►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
În România se taie ilegal pădurile, câte 3 hectare pe oră. Copaci care nu cresc la loc decât în zeci de ani, asta dacă-i mai plantează cineva. Nu protestează nimeni.
Politicienii cheltuie cu nesimțire, fură pe unde pot, apoi decid chiar ei că nu vor fi urmăriți penal pentru asta. Nu protestează nimeni.
Calea ferată s-a dus pe apa sâmbetei. E o infrastructură critică pentru țara noastră, dar totul, de la trenuri la organizare și la calea de rulare este la pământ. Nu protestează nimeni.
Sistemul medical este în veșnic impas. Zilnic auzi de noi spitale închise, de alte medicamente ce nu se mai găsesc, deși sunt indispensabile unor bolnavi, de tratamente greșite, de lipsa vaccinurilor. Nu protestează nimeni.
Regulile rutiere sunt doar pe hârtie. Noaptea orașul e un fel de circuit de curse, zilnic mor mulți oameni pe șosele, unii nevinovați, în timp ce Poliția are alte priorități. Nu protestează nimeni.
Cei de la putere introduc noi taxe în ceea ce este universal utilizat, precum carburanții, deoarece sunt incapabili să obțină aceiași bani de la evazioniștii care ocolesc plățile la buget. Nu protestează nimeni.
Se fură anual sute de milioane de euro pe tot felul de proiecte gândite “cu dedicație”, se cheltuie bani pe prostii inutile, se aleg căile mai costisitoare. Nu protestează nimeni.
În schimb, pentru Roșia Montană, o localitate obscură, pe jumătate deja distrusă de alte exploatări, se adună zilnic câteva mii de oameni care să scandeze că nu vrem “cianura și fractura”, după cum scria pe un banner văzut duminică în Piața Universității. Pentru asta da, pentru celelalte nu.
Știu că trebuie pornit de undeva. Înțeleg asta. Nu poți acționa dintr-o dată pe toate planurile, iar orice pas făcut este, până la urmă, un pas în plus. Totuși, tare aș vrea să-i pot întreba pe toți cei de acolo de ce au ales această cauză și nu alta care ne afectează de atâția ani pe toți.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
72 comentarii
13/11/2013 la 9:34 AM
Te-as injura pentru articolul asta, dar nu se face, la tine pe blog.
Motivele sunt foarte simple:
Ce vor sa faca aia nu se poate compara cu nici o mina actuala din Europa, ca si proportii.
Vor sa o faca in inima Romaniei, in niste locuri care pot fi considerate usor un rai pe pamant
In caz de dezastru ecologic, se va f*te tot sistemul hidrologic din Romania. Va fi afectata delta si tarile din jur
In caz de nedezastru, tot vom fi afectati pe scara larga pentru ca substantele din gama CN se evapora la temperaturi peste 28 de grade si ajung in nori. de acolo ploua.
Documenteaza-te pe internet despre alte proiecte SIMILARE ca si marime din lume, ce impact ecologic si social au avut, si nu din exemplele lor despre Finlanda, Noua Zeelanda si alte prostii RMGC.
Latura ecologica a problemei e de departe cea mai importanta, pentru ca fara sanatate nu putem discuta de altceva.
Problemele enumerate de tine sunt probleme sociale pe care le avem pentru ca suntem retardati, ca neam. Eu as iesi si pentru ele, dar nu am cu cine. prea multi retardati.
insa dreptul fundamental al oricui la aer si apa curata nici nu se poate compara cu ele. daca tu nu intelegi asta, si ma indoiesc ca nu intelegi, cred ca doar articolul e aranjat de RMGC, inseamna ca degeaba incerci sa fii formator de opinii, avand acest blog.
Problema Rosia Montana nu e sub nicio forma o problema locala a unei localitati “obscure”. Nu este nici nationala, este o problema a Europei centrale.
Protestele pentru Rosia montana nu sunt locale, in piata Universitatii, ele sunt globale.
Emil(Citează)
13/11/2013 la 12:21 PM
@Emil: ok, fair point cum s-ar zice, dar de ce nu ți se par și pădurile la fel de important pentru întreaga ecologie de la noi?
Doi la mână, rai pe pământ? Sigur? Ai văzut lacul care există deja acolo, ai văzut muntele deja distrus? Nu mai e de mult o zonă virgină, acesta nu poate fi un argument valid.
De asemenea, toți protestatarii au impresia că RMGC cumpără în stânga și în dreapta de toate? Asta e un fel de mania persecuției, să știi.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 9:47 AM
Pe logica ta, eu daca maine aleg sa ajut un copil sarman si sa-i daruiesc un pc, intru-n gura ta, care-mi vei reprosa ca sunt sute de mii de copii care au nevoie de ajutor, si de ce l-am ales tocmai pe ala. Da, temele pe care ne putem revolta sunt cu sutele. Dar tu cand te-ai revoltat ultima oara Radu? Cand te-ai dus ultima oara sa protestezi fata de RM? Si oamenii nu protesteaza pentru “Roșia Montană, o localitate obscură, pe jumătate deja distrusă de alte exploatări, se adună zilnic câteva mii de oameni care să scandeze că nu vrem “cianura și fractura”, după cum scria pe un banner văzut duminică în Piața Universității.” Oamenii iau atitudine in fata unei chestiuni care-i mai vizibila si mai nesimtita decat toate celelalte pe care le-ai insirat tu mai sus. STATUL ROMAN A CEDAT CU TITLU GRATUIT UN ZACAMANT DE AUR CE VALOREAZA 10 MLD., IN SCHIMBUL CARUIA VA LUA 6%. Cam de asta ies oamenii in strada. Daca te-ai fi uitat aseara la Realitatea, acolo unde, abia dupa 2 luni, am vazut prima emisiune in care lucrurile au fost dezbatute corect, seful RMGC ne explica extrem de firesc, cum ca statul o sa ia niste bani fara sa puna niciun euro pentru investitie. Evident ca omul s-a balbait, cand s-a trezit pentru prima data c-un moderator revoltat care i-a spus “Poftim?! PAI STATUL DEJA A VENIT CU 10 MLD. IN TOATA AFACEREA ASTA, SI ANUME ZACAMANTUL”.
Pe de alta parte, daca ar fi sa ne uitam la impactul ecologic, lucrurile nu sunt deloc roze. Eu sunt absolut convins ca daca ar veni o companie straina, si ne-ar oferi cate mld. de dolari in urmatorii 20 de ani pentru a construi undeva in Romania un iaz de decantare, urias, comparabil cu lacul de la Vidraru, statul nici n-ar sta de vorba cu acea companie. Dar acum cand renuntam si la un zacamant de 10 mld. de dolari, iata ca iazul ala de decantare are logica.
Din pacate aceste probleme au fost dezbatute, cel putin in blogosfera, c-o tenta evidenta pro proiect. Asta in conditiile in care si Mordechai si Julius au recunoscut c-au fost abordati pentru a scrie, contra cost, pro proiect. Cum au refuzat, ei au fost printre putinii care au avut pozitii clare impotriva proiectului. In rest, pro pe toata linia.
coke(Citează)
13/11/2013 la 12:28 PM
@coke: știi de ce nu protestez? Am mai explicat undeva. Pentru că oamenii zic, ca și tine, chestii false de genul “va lua 6%”, deși va lua mai mult. Pentru că zic “vai ce zonă frumoasă este acolo”, când de fapt e o ruină. Zici că RMGC minte en-gros și poate o și face, dar și cei care protestează spun doar date false sau măcar inexacte, iar eu nu pot fi de acord cu oamenii care nu au bunăvoința să cerceteze întâi dacă au dreptate în ce zic.
Revenind la logica articolului, te-aș felicita că ajuți un copil, te-aș întreba doar cum l-ai ales fix pe acela dintre cei pe care i-ai avut în față. Sunt nuanțe diferite.
Nu cădea în mania persecuției de care vorbeam mai sus crezând că toți cei care nu te ajută îți sunt împotrivă. Mi-am spus de mai multe ori pe aici părerea, caută RMGC dacă nu mai știi articolele. Mi se pare o chestiune locală, nu cred într-un impact major în caz de probleme, nu cred că protestele fără lideri și fără un mesaj clar pot avea succes, mă deranjează cifrele false aruncate pentru a arăta că de fapt nu luăm nimic, cred că dacă dorești stoparea proiectului trebuie să ceri investigarea modului în care a fost negociat și atribuit, că acolo niște nereguli găsite l-ar putea opri direct de la bază șamd.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 10:12 AM
Ai mare curaj sa scrii asta, pentru ca la noi daca nu iesi in strada ptr Rosia Montana, inseamna ca esti pentru exploatare si deci raul pe pamant. Nu poti sa ai o parere proprie pe aceasta tema.
Eu personal, de aici de unde sunt, cred ca toate protestele astea sunt praf in ochi si servesc mai mult intereselor RMGC decat ale romanului de rand.
ioana(Citează)
13/11/2013 la 12:29 PM
@ioana: da, e greu la noi cu cauzele complexe. E greu de înțeles că nu se împarte totul în alb și negru sau că poți avea și alte păreri. Sau că pur și simplu ceri lămuriri suplimentare.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 10:20 AM
pentru că sunt masochist și pentru că mi’e milă să te las singur sub ploaia de înjurături pe care’o va atrage articolul tău îți răspund: doar pentru cauza asta s’au găsit fonduri! :)
AI_core(Citează)
13/11/2013 la 10:46 AM
@AI_core, corectez putin “doar pentru cauza asta s-au DAT fonduri!”
@Emil, RMGC macar face propaganda cu exploatari de succes, dar voi ecologistii nu ati aratat pana acum niciun contra exemplu…doar ca exista. Plus ca tot vad asta la protestatari, e ok daca se polueaza, dar sa ia statu bani multi. Pai ecologia tine de cati bani ia statu?
alex(Citează)
13/11/2013 la 12:31 PM
@alex: au fost niște exemple, ceva prin Mexic, SUA etc. Alții vor veni apoi să spună că între timp s-au rezolvat acele probleme. Alții vor spune în schimb că nu poți avea încredere în statul român că va face treabă bună aici cu ecologizarea. O putem duce în astfel de argumente la nesfârșit.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 10:48 AM
Radu, da-mi voie sa iti spun de ce lumea protesteaza pentru Rosia Montana si nu pentru restul cauzelor expuse de tine: pentru ca traim intr-o DEMOCRATIE.
Ce nu intelegi tu si toti ceilalti care va plangeti ca unii protesteaza pentru Rosia Montana este ca in democratie fiecare protesteaza pentru ce vrea el.
Nu te opreste nimeni sa protestezi pentru distrugerea padurilor.
Nu e treaba ta de ce protesteaza oamenii aia pentru Rosia Montana si nu pentru sistemul de sanatate.
In democratie exista o anumita libertate si fiecare beneficiaza de ea cum vrea. Unii protesteaza pentru o cauza, altii se plang ca oamenii aia nu protesteaza pentru o alta cauza.
Incetati sa va mai uitati in curtea vecinului si puneti mana si faceti voi ceva daca nu va convine.
apmatei(Citează)
13/11/2013 la 12:36 PM
@apmatei: nu mă plâng, am întrebat cum au ales asta.
E aceeași întrebare ca și la mașini sau la telefoane sau la mâncare. De ce ai ales X și nu Y? Ar trebui să ai niște motive pentru asta, nu? Chiar și un simplu “așa a vrut nevasta” sau “m-am dus că acolo protestau și alții”.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 11:00 AM
Ce te opreste, Radu, sa protestezi pentru toate cauzele astea descrise de tine?
Bogdan(Citează)
13/11/2013 la 12:33 PM
@Bogdan: altă discuție aia. Eu eram curios cum au ales cei care protestează acum o cauză în fața alteia.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 11:17 AM
Nu exista verbul “a recreste”. Heil Grammar!!
mouse(Citează)
13/11/2013 la 12:41 PM
@mouse: și dacă ar exista, a recrește la loc cu siguranță ar fi un pleonasm. Mulțumesc, am corectat.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 11:57 AM
@emil: prin felul in care jignesti nu ai facut nimic altceva decat de a arata ce fel de scursuri, umane, se afla printre protestarii rmgc.
dervus(Citează)
13/11/2013 la 12:34 PM
@Emil: dacă nu mă înjuri pe mine nu-i înjura nici pe ceilalți. Înjurăturile sunt pentru discuții orale, în scris se pot exprima argumentele mult mai bine decât prin vorbe iuți.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 12:11 PM
@alex http://www.dailybusiness.ro/stiri-companii/documentarul-devenit-viral-ce-au-facut-actionarii-de-la-rosia-montana-in-peru-video-93524/
marius(Citează)
13/11/2013 la 12:11 PM
Cu padurile treaba e clara, pur si simplu nu intereseaza pe luptatorii pentru dreptate din ONG-uri pentru ca nu sunt listate la bursa. Greseala lor.A pomilor din padure.
/ editat, sorry /
gigi popa(Citează)
13/11/2013 la 12:41 PM
@gigi popa: nu-i mai jigni nici tu și nu va escalada situația.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 12:40 PM
Nu poti crea o cariera politica fara o cauza majora. Ce descrii tu aici sint chestii minore pentru ca, poate, nu ii afecteaza. Acum. Mai tirziu vor constata ca trebuie sa munceasca mai mult ca sa plateasca impozite si taxe, sa piarda mai mult timp pe drumusir sau sa dea spaga mai mare la spital. Si mai tirziu vor iesi si pentru astea dar va fi prea tirziu, unii vor fi deja plecati de aici si vor urmari de pe margine zbaterea celor care acum fac semeinarii de scandari dar nu se uita ca preturile au crescut sau vor creste nesimtit.
Conu Alecu’(Citează)
13/11/2013 la 12:43 PM
@Conu’ Alecu: carieră politică pentru cine? Chiar mă gândeam la un articol mai vechi de-al meu, despre cum aceste proteste au nevoie de un lider, cât ar avea de câștigat un astfel de lider care s-ar impune acum. Păcat că nu se afirmă nimeni public.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 12:53 PM
Rosia a avut cateva “avantaje” fata de restul cauzelor:
– RMGC a facut greseala sa iasa in fata cu reclame si prin asta a atras atentia.
– a fost creata o masa critica. Car, mar, in ani de zile, dar s-a format.
Nu vad sa fie proteste pentru sistemul medical, CFR si invatamant. Cel putin nu din partea bugetarilor. Nici pensionarii n-am vazut in strada cand s-au taiat pensiile. Daca mai scot din ecuatie copiii si cei plecati la lucru, nu raman prea multi sa protesteze.
Vlad(Citează)
13/11/2013 la 1:23 PM
@Vlad: au fost proteste și atunci, unul mare de 60k oameni, altele mai mici pe la 20k, au participat bugetari și pensionari. Dar s-au liniștit după câteva zile.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 12:55 PM
@Radu, din pacate tu ai o problema grava. Ignori atat tu cat si majoritatea celor din blogosfera cum statul a renuntat GRATIS si fara niciun fel de licitatie la un zacamant auro-argintifer de 10 mld. de dolari. Pentru ca de aici porneste totul, si tot aici ar trebui sa se opreasca. Si oamenii au tot dreptul sa fie revoltati pe tema asta. Stiu, tu nu esti. Uite, sunt curios, ai avut vreo intalnire cu cei de la RMGC, sau c-o agentie de publicitate care-i reprezinta? Ca inteleg de la alti blogeri, care au refuzat sa colaboreze cu RMGC, ca blogerii au fost abordati de RMGC. Abia dupa ce lamurim acest aspect sunt dispus sa discutam concret pe argumente. Ca daca tu ai desfasurat campanii RMGC, daca tu ai fost la intalniri cu RMGC, fara sa te intalni cu protestatarii, ai o problema ce tine de moralitate, iar parerea ta pe subiect e viciata.
coke(Citează)
13/11/2013 la 1:22 PM
@coke: nu, nu cunosc pe nimeni care să reprezinte RMGC sau interesele lor.
Este un tip prin blogosferă, Titus, care cred că lucra la ei sau pentru ei. Am stat cândva lângă el la un cabinet stomatologic, dar discuția a fost despre dinți. În rest n-am avut alt contact.
Ca o idee, dacă aș fi luat bani bănuiesc că articolele ar fi fost pe tema “vai ce bine ne-ar fi nouă tuturor”, nu o invitație la discuție pentru protestatari. Și cu siguranță n-ar fi apărut astfel de imagini https://www.nwradu.ro/2013/09/fotografii-exploatarea-cupru/
Aș vrea să am cu protestatarii, dar cum ziceam, nu se arată pe la știri nici un lider al mișcării, iar cei care comentează pe aici știu de obicei fiecare alte cifre, alte date, alte pericole. E un mare haos în tabăra asta.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 12:58 PM
Ah, si-nca ceva, oamenii au o jena sa protesteze tocmai din cauza celor ca tine, care din pacate s-au inmultit in ultima vreme. Cei care stau pe margine, nu fac nimic, dar ii iau la rost pe cei care fac ceva. E ca si cum eu as fi intr-o zi la adunat de gunoaie, in cadrul campaniei Let’s Do It Romania, ai aparea si tu, ai trage masina langa noi, te-ai uita la noi si ne-ai lua la rost, ca de ce n-am cules si gunoaiele pe care le-ai vazut tu c-un km in urma. Exact asta faci tu prin acest articol. Si e jenant. Pune mana si fa si tu ceva, sau macar ai decenta sa taci.
coke(Citează)
13/11/2013 la 1:16 PM
@coke: nu, scuza cu “dacă nu faci nimic măcar taci” nu ține. Am tot dreptul să mă întreb ce fac alți oameni și mai ales de ce.
Nu trebuie nici să fiu fotbalist ca să-mi dau cu părerea despre un meci, că din același gen de argumente este și acesta.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 1:23 PM
M-am saturat de acesti protestatari…repeta la infinit idiotenii de genul lacuri de cianuri, raderi de munti…etc
Ne dam zacamantul nostru de aur pe nimic…
Sunteti niste nesimtiti si stiti de ce? Pentru ca nu ati facut un minim de efort sa cititi proiectul si apoi sa vorbiti!
1. Tehnologia cu cianura e cea mai sigura si cea mai ecologica
2. Statul va incasa 78% din Proiectul Rosia Montana
3. Redeventa e doar o singura TAXA!
4. Se restaureaza un patrimoniu valoros lasat de stat de izbeliste
5. Prinde viata si Tara Motilor care acum e poluata, depopulata si lasata in voia sortii!
kla2005(Citează)
13/11/2013 la 1:28 PM
@kla2005: nu-i chiar așa.
1. Tehnologia cu cianura nu-i nici sigură, nici ecologică, dar e singura disponibilă.
2. N-ar strica sursa datelor despre acei 78%.
4. Care patrimoniu? O galerie veche, când pe partea cealaltă a dealului este un lac mega-poluat? Cred că avem alte locuri mai bune de restaurat în țară.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 1:23 PM
@Radu, e ca si cum eu te-as lua la rost ca tu nu acoperi o seria larga de subiecte tehnologice. Ci o faci asa cum crezi tu de cuviinta. Daca as face asta, raspunsul tau ar fi, invariabil, “fa-ti tu un blog si scrie despre ce crezi tu ca merita scris si lasa-ma pe mine sa scriu pe subiectele care cred eu ca merita abordate”.
coke(Citează)
13/11/2013 la 2:24 PM
@coke: “e ca si cum eu te-as lua la rost ca tu nu acoperi o seria larga de subiecte tehnologice. Ci o faci asa cum crezi tu de cuviinta. Daca as face asta, raspunsul tau ar fi, invariabil, “fa-ti tu un blog si scrie despre ce crezi tu ca merita scris si lasa-ma pe mine sa scriu pe subiectele care cred eu ca merita abordate”.”
Da, dar eu ziceam de situația în care m-ai întreba de ce acopăr anumite subiecte. Dacă nu-ți convine ce acopăr, ok, ți-aș spune să citești altceva, dar eu caut motivul pentru care ceva se întâmplă, nu vreau să dau alte soluții.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 1:27 PM
Da, nu protesteaza nimeni pentru paduri sau sistemul medical ca nimeni nu investeste bani in acele proteste, spre deosebire de Rosia Montana. Este bine cunoscut ca in lume miscarea ecologista e o afacere foarte profitabila. Ecologismul este la moda in Europa si in lume, milioane de dolari fiind pompati in proiecte privind, in esenta, protectia mediului. Ce fac ONG’urile de mediu cu banii? Conferinte, simpozioane si…proteste! Ati vazut voi lucruri concrete, benefice tuturor facute de acesti pseudo-ecologisti?!
Daca le pasa atat de mult de Rosia Montana, de ce pana acum n-au afolosit fondurile pentru rezolvarea problemelor din acea localitate: curatarea mediului poluat, locuri de munca, reabilitarea patrimoniului etc?
Roxana(Citează)
13/11/2013 la 1:27 PM
Sa se mai vada si aceste fapte, pentru care nimeni nu protesteaza.si te mai miri de unde vin atatea calamnitati naturale(inundatii, prabusiri ale terenului,etc )Dupa aia asteptam sa ne salveze ALESII,STITI DESTUL DE BINE CATE CATASTROFE SAU PRODUS DIN CAUZA TAIERILOR MASIVE DE PADURI,cine le da voe?de ce nu se PROTESTEAZA IMPOTRIVA LOR?
CAND ERAU INZAPEZIRILE DIN Moldova de ce nu s-au dus asa zisi Salvatorii ai Romaniei?
nuti(Citează)
13/11/2013 la 1:33 PM
@Radu, liderii daca ar aparea ar fi discretitati. Tocmai de asta n-a aparut un lider. Vezi tu, daca oamenii aia nu ieseau in strada, legea trecea, si proiectul incepea anul viitor. Repet, eu nu sunt impotriva proiectului din considerente ecologice, desi si acolo am niste semne de intrebare, ci din chestiuni pur economice. E incredibil cum nu s-a sesizat nimeni din blogosfera sa demaste manipularea RMGC care sustine, cum a facut-o si aseara intr-o emisiune la Realitatea, pe care ti-o recomand s-o vezi, o gasesti aici http://www.realitatea.net/jocurideputere.html , unde seful RMGC spunea nonsalant ca statul nu va investi 1 leu, ci ei vor veni cu toate investitia de 1,4 mld de dolari, uitand ca statul a investit cel mai mult in aceasta afacere, el venind cu zacamantul de 10 mld. de dolari. Lucru sesizat, pentru prima oara intr-o discutia televizata, in ultmele 2 luni de un jurnalist. Evident ca seful RMGC a dat-o in balbaiala, pentru ca manipularea e evidenta.
coke(Citează)
13/11/2013 la 2:22 PM
@coke: uită-te totuși în istoria oricărei țări. Mulți lideri care au schimbat lumea au apărut așa, în urma unor astfel de acțiuni, au luptat cu discreditarea, au reușit să ajungă apoi departe. MLK a fost arestat de zeci de ori și s-a luptat cu cei care voiau să-i incendieze casa. Bine, chiar a și murit, nu zic să se întâmple asta. Dar România are nevoie de lideri, de modele.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 1:33 PM
Daca nu era aceasta Companie, nu era nimic salvat la Rosia Montana,
cum ar fi:Zona Carpeni, Mina Catalina, Muzeul Aurului,case restaurate,Primaria Veche -Restaurata si multe altele.
nu am vazut la RM ,pe nimeni interesat de comunitate, din partea salvatorilor.
Pista(Citează)
13/11/2013 la 1:41 PM
No, fractura nu vreau nici eu, fereasca Dumnezo! Mai ales ca vine iarna az-maine si nu stii unde sa mai calci sa scapi.
In legatura cu cianura, majoritatea protestatarilor si activistilor de net nu stiu nici sa o scrie prea bine. Cred ca am vazut mult mai des “ceanura”, mama ei de limba romana. Ma rog. Totusi, asta imi spune ca nu au cautat nici pe wiki amarata asta de “ceanura” care ne parjoleste holdele si ne otraveste fantanile si ne omoara copiii peste mii de kilometri. Ca daca o cauti, vezi ca e la fel de toxica precum Domestos. Daca bei din bidon, mori. Daca o folosesti cum trebuie, e o substanta ca oricare alta.
Asta nu inteleg. Mai, frate, daca alegi o cauza, pai informeaza-te. Nu pe voxpublica, ala nu e sait stiintific, e o adunatura de oameni partiali si partinitori si informatia de la ei e deja filtrata si ras-filtrata si selectat numa’ ce le place lor. Daca protestezi ca nu-ti place proiectul, pai citeste-l, macar. Dar, nah, bine ca a inviat patriotisum, ca ratiunii ii facem in curand parastasul de 3 luni…
In alta ordine de idei, si asta spune mult despre nivelul de ratiune si civilizatie al romanilor, sa nu dea mama naibii sa nu fii de acord. ‘mniezeii tai de tradator, iti permiti sa vorbesti daca nu esti de acord cu mine? Pai vin si-ti iau gatul cu coasa, furca si toporul le pastrez pentru ai tai, tradator de neam si tara. In spatiul public nu mai e decat un discurs admis. Mai e mult pana departe, oameni buni. Deocamdata ne manifestam ca niste maimute :(
Mimi(Citează)
13/11/2013 la 2:29 PM
Ce drăguț, Mimi, Pista, Nuti, Roxana și Kla2005 postează de pe același IP, care aparține în mod oficial de Rosia Montana Gold Corporation SA
De ce vă mai obosiți cu pseudonime? Nu mai bine prezentați o părere argumentată despre discuție?
@coke: nu te mai obosi să le răspunzi.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 1:57 PM
Klaus, hai sa le luam pe rand, sa vezi ca ne da cu virgula.
1. Am vazut cel putin 2 documentare cu exploatari din Peru care arata ca exploatarea cu cianura nu e deloc sigura. Arata cum animalele oamenilor din zona au de suferit din cauza exploatarii, la fel cum are de suferit si calitatea apei. Per total viata oamenilor din zona e afectata in mod negativ de-o astfel de exploatare care e absolut uriasa. Ar fi cea mai mare din Europa, si a doua sau a treia ca marime din lume.
2. 78% dupa calculele lor. Statul va incasa, tot potrivit calculelor lor, vreo 2,3 mld de dolari. Asta insemnand redeventa, impozit pe profit, salarii si alte taxe, plus 25%, partea statului, din profitul preconizat. Restul de vreo 3 mld. de dolari, care sunt trecute la beneficiile statului inseamna cheltuieli cu energia electrica, combustibili, alti furnizori care zic ei c-ar fi din romania. Adica ar fi cheltuieli de exploatare care ar ajunge in economie. Asadar, in cele mai optimiste scenarii statul ar incasa jumatate, adica vreo 5 mld de dolari din proiect. Cum au ajuns ei la 78%? Simplu, n-au luat in calcul, si aici e o alta manipulare, vreo 3 mld. de dolari cat ar cheltui cu cheltuieli efectuate in alte tari. Dar aici mai e un aspect. Acesti bani ii vom incasa in urmatorii 20 de ani! Da, ar fi ceva ca banii astia sa intre intr-un an in economie, dar la un calcul simplu, in cele mai optimistice calcule ale celor de la RMGC in economia Romaniei ar intra undeva la 250 de milioane de dolari anual. Transforma in euro si-o sa-ti iasa undeva la 200 de milioane de euro. Asadar, unde-i marele castig economic? De 200 de milioane faci 20-30 de km de autostrada, si cam atat. Zau ca nu vad niciun mare beneficiu economic.
3. Corect. Dar aici mai trebuie spus ceva foarte important. Caci si aici manipuleaza cei de la RMGC. Ei spun un adevar, si anume ca 6%, cat ar putea fi redeventa, ca acum e 2%, e printre cele mai mari din Europa. Ce uita ei sa spuna e ca peste tot companiile care exploateaza resursele sunt impozitate diferit. Ca un exemplu Norvegia ia companiilor care extrag titei undeva la 78% din profit. Printr-un impozit pe profit de 28%, si-un impozit special de, atentie, 50%. Fara sa aiba nicio redeventa. Asadar, ei pot sa spuna ca, iata, Norvegia nu percepe redevente la exploatarea resurselor, uitand sa adauge in ce mod sunt impozitate acele companii. Manipulare.
4. Adica dupa ce-l dinamiteaza il restaureaza? Ok, ei au un plan sa reabiliteze centul istoric al comunei, si cateva galerii romane la care au mai lucrat si pana acum, dar acolo exista zeci de km de galerii care vor fi dinamitate fara sa fie evaluate in prealabil. Exista si-un raport al unor profesori de la Oxford si Yale care s-au deplasat la RM pentru a evalua patrimoniul de acolo, si pentru a vedea daca poate fi inclus in patrimoniul Unesco. Raportul spune ca RM nu intruneste doar o conditie, ci 4 pentru a fi inclusa in lista Unesco. Lucru care nu se-ntampla dintr-un singur motiv. Odata inclusa pe lista Unesco acolo nu s-ar mai putea discuta de nicio exploatare. Astfel ca Ministerul Culturii spune ca primaria trebuie sa faca cererea catre Unesco, primarie care in frunte cu primarul n-o sa faca asta niciodata, fiind pro exploatare.
5. Aici sunt nevoit sa fac din nou referire la documentarele de care am vorbit si la primul punct, documentare din Peru care arata ca intr-o zona in care exista o exploatare aurifera, a doua ca marime din lume, zona nu doar ca n-a prosperat economic, dar e undeva pe ultimele locuri ale zonelor Peru. Si asta nu e un exemplu izolat. Pe de alta parte eu sunt putin nedumerit, in conditiile in care an de an skiez in Arieseni, care e undeva la 20-30 de km de RM. O zona care s-a dezvoltat teribil in ultimii ani, o statiune cu 4 partii de ski, toate cu nocturna, una din ele cu telescaun, 3 cu teleski. Sunt o gramada de pensiuni si locuri de cazare, si zona e frecventata de foarte multi unguri, fiind aproape de granita. Asadar despre ce depopulare vorbesti tu? A, ca-n RM multi si-au vandut casele companiei si s-au mutat, astfel incat din 2.000 de oameni au mai ramas vreo 600, asta-i adevarat. Dar asta nu se aplica si pentru Campeni, Abrud, Garda, Arieseni.
coke(Citează)
13/11/2013 la 2:01 PM
Ii invit pe toti cei care cred ca nu trebuie sa ne facem nicio grija din punct de vedere ecologic, pe toti cei care cred ca zona va inflori economic in urma exploatarii, si ca exploatarea cu cianura e sigura si fara riscuri, sa urmareasca acest documentar http://www.youtube.com/watch?v=1oDoO5QpLv0
Cred ca avem multe de invatat din ce s-a intamplat acolo, fara sa avem noi propria noastra experienta de 20 de ani, asa cum o au cei din Peru, care acum sunt captivi si nu prea mai au cum sa scape de exploatare. Asadar, daca esti bine intentionat, daca vrei sa te informezi, daca vrei sa vezi cum arata o zona unde s-a exploatat pret de aproape 20 de ani aur cu cianuri, uita-te la documentar.
coke(Citează)
13/11/2013 la 3:03 PM
@nwradu, da…corect dar prezentate foarte prost acele exemple. Pe cand RMGC vine cu date mai exacte. Cel mai mult imi place cand cei impotriva Chevron vin ca argument cu Gasland, film “sponsorizat” de …ghici cine, Gazprom.
alex(Citează)
13/11/2013 la 3:16 PM
@alex: la cei cu Chevron m-am lămurit când au scris pe banner fractură în loc de fracturare. Dar cui să-i spui că ar trebui să cunoască întâi bine ce se întâmplă acolo înainte de a protesta pro sau contra? Dacă o faci, ești plătit de “ceilalți”.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 4:00 PM
Nu stiu, poate sunt eu nebun sau total cretin, dar nu pricep cum noi dam gratis, sau pe niste preturi modice, niste perimetre de explorare, asupra carora in cazul in care se afla ceva, au si drept de exploatare unor companii straine, cand noi avem romgazul, companie de stat care exploateaza si cu succes, si cu profit chiar si prin fracturare hidraulica. Adica e vreo smecherie sa dam pe gratis gazul, ca mai apoi sa-l cumparam de la ei?
coke(Citează)
13/11/2013 la 10:49 PM
@coke: “Nu stiu, poate sunt eu nebun sau total cretin, dar nu pricep cum noi dam gratis, sau pe niste preturi modice, niste perimetre de explorare, asupra carora in cazul in care se afla ceva, au si drept de exploatare unor companii straine, cand noi avem romgazul, companie de stat care exploateaza si cu succes, si cu profit chiar si prin fracturare hidraulica”
Șiii acela e singurul exemplu. În rest, statul era pe ducă la toate celelalte capitole. Pe Digi24 a fost recent un reportaj despre închiderea fabricii de minereuri speciale zirconiu și titaniu de la Vadu (apropo, lângă marea plajă virgină e un lac de steril), Cuprumin e în pom, Petrom era pe ducă șamd.
Statul nu-i un bun manager și nu am pretenția să facă extracția singur. E ok să o facă privații, așa e sistemul care generează job-uri și profit. Cei din Dallas, la care ne uitam cu plăcere și visam să fim ca ei înainte de 89, erau bogați din petrol. Singura mea pretenție este ca partea statului să fie una corectă.
Și aici trebuia lucrat și protestat. Nu “hai să nu exploatăm deloc”, ci “hai să exploatăm avantajos pentru noi, hai să cercetăm cum s-au încheiat contractele de privatizare și cum s-au stabilit redevențele și procentele”. Sau, ok, altă variantă, “hai să mai așteptăm 100 de ani, că nu pleacă petrolul”.
A zis unul o chestie bună pe la TV: e aiurea sa fim în criză economică și totuși să stăm pe un munte de resurse naturale pe care nu vrem să le exploatăm, deși ne-ar putea îmbogăți țara. Eu nu sunt de acord, cred că avem destule în țară pentru a ieși din criză și fără resursele strategice.
Ah, dacă eram în Dubai sau Azerbaijan probabil că nu aveam altă soluție decât să exploatăm, cum au făcut și ăia, doar că ei s-au îmbogățit din asta.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 4:01 PM
@alex, guvernul frantei e sponsorizat de gazprom de-au interzis exploatarea gazelor de sist? Si parca mai sunt cateva tari care le-au interzis, da’ cum nu-s sigur care, nu vreau sa vorbesc prostii.
coke(Citează)
13/11/2013 la 6:32 PM
foarte buna treaba cu ip-ul rmgc… :)) superb….
legat de motivatia protestelor, si eu cred ca sunt multe alte subiecte poate mai importante, dar pe de alta parte inteleg ca au fost cel putin 3 aspecte care au inflamat mult spiritele si a mobilizat lumea in strada (si nu discut acum cat de intemeiate sau reale sunt acestea):
1 – senzatia ca este un dezastru iminent, ca e ultimul pas inainte de a se intampla niste chestiuni ireversibile f grave, care sa puna in pericol inclusiv sanatatea/viata, viitorul unor romani si a unei regiuni destul de extinse…
2 – senzatia de sarit calul cu abuzurile din partea rmgc si mai ales a politicului de a face orice pt aceasta firma
2 – publicitatea pro rmgc exagerata
Cristi(Citează)
13/11/2013 la 6:41 PM
Eu nu am folosit pseudonim, doar un diminutiv, iti poti da seama dupa adresa de mail. :) Uite care-i treaba. Compania are 500 de angajati in Rosia carora le expira in 1 ianuarie contractele de munca. Nu crezi ca e firesc sa ne intereseze ce se intampla cu noi? Nu crezi ca e firesc sa avem o parere si sa ne-o spunem? De ce toata tara are dreptul sa vorbeasca despre viata si casa noastra si noi nu? Da, mi-as dori din suflet o dezbatere decenta, fara jigniri, fara injuraturi si amenintari. Oare o putem avea?
Eu nu-s expert, nu am pretentia asta. Ma intereseaza subiectul in masura in care imi cresc copilul aici, spre deosebire de foarte multi pentru care treaba asta cu Rosia e asa, ceva, departe. Da, exista riscuri pentru noi (nu pentru cei din Bucuresti, sa fie clar, pentru noi astia de aici). Dar sunt calculabile. Si-s foarte mici. Exista exemple negative. Dar exista si pozitive. E clar ca se poate face o exploatare in conditii foarte bune, o reabilitare ecologica foarte buna dupa exploatare si ca articolele care circula pe net sunt in mare masura partinitoare sau incomplete. Pot da exemple diferite, daca intereseaza pe cineva.
Acum, de noi depinde sa facem lucrurile sa mearga bine, nu rau. De stat, de comunitate, de ong-uri. Ori eu de 2 luni numai asta aud- sa vina societatea civila sa supravegheze. Sper ca va veni ziua in care o sa redevenim rationali si in loc sa ne dam in cap sau sa ne amenintam cu furci si coase, o sa avem un dialog si o negociere civilizate. Avem nevoie de investitori privati, avem nevoie de exploatare. Sigur ca suntem primii interesati sa nu se faca oricum. Dar nici nu mi se pare normal sa plangem ca pica drobul de sare.
Mimi(Citează)
13/11/2013 la 7:03 PM
@ coke and nwradu
1. Peru: acolo problema e legata de mercur…comparati mere cu vinete
2. Cianura chiar e cea mai buna tehnologie disponibila. Pe scurt, se explica pe aici: http://www.sgs.com/~/media/Global/Documents/Technical%20Documents/SGS-MIN-Tech%20Pub-2003-02%20The%20Econonmic%20and%20Environmental%20Case-EN-11-09.pdf
3. La 1200 de dolari pe uncia de aur sunt facute respectivele calcule de experti independenti…nu ca asa zic eu sau altcineva! Calculele sunt facute la nivelul actual de impozitare, dar banuiesc ca dupa noile mariri de taxe….creste si mai mult castigul statului. Vezi detalii aici: http://www.opml.co.uk/sites/opml/files/Rosia%20Montana%20Gold%20Project.pdf
4. Angajamentul companiei prin noul contract e 140 milioane din care 100 la RM si restul Ministerul ii poate investi oriunde in cultura romaneasca.
5. Despre partia de la Vartop vorbesti ca e extraordinara??? Uite aici o fotografie facuta saptamana trecuta: [IMG]http://i41.tinypic.com/10nwzuf.jpg[/IMG], banuiesc ca aspectul de ghetou nu te deranjeaza. Si daca doresti pot sa iti pun la dispozitie si imagini cu pensiunile din Arieseni care sunt de vanzare si nu sunt putine, sunt de ordinul zecilor!!!! De ce oare??? Probabil le merge prea bine si s-au hotarat sa lase si pe altii sa se bucure de incasarile din turism!
kla2005(Citează)
13/11/2013 la 7:13 PM
Mimi, intal sa ne luam noi acel zacamant inapoi si abia pe urma mai discutam de exploatare. Abia cand RMGC se va inscrie la o licitatie pentru zacamant, abia cand va plati niste miliarde de euro in avans. C-asa, inteleg ca RMGC e mare investitor. E ca si cum m-as muta io la tine-n casa, as aduce vesela si doua scaune, dupa care m-as lauda ca eu ti-am construit casa. Asa si cu RMGC. Statul a venit c-o participatie de 10 mld, cat valoreaza zacamantul, RMGC a venit pana acum cu vreo 500 de milioane cat zic eu c-au investit, deci cam 5% din participatia statului, dar culmea, RMGC are 81% din companie, si statul 19%.
Eu te-nteleg, stiu c-ai sa ramai fara loc de munca, dar nici nu pot sa accept sa fiu furat pe fata. Nu sunt dispus sa platesc acest cost doar ca tu si inca vreo 1.000 de oameni sa aiba locuri de munca.
coke(Citează)
13/11/2013 la 7:15 PM
Draga Mimi, in primul rand sa intri pe un asemenea blog si sa comentezi sub pseudonim, fara sa spui din start ca de fapt tu ai un interes direct (banesc si nu numai) in cele sustinute de tine, nu este corect. Indiscutabil. Daca iti incepeai postarea cu amanuntul ca esti de-acolo si implicata direct in situatie, platita de rmgc, atunci era ok si discutam altfel, dar asa, n-am de ce sa ma complic. tu poti sa crezi ce-ti zic “expertii” tai, sa-i neglijezi pe ceilalti, si cu-asta basta.
in al doilea rand, am si eu o intrebare/nedumerire. Ok, sa zicem ca este foarte bine ce se intampla, munciti si sunteti fericiti. ce se intampla insa cu dezvoltarea pe termen lung acolo? ce se intampla peste 20-30 de ani acolo si in general in toata zona? copii vostri nu numai ca nu vor avea ei locuri de munca, dar nu vor mai putea munci nici in domeniul cresterii animalelor, nici turism (mai vine cineva sa viziteze sau sa faca schi sau mai stiu eu ce in vecinatatea unui lac imens poluat?), nici lemn (eu nu mi-as cumpara mobila dintr-o zona despre care am dubii legate de mari cantitati de substante otravitoare), nici nimic. Ce vor face acesti copii? se muta toti la oras pt ca parintii lor sunt bogati de la rmgc?
Si ok, vroi, 500-1000, 3000 de oameni sunteti fericiti 30 de ani, dar ce se intampla cu toata zona aceea larga din Apuseni, cu restul de zeci de mii de oameni care nu primesc locuri de munca de la rmgc, ci si le vor pierde pe cele pe care le au? chiar daca in realitate lacul de cianuri ar fi inclusiv bun de baut, daca n-ar avea nicio problema ecologica, niciun risc, este irelevant. Si Papa daca ar veni si-ar spune ca bea apa din lacul ala, lumea nu ar crede ca este ok. Simplul fapt ca la nivelul constintei publicului sunt mari dubii si frici cum ca sunt f periculoase cele ce s-ar intampla acolo va face ca toata zona larga a apusenilor sa decada, sa nu mai existe turism, crescut de animale, etc. Gresesc chiar atat de rau?
Si in alta ordine de idei, Radu, eu am fost anii trecuti pe-acolo cand nici nu stiam de rmgc si doar batam coclaurile cu cortul in spinare, si nu stiu unde te-ai plimbat si ce ai vazut, dar pe langa exploatari miniere si anumite zone poluate, sunt si niste bucatele de rai absolut superbe cum rar am mai vazut prin tara asta si de care mi-ar parea rau sa dispara pur si simplu. am inteles ca la presiunile rmgc in zona nu s-a permis dezvoltarea in alte directii decat mineritul, turismul a murit samd, dar sincer cred ca mi-as petrece cu mare placere din nou vacante prin acele coclauri.
Cristi(Citează)
13/11/2013 la 10:58 PM
@Cristi: nu zic că nu-s locuri frumoase, dar mai sunt 1000 ca acelea. Nu poți lupta chiar pentru toate. E ok să rămâi cu 999 frumoase și din acel unul distrus să scoți bani mulți.
De asta spun că argumentul “să nu distrugem zona” nu ține prea bine.
nwradu(Citează)
13/11/2013 la 7:31 PM
Site-urile organizațiilor care protesteaza impotriva proiectului RMGC sunt găzduite pe servere din Ungaria
Pe site-ul http://www.rosiamontana.org/ro/node/287, apare că Eugen David, președinte, are adresa de email alburnusmaior@ngo.ro. Pe site-ul ngo.ro la “date de contact” apare: StrawberryNet, Adresa – 520100 Sfântu Gheorghe O.P. 1, C.P. 24 România, Tel: +40 788 350150, Web: http://www.sbnet.ro. Finanțator este compania Strawberry NET – http://www.sbnet.ro/index.stm?apc=i–r0x1–&w=g&s=a.De asemenea, dacă ne uităm unde e găzduit serverul rosiamontana.org – http://who.is/website-information/rosiamontana.org – observam că proprietar este compania ETK, Email: domainadmin@easily.co.uk; adresa: Address Vadasz u. 29, Budapest H-1054, Hungary – adica o organizatie ungureasca de mediu, cu sediul la Budapesta.
Dumitrita(Citează)
13/11/2013 la 8:36 PM
Zau ca inteleg argumentele protestatarilor, zau ca nu imi place ce se intampla la RM si ce face RMGC in complicitate cu statul asta mafiot. Dar mi se par dubioase atitudinile de tipul “Te-as injura pentru articolul asta”, “suntem retardati, ca neam.” “cred ca doar articolul e aranjat de RMGC”.
Eu vad aici o exaltare oarba a unor oameni carora le place sa fie cool luptand pentru cauze “globale”, fara sa vada ce e imediat langa ei, pentru ca nu ii doare (au parinti in spate sau responsabilitati prea putine). Pana la urma e normal si ok, sunteti tineri care nu au firme, joburi, credite si impozite de tinut in spate. E ok chiar si asa, e bine ce faceti, oameni anti-exploatare, si Radu nu va cere sa luptati pentru toate cauzele tarii asteia, nu trebuie sa va ganditi imediat sa il injurati ca ultimul vadimist. El doar se intreaba unde sunt cei care ar trebui sa protesteze pentru chestiuni grave, imediate, care ne ard si ne chinuie acum – enumerate in articol.
As incerca un raspuns: cei afectati direct de problemele astea nu au energie, timp si nu sunt suficient de furiosi. Au treburi imediate de rezolvat, si-au gasit cai de a refula, de a construi cu efort ceva si a se bucura de asta, de a isi rezolva punctual si incropit problemele. Si sunt pragmatici, stiu ca euforia antisistem si anti…. nu le rezolva problemele. Si nu trebuie injurati, etichetati, pentru ca deocamdata ei tin in miscare tara asta. Banii risipiti la RMGC sunt banii munciti de ei, nu de protestatarii care au timp seara de seara sa iasa in strada. Dar chiar si ei sunt tot mai putin rabdatori.
Silviu(Citează)
13/11/2013 la 9:32 PM
Radu, pasesti pe teren minat.. Iti amintesti de problema maidanezilor care a inflamat o groaza de oameni? Atunci erau vajnicii aparatori ai maidanezilor, acum sunt cei cu Rosia Montana. Si ce i-ai mai deranjat doar fiindca ai indraznit sa pui altfel problema!
Ai zice ca in ziua de azi te poti informa atat de bine incat vei fi mult mai greu de inselat. Oare? Abia in zilele noastre manipularea devine arta.. iar oamenii doar niste marionete ce executa docil iluzionandu-se ca iau decizii ce le apartin. Si sa fim seriosi, majoritatea isi fac pareri doar de pe google si din comunicari informale.
Asa ca stai linistit, nici o sansa ca lumea sa percuteze la adevarata cauza a problemelor. Aceasta va ramane intotdeauna in spate, nevazuta.
xgaby(Citează)
13/11/2013 la 9:49 PM
Ce este dureros si e pacat ca nu se vede, placerea care o au acesti “salvatori” care….uita ca salvarea Rosiei Montane, nu se face uitand de comunitatea care trebuie sa traiasca din ceva.Numai cine nu a fost la Rosia Montana pretinde ca stiu alternative. Cu cine va luptati defapt, cu corporatia sau cu oamenii care vor sa o salveze prin munca ??? Cred ca ei se vor asigura primii ca nu vor fi poluati. Doamne ajuta !
Costica Sicoe(Citează)
14/11/2013 la 12:00 AM
@Radu, total de acord. Tocmai aici e durerea mea, ca-n timp ce noi discutam Petromul face niste profituri uriase intr-o afacere care e extrem de paguboasa pentru stat. Si-am explicat de ce in comentariile mele anterioare, am explicat cum daca Petromul ar extrage petrol in Norvegia ar da 78% din profit catre stat, in Romania da 16%. Si pentru a nu fi deranjati de discutii ce pot deveni incomode pentru ei, cei de la Petrom isi cumpara linistea prin o gramada de bani aruncati pe spoturi TV, in presa scrisa, si chiar si-n online. Si iata cum, peste tot pe TV Petromul e prezentata ca o poveste de succes. Cand de fapt ea e de succes doar pentru o parte, pentru cea austriaca. Pana si emisiunea lui Moise Guran e sponsorizata de Petrom. In conditiile astea crezica Moise va spune vreodata in vreo emisiunea ce-am spus eu mai sus?
coke(Citează)
14/11/2013 la 8:34 AM
@Coke: păi e de succes în sensul că rețeaua a crescut, oamenii au de lucru etc. Înainte de privatizare era pe ducă.
Că s-au negociat aiurea taxele și cotele e altă problemă și acolo trebuia acționat. Ca și la RM, unde trebuie mers la rădăcină “cine a negociat redevențele? avea autoritatea? a luat șpagă? nu cumva putem declara nulă înțelegerea și să facem alta mai bună?”.
nwradu(Citează)
14/11/2013 la 7:41 AM
Cum de ce, ma Raule ? Pentru ca suntem ROMANI. Si dupa cum ai observat si tu, avem exact comportament de FEMEIE : adica ne lipseste ratiunea…
Alin(Citează)
14/11/2013 la 9:29 AM
Pai vezi radule, de asta au iesit oamenii in strada. Pentru ca-n loc ca guvernul sa faca o comisie care sa verifice modul in care s-a dat licenta, si odata cu ea un zacamant de 10 mld. de dolari, guvernul a-nteles sa promoveze o lege care nu face decat sa ofere un cadru legislativ exploatarii. Caci cu legile de azi exploatarea n-are cum sa inceapa, dintr-un singur motiv, n-au cum sa faca toata exproprierile pentru ca acolo sunt oameni care n-au sa vanda pentru nimic in lume. Abia sub presiunea strazii s-a facut o comisie, o comisie care sa dea un aviz pe lege, nicidecum pe modul in care s-a dat licenta. Cel care la vremea aceea a dat licenta cu titlu gratuit, Berceanu, nici nu s-a sinchisit s-apara in fata comisiei. Pe de alta parte, directorul IGR la acea vreme, a avut o pozitie destul de transanta in fata comisiei, spunand ca statul doar a mimat niste inspectii in zona, dand niste avize din burta, si-n plus RMGC ar fi luat o harta ar IGR, ar fi modificat-o, si-ar fi prezentat-o ca si-un argument pro proiect, desi harta era falsificata. Ce s-a intamplat cu acel domn? Well, a zburat din functie, si-am inteles c-a fost si dat in judecata de RMGC. Asta in conditiile in care in fata comisiei exact asta spunea domnul Marincea, ca el n-are posibilitatile materiale sa se lupte prin tribunale cu compania. Statul in loc sa ia atitudine, sa verifice urgent niste declaratii, care sunt absolut convins ca sunt adevarate, l-a schimbat pe om din functie. Iar in locul lui sunt sigur ca va veni un director care va gira proiectul. Cam asta face statul roman prin reprezentantii ei, cam asta e motivul pentru care oamenii ies in strada revoltati. Ah, ca se-ncearca inducerea ideii ca aia-s niste ecologisti extremisti care stau in calea dezvoltarii industriale a romaniei, e de-nteles, se face asta pentru a putea fi discreditati mai usor. De ce nu e publica licenta? In conditiile in care un ONG a dat statul in judecata tocmai pentru a face publica licenta, statul impreuna cu RMGC au refuzat asta, si-au castigat. Iar Ponta iesea si ne spunea ca nu pot sa faca publica licenta tocmai pentru ca exista o hotarare judecatoreasca, lol. Intelegi cam pana unde merge manipularea? De ce nu e public contractul cu Petrom? De ce cand trebuia sa se faca public contractul cu Bechtel el n-a mai fost gasit? In conditiile astea eu nu vreau ca acesti reprezentanti ai statului, care in mod sigur nu-mi reprezinta interesele, sa mai vanda resursele tarii, pentru c-o fac de fiecare data in defavoarea statului si-n favoarea unor companii straine. Sa fim bine intelesi, n-am nicio problema c-o companie straina care vina sa exploateze niste resurse atata timp cat intelegerea e echitabila pentru ambele parti. In cazul RM noi dam un zacamant de 10 mld., luam dupa cele mai optimistice calcule la RMGC ~200 de milioane de euro anual, excavam 4 munti, din care doar 2 au mai fost excavati pana acum, si ramanem pe cap c-un urias lac de steril pe cap. Mi se pare ca statul e departe de-a face o afacere buna.
coke(Citează)
14/11/2013 la 9:48 AM
@Coke: au ieșit în stradă și cer… ce? Care-i lista cu revendicări? Cine-s oamenii care s-au întâlnit deja de 5 ori cu comisiile și guvernul pentru a le prezenta și negocia?
Ah, stai, nu s-a întâmplat. Au ieșit în stradă să bată cu o sticlă în asfalt și să ceară oprirea “cianurii și fracturii”, după cum ți-am scris că scria chiar duminică la protest. Când văd din astea, îmi vine să râd, nu să mă alătur lor. O grămadă păreau că stau acolo de dragul de a ieși din casă, dar na, nu vreau să judec oamenii după cum par, poate în cap știu toate problemele și datele.
Și nu poți compara cu situația din Norvegia. Ăia au o țară puternică economic și atunci își permit să pună condiții dure celor care vor ceva de la ei. Că dacă nu sunt acceptate condițiile dure, nu contează, norvegienii au din ce trăi. Când ai o țară prăpădită nu ai forța să impui ceva măreț. Cam așa a fost România în ultimii 70 de ani, de când s-au făcut tratativele de la finalul războiului și în continuare.
Dar chestiile astea mi se pare că le-am mai discutat pe aici. Tot n-am auzit păreri despre de ce nu se protestează și pentru sistemul medical, păduri, infracțiuni șamd. Pana mea, la francezi au vrut cei din guvern să anuleze o zi liberă și au ieșit un milion în stradă la un marș de protest. La noi, o singură cauză mobilizează oamenii, deși sunt altele la fel de importante.
nwradu(Citează)
14/11/2013 la 10:00 AM
Tocmai de asta nu se protesteaza Radu, chiar nu pricepi? Cand s-au taiat salarii si-au iesit cateva zeci de mii in strada, in blogosfera curentul a fost “la munca ba, nu la-ntins mana”. Oamenii nu protesteaza pentru ca nu-s uniti. Caz concret, tu nu te alaturi unor oameni care ies in strada intr-un mod absolut legitim si protesteaza impotriva unui guvern corupt care nu le reprezinta interesele pentru ca nu-s ei foarte bine organizati, ca n-au reprezentanti, ca n-au cereri clare etc. Daca ar fi organizati, daca ar avea cereri clare, daca ar avea reprezentanti, clari ar fi fost organizati de cineva. Asadar, oricum am da-o tu tot n-ai fi in strada, tu tot nu esti solidar cu niste concetateni de-ai tai. Stii ce-i cel mai amuzant? Ca te identifici mult mai mult cu cei din strada, ingineri, profesori, actori etc, decat cu guvernatii si cei care ne conduc azi. Si totusi, prin atitudinea ta pasiva ii favorizezi pe cei din a doua categorie, facandu-le un deserviciu celor din prima. Stii, chiar daca ar milita pentru o cauza pe care eu o cred gresita, eu i-as admira, pentru c-ar face-o din convingere, nu pentru c-au fost platiti.
coke(Citează)
14/11/2013 la 10:22 AM
Legitime nu sunt. Protestele se fac după niște legi, nu așa… “hai să blocăm o intersecție”.
Ăia cu salariile și pensiile micșorate nu înțelegeau că nu existau bani pentru ei și că statul menține de pomană un aparat administrativ uriaș. De genul “7 primării în București”, că nu mai e nici un oraș așa.
Dar din contră, dar aș vedea un plan bine făcut, lucruri bine organizate și doar ar lipsi mulți oameni care să-l sprijine fizic, nu doar cu like-uri pe net, m-aș alătura cu plăcere. Până atunci, nu vreau să fiu văzut lângă ăla cu “fractura” și nici să bat cu o sticlă în asfalt sau să blochez traficul.
nwradu(Citează)
14/11/2013 la 11:04 AM
@ Cristi – WTF? Sunt cetatean roman. Cum adica nu am voie sa intru pe blog si sa comentez? “Pseudonimul meu” e la fel ca al tau, nu vad copie de pe buletin si de pe cartea de munca de la nimeni pe aici si pot sa presupun ca in acte esti Cristian si nu Cristi. Asa-i si la mine. Deci?!
Eu nu-s actionar la Gold. Sunt un om care vrea sa munceasca, cu acte in regula, cu taxe la stat, cu un salariu decent, asa cum vreti si o parte dintre voi, probabil. Nu putem sa fim toti patroni sau sa traim din crosetat si vandut la targuri gen Fan Fest. Unii avem copii de crescut, parinti bolnavi de dus prin spitale, nu mai avem toti 20 de ani sa mai mancam paine cu ketchup prin camine si facem blatul pe tren. Ce inseamna “am interese”? Toti care aveti un loc de munca la firma privata sunteti vanduti si tradatori? No, atunci, de ce eu sunt altfel decat voi si n-am dreptul sa-mi spun punctul de vedere?
Eu nu voi incerca sa fac lobby exploatarii aici, ca nu are rost. Vreau sa spun doar atat: majoritatea “activistilor” sunt bine intentionati dar prost informati. Si foarte agresivi. Nu asa se salveaza o tara, asa cum au ei pretentia ca o fac. Societatea civila, daca se vrea implicata, ar trebui sa aiba actiuni pozitive, nu urlatoare si zornaitoare. Au fost sa negocieze? Nuuuu. Au fost sa incerce sa schimbe legea? Nuuuu. Au facut lobby cum se face in alte tari? Nuuuu Ca ei nu discuta cu parlamentul si alte institutii ale statului. Marele “lider” David a dat afara parlamentarii care venisera tocmai de la Bucuresti la Rosia la el acasa sa-l asculte, ca nu i-a placut ce-a zis unul dintre ei in primele 5 minute. Vi se pare o atitudine de om matur si rational?
Daca voi va imaginati ca anarhia si genul asta de atitudine imatura sunt “salvarea Romaniei”, e vai de capul nostru. Serios. Anarhia si “Hai sa-i dam jos pe toti ca vedem noi dupa aia ce-om pune in loc” nu au cum sa duca la nimic bun. Mi-as dori sa traiesc intr-o tara in care ecologistii nu se pun in fund pe asfalt, ci participa la elaborarea legilor si luarea deciziilor. Ar fi mai bine pentru toti.
Mimi(Citează)
14/11/2013 la 11:40 AM
E trist sa vezi ca se continua cu aceleasi dezinformari crase.
Stimati oameni, NU exista lac de cianuri!!! Exista un iaz de decantare in care se depoziteaza un slam steril care va contine: un nisip fin amestecat cu apa in care concentratia cianurii e undeva la 3 mg/l!!! UE are standard de 10 mg/l, SUA are 50 mg/l in iazul de decantare!!!!
Acel slam se decanteaza, iar constructia aceasta devine din ce in ce mai stabila pe masura ce se adauga slam steril care se decanteaza si se aseaza mai bine! Apa se recircula in sistem, cianura se recupereaza si ce nu se poate recupera se distruge!!!
Cum puteti spune ca alti oameni isi vor pierde locurile de munca???
Probabil va referiti la ceea ce au spus patronii de gatere si de fabrici de mobila falimentare din Campeni…binenteles ca asta vor spune pentru ca ei dau salarii mizere de 5-600 de lei pe luna si nu vor sa-si piarda acesti angajati care se vor orienta inspre un angajator serios!
Se stie foarte bine ca orice loc de munca de la mina genereaza si alte locuri de munca in industria orizontala, cu alte cuvinte se vor crea locuri de munca pentru fiecare loc de munca direct creat la mina!!!
In ceea ce priveste turismul, e foarte clar ca fara infrastructura de calitate nu vom avea turism de calitate. Drumurile sunt praf, retelele de apa, canal, electrica si de comunicatii sunt destul de slabe…spatiile de cazare sunt mai mult goale, proprietarii de pesniuni incercand acum se le vanda din cauza ca nu au turisti decat pentru foarte putin timp: intre o luna si trei luni pe an!!!
kla2005(Citează)
14/11/2013 la 12:15 PM
@Radu, Asta cu legitimitatea si legile probabil le-ai fi reprosat-o si celor din ’89 care au iesit pe strada in mod spontan, fara a avea aprobari. Si totusi, iata, urmarea acelor proteste ne-au facut pe noi, ca la 20 de ani distanta sa traim ceva mai bine decat atunci.
@Kla2005, si guvernul mi-a promis ca va reduce fiscalitatea, ca va avea grija sa colecteze mai bine taxele, ca vor face mai multe autostrazi decat predecesorii, ba aveau chiar si-un proiect de guvernare care arata extrem de bine pe hartie. La fel cum arata si proiectul RMGC. Probabil la fel de bine arata si proiectul centralei de la Fukusima. Si iata, lucrurile nu stau de cele mai multe ori asa cum se promite la-nceput. Dovada e, daca te-ai fi uitat, documentarul Open Pit, care arata cum se prezinta o zona in care se exploateaza de 20 de ani aur. Nu spun ca asa va fi si-n romania, ar insemna sa fiu rau intentionat. Dar admit ca exista sanse ca multe din lucrurile oribile de acolo sa se-ntample si la noi. Anyway, eu astept sa-mi raspunzi, punctul, asa cum am facut-o eu la cele scrise in primul comentariu. Dar intre noi doi e o diferenta. Eu n-am nimic de castigat daca acest proiect trece, nici daca nu trece, eu sunt mult mai obiectiv decat tine, care castigi daca trece, si pierzi daca el nu se va face.
coke(Citează)
14/11/2013 la 12:16 PM
Si kla, daca cei din zona si-ar dori acest proiect, in 2011 cand a fost referandumul, nu se prezentau doar 43% la vot, ci 80-90% din cetatenii din zona.
coke(Citează)
14/11/2013 la 1:04 PM
@kla, imi cer scuze, abia acum vad ca mi-ai raspuns in cealalta pagina de comentarii, imi scapase comentariul tau, asa c-am sa-ti raspund.
1. Poate te-as fi crezut, daca nu m-as fi uitat la documentar, dar cum am facut-o n-ai cum sa ma minti in fata. E vorba de-o exploatare de aur prin cianurare, exact ceea ce vom avea la RM. Si da, e vorba si de metalele grele, care metale grele vor fi o problema si la RM, si n-o spun eu, o spune presedintele.
2. Nu stiu daca e cea mai buna, dar in mod sigur e cea mai ieftina.
3. Eh, vezi, aici e o problema. In proiectul de lege, care a scos zeci de mii de oameni in strada, se prevedea ca RMGC nu va fi supusa niciunei modificari fiscale. Adica taxele ar fi crescut pentru toata lumea, mai putin pentru RMGC. De ce s-a impus aceasta prevedere? Una despre care s-a discutat extrem de putin. Dintr-un singur motiv. Exista riscul, ca proiectul pornind, in urmatorii 20 de ani, s-avem si noi un guvern zdravan la cap, unul care sa apere interesul national, unul care sa impoziteze, asa cum se-ntampla in orice tara normala, suplimentar companiile care extrag resurse naturale. Si nu e vorba doar de RMGC, ci si de Petrom, viitorul Chevrom, sau chiar Romgaz, companie a statului. Asadar, prin acea lege RMGC faceau proiectul pe 20 de ani cu fiscalitatea de acum, garantata prin lege. Ceea ce e o aberatie.
3. Cei 140 de milioane fiind platiti in urma unui zacamant de aur care valoreaza 10 mld. de dolari pe care statul l-a dat gratis companiei. Extrem de generoasa compania, sa ne dea 1,4% din ceea ce noi le-am oferit gratis.
4. Eh, vezi, aici se-ntampla sa cunosc foarte bine lucrurile, ca mai toata iarna skiez in Arieseni. Eu n-am spus ca partia e grozava, ea nici nu poate fi comparata c-un domeniu skiabil din Austria. Dar cele 4 partii, sunt mai mult decat rezonabile. Cea cu care ai dat tu poze, e chiar una dintre cele mai sportive si solicitante partii pe care am skiat pana acum, si-am skiat cam in fiecare si prin Austria. Iar ea arata cam asa, vazuta de departe, pe-nserat cand e pornita nocturna http://www.montblanc-arieseni.ro/home/partie%20nocturna%20mare.jpg
Tu-mi spui ca turismul nu merge-n zona, cand eu trebuia sa sun din timp in perioada de varf, pentru a-mi rezerva o camera la o pensiune, si iata de ce http://www.turism-blog.ro/wp-content/gallery/arieseni/arieseni-partie.jpg cam asa arata aglomeratia de pe partie in week-end. Si cam asa arata vazuta de pe partie, de undeva de sus http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/7951780.jpg
Eh, vezi, tu nu esti deloc obiectiv cand incerci sa-mi explici ca la Arieseni nu se face turism. Stiu, poate pe unii de prin Bucuresti care n-au fost prin zona poti sa-i prostesti, pe mine nu. Culmea, am prieteni care an de an isi fac concediul in Bucuresti. Stiu oameni, cu care m-am intalnit si pe partie, care vin sa skieze la Ariseni chiar si din Bucuresti. Dar da, e loc de mai bine, e loc de-o partie mai lunga, e loc de niste preturi mai rezonabile la instalatiile de cablu. Dar tu n-ai spus asta, ai aruncat o poza incercand sa spui ca ceea ce e la Arieseni e un ghetou. Si asta nu e doar o manipulare, ci si-o minciuna. Si-o faci dintr-un singur motiv precis, pentru a-ti pastra locul de munca.
coke(Citează)
14/11/2013 la 7:48 PM
Draga Mimi, nu stiu ce postare ai citit, dar eu nu am scris nicaieri ca nu ai voie sa intri pe vreun blog si sa scrii orice-ai vrea tu. Ceea ce am zis eu s-a referit strict la corectitudine si onestitate. Ai dreptul sa-ti spui cat vrei punctul de vedere, sa umpli zeci de pagini, am doar o problema cu sinceritatea, mimezi practic faptul ca esti obiectiva si doar ai si tu o parere si-atat. Parerea ta este influentata direct de interes. Poti sa ai ce pseudonim vrei tu si poti face ce vrei tu, doar am zis ca daca acesta e cazul ca esti angajata rmgc eu personal nu o sa ma chinui sa incerc sa discut cu tine.
nu sunt de-acord cu argumentele voastre, am citit destul si m-am informat, am parerile mele, multe se suprapun peste cele de la “ecologisti”, dar imi dau seama ca si la ei sunt destule exagerari. oricum, consider ca sunt suficiente problemele proiectului cat sa fie o mare greseala aplicarea lui.
dar nu vreau sa ma bag in polemici si sa insir acum cu ce dezinformati voi, s-au demontat destule minciuni de ambele parti in timp. poate si tu esti prost informata, poate sunt si ecologistii, ce ziceam eu era faptul ca asta e irelevant, pur si simplu este o stare de fapt care nu se poate schimba peste noapte, nu se schimba cu publicitate platita la tv si nici nu se schimba cand imi spun oameni sub pseudonim cate-n luna si-n stele (cu-atat mai putin cei subiectivi, direct interesati). este o stare de fapt care eu consider ca face ca impunerea acestui proiect sa duca la pagube f mari, la nivelul fracturilor sociale si mai ales la afectarea grava a dezvoltarii acelei zone. Repet, lacul poate fi plin de fapt cu apa de trandafiri, e irelevant cand exista atat de multe voci care spun ca este otravit. asta inseamna ca toata zona inconjuratoare va fi afectata direct, la capitolul afaceri, investitii, turism, trai.
nene Kla2005, suntem f naivi? sau care-i treaba cu asta? chiar parem toti atat de prosti? sa inteleg ca apusenii sunt in prabusire libera economic, nu exista nimic care sa mai ii tina pe linia de plutire, nu exista turism, mobila, crestere de animale, toate afacerile sunt falimentare, doar acest proiect cu cateva sute de locuri de munca este marea salvare? ca daca au 1-2000 de oameni din rm loc de munca 20 de ani apoi ne pricopsim cu o zona cu un lac imens si mari probleme la nivelul constintei publice legate de poluare, asta e o mare binefacere? eu ti-am zis foarte practic, eu am fost si sunt turist de apuseni si eu n-as mai merge acolo. nu-s singurul. eu iau mobila pt casa mea, nu as lua daca e de-acolo. eu beau lapte. nu as lua daca as sti ca provine din vaci care mananca iarba de pe-acolo. pot continua…. vorbesc cat mai simplu si pe intelesul copiilor ca vad ca-s luat de prost. deci eu as fi un client pierdut, ca mine sunt mii, ca dovada sunt multe mii de oameni in strada… acesti mii sunt iarasi eventuali clienti pierduti. implicit asta duce la pierderi pt afacerile oamenilor din apuseni, etc. chiar e nevoie de o schema? si chiar incerci sa ma convingi pe mine cu cele cateva zeci de joburi pe orizontala sau chiar si sute, hai, pt tine, o sa presupun ca sunt 10 000 de joburi pe orizontala aduse de rmgc. vreme de doar 20 de ani, dupa care ce se intampla? dupa 20 de ani, joburile au disparut, banii castigati de romania vor fi investiti in vilele politicienilor si ale regilor soselelor, poate vom avea cu 10km de autostrada in plus, voi veti avea in schimb un mare lac considerat poluat de lumea intreaga, nu veti mai avea aur sa extrageti dar culmea, nu veti mai avea nici altceva ce sa munciti, exact din cauza acelui lac. apoi strangeti din dinti si mancati pamant inca 80 de ani cand “cica” isi revine natura si veti putea sa faceti in acea zona ce? probabil tot crestere de vite, mobila, turism (oricum mai rau ca acum ca o luati de la -1), adica exact chestiunile pe care le distrugeti acum pt un castig vremelnic care nici nu ajunge la voi/noi decat in prea mica masura. si veti face peste 100 de ani ceea ce ar trebui sa faceti acum, respectiv sa va construiti un viitor din ceva sustenabil si sa lasati poate pe copiii vostri sa culeaga aurul cand or fi modalitati de extractie care sa nu distruga atat, sau cand poate cel putin publicul nu va mai fi atat de inflamabil!
si vezi, sunt optimist, presupun ca totul merge bine, nu-s accidente, sunt 12 000 de angajati, etc. oricum as privi lucrurile, pe termen lung, obiectiv, mi se pare doar o afacere ffff proasta. chiar e nevoie de o schema? am aplicat doar logica elementara si nici nu intru in discutii cu dovezi (si-s destule dar le las pt altii) legate de cine are dreptate.
Cristi(Citează)
14/11/2013 la 8:19 PM
hai sa o luam si altfel ;;)
Mimi si Kla, stiti ce as fi aprceiat eu si as fi fost foarte de acord cu asa o afacere? sa ia toti motii tarnacoapele sau cianuri sau ce vor ei, sa puna mana de la mana, sa se apuce sa-si goleasca muntii de aur si de toate metalele, sa scoateti voi sanatosi bani doar pt voi, sa nu-mi dati nici mie, nici statului, nimanui, sa fiti voi sanatosi, sa aveti suficienti bani cat sa traiti in lux vreme de 1000 de ani, nu 100 ca sa fim siguri ca are timp si mediul sa se refaca, si era totul perfect din punctul meu de vedere…. uitati, renunt sa mai vreau sa va fiu turist, sa mai vreau mediu sau sa vreau echitate legata de aurul din pamantul romanesc. puteti face ce vreti voi doar sa nu veniti peste 20 de ani ca voi iar nu aveti locuri de munca, nu mai aveti nici mediu si ca nu mai aveti sanse nici voi si nici juma de apuseni nici cu turismul, nici cu animalele, nici cu mobila. this is just stupid.
eventual daca tot aveti un “desert” si aveti si bani, faceti cazinouri si deschidem un las vegas de romania…. nu e mai bine asa? promit ca vin si joc black jack si va imbogatesc si mai mult. just don’t be stupid.
Cristi(Citează)
15/11/2013 la 4:05 PM
Eu nu inteleg care e problema ca scriu de pe IP-ul RMGC-ului. Stiti ca daca nu ar fi RMGC in Rosia, 90% din locuitori nu ar avea acces la internet? Multumesc lui Dumnezeu ca am internet acasa datorita lor si nu sunt izolata total de lume. Daca pentru asta merit sa fiu pusa la zid…
Roxana(Citează)
16/11/2013 la 4:57 PM
Ce dragut, toti se uita la Ip-uri nu la mesajul transmis,nu inteleg de ce asa zisii protestatari nu inteleg ca aici in aceasta zona ca si in toata tara de altfel este nevoe de investitie,nu iteleg de ce nu se protesteaza la taiatul masiv al padurilor,nu inteleg de ce nu se protesteaza la saracia care se imparte in Romania.
De ce nu veniti cu o investitie ?
nuti(Citează)