►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Am asistat ieri la #bizsmscamp la o prezentare a lui Victor Kapra despre imagine și cum trebuie să comunice firmele. Cu prima parte nu sunt de acord, cu a doua da. Să vă zis mai în detaliu.
Prima parte: comunicatele de presă
Victor spune că firmele trebuie să trimită comunicatele de presă în două variante, cu și fără diacritice, ca textul să fie gata de copy/paste în orice ziar sau blog.
De asemenea, comunicatul trebuie să includă neapărat poza cu șeful firmei sau cu produsul lansat. Acum un an și ceva un jurnalist se exprima supărat pe Twitter că nu are în comunicat și o fotografie cu CEO-ul grupului, de parcă să caute una pe Google Images sau pe site-ul oficial ar fi fost prea dificil.
Ori, acum zic și eu, dacă singura treabă a ziaristului sau bloggerului este să dea copy/paste, să mă mai mir că ziarele au ajuns în situația în care sunt? Sau că multe site-uri de tehnologie nu fac altceva decât să redea comunicatele primite, ca un repetor?
Munca ziaristului și a bloggerului unde mai este? Sunt curios, pornind de la această idee, ce fac ziariștii ziua, dacă nici diacritice nu vor să mai pună în text? Care-i rostul de a avea 10 ziare, toate cu același articol și aceeași imagine în ele? Care-i rostul de a avea mai multe site-uri care fac acest lucru și nu unul singur? Unde-i diferențiatorul?
Mie nu-mi place ideea, deși sunt vreo doi ani de când o tot aud. Nu-mi place pentru că eu m-am format exact în modul opus. Sau, dacă vreți, îmi place, pentru că mă avantajează pe mine. Eu folosesc fotografiile făcute de mine, chiar dacă nu sunt la fel de bune precum cele oficiale din studiou. Din comunicate rescriu totul, pentru că includ prea mult limbaj de marketing, iar eu sunt interesat de aspectele definitorii și mai ales interesante pentru marele public, nu ce-a declarat și CEO-ul despre noua lansare.
Și până la urmă, nu înțeleg nici de ce ar fi copy/paste-ul în interesul companiilor. De ce ai vrea să vezi același mesaj peste tot, o simplă cantitate, fără nici o interpretare personală?
După cum vedeți, companiile ascultă și tot mai multe comunicate îmi vin în ambele formate. Pe termen lung, este o limitare cerută chiar de piață și limitarea aceasta se va face simțită.
Partea a doua: comunicarea prin imagini
Asta mi-a plăcut. S-a pornit de la un grafic de pe Social Bakers care spune că 85% din posturile de Facebook ce generează interacțiune cu oamenii (comentarii, share-uri etc) sunt fotografii. Sau na, imagini.
Și pe lângă faptul că o companie ar putea comunica mai des doar prin imagini, nu simple texte și întrebări către fani.
Dar dincolo de asta aș aprecia, cum spunea și Victor, o axare mai mare pe imagini și punerea lor la dispoziția utilizatorilor. Orice companie ar trebui să aibă o secțiune Media în care să poți găsi imagini cu toate produsele lor, clipuri video, broșuri și orice alt detaliu posibil. De obicei găseșți cel mult comunicatele de presă, iar pentru alte fișiere ai de săpat prin site.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
05/07/2013 la 1:11 PM
Sunt intru totul de acord cu cele scrise de tine. Mai ales ca sunt ziarist si mai ales ca nu suport comunicatele de presa. Dar nu crezi ca cea mai mare problema e la oamenii de PR ai companiilor? Ei de ce nu vin niciodata cu ceva in plus, cu ceva care sa ma faca interesat de ceea ce au ei de comunicat, in afara unui text fad, fara sare si piper pentru cititori?
Iulian(Citează)
05/07/2013 la 1:17 PM
Orice articol, pe orice blog, care seamănă cu copy-paste, la mine nu prinde și la vreo 2-3 articole din astea eu renunt să mai citesc blogurile alea (să fie pierderea mea). Apoi, cu cât văd mai multe comunicate oficiale postate peste tot – așa mai agresiv, tind să cred că sunt plătite, și deci ceva nu-mi miroase a bine.
Până la urmă eu sunt viitorul client și am dreptate.
Ariel(Citează)
05/07/2013 la 2:45 PM
O imagine face cat 1.000 de cuvinte dar daca vrei sa vinzi un produs, imaginea nu converteste pentru ca totul se focuseaza pe imagine si nu pe ceea ce este in spatele ei…
Postolachi Dumitru(Citează)
05/07/2013 la 3:47 PM
Despre prima parte: daca te plasezi in postura de PR al companiei, ai putea avea doua variante: jurnalistul sa preia sau sa NU preia materialul propus. Evident, varianta in care nu preia nu e prea avantajoasa. Prin urmare, cauti solutii sa ii faci preluarea cit mai comoda. Una ar fi sa ii oferi cele doua variante, ci si fara diacritice. Ii vad rostul, pentru ca eu am openoffice si am constatat ca nu e usor sa fac conversia. Iar ca PR nu ai scopul de a-l educa pe jurnalist ci de a-l ajuta sa inteleaga mai bine materialul, ca sa il preia si sa contribuie la imaginea organizatiei pentru care lucrezi.
Pozele sint esentiale, eventual linkuri catre site-ul firmei. In mod normal, o organizatie care se respecta are deja un fel de kit de presa pe site, usor accesibil jurnalistului, in care sa gaseasca lucrurile care i se par de folos. Adaugind si poze de buna calitate de la eveniment, as spune ca jurnalistul are cam tot ce ii trebuie sa isi faca treaba.
De ce sa muncesti in locul jurnalistului? Pentru a fi mereu in lista lui de prioritati, de oameni de la care va putea lua mereu informatie de buna calitate, gata de pus in pagina fara mult efort. Toata lumea cistiga: el isi umple pagina, compania isi transmite mesajul. Chiar daca e oarecum repetititiv, e preferabil sa apara decit sa nu apara, mai ales ca sint putini cei care citesc nu stiu cite surse. Si ma refer la media clasica, inclusiv in “stare” electronica.
Bloggerii care nu prelucreaza… asta e problema lor si le erodeaza lor credibilitatea. Si, ca sa fiu sincer, daca ar fi suficient de important, i-as face si materialul ala. Daca pentru organizatie conteaza sa fie acolo, atunci eu apreciez ca merita efortul.
Gabriel(Citează)
07/07/2013 la 7:29 AM
Oamenii de marketing in general vor sa controleze cat mai mult informatia care apare. Sigur, sunt misto opiniile personale, dar exista riscul ca jurnalistul/bloggerul sa spuna prostii, si-atunci preferi sa-i dai mura in gura totul.
Nu conteaza cat folosesti din material, omul de PR e obligat sa-l puna la dispozitie in doua variante, ca sa fie cat mai usor de preluat. De exemplu, daca ai o parte de specificatii sau un citat e mai simplu sa-i poti da copy-paste. Pentru ca nu mereu ajungi la eveniment ca sa-ti iei notite singur si sa faci poze.
hoinaru(Citează)
07/07/2013 la 4:53 PM
Comunicatele trebuie sa fie in ambele variante pentru ca important e sa-i facilitezi jurnalistului preluarea informatiei. Daca ai nevoie sa iei un paragraf cu specificatii e mai simplu sa-l alegi pe cel potrivit tie, nu? (cu/fara diacritice)
Legat de interpretarea personala, oamenii de marketing vor sa controleze cat mai mult mesajul care se transmite. Sigur, in anumite cazuri e buna si opinia celui care scrie, dar e mai sigura o informatie oficiala venita de la companie decat o parere (sau cel putin asa gandesc cei din marketing).
hoinaru(Citează)
07/07/2013 la 9:18 PM
Stupid people, comunicatele ar trebui trimise cu diacritice si scrise corect. Daca sunt ziaristi/blogeri cu vederi ciudate care vor sa renunte la diacritice trebuie doar sa faca cateva replace all si in 10 sec au textul cum le place.
Mark-3000(Citează)
09/07/2013 la 12:41 PM
Cateva precizari, Radu:
1) Eu am vorbit pentru companiile si PR-ul din sala (nu pentru bloggeri), iar obiectivul respectivilor manageri este ca mesajul pe care il distribuie sa ajungă in cat mai multe medii, sa fie preluat copios adica.
Daca un comunicat de presa respecta structura proprie știrii (cine, ce, cand, cum, de ce etc), mesajul este mai usor de preluat decat dintr-unul prost redactat care bate câmpii pe doua pagini iar tu trebuie sa faci scheme logice pentru a intelege ce vrea sa spuna nefericitul de PR. QED.
2) Nu am spus ca respectivul comunicat trebuie sa fie insotit de poza CEO-ului :) Am spus ca orice comunicare trebuie sa fie insotita de o poza sugestiva care sa functioneze ca ilustratie pentru articol. 40-60% dintre comunicatele pe care le primim nu au poza. Corect?
3) Treaba cu cautarea fotografiilor de Google Images e riscanta. S-ar putea ca jurnalistul/bloggerul sa aleaga – asa, daldraq – niste fotografii care nu avantajeaza subiectul :). Iar pe site-urile companiilor… stii ce gasesti :)
Ar mai fi, dar despre restul vorbim la o br. Spor!
Victor Kapra(Citează)