►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Apropo de afacerea pasarelelor de la Azuga, Bușteni și Comarnic, instalate în timp record, fără respectarea ad literam a procedurilor de achiziție publică, sunt două aspecte pe care văd că nu le-a zis nimeni.
Până să le zic eu, un mic preambul: la început de iulie Parlamentul a votat în mare grabă și cam pe ascuns o lege care urcă pragul achizițiilor directe (adică statul ia de unde vrea, fără să fie nevoie să facă licitație în care să aleagă cea mai bună ofertă) de la 15.000 euro la 30.000 euro pentru bunuri și 100.000 euro pentru lucrări. Președintele a promulgat legea câteva zile mai târziu.
Practic s-a dat liber la mult mai multe manevre, șpăgi și bani dați pe pile și interese. Până acum era mai greu, se organizau mai multe licitații, trebuia trucat caietul de sarcini ca să-l faci cu dedicație pentru o anume firmă, mai depunea concurența contestație… în fine, era greu. Chiar și înainte, cu pragul de 15.000 de euro pentru achiziții fără licitație, se făceau multe manevre, împărțindu-se livrări sau lucrări mai mari în multe bucăți mici, fiecare sub valoarea pragului, pentru a putea fi adjudecate direct.
Mărirea acestui prag este, în opinia mea, cea mai mare mârlănie de până acum și cea mai mare poartă deschisă manevrelor cu bani publici, deoarece chiar și firmele mici pot profita acum de acest sistem, cu un comision dat unde trebuie. Se fac foarte multe achiziții publice sub 30.000 sau 100.000 euro, iar acum nu vor mai fi supravegheate la fel de bine.
Gata preambulul. Să vă zic de pasarele. Două chestii:
1. Patru firme diferite au fost contractate pentru a ridica aceste patru pasarele. De ce? Pentru că dacă ar fi fost o singură firmă, valoarea totală a contractului ar fi fost de 4 x 80.000 euro = 320.000 euro, peste pragul de 100.000, deci ar fi fost nevoie de licitație completă.
Pe când așa, sunt patru firme, fiecare sub valoarea pragului nou de 100.000 euro, totul e legal și frumos, autoritățile tocmai i-au mulțumit dintr-un foc pe toți cei patru cu interese în acea zonă, împărțind cașcavalul egal între ei, ca să nu se supere nimeni. Manevră evidentă.
Update: “Potrivit preşedintelui Consiliului Judeţean (CJ) Prahova, Micea Cosma, cele patru pasarele au fost construite de firme din judeţ, iar costul lor variază între 70.000 şi 99.000 de euro.”
2. Cineva din România avea 4 pasarele pietonale pe stoc și nimeni n-a fost mirat de asta. Reformulez: patru firme diferite aveau, fiecare, câte o pasarelă pietonală pe stoc, gata să o monteze dacă s-o ivi ocazia. Și iată că s-a ivit. Băi, câtă inspirație!
Firul evenimentelor a fost următorul: pe 1 august CNADNR a ajuns la concluzia că ar fi bune niște pasarele, pe 6 august departamentul lor de achiziții directe primește ordinul de a găsi pe cineva care să monteze patru pasarele în trei localități prahovene. Pe 7 august pasarelele deja sunt în stradă.
În practică, lucrările au fost începute chiar înainte de a fi gata documentația de atribuire directă, care prevedea un termen de 24 de ore pentru înscrierea ofertelor. Cele patru firme deja le montau în Azuga, Bușteni și Comarnic.
Deci patru firme aveau pasarele în stoc. Nu știu dacă le-ați văzut în imagini, dar sunt niște fierătanii mari, adevărate poduri pietonale, care trebuie făcute pe lățimea corespunzătoare fiecărei locații, fierul tăiat, sudat, grunduit, vopsit șamd. Ei bine, erau gata pregătite.
La fel de pregătite erau și planurile pentru unde se vor monta, cât de lungi sunt scările, toate autorizațiile de execuție, planurile pentru înfipt stâlpii în pământ, Poliția gata să restricționeze traficul… totul.
Și nimeni n-a zis aici că totul era aranjat din timp, pasarelele construite, poliția știa cum să restricționeze traficul, constructorii știau unde trebuie să le monteze și ce au nevoie acolo. Probabil că se așteptau doar reportajele “incendiare” despre traficul blocat pe Valea Prahovei (am stat și eu, pe 4 august, într-o coadă de la Predeal până la Sinaia). Nu m-ar mira ca firmele respective să fi angajat oameni în plus care să traverseze în weekend DN1 non-stop doar pentru a crea un haos și mai mare.
Acum de curiozitate: dacă se desființează trecerile de pietoni, handicapații și cei cu greutăți mari, cărucioare etc pe unde mai trec strada? Și doi la mână: pasarele montate în grabă, super, mă simt foarte în siguranță trecând pe ele sau pe sub ele.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
24 comentarii
19/08/2013 la 2:13 PM
well, ne meritam soarta.
add(Citează)
19/08/2013 la 2:39 PM
Fara indoiala, PDL & Comp sunt pistol cu apa pe langa PSD, cand e vorba de tupeu si hotie. Guvernul Ponta e un fel de “alba-neagra” cu o singura piesa…
8200(Citează)
19/08/2013 la 11:10 PM
@8200: nu chiar, regii asfaltului țin cu toate partidele :P
nwradu(Citează)
19/08/2013 la 2:49 PM
Se rezolva problema oilor ce trec pe trecerile respective cu niste semafoare setate sa tina mai mult la masini , gen 2 minute si 30 de sec la pietoni , dar era mai ieftina solutia .
O alta “lucrare” marca PSD/PDL – nu conteaza cine e la putere , toti sunt o apa si un pamant
L!nuX(Citează)
19/08/2013 la 11:11 PM
@Linux: o pasarela e o rezolvare mai bună, semaforul tot ar crea un efect de acordeon. În București stai în trafic din cauza semafoarelor :P
nwradu(Citează)
19/08/2013 la 2:51 PM
Și o să ne agităm pe bloguri, pe Facebook și cam atât, apoi o să mai mestece o televiziune de știri această problemă vreo câteva zile la rând.
Fast forward peste 6-12 luni, toată lumea o să fie mulțumită de faptul că pe Valea Prahovei nu se vor mai forma cozi datorită trecerilor de pietoni dese și scandalul va fi ascuns sub preș.
Poate dacă intervine cineva de mai sus cu privire (UE) la faptul că persoanele invalide sunt lipsite de drepturi sau dacă se supără o persoană aflată în această situație și dă autoritatea locală în judecată pentru discriminare. și câștigă. Într-o instanță în RO. ceea ce durează.
Fast forward, 5 ani mai tâziu, cu toții vom fi uitat de acest mic episod insignifiant din istoria României.
Greșesc undeva?
Gabi Udrescu(Citează)
19/08/2013 la 11:11 PM
@Gabi Udrescu: da, eu estimez că uităm în 2-3 luni, nu 5 ani.
nwradu(Citează)
19/08/2013 la 3:05 PM
2 comentarii:
– PH = patria hoților !? (un fost coleg de facultate, din PH are vorba asta de fiecare dată când vorbește de județul lui natal).
– media e fie asevită politic, fie jurnaliștii sunt foarte praf. Nu trebuiau decât să ceară (o pot face și acum) autorizatiile de construcție (data depunere) și proiectul tehnic.
Pe cât facem pariu că o să mai fie bizoni de pietoni care cred că pot ocoli selecția naturală și se vor avânta în trecerea carosabilului fără să se asigure ?
Ariel(Citează)
19/08/2013 la 11:12 PM
@Ariel: nu cred că vor fi. Da, câțiva, dar în fuga, să nu deranjeze mașinile, să nu le forțeze să oprească. Din moment ce nu mai au prioritate de trecere, se schimbă treaba.
nwradu(Citează)
19/08/2013 la 3:30 PM
DNA-ul ce face? Facem noi o sesizare?
Dorin(Citează)
19/08/2013 la 11:14 PM
@Dorin: e totul legal. Cu excepția unor vicii de procedură de achiziție, care se vor lăsa cu niște sancțiuni ce probabil sunt un risc asumat, nu mai contează. Manevra e clară, dar nu se poate dovedi așa ușor. Da, întâmplător au dat la 4 firme diferite lucrările. Da, întâmplător ăia aveau în stoc pasarele. Nimic ilegal.
nwradu(Citează)
19/08/2013 la 7:36 PM
Ma gandesc cum vor traversa pietonii la iarna … polei, gheata, etc
iarna(Citează)
19/08/2013 la 9:47 PM
In Busteni s-au instalat 2 pasarele, una in dreptul garii, cealalta mai “central”, la 500 m mai incolo, spre telecabina.
O intrebare: cei din Busteni, care stau cu 1 km mai departe de aceste pasarele, unde vor traversa?
a) ilegal
b) pe la restul de treceri de pietoni (ca cel din dreptul magazinului Mega Image)
Dar acestea sunt detalii…Exista intre voi unii care cred ca in mod miraculos se rezolva problema traficului cu aceste pasarele? Ha.
endluzerul(Citează)
19/08/2013 la 11:17 PM
@enduluzerul: Nu, cei care stau la 1 km distanța nu cauzau ambuteiajele. Cozile erau cauzate de trecerile de pietoni cu flux mare și constant, adică veneau câte 2-3 pietoni la fiecare 15 secunde și traversau. Un semafor ar fi grupat câte 20 de pietoni la fiecare 3 minute, dar na, pasarela e o soluție mai bună.
Trecerile de pietoni mai îndepărtate probabil atrag 2-3 pietoni pe minut, în mediu, și deci nu sunt atât de importante în cauza ambuteiajelor.
nwradu(Citează)
20/08/2013 la 8:22 AM
Daca nu se face e rau, daca se face iar e rau. Si ce daca au intrat niste coco in conturile unor baeti? Ne mai clatim si noi ochii cu un Rolls, cu un Bugatti…
gogu(Citează)
20/08/2013 la 10:00 AM
si inca ceva: discutia e complet ridicola in conditiile in care vorbim de 320 de mii de euro, pentru care s-a facut totusi ceva.
Bechtelu cat a ciordit? un miliard si ceva? pentru nimic? WTF? despre ce vorbim?
gogu(Citează)
20/08/2013 la 10:10 AM
Se pot face lucruri bune și fără manevre. Azi una aici, mâine alta de 1 miliard, nu-i diferență decât de sumă.
nwradu(Citează)
20/08/2013 la 11:02 AM
– urmatorul tun va fi realizat cu licitatia pentru garduri montate pe trotuar ca sa impiedice pietonii sa traverseze ilegal
– problema e ca de 70-99.000 de euro se va face treaba de mantuiala, sunt curios cum va rezista o astfel de pasarela cand va fi acrosata de un tir
tiby(Citează)
20/08/2013 la 11:45 AM
pai bai frate…acuma na…sa facem pasarele rezistente la tancuri. ce constructie puteau sa puna acolo pana la urma? pasarela din beton cu armatura de titan si fundatie de 10 metri?
gogu(Citează)
20/08/2013 la 12:30 PM
Oare cat de greu si de scump era sa puna semafor cu buton la trecerile alea de pietoni? Sa se grupeze pietonii si sa treaca odata la cateva minute.
Florin(Citează)
20/08/2013 la 4:03 PM
Asa ceva in Romania poate peste vreo 185 de ani.
O foarte mare parte dintre asa-zisii turisti inteleg prin “a merge la munte” sa te urci in masina, sa mergi cu ea pana in buza restaurantului, sa bagi in tine pana pocnesti si retur.
Asta cu traversarea civilizata in grupuri se intampla doar daca sta nenea militianu pe trecere si dirijeaza, insa superba infrastructura rutiera de pe Valea Prahovei combinata cu exodul bucurestenilor avizi de natura si aer curat face ca, daca cineva traverseaza strada in Busteni, unda de soc sa se transmita pana la Sinaia sau chiar mai departe.
gogu(Citează)
21/08/2013 la 5:58 PM
Pentru un articol serios trebuia sa vezi cand au aparut acele 4 firme, eu suspectez ca 3 sunt rasarite ca ciupercile dupa ploaie. Iar cele 4 pasarelele, poti fie mie in suta sigur ca au fost luate din acelasi loc de catre cele 4 firme “diferite”.
Si pentru puncte bonus, trebuie vazut cine sunt actionarii in cele 4 firme, eu cred ca gasesti rude de gradul 1 si 2, daca nu chiar aceleasi persoane.
Gaelex(Citează)
21/08/2013 la 6:02 PM
Păi și nu vrei să cercetezi tu dacă ai dreptate sau nu?
nwradu(Citează)