►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
În Paris am ajuns și la un sediu Orange (au unul discret în zona La Madeleine) unde am avut o discuție de 30 de minute cu dl Yves Martin, vicepreședintele pentru roaming și interconectare al întregului grup Orange. Discuția a fost, desigur, despre roaming și direcția în care Comisia Europeană forțează aceste servicii și tarifele lor.
Sunt două direcții posibile.
Prima este ceea ce Martin numea “decuplare” și alții îi spun și “preselectare”, adică o separație clară între operatorul pe care-l folosești în țară și cel pe care-l folosești în roaming. Cu alte cuvinte, în țară pot fi abonat Orange, iar în roaming pot alege că vreau să mă conectez la și să plătesc tarifele operatorului T-Mobile, să zicem, în mod direct, nu ca acum când Orange România are înțelegeri cu diverse rețele străine și eu sunt alocat automat lor în respectivele țări.
De ce? Pentru că se pare că oamenii își aleg operatorul în funcție de telefoanele și pachetele și ofertele mega-speciale pe care aceștia le au în plan național. Costurile în roaming sunt ultima grijă a oricui face un nou abonament de telefonie. Probabil că 99% dintre noi le aflăm abia când ieșim din țară.
Așa că oficialii UE vor ca prin această decuplare fiecare abonat să aleagă ce rețea vrea sa folosească în fiecare țară, ca și cum în acele zile de concediu ar fi un abonat normal al acelei rețele, nu un călător în roaming, taxat cu prețuri mai mari.
A doua direcția este dispariția completă a costurilor suplimentare în roaming. Comisia Europeană a înaintat și propunerea ca până în 2016 suprataxele de roaming să dispară complet și în străinătate să vorbești și să stai pe netul mobil pe aceleași tarife ca și în țară. Până la urmă ne facem o Europă unită sau nu? Încă nu s-a luat o decizie finală, dar e posibil ca din 2016 termenul “roaming” să nu mai existe în interiorul UE.
Ei bine, mă gândesc că de aici încep problemele. Ambele variante propuse de CE au diverse neajunsuri pentru operatori:
Mai mult, lucrurile se complică suplimentar. Decuplarea va duce la apariția concurenței între rețelele din țara pe care o vizitezi, care se vor “bate” între ele pentru ca un turist să o aleagă pe una sau pe alta, deci tarifele ar putea scădea foarte mult prin concurență. Se poate ajunge ca după investiția în decuplare să ai tarife egale cu cele naționale, ca și cum ai fi mers direct spre soluția 2. UE nu s-a decis ce măsuri vrea să ia, așa că operatorii se uită la calendar și văd 2016 apropiindu-se, dar nu știu în ce să investească, în decuplare sau în regândirea planurilor de roaming. Mai mult, tarife mai mici în roaming înseamnă că încurajezi consumul de servicii în această situație (mai bine încasezi mai puțin din roaming decât deloc pentru că turistul nu folosește telefonul sau dă doar un SMS pe zi), dar cum se pun acestea în balanță?
Apropo de consum, am întrebat cum stă treaba în Franța. Se pare că vreo 7% din abonații Orange sunt în roaming, iar pe an în total 14% dintre abonații lor ies măcar o dată din țară și folosesc telefonul mobil. Pachete avantajoase precum Go Europe au ridicat mult consumul de minute și date în roaming. Studiile lor arată totuși că oamenii vor să vorbească puțin la telefon și au nevoie de trafic de date cât pentru 2-3 email-uri și 1-2 poze, nu zeci și sute de MB ca în țară.
Cam în acest moment eu m-am gândit câte business-uri a ajutat Facebook în mod indirect. Vă dați seama că din dorința de a comunica și posta fotografii pe Facebook foarte mulți oameni acceptă să plătească taxele suplimentare de roaming, crescând deci veniturile Orange și ale celorlalți operatori? E doar un exemplu de creștere determinată indirect de Facebook și Instagram, dar eu cred că Zuckenberg ar trebui să le ceară bani.
Înapoi la discuția noastră, cam asta e situația roaming-ului în UE în acest moment. Utilizarea telefonului în roaming crește, impulsionată și de răspândirea smartphone-urilor și de pachete ieftine precum Go Travel sau Roaming pe zi, iar în același timp CE cere micșorarea tarifelor, dar operatorii nu știu cum se va pune în practică această idee. Niciunul nu vrea să investească de acum în decuplare ca apoi să afle că s-a decis eliminarea taxelor suplimentare din 2016 sau mai târziu.
La Orange România, cei ce călătoresc au la dispoziție extraopțiunea Go Europe, care pentru 1 euro/zi taxă îți oferă tarife mai mici la convorbiri și trafic (0,15 euro/minut, 0,062 euro/SMS trimis, 0,28 euro/MB de date), iar pentru date există pachetele Travel Data (10 MB pentru 2,5 euro, 100 MB pentru 20 euro). Cu siguranță nu-s cifrele cu care suntem obișnuiți în țară, dar cercetările lor au arătat că majoritatea clienților se pot descurca și cu 10 MB/zi sau 100 MB/săptămână.
Apropo de “vicepreședintele grupului Orange pentru roaming și interconectare”, tocmai am tras concluzia că Yves Martin este persoana cu cea mai șmecheră funcție pe care am cunoscut-o până acum, probabil cu excepția d-nei Claudia Nemat, membră a boardului grupului Deutsche Telekom și responsabilă cu strategia tehnologică a grupului nemțesc.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
11 comentarii
26/09/2013 la 11:21 AM
Dites-moi, tu as parle en francais avec lui ? :D merci
Mihai(Citează)
26/09/2013 la 5:00 PM
@Mihai: nu, ne-a vorbit el în engleză franțuzită.
nwradu(Citează)
26/09/2013 la 1:15 PM
“cercetările lor au arătat că majoritatea clienților se pot descurca și cu 10 MB/zi sau 100 MB/săptămână” …. haaaaahahahaha! Normal ca “se descurca”, ce sa faca, sa plateasca 5EUR/1Mb cum era acum nici 4 ani? E drept, acum tarifele sunt mult mai mici, dar tot sunt semnificative – spre ex. pentru aprox 14 zile de roaming am platit 70 EUR traficul de date (abonament exclusiv de date folosit pe o tableta) si am facut economie, ca “ma descurc”! Mi se pare exorbitant! Sper sa se mearga in directia eliminarii complete a tarifelor de roaming, asa-zisa decuplare mai mult ar incurca clientii. Cata vreme tot tindem spre Statele Unite ale Europei, si avem (sau vom avea in cazul nostru) moneda comuna precum si tentative de uniune financiara, reteaua de telecomunicatii de ce sa nu fie globala? Si asa nu (mai) sunt chiar asa de multi operatori de telefonie mobila in Europa…
George(Citează)
26/09/2013 la 5:04 PM
@George: nu, dar din cei 7% abonați de-ai lor care merg în roaming la un moment dat nu toți sunt ca noi, mari consumatori. Eu de exemplu pun multe poze pe Instagram, urmaresc știrile, moderez comentarii etc.
Sunt conștient că nu mă înscriu în tiparul utilizatorului lor mediu, dar asta nu înseamnă ca nu le înțeleg oferta.
Totuși, în Grecia am consumat 101 MB în săptămâna petrecută acolo. Aș fi plătit probabil pachetul de 100 MB valabil o săptămână.
nwradu(Citează)
26/09/2013 la 3:31 PM
Exact cum spune si George, afirmatia cum “se descurca si cu 10MB” nu a fost facuta in combinatie si cu faptul ca tarifele in roaming sunt mari si oamenii pur si simplu nu vor sa consume ca sa plateasca inutil. Si pierderile de ce ar fi mari? Infrastructura oricum exista, asa ca nu cred ca se pune problema ca nu ar face fata si la fluxul de turisti.
acsel(Citează)
26/09/2013 la 5:05 PM
@acsel: probabil că sunt mai mulți factori precum ideea de a fi econom în roaming, dar și cea “sunt în concediu, lasă-l naibii de telefon”.
Pierderi ar fi pentru că acum roamingul aduce profit mare pentru ei și acesta ar scădea. Nu zic că ar intra pe pierdere contabilă.
nwradu(Citează)
26/09/2013 la 7:01 PM
@acsel
Nu se pune asa problema. Unele firme au masini in fata curtii, deci exista, dar de fapt sunt ale firmei de leasing sau inca mai platesc rate la banca pentru ele… Investitia trebuie amortizata si nu se amortizeaza decat cu incasarile preconizate atunci cand s-a facut planul de afaceri.
nashu_mare(Citează)
26/09/2013 la 7:07 PM
Da, de cele mai multe ori firmele private iau credite de la bănci pentru a dezvolta infrastructura proprie sau primesc din altă parte banii de investiție și trebuie să-i dea înapoi treptat.
nwradu(Citează)
26/09/2013 la 10:53 PM
Dacă se elimină complet tarifele de roaming ce îi va împiedica pe oameni să-și facă abonamente sau cartele în România unde datele sunt infinit mai ieftine decât în vest? Altfel sună bine ideea.
Flo(Citează)
27/09/2013 la 6:26 AM
Aberatii pentru reclama . Cei 3 mari operatori din Ro iau si pielea de pe tine daca te prind in roaming cu niste taxe fenomenal de mari – profituri maximale – asa ca te rog sa-ti expui punctul putin mai obiectiv .
De ce le este frica tot nu vor scapa , tarife de interconectare , roaming >= 0 . Iar daca vrei sa si vorbesti cand treci granita mai bine-ti iei un DIGI , sincer pana acum 2 ani cand nu am reusit sa activez roaming-ul pe un abonament vdf peste noapte si am avut nevoie de un telefon acolo , am luat digimobil si am vorbit pe roaming 2 saptamani , apeluri primite si trimise, dar cu masura (apeluri de max 2-3 minute) si am achitat factura de maxim 30-40Eur .
Liviu(Citează)
27/09/2013 la 8:51 AM
Dom’lor, sa nu discutam despre amortizari ale investitiilor operatorilor de telefonie ca nu ies chiar bine. Grosul infrastructurii si partea cea mai costisitoare (acizitii teren, piloni, etc) a fost facuta cu ceva timp in urma (10+ ani) deci cred ca s-a amortizat. E drept, ramane taxa de licenta ca si procent semnificativ, dar in conditiile in care un operator in RO raprteaza profit NET de 100.000kEUR/an la cifra de afaceri de 10 ori mai mare (vorba aia, e criza)… eu ce sa mai cred? Cum pot sa le mai ascult vaicarelile ca “vai de noi, scad tarifele de interconectare/roaming, ne afecteaza planurile de afaceri”? Sa ajunga toate la 0, sau cat mai aproape….
George(Citează)