►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am auzit de-a lungul vremii multe păreri despre Roșia Montană (tocmai a dat Guvernul OK-ul pentru începere, nu?), dar puține imagini din care să-ți faci tu o părere, chit că și perspectiva unor fotografii poate înclina spre o parte sau alta. Personal nu am vreo opinie clară despre subiect, n-am fost niciodată acolo și cred că-i o decizie ce trebuie luată local, la nivel de județ, nu să mă întrebe pe mine din București ce trebuie făcut.
Dar dacă vă doriți un set bun de imagini despre cum arată o exploatare de cupru în acea zonă, o găsiți pe DescoperaRomania.org. Fotografii bune, ireale, că uneori parcă ai vedea râuri de caramel pe Marte. Aruncați un ochi, chiar dacă-i vorba de cupru, nu aur, Roșia Poieni, nu Montană.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
01/09/2013 la 2:01 PM
Caramel…
Costin(Citează)
01/09/2013 la 2:16 PM
Moarte…
Adrian Skydiving(Citează)
01/09/2013 la 4:14 PM
Un loc numai bun pentru un picnic la munte cu familia!
Thea cu th(Citează)
01/09/2013 la 8:01 PM
RMGC va face un lac de 5-10 ori mai mare decat lacul de la Geamana (din poza). In filmul de mai jos vedeti o poza comparativa, ca sa va dati seama de adancimea si marimea lacului de la exploatarea de cupru:
http://www.youtube.com/watch?v=WolKaimwE-o
Daca tot se vrea exploatare cu cianura, e sigura, ecologica, se fac locuri de munca, exproprierile corporatiste sunt bune, curge lapte si miere s.a.m.d., sa o faca Statul Roman, cum putea in anii ’80. Asa macar ramanem cu toti banii. Ca mizeria rezultata sigur la noi ramane.
Vlad(Citează)
01/09/2013 la 9:18 PM
@Vlad:
Si Statul Roman sa cumpere Rompetrol, Petrom, BCR, Vodafone, Orange si Cosmote! Sa stim o treaba zic. Sunt convins ca scot cincinalul in 4 ani, ca pe timpuri.
nashu_mare(Citează)
01/09/2013 la 9:29 PM
Oare asa arata toate exploatarile de aur din toata lumea asta ?
In sec. XXI nu s-a inventat o metoda de extragere a aurului care sa nu lase in spate un lac de cianura ?
ioana(Citează)
01/09/2013 la 10:10 PM
@ioana: nu mă pricep, dar dintr-o scurtă căutare pe net și din descrierea procesului de pe site-ul oficial înțeleg că procedura nasoală este separarea aurului și argintului de restul pietrei în care este prins http://www.rmgc.ro/proiectul-rosia-montana/procesul-tehnologic-in-proiectul-minier-rosia-montana.html
Chestia asta, din păcate, se face doar cu substanțe toxice. Așa e chimia, unele substanțe reacționează doar la alte substanțe.
Nu știu dacă există și alte metode sau dacă aceasta e cea fezabilă economic.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gold_mining#Cyanide_process
nwradu(Citează)
01/09/2013 la 9:33 PM
@nashu_mare:
Ce legatura au Rompetrol, BCR si Petrom cu Vodafone, Orange si Cosmote?
Primele 3 sunt firme care nu mergeau in administrarea statului si dupa vanzare erau profitabile in maxim 1 an.
De exproprierile in 30 de zile facute de o firma privata ce zici?
Vlad(Citează)
01/09/2013 la 9:35 PM
@Vlad
Sunt exemple ale capitatlul strain si contraexemple pentru managementul statului.
nashu_mare(Citează)
01/09/2013 la 9:37 PM
Ah, si Cosmote e. “Romtelecom” nu mai spune nimanui nimic?
nashu_mare(Citează)
01/09/2013 la 10:20 PM
Se poate si altfel: http://news.discovery.com/earth/green-gold-cornstarch-makes-mining-less-toxic-130516.htm
Intre timp, ce nu se da la televizor:
https://www.facebook.com/events/1410436149171227/?fref=ts
http://www.youtube.com/watch?v=oNxTVl2LbSc
http://www.youtube.com/watch?v=TLkn2cDri7Y
http://www.stiridecluj.ro/social/salvati-rosia-montana-mii-de-clujeni-au-protestat-in-piata-unirii-foto-si-video
http://transilvaniareporter.ro/actualitate/protest-pentru-rosia-montana/
Sunt subiecte mai importante. De genul “Ce spun astrele despre destinul nepoatei lui Basescu” pe RTV.
Vlad(Citează)
01/09/2013 la 11:23 PM
@Vlad: am văzut și la televizor suficiente imagini din oră în oră, dar niște protestatari au avut buna idee de a ataca echipele unei televiziuni și de a le înjura pe celelalte, așa că nu mă mir că s-au cărat toți. Cine speră că un protest poate avea succes înjurând mass-media se înșală zdravăn.
nwradu(Citează)
01/09/2013 la 10:45 PM
Eu nu cred că este o decizie ce trebuie luată la nivel local din moment ce în joc este vorba şi despre nişte ruine vechi de 2000 de ani. Să tratezi problema local este ca şi cum ai încerca să prosteşti nişte copii cu bomboane.
În al doilea rând, nu sunt de acord pentru că am văzut cum arată Zlatna. Munţi de steril, totul lăsat în paragină. Cred că este cel mai apropiat exemplu.
Şi nu în ultimul rând, statul român primeşte 6%. E ca şi cum eu m-aş duce la cineva acasă, îl ajut să mute 100 de lingouri din sufragerie în dormitor, îi iau eu 94 că l-am ajutat cu treaba asta, şi-l las să păstreze 4.
Revo(Citează)
01/09/2013 la 10:56 PM
@Revo
Redeventa e 6%. Dar 25% din actiunile companiei care va exploata aurul nu se traduc prin 25% din profit?
nashu_mare(Citează)
01/09/2013 la 11:19 PM
Cei 25% sunt de fapt 19,31%. Iar de scos profitul din Romania, numai cei de gradinita nu stiu, asa ca, despre ce vorbim?
Kata(Citează)
01/09/2013 la 11:26 PM
@Kata: întrebarea la fel de bună este despre ce vorbim când spui “Iar de scos profitul din Romania, numai cei de gradinita nu stiu”.
@Revo: problema mediului înconjurător vs locuri de muncă trebuie tratată local. Nu mă bag eu din București să zic ce-i mai bine pentru niște săteni de acolo, care ei vor trăi în sărăcie sau lângă lacul de steril. Să decidă cei care au mai multă legătură cu zona respectivă, nu cei cu Facebook.
Cât despre redevențe, da, țeapă, asta e. Trebuia renegociat sau trebuia exploatat integral de compania de stat, dar cred că momentul acesta e deja trecut și nu se mai întoarce.
nwradu(Citează)
01/09/2013 la 11:25 PM
@kata
Conform proiectului de lege in discutie, participatia statului urca la 25%. Facem si noi propaganda mai cu talent sau estem platiti la norma de minciuni?
Altfel, sugerezi ca Statul ar fi incapabil sa ia banii ce i se cuvin? Si ai vrea sa se ocupe el insusi de exploatare? Ceva imi scapa.
nashu_mare(Citează)
01/09/2013 la 11:37 PM
@nashu_mare: de fapt, o întrebare mai bună este exact care parte a statului ia banii? Compania de stat care va avea 25% din acțiunile RMGC este înregistrată în Deva. Ajung la bugetul local din Deva banii sau în altă parte?
nwradu(Citează)
01/09/2013 la 11:34 PM
@nashu_mare, Nu ştiam şi de partea cu 25% din acţiuni, my bad. Dar chiar şi aşa, mi se pare puţin.
Revo(Citează)
01/09/2013 la 11:48 PM
La Cluj nu am vazut echipe de la televiziunile nationale. A fost o echipa de la Transilvania Live si cateva zeci de fotografi (probabil amatori). Lumea a fost civilizata, au fost oameni cu carucior si bebe, multi copii, persoane de varsta a treia s.a.m.d. Prin public au fost Peter Eckstein Kovacs si sotia lui Emil Boc (cu afis A4) – oamenii i-au tratat cu indiferenta).
Uita-te pe fb si youtube, da pe televiziunile de stiri si ziarele centrale si… te las pe tine sa tragi concluzia. Top gear top tip: deschide comentariile pe paginile de fb ale televiziunilor.
Vlad(Citează)
02/09/2013 la 2:28 AM
Ce pacat ca padurile din Romania nu-s listate la bursa. Poate asa i-am fi vazut pe toti pelicanii astia cu Rosia Montana ca se ocupa de probleme cu adevarat importante in Romania. Ca defriseaza nebunii intr-o veselie si tot ce prind. Si nu-mi aduc aminte de vreun “activist” care sa aiba vreo problema sau sa faca vreun protest. Greu sa gasesti sponsori si “activisti” cand nu esti pe bursa
gigi popa(Citează)
02/09/2013 la 9:39 AM
Inainte de toate un articol interesant http://adevarul.ro/international/foreign-policy/mirajul-resurselor-despre-nu-vorbesc-economistii-romani-vorbesc-despre-aur-gaze-1_521f1539c7b855ff5624a291/index.html vizavi de beneficiile pe care niste exploatari de resurse le pot avea asupra unei economii si implicit asupra unei tari.
Eu unul nu sunt contra exploatarii din motive de natura ecologica ci pentru simplul motiv ca noi, ne vom alege cu praful de pe toba. Redeventa e de 6%! Din 100 de tone extrase noi luam fix 6 tone. Putin, mult prea putin. Da, stiu, nashu tocmai ne-a adus aminte ca statul are si-o participatie de 25% din firma care va exploata. Firma pe care n-o va putea nimeni opri sa-si externalizeze toate serviciile spre alte firme care-i apartin in proportie de 100%, astfel incat pe firma in care statul are participatie de 25% profitul sa fie unul minim, banii fiind scosi din tara prin celalalte firme. E relativ simplu. Asa ca prefer sa asteptam si sa exploatam acel zacamant in momentul in care vom fi capabili s-o facem noi, sau vom fi capabili sa contractam o firma precum RMGC, firma care va avea ea 25% participatie in firma care exploateaza, si va primi ea 6% din 100 de tone de aur extras.
grey(Citează)
02/09/2013 la 10:31 AM
@grey si cei care au dubii cu privire la supravegherea ce poata fi impusa de stat, amintiti-va doar de ce e Nelu Iordache in puscarie, pentru ca a fost observat cand a mutat toti banii ce ii primise pentru constructia autostrazii pe o alta firma, in speta Blue Air.
Mecanisme de supraveghere exista iar foamea Guvernului pentru bani este mare. Iar daca nu exista modalitate de discutie, se dau amenzi (vezi cazul Petrom ). Ne-am obisnut sa spunem ca Statul Roman e slab. Cand e vorba de luat bani de la privati nu e atat de slab. Plang alegatorii ca vor pensii.
nashu_mare(Citează)
02/09/2013 la 10:34 AM
@Revo:
Daca ti se pare putin, mai adauga 16% impozit pe profit si 16% impozit pe dividende. Nu mai plange de mila statului in raport cu operatorii economici! :D Chiar si fara aia 25%, statul isi ia partea leului mereu.
nashu_mare(Citează)
02/09/2013 la 10:54 AM
Nashu, serios? Ia amiteste-mi te rog, de la Petromidia a recuperat statul banii? Parca era vorba de peste jumate de miliard de dolari, suma din care n-au vazut nimic pana acum. Zau ca nu pricep cum un om zdravan la cap care n-are niciun interes ascuns poate fi de acord sa dam pe MAXIM 5.5 miliarde de dolari un zacamant de aur, unde doar aurul valoreaza 22.2 miliarde de dolari, asta conform celor de la active watch care au un articol amplu pe subiect http://blog.activewatch.ro/rubrica-cetateanului-necenzurat/legea-rosiei-montane-in-rezumat/ . Si tine cont ca 22.2 miliarde de dolari e doar aurul, fara argint. Asadar noi ne alegem cu MAXIM 5.5 miliarde de dolari pe care-i tocam urgent cu cresteri de venituri minim garantate, ne mai alegem cu, chipurile, 900 de locuri de munca pe termen lung. Serios ca nu mi se pare un targ deloc echitabil. Daca statul ar lua 80% din aurul si argintul de acolo, atunci da, as fi pro exploatare, dar cand noi ne alegem cu nici 25% din aurul extras, ei bine, nu, n-am cum sa fiu de acord.
grey(Citează)
02/09/2013 la 11:03 AM
Iar nelu iordache e-n puscarie pentru ca i-a tepuit pe unii de prin portugalia care care i-au facut plange la olaf. Daca nu se-ntampla asta probabil si-acum nelu iordache facea autostrazi si era un rege al asfaltului in tara fara astfalt. Asadar statul roman nu prea a avut incotro in momentul in care toata ancheta cu toate mizeriile facute de nelu iordache le-au fost servite de cei de la olaf.
grey(Citează)
02/09/2013 la 11:44 AM
Ce legatura are explicatia cu portughezii cu faptul ca exista modalitate de recuperare si urmarire? Modalitatea exista. Atat. Cine face plangere e partea a doua.
Altfel, vad ca voi aveti impresia ca aurul ala iese gratis din pamant. Auzi, 80% sa revina Statului care sta cu burta la soare. Unde s-a mai auzit asa gogomanie? Sau vrei ca totul sa fie administrat de catre Stat? Ar mai iesi 80% profit? Sa iti aduc aminte de exemplul Petrom pre si post privatizare? Vrei sa iti aduc aminte cum brusc a devenit profitabil? Este fix acelasi lucru. Concluzia este destul de simpla: Statul Roman are mai multe parghii si interes sa se incaseze mai multi bani la buget in situatia unui intermediar particular decat in cazul in care ar fi adminsitator direct (pai pe cine numim director general? din ce partid face parte? cui dam lucrarile? a cotizat in campanie? etc)
PS: Recuperarea banilor de la Rompetrol ar fi tinut de politica internationala cu state dubioase nu de activitati comerciale cu organizatii cotate la bursa.
PPS: Te rog sa ma ierti dar nu iau in considerare “studii” ale unor fanatici de prin presa carora le lipsesc abilitati de logica si matematica (maximul de incasat e calculat doar cu un singur element??? FFS) Fa si tu calculele si vezi daca iti iese la fel. Ei sunt acolo sa tina o parte nu sa fie obiectivi.
nashu_mare(Citează)
02/09/2013 la 12:13 PM
@Nashu, incep sa-mi pierd rabdarea daca nu-ntelegi niste chestiuni extrem de simple. Nelu Iordache a infundat puscaria pentru ca niste portughezi i-au facut plangere la olaf. El a fost investigat de olaf, si olaful a oferit toate dovezile, practic toata ancheta celor de la DNA. Daca in toata ecuatia asta olaful nu intra pe fir nelu iordache era bine mersi.
Nu, aurul ala nu iese gratis din pamant, tocmai de asta eu spuneam ca statul ar trebui sa ia 80% din PROFIT.
Cat despre petrom, si-acolo s-au vandut resursele tarii pe nimic, si-acolo niste unii ar trebui trasi la raspundere pentru acel jaf.
Ah, ok, deci cei de la activi watch nu merita luati in seama, in schimb merita luati in seama bloggerii care si-au umplut burdihanele de la RMGC. Ca sunt un cor de 3-4 a-listeri care cum vine o stire pro exploatare cum o promoveaza pe blog. Dar nu recunosc in ruptul capului ca sunt platiti pentru asta. Totusi e bine ca mai exista unii care recunosc c-au fost abordati sa scrii pro exploatare, pe bani, evident, si-au refuzat, ca mai apoi sa-si scrie parerea, gen http://moshemordechai.ro/hai-sa-discutam-nu .
grey(Citează)
02/09/2013 la 12:43 PM
1. Iar tu nu intelegi diferenta dintre o metoda si o modalitate de investigatie si diversele organizatii care pot efectua aceste investigatii in functie de acest specific. Tu te gandesti doar la OLAF dar, in functie de specific, aceasta activitate poate fi preluata de alte corpuri de control. Nu iti doresc sa fii vreodata (de fapt firma la care lucrezi) cercetat de catre Oficiul Concurentei, spre exemplu. Am trecut prin asta… E fara lubrifiant.
2. In orice activitate comerciala, statul ia aproape 50% din incasari. 16% din profit il ia numai prin impozitul pe profit. Mai sunt impozitele pe dividende, jumatate din salarii, TVA din cheltuielile salariatilor + alte taxe. Repet: fara sa ia parte in niciun fel la capitalul social. Fa-ti o firma sa vezi!
3. Da, sunt de acord, Petrom a fost vandut pe nimic insa statul a scos mai multi bani post-privatizare decat inaintea ei, cand era el administrator si proprietar. Si aici sunt de acord ca suma incasata ar putea fi mai mare. Dar ar putea fi mult mai mica (zero) daca nu se face nimic.
4. Aici nu este vorba de 3-4 alisteri (netul e insignifiant, vezi protestele de ieri). Metoda cea mai normala cand e vorba de atatia bani si cand exista multi isterici este sa inviti cativa lideri de opinie sa vada ca nu mori cand bei apa cu “vai, Agatha Cristie, cianuri”. Dupa ce vezi pe viu chestia asta, crede-ma ca nu ti va trebui mult sa iei apararea cu sufletul impacat.
Iar respectivul link este la fel de partizan ca si cel de mai sus (atunci cand a fost scris, singurul care nu zicea NU era Basescu. Din prima parerea era formata si chiar recunoscuta in text.)
nashu_mare(Citează)
02/09/2013 la 12:48 PM
Ah, in toata povestea asta se folosesc cu scop propagandistica cativa termeni sensibili:
cianuri = otravuri
aur = bogatie neasemuita
Daca nu ar fi fost cateva romane politiste cianurile nu ar fi atat de nasoale. Uita-te doar ca nu se uita nimeni, spre exemplu, la metodele de spalare ale sticlelor de bere (cu baze mult mai periculoase pentru sanatate).
Daca in loc de aur ar fi fost cupru, altul ar fi fost scandalul. Desi, din cele doua, doar unul este o mare bula iar celalalt 100% folositor.
nashu_mare(Citează)
03/09/2013 la 2:57 PM
Eu cred că nashu_mare este plătit de RMGC. Prea vorbește ca un om care se pricepe.
nwradu(Citează)