►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Poate că nu știați, dar perioadele de reduceri de prețuri (de exemplu la haine) sunt doar două pe an și bine reglementate prin lege. Și atunci de ce practic oricând poți găsi magazine în care sunt discount-uri la produse?
Asta pentru că sunt mai multe tipuri de vânzări cu preț redus. Vânzările “promoționale” se numesc cele în care ieftinești produsul fără vreo regulă anume. 20% reducere weekendul acesta la fuste! 15% reducere la televizorul X!
Nu există nici o lege care să nu te lase să reduci prețul unui produs când ai tu chef, singura condiție fiind probabil cea contabilă: să nu scazi sub prețul de intrare, ca să nu vinzi în pierdere. Nimic nu se poate vinde sub prețul de achiziție.
Bun. De două ori pe an, legea prevede că se pot face așa numitele vânzări de “soldare”. Eu am crezut că sudează ceva, citind cuvântul, dar na… așa se cheamă. Acestea sunt foarte bine reglementate de lege:
Ultima linie este cea mai importantă: dacă se poate vinde sub prețul de achiziție, înseamnă că discount-urile pot fi mai mari. Dacă sunt mai mari, înseamnă că aceste reduceri “de soldare” sunt, de fapt, cele mai importante pentru client și de ele trebuie să profitați.
Și atunci ce fac magazinele? Fac vânzări promoționale (primul tip) cu ceva vreme înainte. De exemplu în iulie. Pun afișe mari cu “au început reducerile”, “reduceri finale”, “vindem totul”. Clientul le vede, crede că acestea sunt ultima sa șansă, se sperie că nu va mai găsi nimic dacă mai așteaptă și cumpără acum, cu 15% discount, deși în perioada “de soldare” poate ar fi avut 30% discount la aceleași produse.
Dar oricum, ideea este că după 1 august magazinele primesc dreptul de a organiza reduceri și mai mari. Nu-i obligatoriu să fie din prima zi, că trebuie să aleagă un interval de 45 de zile oricând între 1 august și 31 octombrie, dar rețineți că reducerile babane încă n-au început.
detalii: Ordonanța 99/2000 și completările ulterioare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
31/07/2013 la 8:36 AM
Salut!
Explica-mi, te rog, prin prisma prezentei ordonante, conceptul de outlet si reducerile permanente de pana la 70%.
P.S. – in Ro exprestia “foarte bine reglementate prin lege” este cumva un fel de injuratura la adresa celor care se chinuie sa respecte niste legi…
George(Citează)
31/07/2013 la 8:55 AM
Si de aici intrebarea… daca produsul X la magazinul H are o reducere de YY% (sa zicem substantiala) si nu are voie sa fie vandut cu pretul redus sub pretul de intrare… care e pretul lui real? :D
Ionut Stoica(Citează)
31/07/2013 la 9:19 AM
@George: dar e simplu. Daca in outlet e redus de la 100 lei la 30 lei, pretul de intrare este <30 lei. Nice, ha? :))
Oricum de obicei acel "pana la 70%" inseamna ca sunt 2-3 produse cu 70% si restul cu 30-40% maxim. I know, ca sunt "prietena" buna cu outletul din militari ca trambiteaza peste tot 70%…si alea cu 70% sunt rare
miss(Citează)
31/07/2013 la 9:22 AM
Iar absolut toti comerciantii respecta legea. :)) La o scurta plimbare prin oras, sunt magazine unde sunt mereu afistate reduceri, soldari etc.
cotos(Citează)
31/07/2013 la 10:06 AM
@Ionut Stoica:
Ce inseamna “pretul real”? Am mai vazut pe la mai multi acest concept dar nu l-am inteles niciodata. Poti, te rog, sa detaliezi acest concept?
nashu_mare(Citează)
31/07/2013 la 10:27 AM
@nashu_mare: Ce vrea sa spuna Ionut probabil e: daca la un produs de 100 lei pret initial de vanzare, ni se ofera 70% reducere, atunci pretul de intrare (de achizitie, cost de productie, cum vrei sa-i zici) inseamna ca este 300% nu e deloc un lucru ciudat in comertul romanesc. Nu zic ca ar fi gresit din partea comerciantilor…atata timp cat gasesti cumparatori si la acel adaos comercial…sa-ti fie de bine :D
miss(Citează)
31/07/2013 la 10:29 AM
Habar n-am de ce a aparut asa comentariul meu de mai sus.
Ceea ce scrisesem era:
@nashu_mare: Ce vrea sa spuna Ionut probabil e: daca la un produs de 100 lei pret initial de vanzare, ni se ofera 70% reducere, atunci pretul de intrare (de achizitie, cost de productie, cum vrei sa-i zici) este de < 30 lei.
Daca presupui ca produsul respectiv a avut un pret de intrare de 25 lei sa zicem, inseamna ca initial vanzatorul a aplicat un adaos comercial de 300% (25+3*25 =100 lei).
Acum, sunt convinsa ca un adaos comercial de 300% nu e deloc un lucru ciudat in comertul romanesc. Nu zic ca ar fi gresit din partea comerciantilor…atata timp cat gasesti cumparatori si la acel adaos comercial…sa-ti fie de bine :D
miss(Citează)
31/07/2013 la 10:29 AM
@nashu_mare pai hai sa incepem cu pretul efectiv de productie (ex: unor produse electronice li se poate calcula pretul, vezi IFixIt) care in unele cazuri are valori undeva la 25-30% pret de raft…
Ionut Stoica(Citează)
31/07/2013 la 10:38 AM
@Ionut Stoica
Care este pretul efectiv de productie? In definitv, toate componentele sunt alcatuite din elemente din tabelul lui Mendeleev. Cat costa cuprul, siliciul si alte materiale care intra in alcatuirea unui produs electronic? Probabil cativa centi. Ai dreptate, suntem furati!!!!!
Bine, am putea sa nu mai fim furati… Am o idee, iti dau cateva pungute cu respectivele materiale chimice. Cat imi ceri sa imi faci din ele un iphone?
@miss
Da? Asta inseamna? Atunci care ar fi salariul real al angajatilor acelui magazin? Dar chiria reala? Impozitele reale? Care este costul real al unui afis?
Care ar fi pretul real al unui tablou de Picasso?
nashu_mare(Citează)
31/07/2013 la 10:49 AM
@nashu_mare: nu stiu de unde vine agresivitatea, ca eu doar am facut niste calcule strict economice, de ASE primul an. pretul de vanzare = pretul de achizitie + adaosul comercial.
Pretul de achizitie e pretul de intrare in gestiune pentru marfa respectiva (de exp pretul la care comerciantul il cumpara de la producator). Daca comerciantul este si producatorul, atunci pretul de intrare in gestiune il reprezinta costul de productie. Care da, este un cost “real” pentru ca e usor cuantificabil – incluzand bineinteles nu doar materia prima ci si cota parte din celelalte cheltuieli cu productia: vezi salarii, chirie, curent, etc.
Nu stiu ce cauta tablourile de Picasso in discutie, pentru ca ele nu sunt bunuri carora le poti evalua costul de “productie”. Sa nu comparam o pereche de blugi cu un tablou.
Eu o sa inchei aici discutia, ca se pare ca nu am pasiunea ta pentru subiect, eu eram mai mult pe partea “economica” (ca sa citez un clasic in viata :))) )
miss(Citează)
31/07/2013 la 10:59 AM
Tot OG 99/2000 iti spune ca ai voie sa vinzi sub pretul de achizitie daca au trecut 3 luni si esti cu marfa inca pe stoc. De aici si un mix destept de marketing :)
Horatiu(Citează)
31/07/2013 la 11:25 AM
@miss
De aia, atunci cand termini Managementul la ASE nu iesi manager. Pentru calculele facute de tine e suficient sa termini clasa a doua, pentru ca oricum sunt gresite din punct de vedere economic.
Notiunea de costuri fixe iti este cunoscuta? Intra aici costurile de marketing si reclame? Este reclama obligatorie pentru aceasta categorie de produse? Pentu ce perioada au fost gandite aceste costuri? Cumva pentru aia de vanzare inainte de reduceri? Daca da, inseamna ca, dupa ce aceste costuri s-au amortizat, poti sa vinzi numai la costul de achizitie + adaos minim. Nu inainte de asta. Daca nu s-au amortizat, naspa, vei dai faliment.
Faptul ca vinzi produsele sub pretul din factura de intrare de multe ori este doar un motiv sa eliberezi rafturile pentru un nou ciclu iar incasarile reprezinta doar costurile efective de vanzare nu contravaloarea produsului in sine.
Faptul ca nu intelegi care este legatura intre un tablou de Picasso si un tricou “de firma” ma face logic sa ma gandesc ca ar trebui sa te imbraci in carpe de la postavarie. Inteleg totusi ca iti face placere sa iti cumperi ceva frumos de imbracat, eventual de firma, deci nu vad de ce consideri comparatia atat de deplasata. Este fix acelasi lucru numai ca mult mai evident. De aia serveste foarte bine pe post de exemplu.
nashu_mare(Citează)
31/07/2013 la 3:48 PM
dar mai gasesti marimi potrivite cand se fac reducerile mari? mm..nu prea, mai ales daca ai marimile cele mai purtate. si atunci preferi sa iei produsul macar cu o reducere mai mica.
teo(Citează)
02/08/2013 la 3:19 PM
O intrebare. Cum merge Black Friday ? Ca pica dupa data de 31 Oct. Cum pot face reduceri asa mari de 70-80 % ?
Razvan(Citează)
02/08/2013 la 3:30 PM
defapt stai. mi-am dat seama. umfla preturile pana atunci ca apoi sa scada pana la “muchia” pretului de cumparare. deci imi dau seama ca umfla preturile cu 70-80 % pe parcursul anului . lol.
Razvan(Citează)
16/01/2014 la 10:58 AM
Buna,
Am si eu intrebare legata de reducerile acestea. Am observat urmatorul fenomen romanesc ce se intampla spre exemplu cu black friday romanesc.
Daca urmaresti pretul unui anumit produs cautat (ex. televizor, ap foto etc.) inainte cu 1 luna o sa observi in perioada lui Black Friday pretul creste urmand ca apoi de Black Friday sa fie postat o mega-reucere de 10-20-30% … adica pretul produsului respectiv este exact in jurul valorii cu o luna inainte.
Mie nu mi se pare corect acest lucru si ar tb. reglementat cu o lege. In US, UK, Franta acest lucru se pedepseste… considerandu-se inselaciune.
Cata(Citează)
16/01/2014 la 11:45 AM
@Cata: dă-mi trei exemple de astfel de produse observate de tine.
În ce privește legea, aceasta spune că discount-ul trebuie raportat la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile, adică atunci când scrii -50% trebuie să faci calculul la acea valoare.
nwradu(Citează)