►► Black Friday la: Fashion Days, Finestore, PC Garage, evoMAG, Altex, Flanco ◄◄
Am condus anul trecut noul Ford Focus cu motor Ecoboost de 1 litru până la Craiova și înapoi. Totuși, drumul destul de scurt și banal nu m-a convins că aș putea scrie un review cuprinzător mașinii, deși m-am simțit excelent la volanul ei. Lucrurile s-au schimbat recent, când am câștigat în mall-ul Băneasa 7 zile de drive-test cu un Focus de la dealerul Țiriac Auto și am profitat din plin de această ocazie.
Am condus varianta Focus cu motor benzină Ecoboost de 1 litru și 125 CP, turbo-alimentat, 6 trepte de viteză, cu o echipare interioară standard Trend și câteva opționale în plus. E un model care începe de la 16.900 de euro, puternic, iute cum poate nu v-ați aștepta de la un motor de 1 litru, dar care nu degeaba a câștigat în doi ani la rând premiul International Engine of the Year și este un best-seller Ford. În plus, arhitectura sa permite și o încălzire rapidă, un consum redus, greutate mai mică a mașini și taxe mai mici.
Pentru toată lista de dotări și pachete opționale disponibile intrați pe site-ul Țiriac Auto, iar pentru alte motorizări (1 litru / 100 CP, 1,6 litri / 150 CP sau cele diesel) accesați secțiunea Auto Noi de pe același site.
Mai jos aveți un video filmat de mine, iar în continuare text și imagini, ca de obicei.
Mașina mea a fost albă ca varul, creând un contrast bun cu stopurile roșii și asortându-se cu etrierele de frână, tot roșii, vizibile prin jantele de 18 inci (care nu-s standard, dar nu mă plâng). Pentru o compactă ce țintește marea masă a oamenilor, mașina arată foarte bine, zic eu, cu suficiente linii sport încât să atragă privirea.
Observați botul și capota aerodinamică, linia descendentă a spatelui, cu un mic eleron deasupra lunetei. În față masca neagră este impunătoare și în ton cu noul design Ford, în spate bara seamănă foarte mult cu a mașinilor sport în partea de jos. Stopurile nu mai sunt verticale precum la generația anterioară, ci prelungite pe aripă.
Nu insist mai mult pe exteriorul mașinii. Este pe străzi de aproape doi ani, sigur o știți, nu mai este vreo noutate. Să trecem mai bine în interiorul ei.
Dacă ați citit deja articolele despre Ford Kuga sau B-Max, știți la ce să vă așteptați. Bordul arată high-tech, cu un design modern și o consolă centrală lată, dominată de unitatea audio Sony.
Volanul este bine proiectat, îmbrăcat în piele și cu întărituri puse exact unde trebuie pentru o priză mai bună în curbe sau la viteze mari. N-am socotit numărul butoanelor de pe el, dar sunt peste 20: în stânga tastele de navigare prin opțiunile computerului de bord, în dreapta comenzile pentru consola centrală și meniurile ei, mai jos butoanele de volum și melodia următoare/anterioară, iar în stânga jos revenim la reglajele pentru pilot automat și limitarea vitezei.
În stânga, sub volan, avem comutatorul pentru faruri, inclusiv cu funcție automată de aprindere pe baza unui senzor de lumină din oglinda retrovizoare.
Bordul are două cadrane, “tuburi” cum am aflat că se zice în limba noastră, plus un ecran LCD de rezoluție bună. Permite mici animații/pictograme când se aprind farurile, plus că poate afișa pe un singur ecran toate datele despre consum mediu, autonomie, distanța și restul, ca să le vezi dintr-o privire. Un scurt meniu îți permite să reglezi câteva funcții precum câte secunde să rămână aprinsă lampa din plafon, cât de tare să se audă notificările șamd.
Consola centrală este cea Sony de pe mașinile de ultimă generație Ford. Mie nu mi-a plăcut niciodată, mi se pare prea mare, cu butoane prea mici și cu un aspect destul de ieftin. Parcă ar mai fi trebuit lucrat la ea. Totuși, treaba și-o face fără probleme, în tandem cu ecranul de deasupra ei.
Unitatea Sony controlează radio-ul, cu 12 memorii de stații și recepție bună, CD-ul, intrarea auxiliară pe care poți conecta diverse dispozitive (vă zic mai jos ce și cum) și telefonul mobil. Butonul uriaș din centru reglează volumul, dar pe el are săgeți pentru deplasarea prin meniu, pentru a regla de exemplu egalizatorul de sunet sau opțiunile mai obișnuite de balans și amplificare a basului sau înaltelor.
Intrarea AUX permite mai multe moduri de conectare. Există clasica intrare pe cablu jack audio, ca să utilizezi boxele mașinii ca și cum ar fi căștile unui player sau ale unui telefon. Asta o am și eu pe Mondeo din 2003. Tehnologiile au mai avansat, așa că pe Focus poți să asculți muzică prin bluetooth de pe un telefon mobil (deși nu e o opțiune foarte eficientă, deoarece melodiile le schimbi din meniurile telefonului) sau de pe un stick USB, varianta cea mai convenabilă și simplă.
Portul USB este în torpedou, în partea de sus, iar unitatea Sony recunoaște fără probleme folderele și fișierele MP3 din acestea. Muzica se aude excelent în acest Ford Focus. Cred că boxele sunt Sony Xplode, care au un bass bunicel, satisfăcător. Am ascultat de toate tipurile și n-am fost dezamăgit. Calitatea recepției radio este, de asemenea, foarte bună.
Integrarea telefonului cu mașina a fost o surpriză foarte plăcută. S-a făcut prin bluetooth, prin opțiunea Phone de pe consola centrală, iar după ce i-am acordat mașinii permisiunile necesare de a accesa “chestiunile” interne ale telefonului, am putut accesa agenda telefonică prin consola centrală. De fapt, funcțiile sunt următoarele:
Convorbirile purtate prin boxele mașinii și cu microfonul integrat în plafon au fost fără cusur. Sunet bun, fidelitate bună, iar microfonul își face treaba fără să fie nevoie să ridici vocea. Zgomotul motorului pare a fi destul de bine eliminat. Este cea mai sigură și simplă metodă de a vorbi la telefon din mașină.
Sub consola centrală Sony se găsește unitatea de climatizare automată, reglabilă diferit pentru șofer și pasager. Îmi place design-ul ei, cu un afișaj discret, bleu, și butoane rotative de reglaj. Gurile de ventilație sunt de două tipuri. Cele laterale sunt mai puțîn orientabile, deoarece se închid dacă le dai în jos, în timp ce cele de pe centru au reglaj separat de deschidere și închidere.
Și mai jos ar fi câteva butoane de activare și dezactivare a funcțiilor mașinii. Aici este butonul pentru Auto Start/Stop, care oprește motorul atunci când mașina stă nemișcată, pentru a economisi carburant, și încălzirea în lunetă. Dacă ai un pachet superior de echipare mi se pare că de aici poți activa funcțiile de parcare automată și alte asemenea tehnologii pe care Focus-urile mai scumpe le au la bord.
Torpedo-ul este destul de mic, dar tot am băgat acolo un holder de 25 de CD-uri, o lanternă, niște cabluri, niște șervețele și mapa cu documente. Mai ai un spațiu de depozitate în cotiera centrală, care se deschide.
Apropo de torpedou, cine ghicește ce-i această pâlnie găsită acolo?
Scaunele erau acoperite cu material textil, o pânză mai dură și de culoare închisă. Mi-au plăcut “aripioarele”, acele zone de suport lateral, care sunt mai dure. Unele mașini le au atât de moi încât nici nu se observă și nu-ți susțin corpul bine la un drum lung.
Cu scaunul șoferului reglat pentru înălțimea mea de 1,86 metri am avut loc suficient în spate, stând confortabil acolo. Am mai stat cândva în spate într-un Focus și ai confortul necesar chiar și unui drum lung. O familie cu copii încape fără probleme într-o astfel de mașină.
Portbagajul este de 316 litri. Încap două valize mari și probabil și altceva pe lângă ele. Dacă aveți și mai multe bagaje sau o familie numeroasă, poate v-ar interesa mai mult un Focus Wagon.
OK, l-am văzut pe afară și în interior, dar cum m-am simțit conducând atâtea zile acest Focus? Excelent!
Motorul este incredibil de rapid când te gândești că are doar un litru. Se înfige imediat, accelerează rapid de la orice viteză ai avea și urcă fără probleme cele mai înclinate rampe. Am condus pe un traseu Pitești – Rm Vâlcea – Sibiu – Brașov – Cheia – Ploiești – București și mașina s-a comportat fără cusur pe toate porțiunile de drum.
Ford a reușit să îmbine în Focus toate elementele necesare succesului: motorul potrivit, dimensiunea exact cât trebuie a mașinii și greutatea ideală pentru ținuta de drum. În curbe, pe Dealul Negru și apoi pe DN1A am mers fără frică, bucurându-mă de o stabilitate excelentă. Am condus tare, accelerații rapide și frâne înainte de curbă, că mă grăbeam, iar mașina s-a comportat foarte bine în acest regim.
Motorul chiar accelerează imediat și poți depăși fără probleme, inclusiv în urcare și pe porțiuni scurte. Curba de putere arată ca mai jos, cu un cuplu aproape constant până la turații mari.
Zgomotul motorului îmi place cel mai mult. Se turează foarte plăcut pentru ureche și de multe ori m-am găsit conducând în trepte de viteză inferioare (de genul în a treia când mașina recomanda a 5-a) doar pentru că sunetul te prinde și vrei să-l auzi în continuare. De asemenea, tot acest sunet excelent te face să schimbi la turații mai mari, încât nu-i greu să ajungi la 6000 RPM doar pentru a te bucura de el.
La viteza maximă nu mă pronunț. Oficial este 193 km/h, dar probabil că duce și mai sus. Eu am condus cu un maxim de 160 km/h pe autostradă, iar până la acea viteză mașina accelerează rapid, fără să se chinuie. Suspensia este tare, dar prefer oricând așa decât una reglată pe poziția “barca pe valuri”
Scaunul este suficient de confortabil încât după 600 de kilometri într-o zi nu m-a durut nimic. Acasă erau destul de fresh ca să mai joc vreo oră de World of Tanks (nah, 2x experiență la prima victorie a zilei). Poziția la volan este bună, pedalele sunt bine spațiate și nu te încurci în ele, ajungi ușor la orice buton, cotiera este moale pentru un confort sporit.
Vizibilitatea prin parbriz este bună. Stâlpul parbrizului este un pic prea lat și alungit și aș fi preferat ca oglinzile laterale să fie mai lungi și mai puțin înalte. Am apreciat ștergătoarele cu mișcare în sensuri opuse.
Un mic minus sunt farurile. Ca și pe Kuga, mi s-au părut destul de slabe ca intensitate.
Spre surprinderea mea, am scos 6,6 litri/100 km media pe traseul cu dealuri și curbe și sate dintre Pitești – Rm Vâlcea – Sibiu – Brașov. Chiar și așa, este mult peste cifra declarată oficial de Ford pentru acest motor, dar v-am spus, am turat-o mult, am condus în treptele inferioare și am alergat mașină. Probabil că dacă ai conduce mult cu treptele 5 și 6 și în regim economic, acest consum s-ar reduce semnificativ.
Pe autostradă spre Pitești și apoi de la Ploiești spre București am consumat 7,3 litri / 100 km. Se poate și mult mai puțin, dar Focus-ul are un consum redus undeva pe la 120 km/h. Eu am mers cu 135 km/h pe pilot automat, când motorul este mai turat și consumul urcă mai sus.
Prin oraș mi-e greu să mă pronunț. Am preferat să turez mașina, să accelerez, să mă strecor prin trafic, nu să merg economic. E prea plăcută experiența pentru a te gândi la economie. Estimez că între 7 și 8 litri la 100 km poți obține în oraș la un drum normal.
Motor excelent, puternic, rapid.
Aspect plăcut în exterior, dotări interioare bune, de calitate.
Sistemul Sony este complex, cu multe opțiuni și difuzoare de calitate.
Farurile mi s-au părut slabe în intensitate.
Oglinzile laterale sunt inutil de înalte.
Focusul este o mașină suficient de versatilă pentru a se potrivi oricui, indiferent că o conduce singur sau cu întreaga familie în interior.
Motorul Ecoboost de 1 litru nu trebuie desconsiderat, este puternic și permite un condus sportiv la un preț destul de mic.
Cred că verdictul l-a dat deja piața: Ford Focus a fost cea mai vânduta mașină la nivel mondial în 2012, iar motorul testat și de mine a luat în 2012 și 2013 premiul pentru cel mai bun motor. Sunt date cu care Ford se mândrește foarte tare și, după 7 zile cu noul Focus, am înțeles că au toate motivele să o facă. De la cap la coadă, nu i se poate reproșa nimic modelului Focus, fiind reușit în toate aspectele sale.
L-am dus înapoi și mă întorc la Mondeo-ul meu, dar nu cu mare bucurie, deși teoretic este o clasă superioară.
Detalii:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
17/06/2013 la 8:51 AM
Prostia aia e pâlnia pentru benzină, e prezenta la Focus din 2008.
Până acum totuși n-am avut nevoie de ea în ciuda deschiderii ăleia ciudate la rezervor.
FaraSuparare(Citează)
17/06/2013 la 12:03 PM
@FaraSuparare, @Daniel: corect, e pâlnia adaptoare pentru diverse pompe de benzină. Probabil că prin fundul țării or fi și unele mai groase sau poate că s-a defectat o pompă și au înlocuit duza de benzină cu una pentru motorină, ca parcă sunt de diametre diferite.
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 9:45 AM
E pâlnia pentru pălincă :)
Daniel(Citează)
17/06/2013 la 10:07 AM
https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_automobiles#Europe
nea_caisă(Citează)
17/06/2013 la 12:05 PM
@nea_caisă: da, interesant. Deci fabricanții de mașini dau la consum extra-urban rezultatul unui test făcut la 120 km/h. N-ar trebui să mă mire, multe țări aici au limita pe autostradă, nu 130 ca la noi.
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 10:12 AM
“Lucrurile s-au schimbat recent, când am câștigat în mall-ul Băneasa 7 zile de drive-test cu un Focus de la dealerul Țiriac Auto și am profitat din plin de această ocazie.”
Hai ma, pe bune? :)) #trolling
jules(Citează)
17/06/2013 la 12:02 PM
@jyules: serios, s-a făcut o extragere când ne-am urcat pe acoperiș. Am fost vreo 20, am avut noroc.
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 10:24 AM
Oh come on, “jențile”? Lasand la o parte asta, ar trebui sa incerc si eu 1.0 asta, parca prea il lauda absolut toata lumea (ori sunt toti platiti, ori chiar e un motor misto)
Cip(Citează)
17/06/2013 la 12:01 PM
@Cip: am corectat, mersi. Nu știu de ce aveam impresia că sunt bune ambele forme de plural.
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 10:33 AM
Curios cum la minusuri nu ai observat si fetele alea de usi care flambeaza cum nu am mai vazut la alta masina vreodata. Sau plasticaraia ieftina (ce-i drept, o evolutie majora fata de calitatea clasica Ford).
nashu_mare(Citează)
17/06/2013 la 12:04 PM
@nashu_mare: și lipsa lemnului de mahon :P
Plasticul l-aș pune la plus. Generațiile anterioare aveau un plastic mai nasol pe Focus față de Mondeo, de exemplu. Acum Focusul mi se pare construit mai bine.
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 10:47 AM
Radu am o intrebare: daca as cumpara acum un ford focus de 17000 euro si in 2016-2017 sa spunem ca m-as hotara sa-l vand, cat crezi ca ar valora atunci? Eu cred ca vreo 7000 euro…Nu sunt fanul masinilor second, de fapt nici n-am o masina a mea la propriu dar mi se pare foarte mult 17000 pentru un ford focus, masina de volum totusi..Tu ai da banii astia?.
Andrei(Citează)
17/06/2013 la 11:00 AM
stai ma asa.
nu citesc articolul pentru ca m-a siderat prima poza.
Cum sa conduci o masina cu numar de Bacau? Deci cum?
Piticu21(Citează)
17/06/2013 la 12:00 PM
@Piticu21: dar ce are?
nwradu(Citează)
17/06/2013 la 11:37 AM
@piticu21 eu am condus 7 ani cu numar de Iasi pe aici. Inca sufar ca l-am schimbat. Te rog explica nedumerirea ta. Doar curios!
jules(Citează)
17/06/2013 la 3:37 PM
Sau 55mph max 65 mph in U.S. cel putin in statele prin care m-am plimbat eu. WTF??
Florin(Citează)
17/06/2013 la 7:15 PM
Eu ma așteptatm la extra urban să fie făcut cu viteza maximă de 100km/h. Oricum e “pe acolo” toată chestia asta cu consumul. Tot scump iese :D
nea_caisă(Citează)