încă unul.

    Avantajul scuterului e că îți iei o cască din aia fumurie și nu te mai recunoaște nimeni, la mașină mai greu cu geamurile fumurii la o mașină normală.

      (Citează)

  5. ??? de ce primul comentariu “is awaiting moderation” și al doilea nu ??? mai ales ca în al doilea am scris de Base, nu în primul :-)

      (Citează)

  6. Totusi Franta nu mai este atat de puternica pe cat ar crede politicienii: ( link – Fall of France pe newsweek )

    http://www.newsweek.com/fall-france-225368

      (Citează)

    • Dacă a zis-o Newsweek, e clar, sunt pe ducă!

      Până una-alta, Franța are un rating de țară foarte bun, populație mare, cei mai mulți turiști din lume, armată mare și arme nucleare, influență în diverse părți ale lumii șamd. “Căderea” lor este cauzată, ironic, de faptul că au prea mare grijă de cetățenii lor, după cum o spune o mare parte din acel articol. Ceea ce se poate schimba oricând, revenind la normalitate și gata.

        (Citează)

  7. Oricand? LOL! Le trebuie o revolutie ca sa se intoarca la normalitate.

      (Citează)

  8. Also, aia nu e “grija pentru cetatenii ei” ci spaga pentru liniste”. Functioneaza pe termen scurt si mediu. E cam ca galeata cu faina din campaniile de la noi, doar ca la alt nivel.

      (Citează)

  9. articolul (articolele) de pe newsweek sunt pline de balarii si incoerente. o avea Franta probleme dar nu e nici mai rau nici mai bine decat alte tari dezvoltate.

    nashule, iti doresc sa mergi la un spital sau medic sau orice legat de sanatate in Franta sa vezi cum se lucreaza. apoi invatamantul uneori mai schioapata si sunt multe chestii de corectat. unele parti din sistem merg bine, altele sunt de corectat, niciuna nu e catastrofica (vezi Romania).
    dar per total nu ma deranjeaza sa dau carul de bani la impozite, majoritatea sunt folositi ok. o sa-mi convina si mai mult cand o sa am copii.

    PS: apartamentul amantei e la doi pasi de palatul prezidential, putea sa mearga si pe jos, nu avea nevoie de scuter.
    PS2: daca vrei sa te misti repede la Paris iei (in ordinea vitezei): Metrou>Scuter>Bicicleta>Taxi>Bus>Pe jos>Masina personala.

      (Citează)

  10. Stefan, locuiesti in Paris?

      (Citează)

  11. @mihai: da.

      (Citează)

  12. @stefan

    Eu ma uit pe partea cealalta, a productiei. Si ma bucur, ca se externalizeaza ce se poate la noi (sau in alte state mai la est) Si, daca nu se poate, se muta cu totul.

    Cum o fi somajul in Franta? E pe o panta ascendenta sau descendenta?

      (Citează)

  13. in momentul asta oscileaza intre descendent si fix. si mai urca, mai coboara, pe acolo.

      (Citează)

  14. io fac in general la fel si pe jos+metrou si cu masina. Cu masina fac mai mult daca ploua, mai putin daca e liber (vacante & shit).

    Principalul motiv pt care prefer metroul e ca ma enervez teribil in trafic din cauza prostilor. Dupa aia vine faptul ca mai pot citi la metrou, mai fac un pic de miscare

      (Citează)

  15. @razorsbk daca te documentezi putin o sa vezi ca mai tot ce zice acea jurnalista cu minte de copil de 8 ani care crede ca e intr-o lume plina de ursuleti de plus sau de jeleu o sa vezi ca articolul nu se bazeaza pe nimic real. Ea comenteaza niste propuneri din parlamentul francez care nu au fost aprobate.
    Preturile le poti verifica si tu, ca le gasesti pe siteul lor.

      (Citează)

  16. Daca am tolera/incuraja si noi mai mult amantlâcul (politic) precum francezii si americanii, poate s-ar purta si la noi mai multe scutere si rochiţe albastre!

      (Citează)

  17. in cazul meu, casa – munca:
    bicla: 12-15minute
    masina: 10-20minute
    ratb: 30 minute daca aleg sa merg jumate din drum. 45 daca nu

      (Citează)

  18. Pe aia cu regele danez pe bicicleta o stii? Iese nene ala sa se dea cu bitza prin oras, n-are treaba. Cam acelasi lucru se intampla si prin alete tari nordice. Cine a vizitat Copenhaga sau Amsterdam a vazut ce inseamna biciclete. Apoi inca o chestie interesanta, cu cat e un stat mai sarac cu atat demnitarii au masini mai tari. De exemplu la fracezi nu am vazut alte masini oficiale decat ale lor gen Citroen, Peugeot si Renault. La noi in schimb trebuie sa fie neaparat Mertz sau cine stie ce autobuz hAudi…
    Mie imi place Base cand se da cu Loganu, are stofa de bad ass :)) .

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus