►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
O știre de săptămâna trecută a trecut oarecum neobservată la noi, deși ar fi trebuit să ne intereseze mult: orașul Detroit și-a declarat insolvența.
Ce înseamnă falimentul pentru un oraș? Să nu vă închipuiți că i-au închis porțile, au agățat semnul cu “desființat” la intrare și gata, toți oamenii au plecat spre alte orașe, iar în Detroit au rămas doar scaieți purtați de vânt, ca-n vestul sălbatic.
Nu, orașul duduie în continuare. “Motor City”-ul produce, oamenii merg la muncă, ba chiar Ford și General Motors au anunțat în aceeași săptămână profit mare pentru trimestrul doi al anului în curs. Insolvența respectivă se referă însă la tot ce ține de oraș, de structura sa administrativă. Și aici intră foarte multe componente cruciale.
De exemplu toți angajații plătiți din bani publici, adică cei din primărie, școli publice, poliție, spitale (câte or mai fi de stat) ar putea rămâne fără salarii. Orașul nu mai are bani din care să-i plătească. Pensionarii trebuie plătiți tot de la buget, dar nu mai există bani în el.
Sună cunoscut? Nu că la fel se întâmplă și la noi, la nivelul întregii țări, dar și în multe orașe și sate punctuale, care trăiesc doar din bani alocați din alte fonduri, din bugetul altor agenții și ministere? Și până când vor putea face asta?
De exemplu alianța PSD-PNL a câștigat alegerile promițând reîntregirea pensiilor și salariilor bugetarilor, după tăierile din guvernul Boc. Și ați văzut că imediat după alegeri au dat-o și ei cotită, că nu se pot crește decât puțin, că trebuie să dea afară oameni șamd.
Gândiți-vă la orașul București. Multe șantiere deschise, dar nu sunt bani să le finalizeze. Metroul spre Drumul Taberei e blocat, câteva pasaje supraterane la fel. Nu sunt bani, dar e un cerc vicios în care se adună penalizări și costuri suplimentare din care se va ieși cu greu. De exemplu orașul Detroit are datorii de 18 miliarde de dolari către diverse firme, iar situația este deja nasoală la ei. Niște date de pe CNN spun că poliția Detroit-ului are un timp de intervenție de o oră, comparat cu media de 11 minute din restul țării, iar 40% din luminile stradale nu mai sunt funcționale. Cam ca la noi, nu?
Poate că problemele orașului Detroit ar trebui să constituie un semnal mare de alarmă și pentru guvernanții noștri. Dacă se întâmplă și aici, și în inconștiența generală ce caracterizează țara este foarte posibil să se întâmple și să descoperim asta când deja cădem în groapă, nu mai ieșim din ea.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
16 comentarii
31/07/2013 la 2:12 PM
Ok, dar cum s-a ajuns aici? Cum intra un oras in faliment? La ei nu cred ca se pune problema de evaziune fiscala. Deci daca se platesc toate impozitele, cum de nu ajung banii? Ce investitii s-au facut? Unde s-au dus milioanele de dolari? Stiu ca e somajul foarte mare acolo, dar din cate am citit sunt si oameni care au ramas cu joburi.
E un tip care a inceput un documentar pe tema asta> http://www.lemonadedetroit.com/ Momentan nu are fonduri sa-l termine, dar e interesant din cate am vazut pana acum.
hoinaru(Citează)
31/07/2013 la 2:47 PM
@hoinaru: pe scurt, orașele pot ajunge în imposibilitatea de a plăti din mai multe cauze:
– scade populația lucrătoare, care contribuie la taxe, dar cea de pensionari rămâne constantă.
– orașul contractează credite pentru a face diverse lucrări publice, dar ceva nu merge bine, iar acele credite atrag costuri mari ulterior. O paralelă aș putea face cu felul în care Oprescu tot spune că va lua niște credite pentru a face Autostrada Suspendată, Metroul Drumul Taberei șamd, iar apoi lucrările se împotmolesc pe motive de exproprieri, șantiere lente șamd.
– diverse firme nu mai plătesc taxele către administrația locală, ci se mută în diverse “paradisuri fiscale” (dacă o fi așa la ei în respectivul stat)
– oamenii se mută în împrejurimi, spre periferii, și plătesc impozitele către alte administrații. De exemplu la noi probabil că cei mai bogați oameni plătesc în Voluntari
– oamenii nu plătesc taxele, orașul nu are un sistem pus la punct să îi forțeze să facă asta. Ca la noi, poți intra în faliment cu firma pentru că nu te-au plătit beneficiarii.
Bineînțeles, management prost, bani băgați în lucrări proaste, corupție șamd. S-au mai spus și la noi că diverse lucrări de infrastructură sunt relativ inutile, dar banii s-au cheltuit, nu mai zic de șantiere începute și nefinalizate.
Bugetele și cashflow-ul unui oraș se planifică pe mulți ani în avans. Primăria se baza pe niște bani, iar între timp locuitorii au scăzut de la 1,8 milioane la 700.000. Gândește-te numai de aici cât s-au micșorat încasările.
Legile și organizarea federală americană nu permit multe paralele cu ce se întâmplă la noi. Aș fi preferat să văd analize despre ce riscăm noi și cum stă situația aici, nu despre cum s-a ajuns așa la ei.
nwradu(Citează)
31/07/2013 la 2:28 PM
Deci sunt in insolventa sau in faliment? Inteleg ca nu mai colecteaza asa multi bani ca inainte, dar cheltuie la fel. Deci, management defectuos. Si trebuie reduceri de costuri. Pana la urma e asemanatoare treaba cu un SRL. Dar… daca la SRL conducatorul e numit de patron, la un oras e nevoie de voturi pentru a-l conduce. Si daca umbli la costuri, nu mai ai voturi data viitoare. Cerc vicios.
George(Citează)
31/07/2013 la 2:32 PM
radu, sunt de acord cu hoinaru. ai inceput o idee și ai abandonat-o pe drum. articolul e incomplet.
vali(Citează)
31/07/2013 la 2:38 PM
@vali: e prea lung subiectul, detaliile acestea sunt temă pentru reporteri. Dar mai interesat aș fi să văd ce riscăm noi aici, cu legile și problemele orașului nostru.
nwradu(Citează)
31/07/2013 la 2:39 PM
puteai să dedici un paragraf chestiei. că nu e așa greu. la noi e simplu, satele nu incasează impozite. nu au pe ce. de aia mor.
vali(Citează)
31/07/2013 la 2:42 PM
Imi explica cineva o chestie ?
Ieri, in parcare la Kaufland 2, Baia Mare, daca faceai un calcul cat costau toate masinile din parcare, probabil cumparai tot orasul…
Toti se plang ca nu au bani, dar vezi cate un amarat rupt in cur intr-un Q7… WTF ?!
Alin(Citează)
31/07/2013 la 3:50 PM
La ei regionalizarea este mult mai accentuata si orasele trebuie sa traiasca in buna parte din taxele colectate local. De aici si falimentul. La noi banii se mai si distribuie de la centru si atunci nu avem faliment al unor orase precum Victoria, Dej sau mai stiu eu care. Oricum Detroitul este in groapa de vreo 10 ani.
Boris(Citează)
31/07/2013 la 4:08 PM
http://www.incont.ro/imobiliare/detroit-case-scoase-la-vanzare-cu-1-dolar.html
Mihai(Citează)
31/07/2013 la 4:15 PM
Te laudai cu vreo o luna-doua in urma ca stai cateva ore la un articol ca sa-l scrii. Asta e scos asa, fara sa te documentezi prea mult.
Cel putin la exemple, zici de metrou, dar asta nu e facut de oras ci de guvern, in Bucuresti nu e risc de insolventa, problema e ca se incep multe investitii odata si nu se termina in termenul initial niciodata (ca sa nu mai zic ca termenul initial este de obicei umflat de 2-3 ori fata de cat ar trebui sa dureze in mod firesc).
Riscurile de faliment sunt prezente in orasele mici si in comune, dar acolo vor fi afectate doar persoanele care lucreaza in primarii si cateva firmulite mici.
Alte riscuri de faliment sunt cele ale firmelor care lucreaza cu statul, care nu au contacte politice, si care nu sunt platite cu anii…
Mark-3000(Citează)
31/07/2013 la 4:28 PM
Comparatia cu Bucurestiu cred ca este putin eronata. La noi in afara de cei din primarie, toti ceilalti sunt platiti de la bugetul de stat si nu au nici o legatura cu bugetul primariei.
De asemenea, proiectele de infrastructura foarte mari ale capitalei cum ar fi metroul cred ca sunt finantate(sau cel putin sprijinite) tot de la bugetul de stat- nu din banii primariei.
Cred ca orasul va fi in insolventa si niciodata in falminet.
Prin faliment-se intelege incetarea activitatii a societatii comerciale( in speta de fata a primariei)
Prin insolventa – se intelege lipsa banilor lichizi- compania(primaria in acest caz) avand doar bunuri materiale. Adica cred ca se va face o adunare cu toti creditorii orasului, se va evalua patrimoniul primariei si se va gasi o solutie de comun acord pentru iesirea din aceasta situatie destul de neplacuta.
Radu(Citează)
31/07/2013 la 4:46 PM
Ce legatura are conducerea unui oras cu pensionarii in conditiile in care sistemul de pensii in state, din cate stiu eu, e unul privat?
opensource(Citează)
31/07/2013 la 5:17 PM
Nici la noi conducerea unui oras nu are nici o legatura cu sistemul de pensii. Nu cred ca exista o primarie undeva care sa plateasca pensii.
Radu(Citează)
31/07/2013 la 5:25 PM
Păi trecem cu vederea şi că una dintre problemele principale (pe lângă cele economice) este cea rasială: negrii au devenit tot mai numeroşi – 82 % din populaţia oraşului, albilor nu le-a convenit vecinătatea sordidă a ghetourilor şi s-au cărăbănit, exista şi un background de revolte cu iz rasial (în 1967), infracţionalitatea a crescut exponenţial, aşa că a oraşul a deveit tot mai greu de administrat. Ăsta e modelul aplicabile şi în România apropo de rrrromi.
nickro(Citează)
31/07/2013 la 6:42 PM
Radu: problema este mult mai complicata, iar gaura din buget este făcută in principal de pensiile si beneficiile nesimtite a celor care au lucrat/lucrează “la guvernul” local. Aceeași problema este in California, cu niste perks de ametesti. Sindicatele au distrus orașul.
Oricum despre Detrot se stia ca va intra in faliment de ani buni, doar s-a dus constant o politica de stânga muncitoreasca. Mie imi pare rău ca le-au permis sa intre in faliment, ar fi trebuit sa răspundă pentru toți banii lipsa si managementul prost.
Diana(Citează)
01/08/2013 la 7:43 AM
Uite ce spune cineva care para ca chiar stie ce zice:
“Metoda falimentului este cea mai sanatoasa. Multi comenteaza aiurea fara sa inteleaga situatia orasului Detroit pe care il confunda see you zona mteropolitana Detroit. Dupa rascoala negrilor contra albilor din anii 60 ultimii au parasit orasul si s-au mutat in suburbii construind orase satelit precum Novi sau Troy (am dat doar doua exemple desi numarul oraselor din jurul Detroit-City este foarte mare). In orasul Detroit mai sunt doar cateva fabrici iar GM si-a mutat sediul central in downtown acum catva ani ca sa incerce sa-l salveze. Sunt mult mai multe fabrici in zona metropolitana care s-a dezvoltat foarte mult. Uitati-va pe net si comparati Troy see you Detroit si veti vedea diferenta. Practic in Detroit a ramas numai populatia foarte saraca iar multe companii au plecat. Exista cladiri imense abandonate, case abandonate iar politia si pompierii cica au program numai intre 8 si 4.30. Fostul primar este la parnaie pentru coruptie. Deci ceea ce se intampla in Detroit este rezultatul actiunilor majoritatii locuitorilor lui. Exista si o gluma peste granita in Canada in orasul Windsor: “care este cel mai lung pod din lume? Ambassador bridge pentru ca leaga Canada see you Africa.” Eu locuiesc intr-un oras situat cam la 30 mile la nord de orasul Detroit; in general cand mergi undeva si cineva te intreaba unde locuiesti raspunzi invariabil Detroit pentru ca cine ar stii numele tuturor oraselor din zona, multe dintre ele avand copii in alte state? Zona metropolitana are cam 5 milioane locuitori.”
gogu(Citează)