►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
M-au distrat unele comentarii de aici, în contextul în care am testat până acum vreo 8 mirrorless-uri și știu binișor ce pot face și care modele sunt bune.
Totuși, concediul din Portugalia a fost pentru mine un fel de test final. Pot folosi un mirrorless Sony pentru sute de fotografii importante, pentru mine, zilnic? Sau autonomia mai mică se va face simțită? În fond, am lăsat acasă un DSLR cu care fac peste 1200 de fotografii fără să reîncarc bateria.
Și testul a fost trecut. Nu doar că nu simțeam aparatul ca pe o povară, agățat de cureaua sa rapidă pe diagonala pieptului (inserați aici descriere a la Sandra Brown), dar autonomia a fost suficientă. Într-o zi am făcut 452 de fotografii și vreo 10 minute de filmare, iar bateria tot nu ajunsese la zero. De fapt, o a doua baterie pe care am avut-o la mine a rămas nefolosită în acest concediu, una singură fiindu-mi suficientă ziua și reîncărcând-o noaptea.
Și, parcă pentru a le face în ciudă unora, dar surprinzător chiar și pentru mine, majoritatea fotografiilor le-am făcut pe ecranul mare al aparatului NEX-7, nu prin viewfinder-ul electronic cu care era de asemenea dotat. Pur și simplu a fost mai comod așa, iar ecranul are un avantaj mare: îmi permite să văd dinainte de declanșare că trebuie să compensez expunerea din cauza unui fundal prea luminos sau a unor umbre prea puternice.
În final, calitatea la fel de bună a imaginilor, dar într-un corp mai compact, mai ușor, m-au convins definitiv. Nu trebuie să mă credeți și nici nu contează prea mult asta. Sunt sigur că mulți vor spune în continuare că preferă sentimentul de aparat mare și rezistent pe care li-l dă un DSLR, deși, tehnic vorbind, nu are în plus decât o oglindă pusă pe o șină, predispusă la defecțiuni ca orice altă piesă mecanică (al meu a stat două luni în service la final de 2012, cu oglinda blocată). La fel de mulți vor prefera să care un DSLR greu în concediu sau la vreo lansare de produs, de parcă ar face fotografii demne de National Geographic acolo.
Eu, însă, încep să caut un mirrorless din generația nouă (cele noi – adică minim Sony NEX-5R, Samsung NX300, Panasonic GF6, Olympus E-PL5 – mi se pare că au autonomie mai bună și interfață mai bine gândită), cu obiective asemănătoare cu ce am acum, iar DSLR-ul îl voi vinde. A fost bun și sunt foarte mulțumit de el, dar este depășit la toate aspectele care contează pentru mine.
Fotografii făcute cu un Sony NEX-7:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
37 comentarii
02/07/2013 la 8:07 AM
ia in considerare și nex3n, e bestial și la calitate (senzor mare) și la autonomie.
vali(Citează)
02/07/2013 la 10:19 AM
@vali: îl știu, dar grip-ul este foarte mic. Nex-5R are un grip mai mare și autonomie și mai bună. E drept, și preț mai mare.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 8:52 AM
Brasvo pentru concluzie. Totuși, afară, la lumina zilei, din cauza reflexiilor reușești să distingi pe ecran totul așa bine sau e la noroc cu încadrarea finală ?
Ariel(Citează)
02/07/2013 la 10:20 AM
@Ariel: da, a fost ok. Nu trebuie să încadrezi ca și cum n-ai ști ce-i în față ta, e suficient să vezi rapid pe ecran formele și te prinzi ce va intra în imagine.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 10:03 AM
Si eu cred ca as putea sa las DSLR-ul pentru un mirrorless. Dar numai pentru cele high end. Un Olympus OM-D cred ca ar fi o alegere buna. :)
Mihai Baboi(Citează)
02/07/2013 la 10:20 AM
@Mihai Baboi: OM-D sau NEX-7 cred și eu, dar n-am bani de ele :P
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 10:13 AM
Recomand un sony nex 7 sau un fujifilm x1-pro sunt superbe!!
alex(Citează)
02/07/2013 la 10:14 AM
aproape toate facute afara sunt arse. sunt facute pe auto?
Vlad(Citează)
02/07/2013 la 10:21 AM
@Vlad: în afară de vreo două cu zone foarte albe, nu mi se par arse, ci doar luminoase. Așa era afară, soare puternic.
Pe Av sunt făcute, dar de multe ori am compensat în plus pentru a lumina mai bine clădirile în defavoarea cerului. Aparatul cam avea probleme cu gama dinamică și umbrele puternice.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 10:17 AM
Ce obiectiv ai avut ?
marius(Citează)
02/07/2013 la 10:21 AM
@marius: 18-200mm
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 10:20 AM
pretty sharp . superbe culorile in poza cu plaja (penultima)
catalinm(Citează)
02/07/2013 la 10:38 AM
Alex, pe care dintre cele două aparate recomandate il ai?
vali(Citează)
02/07/2013 la 10:45 AM
Si eu am trecut pe un mirrorless: Olympus PEN Lite E-PL3 si am facut bine ca am evitat un Nikon 1100D sau Nikon D3100, pentru ca la fel am considerat ca diferenta de calitate a imaginii in final nu este extraordinar de mare si vroiam ceva cat mai usor. Plus ca trage mult mai rapid decat DSLR-urile de mai sus: 5.5fps vs 3fps
Mirzac Iulian(Citează)
02/07/2013 la 10:59 AM
trimite-mi un mesaj cu ce ai de vanzare, sa vad daca ma intereseaza ceva, daca nu stiu pe unde poti plasa un Pentax relativ usor :).
in alta ordine de idei, eu am folosit un mirrorless in ultimele 3 saptamani (DSLR-ul e la curatat si reperat)si pot sa spun ca a fotografia doar pe ecran este unul din cele mai obositoare lucruri posibile pentru mine. poate unora le place, mie imi este foarte greu, nu stiu daca este din cauza obiceiurilor deprinse in 10 ani de reflex sau pozitiei extrem de ciudate a aparatului in mana…
concluzia e ca voi continua sa car 8 kile de echipament si in urmatoarele mele calatorii :)
sper ca intelegi ca diferenta sta mai mult decat intr-o oglinda. este vorba de ergonomie, usabilitate si multe alte lucruri. iar posibilitatea de a compune fotografiile privind realitatea si nu o reproducere pe un ecran este un atu pentru unii. printre care ma numar si eu.
stefan(Citează)
03/07/2013 la 10:21 AM
@stefan: intâi cumpăr ceva, apoi le vând pe acestea.
De acord cu viewfinderul normal, nu-mi plac nici mie cele electronice, dar aș face compromisul acesta pentru un aparat mai ușor și mai mic.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 11:16 AM
Eu nu sint specialist in pozat, deci nu pot sa-mi dau cu parerea despre pozele arse.
Ce trebuie retinut e ca in zona aia soarele este foarte puternic toata ziua.
Mie imi plac pozele, chiar daca in vreo doua cladirile par a fi estompate de lumina.
Chiar zilele trecute nevasta-mea s-a uitat peste pozele de acolo si zicea ca foarte multe au iesit foarte misto. Si eu sint praf la arta fotografica.
Astept si eu mai multe poze cind le termini de sortat.
jules(Citează)
02/07/2013 la 11:29 AM
daca stau totusi sa ma uit la ce astepti tu de la un aparat foto.. ai incercat vreodata un Sony RX100 sau ceva echivalent (compact cu senzor mare).
din ce vad eu ti s-ar potrivi ca o manusa.
stefan(Citează)
03/07/2013 la 10:23 AM
@stefan: apropo de RX100, vreau cu obiective interschimbabile, ca să pot lua mai multe și să montez și filtre. De preț nu mai zic.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 12:18 PM
Daca ti-e OK un asemenea aparat, asta conteaza pana la urma. Eu prefer la orice ora tractorul meu, m-am obisnuit cu el, face poze foarte OK, imi place cum imi sta in mana etc. Exista o piata pentru ambele variante, atat timp cat TU esti multumit de aparat asta conteaza. Sunt unii care fac poze cu telefonul si nu considera ca au nevoie de altceva, altii care sunt incantati de ideea de a cara un mirrorless (care este clar mai usor decat un DSLR), altii care nu concep sa faca poze decat cu ditai tractorul de aparat.
dojo(Citează)
02/07/2013 la 1:37 PM
Salut Radu,
Am cumparat si eu recent un aparat foto Sony NEX-6 (Power Zoom Lens Kit 16-50mm cu OSS). Stiu ca inainte de a-l cumpara aceeasi dilema am avut-o si eu cu Mirrorless / DSLR, dar multi utilizatori recomanda mirrorless-ul, chiar daca are un pret maricel.
Cu rusine recunosc ca inca nu i-am descoperit facilitatile / potentialul, desi are destule; banuiesc ca un impatimit din prima zi ar fi facut asta, dar o sa-l incerc cat de curand intr-o vacanta.
Nu mai retin in acest moment care erau facilitatile in plus ale lui NEX-6 peste NEX-5R, dar oricum daca tu ai fost super multumit de 5R, banuiesc ca NEX-6 e chiar o alegere ok.
Spuneai ceva de expunere/umbre; recomanzi vreun site cu un ghid de incepatori pentru asa ceva?
Astept raspunsul tau. Multumesc!
Marius(Citează)
03/07/2013 la 10:32 AM
@Marius: NEX-6 are în plus vizor electronic, pe când la NEX-5R faci poze doar cu ecranul mare. Plus alte îmbunătățiri pe la carcasă, viteză etc. E mai bun.
Cât despre lumini și umbre, nu pot să-ți recomand ceva anume, ci doar să faci fotografii multe, să observi în ele ce n-a ieșit bine și să te gândești cum să compensezi data viitoare într-o situație identică. Depinde ce vrei să arăți în imagine. Dacă te interesează ceva ce se găseșțe în zona de umbre, atunci compensezi din EV la un +1 sau cât e nevoie. Situația asta se întâlnește des la portrete unde în spate este ceva foarte luminos, precum cerul sau clădiri în soare. (la portrete poți să bagi și flash-ul). Dacă te interesează zonele luminoase și sunt prea luminoase, compensezi în jos (sau crești F-ul sau micșorezi timpul etc).
De fapt, ce pot să-ți recomand este să citești și să înțelegi bine ce sunt modurile Av, Tv și cum influențează ele imaginea. După ce șții astea, nu mai ai ce afla de la restul.
Te-ar putea interesa și niște cursuri foto la F64. Eu am asistat la unul, se explică foarte bine diafragma, timpul de expunere și ISO, cu exemple, cu exerciții. Dar nu știu care este din lista aia, s-ar putea să nu mai fie
http://www.f64.ro/seminarii-cursuri-f64.html
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 2:16 PM
– in properties-ul pozelelor scrie ca imaginile postate au fost editate cu Adobe Lightroom, imaginile le-ai facut RAW apoi le-ai modificat in Adobe ?
– un Sony NEX-5R 18-55 este 2.700 ron, mi se pare mult, daca mai pui cat costa un obiectiv 18-200 ..
– de vreo 3 ani am un D90 cu obiectiv 18-200 VRII, m-am obisnuit asa mult cu el incat ultima data cand a trebuit sa fac poze cu o sapuniera Sony Coolpix imi venea sa o arunc, nu tu zoom, nu tu stabilizare imagine si mi s-a parut ciudat dar chiar am simtit lipsa vizorului, imi lua mai mult timp sa incadrez imaginea asa ca eu unul raman la DSLR cel putin vreo 2-3 ani de acum inainte
sorin(Citează)
03/07/2013 la 10:35 AM
@sorin: nu, JPEG, dar le-am editat pentru îndreptare, eliminat câteva pete, ajustat luminozitatea etc.
Da, e scump, aia e și problema mea acum. Aș putea merge pe ceva ieftin, de ex Samsung NX1000 este 1299 lei acum. Ar mai fi modelele Panasonic și Olympus, foarte bune cele enumerate, și au avantajul multor obiective disponibile.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 2:38 PM
Te intereseaza un Nex 5N cu 18-55 si 55-210 la 2.700 RON? Mai are 1 an garantie. Cam 2.800 cadre trase.
Mi-am luat Nex 6 si vreau sa-l dau.
Stefan(Citează)
03/07/2013 la 10:35 AM
@Stefan: nu, 5R mi se pare mult mai bun decât 5N. Plus că nu vreau două obiective, nu am răbdare să le schimb pe teren.
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 3:59 PM
Sunt anumite nuanțe în comparația mirrorless vs. DSLR care mi se pare că au scăpat. În momentul de față, DSLR este în frunte. De ce? pentru că este vârful de gamă. Simplu. Nu poate fi acum sony nex nu știu cum peste un Canon 1Ds sau peste un Nikon D4. Cu toate astea, nu despre asta vorbim aici, sau cel puțin nu despre asta ar trebui să vorbim.
Calitatea imaginii la un DSLR este în mare parte dată de obiectiv. Dacă te obsedează calitatea, nu ai ce căuta cu un 18-200. La Canon, de exemplu, obiectivele performante sunt peste 1000 euro. Dacă vrei să ajungi la 200 mm pui un 70-200 L f:2.8 IS care te costă undeva pe la 1600 de euro. Dacă fotografiezi peisaje, ai nevoie de măcar un 5D cu un 17-40 L. Un obiectiv greu cere și un corp greu, dar, într-adevăr, puțin probabil să pleci în concediu cu astfel de monturi.
Mi se pare puțin nedreaptă remarca cu filmarea: discutăm despre aparate foto. Filmarea e un bonus. În mod normal nu îți cumperi un Canon EOS 7D ca să-ți filmezi familia în concediu.
Lăsând extremul la o parte, dacă e să compari un mirrorless cu un DSLR (inclusiv obiective) pentru începători, da, ai mai multe avantaje. E normal ca în loc de un Canon 600D cu un obiectiv ieftin să-ți iei un mirrorless care face același lucru și e mai ușor. Observ că nu amintește nimeni de funcțiile pe care le oferă în plus un DSLR și care, pentru un începător nu sunt necesare. Cred că sunt puțini cei ce știu ce înseamnă AI Focus sau AI Servo.
Un mare avantaj pentru mirrorless văd eu posibilitatea folosirii unui trepied foarte ușor. Așa poți fotografia inclusiv noaptea fără să cari după tine un trepied.
dam167(Citează)
03/07/2013 la 10:46 AM
@dam167: cum spuneam, în concedii, la lansări de produse și în alea 3% cazuri în care chiar încerc să fac poze artistice îmi este mai util un obiectiv cu zoom mare, ca să pot “ajunge” oriunde. Mai am un 50mm F2.8 macro 1:1 pentru fotografiile de produse, pe care în viitor probabil îl voi înlocui cu un 30mm F1.8, că vreau cât mai luminos.
Mi-ar mai plăcea un 12-24mm, cum am avut pe NX300 unde am dat câteva exemple din oraș https://www.nwradu.ro/2013/06/review-samsung-nx300-mirrorless-usain-bolt/
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 6:38 PM
apropo de ce zice Sorin, daca prima imagine a fost facuta in RAW ai 2 variante:
– ori gama dinamica (sau DR-Dynamic Range) e foarte proasta la senzorul aparatului asta si nu ai avut ce sa mai salvezi
– ori trebuia sa mai tragi de slidere in LR pana corectezi supraexpunerea din fundal
stefan(Citează)
03/07/2013 la 10:46 AM
@stefan: care-i prima la tine?
nwradu(Citează)
02/07/2013 la 6:40 PM
Pentru cei care vor sa faca poze un mirrorless este o alegere logica. Cei care vor sa faca fotografii vor alege intotdeauna un DSLR. De ce? Simplu. Cadrele trase cu un mirrorless sunt limitate in optiuni fata de un DSLR, de unde si editarea ulterioara este limitata la randul ei si in plus un mirrorless are shutterlag. Sunt clase diferite si eu nu le-as compara, cum nu as compara niciodata o Dacia Sandero cu un Ford Fiesta ST.
CristianGBR(Citează)
03/07/2013 la 10:41 AM
@CristianGBR: ce-i limitat la ele?
nwradu(Citează)
03/07/2013 la 2:59 PM
Cam câte poze ai făcut in concediu ?
marius(Citează)
03/07/2013 la 4:29 PM
@Radu, stefan cred ca se refera la poza cu tramvaiul, unde zonele luminate de soare sunt cam arse. Dar el a pornit de la premiza gresita ca ai pornit de la poza in RAW, din JPEG mai greu sa o salvezi :) Aici ar fi mers poate un hdr din aparat daca tragi JPEG. Dar nu intotdeauna o poza reusita trebuie sa fie perfecta tehnic, in cazul asta zonele arse mi se pare ca amplifica senzatia de soare puternic.
Apropo de lumini si umbre, mai exista si varianta de a schimba modul de metering pe spot sau center si de a focaliza apoi pe zona care vrei sa iasa bine in poza si va iesi acea zona expusa corespunzator.
Claudiu(Citează)
04/07/2013 la 7:23 AM
discuția s-a încins și prietenul cu recomandări de aparate foto de 7.000 lei nu s-a mai întors sa ne spună pe care îl are el. mă simt trist.
vali(Citează)
04/07/2013 la 5:20 PM
@ nwradu sper ca asta sa iti raspunda la intrebare: http://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos60d&products=sony_nex5r&sortDir=ascending
@vali amandoi stim de ce.
CristianGBR(Citează)
05/07/2013 la 11:07 AM
@CristianGBR, ce ar trebui sa vedem in linkul dat de tine? Singurele diferente majore pe care le observ de acolo sunt ecranul care e articulat si pe orizontala la Canon, faptul ca are viewfinder optic, ca are bracketing si durata de viata mult mai mare a bateriei compensata de greutatea in plus :) Sau mi-a scapat ceva?
Legat de ce spui despre fotografii vs poze, asta mi se pare ca tine mai mult de fotograf si nu de camera. Adica poti face fotografii si cu o pinhole camera de exemplu daca asta vrei. A, ca e mai potrivit un DSLR pentru fotografie de studio, nunti sau evenimente sportive e altceva, dar si un mirrorless e mult mai bun pentru fotografie de strada, asa ca trebuie nuantat putin.
Claudiu(Citează)