►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Haideți să mai discutăm despre un mit: celebra iarnă din 1954, fotografia din lateral fiind de multe ori dată ca exemplu pentru vremurile când iernile erau ierni și lumea nu se văita ca acum, din prima zi cu ninsoare.
OK, zăpadă mare. A nins mult într-o noapte, nu neg asta. Dar există un singur motiv pentru care vedeți nămeții din fotografie pe un mare bulevard al orașului: nu au intrat plugurile la deszăpezire. Oricât ar ninge, dacă bagi plugurile din primul moment, zăpada nu are timp să se acumuleze pe străzi, ci eventual am fi văzut-o adunată în mormane cât toate zilele pe lateral.
De ce nu? Pentru că erau puține pluguri. Pentru că statului comunist nu-i păsa să asigure confortul cetățenilor săi și nici aceștia nu aveau cum să facă scandal. Pentru că în statul comunist nu existau firme private ale căror afaceri să depindă în mod crucial de drumuri libere, nu existau firme care să ofere servicii de deszăpezire contra cost șamd.
Mai important, pentru statul comunist oamenii erau un fel de vite care trebuiau să producă zilnic lapte, dar în schimb nu primeau nimic decât cele de bază pentru a trăi. Iar dacă venea ninsoarea cea mare, tot cetățenii ieșeau și dădeau la lopată, nu neapărat pentru că se mobilizau ei singuri, ci pentru că erau scoși oricum la muncă de șefii din întreprinderile unde lucrau, în elan muncitoresc și “voie bună”.
În zilele noastre, de vineri dimineață la intersecția Șincai stăteau parcate vreo 4 pluguri mari de zăpadă, cu girofarurile pornite, așteptând viscolul anunțat. Seara, cu primii fulgi, au și plecat pe traseu.
Așa că da, iarna din 1954 o fi fost grea și cu ninsori puternice. Fotografiile acestea, însă, arată doar că autoritățile au așteptat mult timp înainte de a interveni cumva pentru deblocarea orașului, iar când au făcut-o a fost cu un “hai, dați la lopată, că textele alea cu <
Update: văd că mulți nu au înțeles ideea. Indiferent cât de puternic ar ninge, dacă intri din prima cu pluguri multe nu se poate aduna zăpada pe carosabil. Nu are timp să se depună că vine un plug și o dă la o parte, deci străzile rămân libere.
Unde dă plugul cantitățile uriașe de zăpadă? Pe lateralul drumurilor. Cum faci să nu se adune acolo foarte multă zăpadă? O încarci cu excavatorul în camioane și o transporți pe câmp. Așa s-a făcut acum în București, în măsura în care există utilaje.
Plugurile de mai jos au fost fotografiate de mine duminică 26 ianuarie la ora 11 ziua, iar camionul încărcat cu zăpadă la ora 11:05. Și na, e doar un camion văzut în cele 10 minute cât am stat în stradă să fotografiez.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
28/01/2014 la 12:06 PM
sau doar a nins mai mult intr-o noapte :)
rivi(Citează)
28/01/2014 la 12:26 PM
doar 2 mentiuni am de facut aici, daca imi permiti: februarie 1954 este consemnat in toate manualele de meteorologie ca moment de referinta istorica pentru ce inseamna un viscol sever in Romania. De ce? Pentru cantitatile imense de zapada cazuta (la statia Filaret s-au masurat 150 cm) si pentru ca vantul a atins atunci viteze apropiate de un uragan nivel 2 (190 km/h). Daca te documentai un pic, fara suparare, textul asta nu mai aparea
ionut(Citează)
28/01/2014 la 12:42 PM
@ionut: 150 cm în 24 de ore? Adică 6,25 cm pe oră? Adică dacă trecea un plug o dată la 3 ore, să zicem, drumurile ar fi fost curate ca-n palmă?
Și acum ninge la fel în unele zone. Unde n-au utilaje (vezi Vrancea) se strânge zăpadă până la acoperiș. Unde au (vezi București) se circulă perfect, nu stă nimeni să facă tranșee pe bulevard. Unde nu au utilaje (vezi București pe trotuare) se strânge multă zăpadă.
nwradu(Citează)
28/01/2014 la 12:27 PM
De parca statului democratic ii pasa sa asigure confortul cetatenilor…
Si apoi indiferent ce utilaje performante de deszapezire ai,cand e viscol puternic degeaba…natura nu are stapan
Basexu(Citează)
28/01/2014 la 12:28 PM
si uite asa iancu a mai ratat o ocazie sa taca
cismaru(Citează)
28/01/2014 la 12:34 PM
vedem miercuri, poate se mai aduna :)
razorsbk(Citează)
28/01/2014 la 12:37 PM
@andrei cismaru de ce? ce am zis gresit?
ionut(Citează)
28/01/2014 la 12:44 PM
@ionut ce spui tu e in completarea articolului scris de Radu, nu ar trebui sa-l inlocuiasca sau sa-l faca sa dispara. ce spune Radu e perfect valabil, ca partidului i se rupea si nu scotea nici utilaje pe strazi, basca, oamenii erau mobilizati cu forta sa deszapezeasca. ask your ancients before open the mouth
cismaru(Citează)
28/01/2014 la 12:46 PM
@Radu 150 cm au fost in adaposturile meteo, cred ca am mentionat asta. In conditii de vant de peste 100 km / h si cu ninsoare abundenta s-a ajuns la nameti de peste 4 m in Bucuresti. Si tinand de ce utilaje erau pe vremea aceea, chiar crezi ca faceau fata? Ne putem uita si la exemple mai recente: 1969 sau 1986.
ionut(Citează)
28/01/2014 la 12:51 PM
Mă bucur să văd că an de an se adeverește aforismul “iarna nu-i ca vara”. Și tot timpul se găsesc diverși să demonstreze ei că nu e așa!
George(Citează)
28/01/2014 la 1:39 PM
@radu Si zapada unde se duce? O evapora plugul? Singura metoda e sa transporti undeva zapada.
thereau(Citează)
28/01/2014 la 1:43 PM
150cm de zapada nu prea aveai unde s-o dai in lateral, sa fim seriosi, chiar daca trecea plugul odata la 3 ore.
Mark 3000(Citează)
28/01/2014 la 2:10 PM
@Mark 3000
O dai in acelasi loc unde o dai si cu lopata. Lasi o carare pe mijlocul drumul (cel putin o banda pe sens) sa treaca mijloacele de transport in comun, cum e in poza. Nu a zis nimeni ca se face ca vara.
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 2:10 PM
“Iar dacă venea ninsoarea cea mare, tot cetățenii ieșeau și dădeau la lopată, nu neapărat pentru că se mobilizau ei singuri, ci pentru că erau scoși oricum la muncă de șefii din întreprinderile unde lucrau, în elan muncitoresc și “voie bună”.”
si cum ajungeau la intreprindere, zburau?
deplictis(Citează)
28/01/2014 la 2:24 PM
@deplictis
Pe jos si cu greu. Daca te uiti in poza vezi ca nu era zapada de 1 metru peste tot.
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 3:18 PM
da nashule, asa e, in 54 a fost o iarna ca oricare alta, doar ca le-a placut astora sa sape prin zapada de doi metri in loc sa mearga pe unde era zapada mai mica.
deplictis(Citează)
28/01/2014 la 3:19 PM
@deplictis
Iar eu tocmai aia am zis. Da, corect.
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 3:20 PM
Sau poate domnu’ Iancu Ionut ar vrea sa ne povesteasca un pic care sunt erorile determinarilor nivelurilor de zapada cazuta si, mult mai important, care sunt factorii care influenteaza masuratorile.
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 3:39 PM
Radule, faci niste comparatii total aiurea. Compari caderile de zapada din Bucuresti, pe bulevarde, cu zapada superviscolita din camp. Iar calculele tale de pe hartie ar arata “putin” diferit in teren.
Se vede ca nu ai vazut pe viu ce inseamna viscol in camp. Eu am trecut duminica pe o protiune de 10 km din camp, unde era cod portocaliu. Pe contarsens m-am intalnit cu un plug. Dupa maxim 15 minute, m-am intors pe acelasi sector de drum, iar pe unde trecuse plugul se formasera suluri de zapada atat de mari incat a trebuit sa merg numai pe contrasens.
gogu(Citează)
28/01/2014 la 3:51 PM
@nashu mare: factorii care determina masurarea stratului de zapada: grosimea, densitatea (1 mc de zăpadă pulver are sub 50 kg) , echivalentul in apa (mm) si structura zapezii. Iata si o explicatie pe care o regasesti in orice manual de clima: “Observatiile asupra stratului de zapada se fac pe doua parcele situate in jurul statiilor: una degajata, unde distanta minima pana la primul obstacol este de 20 de metri, si o parcela adapostita, in care distanta pana la obstacole este de minim 10 metri. Stratul de zapada masurat in parcela expusa vantului (cea degajata) va diferi numeric de cel masurat in parcela adapostita. In fiecare parcela se monteaza cate 3 rigle, dispuse una fata de cealalta in forma de triunghi echilateral. Valoarea “oficiala” a stratului de zapada reprezinta media aritmetica a celor 6 masuratori.”
ionut(Citează)
28/01/2014 la 3:57 PM
Deci zici ca vantul este un factor important care deranjeaza repatabilitatea masuratorilor iar alt factor ar fi obiectele inconjuratoare? Si ca zapada nu se depune uniform? Asa?
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 4:15 PM
@nashu asta am zis-o si mai sus. Pana la urma, ce urmaresti? Sa arati ca acele masuratori facute in 54 nu sunt corecte? Ar fi o premiera asta, in conditiile in care toate marile centre climatologice din lume le-au luat de bune si le-au inclus in categoria momentelor de iarna severa fara precedent pentru multe locuri de pe glob
ionut(Citează)
28/01/2014 la 4:17 PM
Nu a zis nimeni ca masuratorile nu sunt conventional adevarate.
nashu_mare(Citează)
28/01/2014 la 6:10 PM
Acum avem utilaje dar lenesii de la volanul lor tin lama ridicata la 10cm de sosea asa ca in loc sa faca un curat luna ramane strat gros de zapada.
Pe bulevardele mari s-a lucrat mai bine, au tot fost masini care au facut trafic si s-a curatat. Dar pe stradutele laterale unde stam toti, nu s-a intampla nimic.
Gaelex(Citează)
28/01/2014 la 7:16 PM
Nu, nu avem utilaje. Nicaieri pe la televizor n-am vazut macar o turbofreza in functiune. Un utilaj performant care sa spulbere orice morman de zapada ivit in cale, fie ca are 30 de cm sau 2m. Pur si simplu nu avem asa ceva. Suntem o gluma sinistra. Ca dotari suntem egali cu zero.
Acum 2 ani in austria a nins intr-o noapte undeva la 40 de cm. Dimineata toate drumurile erau blocate. La 4 distanta, inclusiv drumul inspre cabana noastra, care era la dracu-n praznic, si era un drum c-o singura banda, era deszapezit. Odata plecati de la cabana prin statiune, daca tot au terminat cu drumurile, ca toate erau negre! Deci nu doar practicabile, ci IMPECABILE, fara pic de zapada pe ele, au trecut la trotuare, unde avand o mini turbofreza precum asta http://www.youtube.com/watch?v=VOZVHgbuCVc curatau toate trotuarele, chit ca nici dracu nu prea se aventura pe jos. Acum spuneti-mi si mie, cate mini turbofreze, care vad ca nu costa decat vreo 700 de dolari bucata, ati vazut sa curete trotuarele prin bucuresti? O capitala c-un buget de-un miliard de euro. Exact, niciuna. La noi se scot jardarmii cu lopeti de zidari sa curete locurile pentru autobuze. Suntem de tot rasu.
coke(Citează)
28/01/2014 la 7:31 PM
*la 4h distanta
coke(Citează)
29/01/2014 la 12:08 AM
Radu,
Nici aici nu au baga plugul? Tot din 1954. :)
http://www.evz.ro/uploads/tx_images/iarna_1954.jpg
Emil(Citează)
29/01/2014 la 1:44 PM
@Emil: pai dacă-l băgau nu se aduna atâta zăpadă pe stradă. În București de exemplu din prima zi s-a intrat acum nu doar cu pluguri, ci și cu excavatoare și camioane cu care era transportată zăpada. Am fotografiat eu unul chiar în prima zi de viscol, sunt și la știri.
E ca la praf, dacă-l ștergi des de pe mobilă nu se adună. Dacă nu-l ștergi cu anii, se face un strat mai gros.
nwradu(Citează)
29/01/2014 la 12:51 AM
Cum sa compari orice ninsoare mai mare (nici nu zic de ’54) cu ce e in bucuresti acum. Iti arat eu curte in bucuresti in care nu a dat nimeni zapada la o parte si ai sa vezi ca zapada nu trece de genunchi, este o ninsoare aboslut obisnuita pentru ianuarie in bucuresti. D-aia se si circula ok. Daca venea ceva ca acum 60 de ani, cu tot avansul nostru tehnologic si cu binefacerile democratiei muream de foame mai rau ca aia de atunci.
Boris(Citează)
29/01/2014 la 1:42 PM
@Boris: a fost viscol acum, nu s-a depus așa multă. Dar vezi curțile de la țară. Dacă ar fi avut pluguri cu care să intre imediat în acțiune, n-ar mai fi fost drumurile blocate.
nwradu(Citează)
29/01/2014 la 1:53 PM
@gogu: eu vorbeam, totuși, de fotografia care înfățișează un oraș, nu un câmp.
nwradu(Citează)