►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am văzut de-a lungul timpului multe firme și firmulițe unde patronul se uită peste angajații săi ca boierul peste o plantație unde lucrează sclavii săi. Unde patronul vede în față nu salariați plătiți să facă munca X în schimbul banilor Y, ci oameni asupra cărora are un fel de drept de viață și de moarte modern.
Am văzut oameni care spuneau cu voce tare, în mijlocul angajaților proprii, “eu le dau lor de mâncare”. Și asta e atitudinea multor patroni din diverse motive, de exemplu pentru că un nou loc de muncă este greu de găsit și, dacă ești dat afară de șef, este ca un faliment, o criză puternică de moment, mai ales dacă ai și niște rate sau alte cheltuieli și trăiești de pe o lună pe alta.
Mie mi s-a părut mereu că munca trebuie tratată la modul “fac aceste lucruri în schimbul acestor bani”. Ah bun, că vrei să mergi “încă o milă”, să stai peste program, să faci mai multe că nu are cine – ok, e alegerea ta; în fond, oamenii harnici au de câștigat.
Șefii au însă tendință să considere că trebuie să le fii și recunoscător. Nu iei salariul doar pentru munca prestată, ci-l iei și pentru că îți permit ei să-l iei. Unora le mai lipsesc doar tobele după care sclavii să dea la rame. Nu știu dacă este o problemă doar în România, o țară trezită recent la capitalism și neobișnuită cu procesele de muncă, o țară în care majoritatea angajaților habar nu au ce zice legea muncii, în ce condiții pot fi dați afară și ce pot face ulterior, sau se întâmplă peste tot așa.
Dar am găsit un citat șmecher. Îi aparține lui Henry Ford, ceea ce mă face să cred că dacă acum 100 de ani se ziceau din astea, la alții poate e diferită situația:
It is not the employer who pays the wages. Employers only handle the money. It is the customer who pays the wages.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
05/07/2013 la 8:44 AM
Da, e plin de parveniti cocliti care se cred buricul pamantului. Am avut si eu un sef din asta in trecut. Mare dobitoc. Cea mai mare fericire a lui era sa taie din salarii. Iar orele suplimentare nu se plateau desigur. Din fericire am plecat de acolo si l-am facut si de bani. No regrets. Peace. :)
gogu(Citează)
05/07/2013 la 9:30 AM
Eu in schimb vad peste tot angajati care spun ca ei sunt gaura din covrig, noroc ca-s ei ca altfel nu ar exista firma. Eu o simt tot mai mult pe asta cu suprematia angajatului.
tudor CeMerita(Citează)
06/07/2013 la 2:56 PM
@tudor CeMerita, @cristina: am prins și mulți astfel de angajați și auzeam des fraza “eu țin firma”.
O spunea cel care băga șuruburi, că doar el produce chestia pe care firma o vinde efectiv și deci ia bani pe ea. Am auzit-o, culmea, chiar și de la șoferul care căra marfa, care mi-a zis senin că datorită lui luam salariile, că fără el n-ar avea cine să ducă produsele la client. I loled.
Nu e o atitudine bună nici aceasta și nici măcar realistă, oricine poate fi înlocuit.
Totuși, nu uitați că patronul are și putere de decizie. El poate da afară angajatul și de aici consideră că “îi dă să mănânce”. Angajații nu au nici o putere de acest gen, așa că nici pe departe argumentul vostru nu arată un echilibru în această problemă.
nwradu(Citează)
05/07/2013 la 9:39 AM
Multi patroni au un teren propice ca sa se manifeste asa. Cati dintre angajatii romani sunt atat de siguri pe meseria lor incat sa-i raspunda patronului ca intr-o saptamana isi gaseste de lucru in alta parte si nu este obligat sa inghita toate mizeriile? Cati dintre romani au niste bani pusi deoparte ca sa supravietuiasca 1-3 luni in caz ca raman fara job?
Cata(Citează)
05/07/2013 la 10:30 AM
+1 tudor CeMerita. Depinde in ce domeniu lucrezi, daca esti bun (a.k.a un pic peste medie) si stii ca e bataie mare pe piata muncii in domeniul ala, iti cam bati tu lupa de patron.
P.S. nu sunt patron, si nici nu vreau de devin.
Boris(Citează)
05/07/2013 la 10:31 AM
Unii angajati au rol si de amuleta :) Intamplare amuzanta acum cand ma gandesc: patronul primului meu job in Bucuresti (undeva in 2000) m-a dat afara pentru ca i se parea ca ii purtam ghinion (i-a facut marturisirea unui coleg la ceva vreme dupa). WTF?
Lucian(Citează)
05/07/2013 la 10:40 AM
Sper sa ajunga si seful meu pe acest material. Ar avea nevoie de o reimprospatare, altfel nu e mult pana cand va lua bataie de la careva angajat.
cotos(Citează)
05/07/2013 la 11:19 AM
henry ford…baiatu cu masinile in serie, model “charlie chaplin”?
animal00(Citează)
05/07/2013 la 7:21 PM
@animal00: din câte știu, Ford e și băiatul care a introdus niște reforme masive în cum se tratează angajații, crescând salariile, micșorând programul șamd, nu doar eficientizarea liniei de producție.
nwradu(Citează)
05/07/2013 la 4:06 PM
sînt și patroni nasoi, dar sînt și angajați nasoi, care nu mișcă un deget să rezolve ceva ce nu era “strict” treaba lor, chit că își dau seama că asta va genera încurcături mult mai mari în viitor, care fură tot ce pot fura (pleacă din firmă cu băuturi din frigiderul firmei, destinate evident consumului la locul de muncă nu acasă, cu scule gen mașini de găurit sau mai știu eu ce, care prăpădesc aiurea benzina firmei (dacă pot să o facă evident) ș.a.m.d.
alias(Citează)
06/07/2013 la 12:17 AM
E un mare lucru sa lucrezi într-o multinațională, unde se lucrează după alte principii, Agile, Scrum. Unde exista o relație de colegialitate intre teamleader și orice angajat unde sa lucrezi cu plăcere și fără sa fii stresat amenințat și alte minuni. Mai ales ca un prim job real.
Daniel(Citează)
06/07/2013 la 10:36 AM
Recomand cartea lui Ford: my life my work (parca). Aveti ce sa cititi acolo.
In rest.. angajatul este o piesa din angrenajul unei firme. oricat de mult si-ar dori, angajatul NU este de neinlocuit, mai ales cand singura lui preocupare este sa treaca mai repede orele de program si sa petreaca mai mult timp in pauze interminabile de tigara.
Patronul, in firma LUI are dreptul sa zica si sa faca orice. Daca iti incalca drepturile de angajat, te adresezi autoritatilor. Daca nu-ti place cum iti vorbeste, pleci din job, exact pe ideea ca, daca esti bun, gasesti si maine altceva de lucru.
Nimeni nu este obligat sa te pupe in fund in compania lui, doar pentru ca ai obrazul subtire. Sunt multi patroni de rahat, dar sunt si destui oameni foarte OK, dar care se comporta in general cum merita un angajat. Un angajat serios si pe care te poti baza va avea un salariu decent si o alta ‘priza’ la angajator, pentru ca in general, daca patronul nu-i un cretin, realizeaza ca piesa aia din angrenaj e de calitate si o doreste in ‘sistem’.
Am lucrat 10 ani ca angajat si nu am avut nicio problema nici cu sefii, nici cu patronii. Am fost respectata, apreciata pentru ce am facut. Am mai primit cate un sut in dos, daca l-am meritat, dar am fost tratata cinstit. Ah, ca io traiam cu impresia ca soarele rasare in firma doar dintre fesele mele, asta e alta problema, ca majoritatea angajatilor au impresia ca ei sunt dumnezeii pe acolo, nu ala care conduce ‘showul’.
dojo(Citează)
06/07/2013 la 1:23 PM
sa vezi ce “bine” te simti cand tipa de la vanzari are tupeul sa se laude ca datorita ei tu ai ce manca luna asta.
cristina(Citează)
06/07/2013 la 3:16 PM
Nu, nu arata echilbru, e doar o realitate trista.
Eu cred ca o problema a noastra e ca avem sefi si nu lideri. Am fost norocoasa sa lucrez la un moment dat intr-o echipa in care se muncea pe branci si individual, si in echipa cand era cazul, insa apareau probleme cand seful se hotara sa arate ca e sef si incepea cu amenintari inutile. In Romania e mai mult trendul sefilor dictatori (cu zeci de cursuri de management care-s doar teoretice). Pe de alta parte cred ca si angajatii au partea lor de vina si nu muncesc cum ar trebui sau sunt frustrati pentru ca nu le este recunoscuta munca. E un ghiveci! E o cultura a muncii extrem de amestecata!
cristina(Citează)
06/07/2013 la 4:25 PM
“oamenii harnici au de câștigat.”
Te rog, spune-mi ca ai glumit ! Nu, nu oamenii harnici castiga, ci profitorii, patronii de sclavi, etc. Acestia sunt doar marionete, atat!
Alin(Citează)
06/07/2013 la 7:47 PM
Problema in Ro., care include si patronatul este si faptul ca acestia nu pot face dovada excelentei pe o zona din domeniu de activitate. Bine inteles ca nu este singura cauza, dar incercati sa priviti, politica si administratie, patronat, etc., descoperirea competentei si moralitati ,,rara avis,,.
cornel(Citează)
08/07/2013 la 12:16 PM
“Patronul, in firma LUI are dreptul sa zica si sa faca orice.”
dojo: asta ia invatat-o in america?
animal00(Citează)
08/07/2013 la 12:16 PM
*ai
animal00(Citează)