un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Ce poate face centrul Romatsa SAR pentru coordonarea misiunilor de salvare

22 Jan 2014  ·

TEHNOLOGIE  ·

36 comentarii

Îmi puneam ieri problema, scriind despre cum trebuie cercetat accidentul din Apuseni, dacă serviciile noastre de urgență știu ce trebuie făcut în caz de cutremur, atentat sau un alt accident aviatic major ca la Balotești.

Ei bine, ca tehnologie vorbind, iată în prezentarea de mai jos ce centru de căutare și salvare pentru accidente aviatice are Romatsa, cei care administrează traficul aerian, centru dotat de către Teamnet cu echipamente și software de planificare și gestionare a acestor acțiuni.

Întrebarea este dacă au și funcționat. Părerea mea personală este că tot acest software nu a fost utilizat pentru că nu exista un motiv bun. Din ce văd, este mai degrabă gândit pentru situații de scară mai mare, când dispare un avion și ai un perimetru foarte mare de căutat, cu coordonare pe mai multe zile și când din epavă nu dă nimeni telefon acasă. În cazul nostru, în mai puțin de o oră s-a stabilit locația și apoi a fost doar problema ajungerii acolo, problemă probabil tranșată local (și ineficient) de către o structură locală.

Sper ca o anchetă să spună clar cum au stat lucrurile și eventualele proceduri sau lipsuri să fie corectate, așa cum și americanii au schimbat enorm de multe după diverse dezastre ce i-au lovit, trăgând concluzii despre ce n-a funcționat bine. Din păcate, în același timp o parte din mine spune că statul român va face o anchetă despre cum a funcționat statul român și deci există o posibilitate foarte mare de mușamalizare.

Va fi mai simplu să se declare o eroare clasică de pilotaj, un avion coborât prea jos care a lovit copacii (sau din contră, aterizare de urgență încheiată cu relativ succes), ignorându-se aspectele acțiunii de salvare pentru a nu cauza probleme celor din lanțul ierarhic și pentru a menține încrederea publicului în autorități. În fond, traficul aerian este în creștere în țara noastră; nu vrea nimeni să spună că nu suntem pregătiți pentru urgențe. Așteptăm ancheta, dar mi-e teamă de astfel de interese.

Iar eu aș prefera să spună exact contrariul. Că ISU este prost dotat, că nu au mașini de teren, că nu au echipamente, navigatoare GPS, stații puternice, avioane necesare etc. Măcar așa avem șansa să se schimbe ceva.

De asemenea: Lucian Mândruță are un articol bun despre ce alți vinovați morali mai există în acest caz. Două observații am:

  • avionul “nou” al celor de la SMURD, chipurile ținut în garaj pentru că-i prea prețios, este de fapt la revizie de câteva săptămâni, la Bacău, așteptând piese. În plus, acela este un avion-ambulanță, spațiul interior este amenajat pentru două tărgi și probabil două persoane de însoțire. Avionul prăbușit transporta 5 persoane plus piloții, fiind un fel de taxi, nu o ambulanță. Aici deci nu sunt de acord cu L.M.
  • pilotul Iovan era nevoit să muncească la pensie. După ani de zile ca pilot pe linii internaționale, a ieșit la pensie și apoi guvernul Boc i-a tăiat cu 80% pensia, așa că omul a fost nevoit să se angajeze din nou și să zboare astfel de misiuni. Sigur, era și o pasiune, dar este nedrept ce i s-a întâmplat.

Totuși, nu pot să nu observ ironia că acum omul e considerat un erou de aceiași ziariști și probabil de mulți cetățeni care acum câțiva ani îl înfierau pentru că a ucis un hoț în propria locuință sau că a împușcat câinele unei vecine. Și omul este un erou; chiar dacă dintr-o greșeală proprie a coborât avionul până când a lovit copacii, 5 oameni din 6 au supraviețuit. În cuvintele unuia din avion, îi datorează viața. Dar nu-i un pic de jenă că azi înjuri și mâine lauzi?

asus s5507

    36 comentarii

  1. Paragraful cu preferarea existentei dotărilor proaste pentru a se putea schimba ceva e fix ce ziceam și eu ieri și nu prea ai fost de acord :)

      (Citează)

  2. In legatura cu timpul in care au fost gasiti din pacate gresesti.
    Tocmai asta este problema ce se dezbate, faptul ca 5-6 ore habar nu aveau unde a cazut avionul, deci nu o ora a fost timpul de detectare si restul operatiune de ajungere la epava ci fix invers. 5-6 ore au cautat avionul si apoi a mai durat o ora pana au ajuns acolo.
    Marturie stau toate declarariile celor de acolo inclusiv a celor de la clubul de offroad care au spus foarte clar ca li s-au dat coordonate gresite.

    Deci asta este problema de fond. Echipele de salvare au ajuns repede din momentul reperarii. Nimeni nu are pretentia sa ajungi pe munte in 10 min, dar sa nu ai habar 5-6 ore in 2014 unde a cazut un avion….

    Acei oameni salveaza vieti si cand e vb ca la randul lor sa fie si ei ajutati…. ?

    Cand vezi cum toti se scuza, cand stii ca platesti taxe, cand stii cate structuri exista pe foaie, cand stii cati oameni sunt platiti exact pt astfel de situatii si plimba hartii dintr-un biroul in altul 90% din timp, si cand vine vb sa faca si ei ceva…

    Acum intelegi supararea ?

      (Citează)

  3. Tare sunt curios ce aveti voi, bloggerii de castigat de se ruleaza ditamai camoania online cu “autoritatile nu sunt de vina”. Mi se pare super penibil.

      (Citează)

    • @Flo: la modul cel mai direct, trafic.
      După cum vezi, lumea vrea să discute subiectele zilei, mai ales acestea controversate. Și unde să o facă? Pe site-urile de știri, între alte 100 de înjurături și cu comentarii la care nu răspunde nimeni? Eu mă bucur că se poate discuta aici, pentru asta am deschis blogul.

        (Citează)

  4. Software-ul ala nu prea a functionat pentru ca si daca o fi el bun si daca nu s-o fi platit cum se plateste de obicei cand faci afaceri cu statul de 10x pretul pietei e totusi dat pe mana unor dinozauri ramasi prin institutiile statului de pe vremea lui Ceausescu. Care soft era oricum in plus pentru ca in ziua de azi nu mi se pare posibil sa nu stii sa activezi un GPS in telefon si sa te uiti pe Google Maps unde esti.

      (Citează)

  5. Apropo de dotarea “insuficienta” a ISU, nu sunt sigur ca asta ar fi o problema. Vezi cazul cu Toyota Hilux de la ISU olt. http://www.hotnews.ro/stiri-esential-15802322-accident-aparent-banal-toyota-teren-loveste-caruta-cum-devine-cazul-brusc-interesant.htm . Pe masura ce apar intrebarile despre avionul cazut, raspunsurile duc spre sistem. Primul ministru era la televizor, in timp ce la guvern sau la vreun minister nu era nicio celula de criza.

      (Citează)

  6. Pilotii de avioane au printre cele mai mari pensii. Sa spui ca el muncea pt ca ia fost taiata pensia de Boc deja e manipulare. Dar, sa stii ca cei doi care au murit erau VOLUNTARI.
    De ce nu recunosti ca traim in tara in care:
    – bebelusii mor arsi de vii in spital (de parca nu am avea un doctor primar, RUSINE);
    – copii sunt muscati si omorati in plina strada de maidanezi;
    – doctorii mor inghetati de frig pe munte.
    In toate cazurile autoritatile sunt de vina pentru ca nu au facut NIMIC.

      (Citează)

    • @Un Cetatean: sunt de acord că sistemul medical este la pământ, ca și cel de învățământ. Lipsa de interes domnesc peste tot, dar și din cauza condițiilor de muncă.

      Totuși, aici vorbim de serviciile de urgență, altă mâncare de pește. Doctorii au intervenit în această ecuație abia când răniții au ajuns la Cluj.

      Iovan avea pensie de 1900 lei. Nu mi se pare așa mare, după o viață în care în fiecare zi i s-a cerut să-și facă munca impecabil, că viețile a sute de pasageri depind de el.

        (Citează)

  7. Mie mi se pare ca Mandruta deschide multe probeleme false cu scopul destul de clar de a il proteja pe Iovan, amic din ce imi pot da seama. Pe de o parte il inteleg, pe de o alta parte ar trebui sa intelegeti ca nu este o sursa obiectiva, tocmai din cauza ca are brevet de pilot. Omul cauta sa dea vina pe aeronava, pe proprietarul si cei care se ocupa de mentenanta acesteia sau de catre oricine altcineva pentru moartea celor doi oameni si astfel creeaza o mare discutie. Cand de fapt ar fi doua:

    1. Accidentul in sine. Cine este responsabil de caderea avionului? In niciun caz, SMURD-ul care nu are vreo treaba. SMURD este un serviciu de urgenta al MAI specializat pe accidente, dezastre, interventii in situatii de urgenta etc, alcatuit din pompieri si paramedici. Nu se ocupa de transport pacienti cu boli cronice sau a echipelor de doctori prin tara. Bine, daca Arafat stie ca nu se va intampla o urgenta in urmatoarele 2-3 ore poate sa le imprumute si altora avionul lui de acasa. Caci daca cineva ar avea un accident de masina la Baia Mare si ar trebui sa ajunga de urgenta la Bucuresti dar nu ar putea, din cauza ca avionul SMURD duce niste doctori la Oradea, parca altfel s-ar pune problema, nu?

    Atunci este vina pilotului? A aparaturii de la bordul avionului care a functionat necorespunzator? A echipei de mentenanta? Alte cauze? Se va face o comisie de ancheta. Cine da vina pe cineva sau ceva in acest moment abereaza crunt si dovedeste , in afara ca nu stie nimic despre aviatie sau tehnica, si o lipsa crasa de bun simt.

    2. Problema organizarii misiunii de cautare si salvare.
    Cine a fost responsabil cu organizarea? (Legea spune ca ROMATSA). Au fost urmate procedurile? Ce n-a functionat? (rusii, softul lui Ghita/Teamnet?) Care este media de detectare in cazuri similare? (Eu ma gandesc aici ca am putea compara cu cazurile de turisi rataciti pe munti. Si aia au telefoane la indemana dar cateodata sunt salvati dupa o noapte intreaga sau chiar deloc). Este SMURD echipat pentru asa ceva? Atunci Salvamont?

      (Citează)

  8. Eu m-am oprit din citit la “nu a fost utilizat pentru că nu exista un motiv bun.”. Asta ar fi momentul in care ti-as fi dat una peste cap cu indemnul de-a te trezi dracu odata. Dupa chifla de ieri cu “asa, si daca-i gaseau mai repede ce le faceau, ii teleportau”. Pai ma gandesc ca-i puteau pune la cald intr-o masina, astfel incat domnisoara Ion sa nu moara cu lacrimile inghetate pe frunte. E foarte ciudat ce se-ntampla zilele astea pe-o serie de bloguri, care nu fac decat sa gaseasca motive dintre cele mai penibile pentru a justifica gafele si incompetenta unor institutii care ar fi trebuit sa actioneze cu PROFESIONALISM. Din fericire am vazut ca mai sunt si unii indignati si revolati, pe buna dreptate, care cer demisii.

      (Citează)

    • @coke: sunt sigur că vor fi demisii, o cere opinia publică, dar fără o justificare exactă. Credeam că am stabilit ieri că, în condițiile existente, s-a ajuns la răniți suficient de repede.
      Sunt cazuri în București în care chemi ambulanța și vine după 6 ore. Nu te-am văzut cerând demisia nimănui acolo sau explicând cum se putea ajunge în 5 minute. Pe munte însă…

      Tu ce motiv bun vezi pentru a utiliza respectivul soft? Băgau operatorii în el cursul avionului, altitudinea, toate datele, râșnea calculatorul, se printa foaia care spunea “avionul este în munții apuseni, undeva în coordonatele acestea”. Care, apropo, cred că au o toleranță mare introdusă voit la calcule, tocmai pentru a fi mai siguri că acoperă un perimetru suficient.

      Și venea triumfător operatorul cu foaia în mână “gata șefu, știm unde să căutăm!”. Primea răspunsul “da bă, n-auzi că vorbim la telefon cu cei din epavă, ne-au zis coordonatele din google maps deja!”.

        (Citează)

  9. Pentru Romania, asta este un incident rar si “marunt”. Se va vorbi despre el vreo saptamana doua, dupa aceea e dat uitarii cand Bianca Dragusanu va mai face vreo isprava noua. Experienta Americanilor in astfel de cazuri este vasta si nu se poate compara, (poate din fericire) cu ce avem noi pe aici. Cat despre invatatul din greseli… nu e punctul nostru forte.

      (Citează)

  10. @nwradu

    Mie mi se pare mai mult decat ingrijorator ca nu a venit operatorul cu foaia in mana. Sau stia el dinainte ca se vorbea la telefon cu victimele? Poate datele lui erau mai bune si mai precise decat ce s-a obtinut de la telefon. Vezi si linkul de mai sus. Intotdeauna e bine sa ai mai multe surse.

      (Citează)

  11. Uite ca a căzut unul în US, la 5 PM și l-au găsit la 10 PM. Și asta ziua. Ceață era și la ăștia:
    http://abclocal.go.com/wpvi/story?section=news/local&id=9395324

    Și uite un document de pe la australieni despre cât durează să găsești un avion:
    http://www.em.gov.au/Publications/Australianjournalofemergencymanagement/Pastissues/Pages/AJEM26FOUR/Emergency-Management-Seismology-to-minimise-aircraft-crash-location-search-time.aspx, căutați “Search operations duration”

      (Citează)

  12. @nwradu – la articolul anterior am comentat ca sper sa fie o problema de dotari sau/si organizare pentru ca asta inseamna ca se poate si mai bine.
    raspunsul tau (s-ar putea sa fi fost la alt comentariu, nu al meu) a fost ca au stat unii in tren o zi intreaga fara sa se ajunga la ei

      (Citează)

  13. @nwradu, cred totusi ca esti defazat rau in conditiile in care tu spui ca s-a ajuns la raniti intr-un timp rezonabil, avand in vedere ca de la fata locului s-au efectuat apeluri de pe 5 telefoane mobile, 2 dintre ele fiind telefoane inteligente cu o conectiune de internet activa. Mi-a luat fix 2 minute, azi, pentru a-i demonstra unui amic, cum din google hangouts i-am trimis un sms cu pozitia exacta in care ma aflu. 2 minute! Lasand la o parte toate procedurile extrem de greoaie, lasand la o parte toate echipamentele statului pe care poti sa le utilizezi doar cu mandat de la judecator, daca la 112 era un operator tanar, care sa detina un smartphone, nu o doamna la 40-45 de ani, care a invatat pe de rost niste proceduri din care nu stie sa iasa, adaptandu-se unei situatii aparte, la oamenii respectivi se putea ajunge cel tarziu la ora 18, astfel incat azi poate domnisoara Ion era inca in viata. Tu-ntelegi ca-n cazul de fata, situatia era atat de fericita pentru cei care cautau epava, incat le era extrem de usor sa-i localizeze. Ranitii aveau semnal GSM si semnal 3G bun! Unul din baietii din clubul de off road au postat o poza din locatia respectiva! Despre ce dracu discutam aici? Oricare dintre noi, discutand cu acel medic l-am fi putut indruma cum sa trimita prin sms, sau sa ofere coordonatele exacte. In schimb niste functionari incompetenti, n-au facut-o! 1h i-a luat unui localnic din Horea sa ajunga in zona, fara sa stie locul in care erau. 1h!

    Cat despre demisii, ele sunt mult prea putine. Ponta ar fi trebuit sa iasa azi in conferinta de presa si sa prezinte demisia intregului guvern. Era un gest de bun simt si normalitate. Nu poti sa continui sa guvernezi o tara in care o persoana moare cu zile pentru ca institutiile statului nu functioneaza. Dar se pare ca pentru tine si multi alti blogari, timpul in care s-a ajuns la oameni e unul rezonabil. Se pare ca pentru tine institutiile abilitate si-au facut datoria si-ar merita chiar felicitate. Ceea ce nu poate decat sa ma ingrozeasca.

      (Citează)

  14. @combo, singura diferenta, uriasa de altfel, e faptul ca in acel avion era o singura persoana, care a si murit, cel mai probabil la impact. Astfel incat autoritatile au pornit de la niste informatii minime, gen ultima pozitie pe radar inainte de-a cadea si poate semnalele pe care avionul a inceput sa le emita odata ce s-a prabusit. Cum poti sa compari asta cu situatia de la noi, unde supravietuitorii aveau semnal FULL gsm si 3G si timp de 5-6h au fost in contact direct cu autoritarile. Pe langa asta aveau si echipamente GPS asupra lor. Cum vreodata poti sa compari situatiile? Aia au cautat orbeste, si tot i-au gasit in 5h, ai nostri vorbeau cu supravietuitorii la telefon, si i-a gasit din pura intamplare un localnic din pur noroc. Hai sa facem un exercitiu de imaginatie si sa ne imaginam ce s-ar fi intamplat daca acel localnic n-ar fi avut inspiratia, ca in urma unor descrieri ale zonei in care se aflau, sa-si dea seama unde se afla. Probabil i-ar fi gasit inspre dimineata, cand in viata ar mai fi fost doar medicul care a scapat doar cu cateva vanatai.

      (Citează)

  15. din raportul preliminar – http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2014-01-22-16458345-0-nota-privind-accidentul-aviatic-din-20-ianuarie.pdf rezulta ca romatsa NU a folosit (pe deplin) capabilitatile SAR, probabil pentru ca a fost interpretata gresit “procedura stabilită de Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, aprobată prin HG 741/2008”
    @radu, ce crezi despre masurile propuse in raport, sunt oportune, pot ajuta pe viitor in situatii asemanatoare?

      (Citează)

  16. @coke: Ai noștri aveau semnal GSM, în raza unei singure celule. Locația a fost comunicată undeva cu o eroare de vreo 4km pătrați. Dacă aveai răbdare să citești și al doilea document, vedeai acolo că dacă e zonă de munte, căutările durează zeci de ore, dacă e ceață la fel.
    Și ăia vorbesc de avioane care trimit locația automat cu ceva sisteme de urgență.

      (Citează)

  17. Ma dezamageste complet “obiectivitatea” blogurilor. Tocmai pentru ca bloggerii se vor independenti ma asteptam la o atitudine mai incisiva si mai realista, dar imi par doar niste ziaristi orientati spre ciolan. Din ce observ se practica atitudinea trendineza “suntem “obiectivi” ca asa e la moda sa parem calmi, rationali si foarte docti, desi situatia ar cere sa exprimam niste puncte de vedere mult mai pertinente. Nu are rost sa invinovatiti din start mizeria de stat roman. Haideti sa facem teoria bobului de fasole, sigur statul nu e roman de vina si pare cool sa nu facem front comun cu masa celor care intinuiesc rapid cam cine e de vina. E cool sa parem feng-shui si oarecum gica-contra”. Singura mea dilema este: se procedeaza asa pentru ca asa e la moda sau pentru ca la un moment dat a fost vreo campanie pe bloguri cu fonduri de la stat si poate mai pica vreuna?
    Intr-o mizerie de tara precum e Romania, in conditiile in care toate institutiile implicate, cu exceptia transilvania offroad, apartin statului roman, oare a cui e vina din start? A mea? A lui microsoft? Dar bloggerii sunt de parere ca sigur nu e statul roman reprezentat prin institutiile lui jalnice. Sigur sunt alte cauze.
    Putin imi pasa de scuze si explicatii. Eu stiu ca platesc o gramada de bani impozite si daca ajung la spital fara spaga mor cu zile si daca ajung prin munti intr-o situatie critica mai bine il sun pe bear grylls sa vina sa ma salveze. Ma c*c pe el de stat roman!

      (Citează)

    • @Nicu: eu n-am văzut bloguri obiective până acum, ci doar blogul pe care omul își scrie părerea lui, o treabă prin definiție subiectivă, atunci când e vorba despre articole precum acestea ce comentează situații de viața.

      Bănuiesc că trebuia să apară cineva care să spună că sunt plătit de alții pentru a scrie asta. Probabil de Romatsa.

      Ce n-ai înțeles, însă, este că e în regulă să fii sictirit de statul român, dar generalizarea nu este niciodată bună. Află întăi pe cine trebuie să fii supărat. La momentul scrierii articolului, toți spuneau că serviciile de urgență nu au ajuns la timp acolo, că n-au fost în stare să localizeze un avion căzut. Lucruri ușor de zis, dar întâi judecă un pic, gândește-te la ce alți factori influentează o operațiune complexă, folosește experiență ta de viață pentru a-ți da seama dacă ce spun alții este bullshit sau nu, așteaptă firul evenimentelor și apoi determină exact cine e vinovat.

      De exemplu în situația asta se pare că vina stă la Romatsa. Știai că există ceva numit Romatsa până acum câteva zile? Aveai idee ce face în România?
      Se spune că oamenii ce au discutat telefonic cu cei din epavă nu au fost în stare să le ceară coordonatele. Niște incompetenți! OK, dar oamenii aceia au fost vreodată instruiți despre coordonate? Le-a spus cineva să nu se bazeze pe Google Maps? Le-a dat cineva o procedură clară de a afla coordonate GPS din smartphone, cu sau fără net la dispoziție? Dacă da, sunt incompetenți că nu au urmat-o. Dacă nu, incompetenții sunt complet alții. Cine sunt aceia? Hai să-i aflăm!

      Sigur, e ușor să zici “eh, tot cineva din statul român e de vină”. O generalizare care nu va rezolva nimic. O generalizare care, atunci când sunt găsiți câțiva țăpi ispășitori și dați afară, te impiedică să constați chiar tu dacă acele concedieri au fost doar pentru că poporul vrea sânge sau pentru că ei chiar erau vinovații reali și alții poate vor organiza mai bine lucrurile.

      Ai încheiat și apoteotic că plătești o grămadă de bani din impozite, așa că “să se facă”. Văd însă că nu te interesează întâi să afli exact cine anume a luat banii tăi din impozite de pomană.

        (Citează)

  18. @nwradu: Cadru de discutii se poate crea la orice articol pe tema asta, nu doar la o apologie jenanta a autoritatilor. Mi se pare ca tu, zoso si atatia altii v-ati aruncat cu capul inainte in cacat fara sa ganditi putin.

    Respect maxim lui @coke care are rabdare sa explice si pe intelesul unora ca voi.

      (Citează)

  19. @Flo: corect, m-am aruncat înainte, am zis “hai să nu înjurăm autoritățile până nu apar datele exacte în urma anchetei, pentru că uite ce s-ar fi putut
    întâmpla și de bine și de rău acolo”.

    Capul înainte clar. Coke vede doar scenarii SF, eu sunt mai realist.

      (Citează)

  20. Ce scenariu SF este cand oamenii aveau 3G la fata locului, iar alt comentator a aratat caz din SUA cu avion gasit mai rapid fara sa aiba nici un contact cu vreun supravietuitor?
    Iar “rezultatele anchetei” sunt date de aceiasi dobitoci care au omorat doi oameni prin neglijenta, deci poti anticipa ce vor spune.

      (Citează)

  21. @Flo: m-am exprimat greșit, din raportul anchetei mă interesează doar firul evenimentelor, orele la care s-a sunat, cine ce informații a cerut și dat șamd. Trag eu singur concluzii de acolo, nu caut concluzia anchetei.

    SUA și alte cazuri înseamnă zero. Alte țări au aeronave de căutare și salvare pentru că au spații imense de căutat, au sateliți, au alte proceduri de comunicare, au alte dotări la bordul aeronavelor etc.

    Noi nu avem. SMURD-ul are elicoptere ambulanță, nu S&R, iar cele ale armatei n-au putut decola din cauza ceții și a gheții care se forma. Semnalul de urgența care a fost emis de aeronavă n-a ajuns la Moscova, zic rușii.

    Prin urmare, ce concluzii vrei să trag din cum găsesc alții avioane? Că noi nu avem dotările lor? Știam asta deja, nu-i vreo surpriză. Eu vreau să văd dacă măcar cu echipamentele pe care le avem știu cei ce le utilizează ce trebuie să facă și procedurile de urgență sunt cunoscute și aplicate.

    Dacă vrei să ne batem în cum găsesc alții epavele, ia de aici:
    http://www.theepochtimes.com/n3/443134-dale-smith-san-jose-executive-found-dead-after-plane-crash/ – pe asta l-au găsit după 40 de zile. De ce? Condiții meteo nasoale.

    Mai ia un caz, unul celebru la știri acum câțiva ani, cu un milionar american dispărut în Nevada. L-au găsit după 29 de zile de căutări. http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Fossett

    Cum spuneam, alte condiții, alte situații, alt relief, nu-mi spun nimic performanța sau anti-performanța lor.

      (Citează)

  22. @Radu, comentez de ceva vreme pe aici, dar titlul articolului de ieri te recomanda ca fiind retard. Nu-mi face placere s-o spun, si nu ti-o spun cu rautate, dar cum dracu sa-ntrebi ce le-ar fi putut face daca i-ar fi gasit mai devreme, in conditiile in care stim pana acum ca domnisoara Ion a murit din cauza frigului. Dupa o asemenea chifla, iti faci mea culpa, iti ceri scuze si-ti vezi de ale tale.

      (Citează)

    • @coke: dacă nu mă înșel, articolul de ieri se numește “ce-ar fi putut face dacă îi localizau mai repede”, că de acolo plecasem la momentul scrierii lui. Scandalul mare era că i-au localizat foarte greu, nu că au ajuns fizic la ei foarte greu; erau toți indignați că te găsește poliția oricând după telefon sau din elicopter, iar eu am arătat că în pustiu și pe ceață nu mai e așa simplă treaba. Citește cu atenție cuvintele, că le-am ales bine pentru a exprima eficient ideea mea.

      Și cred că s-a demonstrat apoi că localizarea s-a făcut relativ repede (dar cu bălbe mari, din ce reiese din raportul de azi), iar odată cunoscută poziția lor, s-a pus problema cum ajung salvatorii acolo. Prin teleportare? Nu există. Cu elicopterul? Nu s-a putut. Cu ce mașini au avut la dispoziție, off-road, ATV-uri, pădurari? Asta s-a putut și a durat niște ore, timp în care domnișoara medic a murit (din ce văd în raport, a murit din cauza traumelor combinate cu frigul, că nu ieșise tocmai pe picioarele ei din avion ca apoi să o răpună frigul și atât).

      Se putea micșora timpul în care salvatorii ajung acolo? Da, se putea. Cum și cu cât vreau să determine o anchetă și să vedem ce se poate face pentru cazurile viitoare. Achiziții de mașini, ATV-uri, comunicatoare GPS, un singur punct unic de comandă a salvării etc.

        (Citează)

  23. Radu, mi-esti simpatic si te citesc cu placere atunci cand scrii despre lucruri pe care le stapanesti. Ceea ce nu-i cazul de fata. Daca ai fi fost atent la informatiile legate de subiect ai fi vazut declaratiile celor din teren care spuneau ca ar fi ajuns repede la ei, daca ar fi avut locatia lor exacta. Cei de la clubul de off road au fost trimisi in vreo 3-4 locuri, fara sa gaseasca nimic. Un salvamontist povesteste aici http://www.evz.ro/detalii/stiri/marturia-unui-salvamontist-ni-s-a-cerut-sa-ne-retragem-cand-eram-la-zece-minute-de-locul-1078259-1.html cum au fost intorsi inapoi cand aveau putin pana la locul accidentului. Din momentul in care s-a aflat locul exact unde erau, a fost o chestiune de zeci de minute pana sa ajunga la ei. Ca atare, cu articolul de ieri, esti total pe langa.

      (Citează)

    • @coke: păi acesta era scopul articolului, să așteptăm să apară martorii, desfășurarea minut cu minut șamd și abia apoi să înjurăm.

        (Citează)

  24. @coke remarc pe aici ca de tu esti specialist si ai pareri clare si “perfecte” indiferent ca e vorba de gaze de sist, rosia montana, basescu, iliescu sau vremea de afara. E treaba ta, nu ma interesezi dar de ce trebuie de fiecare data cei care nu sunt de acord cu tine sunt retardati, prosti, tampiti etc. ? Nu ti se pare ciudat ca tu esti singurul destept si detinatorul adevarului absolut?

      (Citează)

  25. Un avion NU decoleaza fara un plan de zbor depus la aeroport. Si vad ca NIMENI nu zice NIMIC despre chestia asta. Pur si simplu nu se decoleaza ca asa vrea pasarica unuia sa zboare si sa se duca fal-fal din punctul A in punctul B fara sa anunte pe nimeni.

    Pe vremea lui Ceausescu era disperare cu monitorizarea spatiului aerian pentru ca era o paranoia ca isi fac oamenii avion in garaj si zboara cu el la unguri sau bulgari. Sau isi fac deltaplan. Sau zmeu. Si stiind astea, poti sa fii sigur ca monitorizarea zborurilor in spatiul aerian al Romaniei se face nu bine, ci foarte FOARTE bine, orice ar zice tampitii la TV sau specialistii de blog.

      (Citează)

    • @Gaelex: planul de zbor se depune în altă parte, nu la aeroport, dar este o chestie orientativă. Zici ora de plecare, estimarea sosirii, traseul pe care-l iei. Traseul acela nu este ca o autostradă, să aibă o lățime de doar 20 de metri, ci mai variază și el cu câțiva kilometri, în funcție de situația de pe drum (nori, ceață, munți etc).

      Asta oricum nu contează. Avionul era monitorizat pe radare (și a dispărut când a coborat sub o anumită altitudine) și era în contact radio cu centrul de trafic.

      Cât despre monitorizarea spațiului aerian, în munți la altitudine joasă există o grămadă de spații neacoperite, pentru care armata poate activa niște radare speciale, portabile. Am văzut și eu mai multe astfel de radare, inclusiv am construit un container mobil pentru comanda unui radar, așa că știu câte una-alta despre cum arată spațiul nostru aerian și ce soluții tehnice există.

        (Citează)

  26. Salutare,

    Coke e involburat :) Parca il si aud pe penibilul Buhnici: “sa va demonstrez, in 2 min apesi aici si aici si iata, tineti apasat aici, si apoi aici si cu aplicatia google maps…”

    Voi chiar credeti tot ce curge la televizor?
    Stare de soc, conditii meteo, relieful, probleme de comunicare, a fost un cumul de factori. Cand situatia e defavorabila, nu mai e asa usor sa folosesti tehnologia ca atunci cand esti pe canapea la televizor.
    In realitate nu e chiar ca in filme, unde Bruce Willis ii salveaza pe toti la final.

    Eu zic sa nu ne pripim chiar asa… ca nu o sa stim exact niciodata care a fost situatia reala, in niciun caz nu de la televizor.
    Pe munte in viata reala, in conditii defavorabile e total altceva. Cine nu are experienta nu poate sa isi imagineze ca un impediment aparent marunt poate da faca diferenta.

    Ok, autoritati competente, incompetente, nu iau partea nimanui. Tragedia e tragedie, fara doar si poate.
    Dar parca prea suntem niste babe din-alea: “astia la putere nu fac nimic, ia uite ce zice la televizor!”

    Merci

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus