►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
După întâlnirea cu cititorii și UPC m-am dus în Piața Revoluției, că era vizavi, să văd trofeul UEFA Champions League, aduc la noi de Unicredit. A fost o organizare mai complexă, nu doar trofeul de văzut, ci și expoziție de baloane de la competițiile trecute, tricouri, sondaje despre cei mai buni jucători, concursuri șamd.
Ce vreau eu să vă povestesc este un exemplu de utilizare a tehnologiei NFC la fața locului, probabil prima de acest gen în România.
La intrare primeai o cartelă. Un card, îi voi spune de acum, dar nu bancar, ci de acces. Dădeai unei domnișoare datele tale personale, ea le completa într-un telefon HTC One X și le trecea în acel card prin NFC, frecându-l de telefon.
Odată intrat în cortul expoziției, puteai face diverse chestii mișto cu acel card. De exemplu îl apropiai de un cititor NFC și puteai vota pe un touchscreen care este cel mai bun jucător din istoria CL, iar în alt loc puteai vota ce formă să aibă confetti-urile anul viitor.
Existau aparate care îți făceau poză pe loc și o suprapuneau pe un fundal cu stadionul. Apropiai cardul, stăteai pentru fotografie, iar întrucât aceasta era legată de datele tale personale din card, îți era trimisă pe net și o regăseai la o adresă anume, semnalată imediat printr-un mesaj recepționat pe telefon.
La final era chiar și un concurs. Dădeai cu cardul și îți spunea dacă ai câștigat ceva. Spre deosebire de Steaua, aici chiar se câștiga, așa că la ieșirea din cort, tot pe baza cardului NFC, ridicai premiul.
Un întreg sistem eficient (costul cartelelor e neglijabil) și foarte simplu de utilizat de oricine, aducând o interactivitate plăcută. Ar putea fi integrat în mult mai multe scenarii, de exemplu muzee pentru a afla mai multe despre ce vizitezi, hipermarketuri pentru a afla la ce rafturi sunt produsele introduse în prealabil într-o listă de cumpărături, programe de fidelizare șamd.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
28/10/2013 la 12:21 PM
Pai eu am vazut in Bucuresti exemple NFC la cartele folosite pentru RATB si la Muzeul Antipa. Acum imi dau seama ca aplicatiile in ambele cazuri ar putea fi imbunatatite si dezvoltate dar este un exemplu consider eu pozitiv.
Radu Balan(Citează)
28/10/2013 la 1:56 PM
Mi-am scanat si eu cardul de ratb (mifare classic – cel mai vulnerabil) si ma batea un gand sa iau un writer si sa modific creditul. ( http://andreicostin.com/index.php/brain/2009/11/14/ratb_card_activ_hacked )
razorsbk(Citează)
28/10/2013 la 2:14 PM
@razorsbk: am citit fișierul de acolo. Au aflat și cum să pună bani pe portofelul electronic sau nu?
Plus că apoi ai nevoie de niște carduri nenominale, că la cele nominale s-ar putea rula verificări periodice dacă ai și reîncărcat cu sumele cheltuite prin oraș.
nwradu(Citează)
28/10/2013 la 2:42 PM
La muzeul Antipa exista NFC. lipesti telefonul unde e inscriptia nfc si poti afla mai multe info.
Mihai(Citează)
28/10/2013 la 3:26 PM
La noi nu a postat nimeni nimic concret insa aici au facut o demonstratie: https://www.schneier.com/blog/archives/2008/08/hacking_mifare.html
Se pare ca e nevoie de ceva indemanare, cunostinte si un apare anume comercializat pe ebay.
razorsbk(Citează)
28/10/2013 la 4:04 PM
Normal ca nu a postat nimeni concret cei care au reusit stau linistiti . Mi se pare e metoda buna sa schimbe naiba sistemul tampit de plata si control la RATB . Peste tot in orasele mari toti urca pe partea soferului si daca nu au bilet ori cumpara de la sofer sau de la tonomate. Asa rezolvi problema nu angajand controlori idioti cu care te certi si care oricum nu sunt eficienti .
Andreiexe(Citează)
28/10/2013 la 6:32 PM
@Andreiexe: păi când vor face o demonstrație și pentru RATB devine interesant. Că altfel să citești și să scrii un smart-card nu e mare scofală, dar trebuie să știi ce și unde scrii în el astfel încât să fie recunoscut de sistemul RATB-ului.
Dar da, și eu aș face urcarea doar prin față și taxarea obligatorie acolo.
nwradu(Citează)
28/10/2013 la 6:39 PM
Plus că n-am văzut nimic concret despre eventualele verificări pe care le face serverul RATB ca sa vadă dacă sumele corespund.
nwradu(Citează)
28/10/2013 la 4:22 PM
Decat sa falsifici carduri RATB, mai bine mergi fara bilet. (apropo, nu a gasit nimeni metoda de a fenta sistemul dinainte, ala cu bilete de hartie? Sau ala era imbatabil?)
nashu_mare(Citează)
28/10/2013 la 4:29 PM
Metoda biletelor de hartie e simpla . Cumperi vreo 5 bilete bune si le compostezi in decursul mai multor zile pe ruta dorita . Apoi dupa ce crezi ca ai cam toate bilete iei un bilet folosit pentru test sa vezi ce fel de gauri are aparatul . Daca regasesti gaurile in colectia ta de bilete esti ok . Am vazut pe cineva care avea vreo 20 de bilete compostate la el , omu era foarte pregatit .
Andreiexe(Citează)
28/10/2013 la 6:41 PM
@nwradu: de ce cauți la Ratb? mărețul soft de back-office care se folosește pt tot ce ține de încărcat carduri etc e făcut de firma… UTI !!! rings a bell ?
alias(Citează)
28/10/2013 la 11:26 PM
@alias: cred că e chiar mai ordonat, se urcă și se coboară mai rapid, nu mai e îmbulzeală pe peron șamd. Vorba lui @Andreiexe, dacă la Londra se poate, merge și la noi.
nwradu(Citează)
28/10/2013 la 7:40 PM
@nwradu: la aglomerația din București mi se pare total, dar total nerealist să faci urcarea doar pe la șofer. De abia au loc oamenii să se suie/să coboare (mă refer la orele de vîrf), cu celebrul “coborîți la prima?”
faza cu urcatul doar pe la șofer merge doar pe linii de lung parcurs relativ puțin aglomerate.
alias(Citează)
28/10/2013 la 8:33 PM
Crezi ca in Londra e trafic usor sau in Spania ? Daca ei pot noi de ce nu putem ? Punem automate de bilete si ne debarasam de chioscurile de bilete si controlori plus banii care vin de la persoanele ce nu plateau si avem bani destui sa mai cumparam autobuze .
Andreiexe(Citează)
28/10/2013 la 9:58 PM
Un concept super : NFC ATM :D
Alex(Citează)
28/10/2013 la 11:28 PM
sînt controlori în multe ţări, nu numai în România. Am văzut în Franţa, în Belgia, Germania şi altele.
Poţi s-o iei şi aşa: de ce mai are autobuzul mai multe uşi dacă se foloseşte doar prima? este împotriva principiului de “load balancing”.
alias(Citează)
29/10/2013 la 9:41 AM
De fapt, contraxemplul cel mai bun pentru solutia asta cu intratul doar prin fata este chiar istoricul RATB din care o fraza a intrat in folclor: “sa se dea din mana in mana, pana in fund la taxatoare”. S-a facut, s-a exeprimentat, chiar daca taxatoarea era in fund, si s-a dovedit a fi o metoda mult prea greoaie pentru gradul de incarcare din Bucuresti.
Sper ca hipsterii sa nu fie dezamagiti ca nu au inventat ei roata.
nashu_mare(Citează)
29/04/2016 la 2:51 PM
Mai e si bancu ala cand taxatoarea intreaba: Mai e cineva fara bilet acolo in fund? si se aude un glas: Eu doamna, dar stati ca mi-l bag acuma.
Nasu(Citează)
19/04/2015 la 9:54 PM
Este partial adevarat ca la traficul din Bucuresti nu se poate introduce taxarea pe la sofer.
Dar daca ar fi mai multe autobuze, si in fiecare cite un taxator in spate + soferul, facem pariu ca s-ar putea?
Nevar Maind(Citează)