►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Un reportaj pe la știri vorbea despre drama unor copii ai căror părinți sunt plecați de multă vreme în Spania, la muncă, și se întorc în România doar câteva zile pe an. Băiatul pe care-l arătau practic nu a avut parte de părinți: avea doar 10 luni când l-au lăsat cu bunicii și îi vedea doar o dată pe an, când veneau aici în concediu; trecuseră deja 7 ani în acest fel.
Eu mă întreb care a fost planul respectivilor părinți. Dacă au știut de la început că pleacă pe termen lung, de ce n-au luat și copilul cu ei? Din câte știu, statul spaniol îți dă un ajutor bănesc pentru a-l crește, ajutor care este mult mai mare decât alocația din țara noastră. În plus, copilul mai învață și ceva spaniolă și poate are un “start” mai bun în viață.
Poate că de fapt au plecat doar pentru un an, să facă rapid ceva bani și apoi să revină în țară la copil. Și planul n-a mers. Dar dacă vezi că anul acela se prelungește cu încă unul și încă unul și tu tot nu ești mai aproape de a-ți îndeplini planul, nu ar trebui să schimbi ceva?
Sunt curios pe termen lung care sunt implicațiile psihologice și sociale pentru copiii astfel “abandonați” aici. Oare banii trimiși lunar acasă pot compensa lipsa părinților în anii cruciali ai copilăriei?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
15 comentarii
09/05/2013 la 2:09 PM
oricum educatia pe care i-ar fi dat-o astfel de oameni nu era mare cacat.
tot o lepra o sa ajunga.
add(Citează)
09/05/2013 la 3:13 PM
In majoritatea cazurilor, conditiile de cazare nu sunt suficiente pentru cresterea normala a unui copil (langa camp, la propriu). S-ar putea ca si programul sa nu fie compatibil iar o bona sa coste efectiv mai mult decat veniturile lor.
Ajutoarele de stat vin doar in cazul in care muncesti la “alb”. Poate un articol mai potrivit ar fi “Cu parintii la privat” (corporatism varianta RO), fix aceeasi situatie.
Implicatie psihologica, hmmmm,..prefer sa nu ma bag aici, poate doar in contextul unei halbe de bere rece.
ATudor(Citează)
09/05/2013 la 3:18 PM
@add: kindly disagree. Sa etichetezi oamenii inainte de a-i cunoaste, sa generalizezi, nu duce la minic bun. Altfel putem spune ca toti copiii corporatistilor abandonati cu nasul in tableta sunt doar alt fel de leprosi.
Despre efectele migratiei: un amic de la politie (ordine publica) mi-a povestit ca el simte de ani buni efectele sociale ale acestei migratii. De la nivelul lui de simplu politist de ordine publica Citez: pentru el “o se fie mai mult de lucru”.
tudor(Citează)
09/05/2013 la 4:16 PM
Salut Radu. Cred ca esti prost informat cu privire la ajutoarele date copilor in Spania?!? Eu locuiesc aici de aproape 10 ani, da cu familia. Statu Spaniol nu acorda nici un fel de venit copilor a caror parinti depasesc un venit anual (sumat) de 10.000 €. Bani se dau o data la 3 luni si constau in suma de 35 €,(nu lunar ci la 3 luni)35:3=11,67 euro centi lunar. Bine, suma este putin mai mare decat in Romania! Si sa revin la subiect, in cea ce Ii priveste pe parintii care practic abandoneaza prunci, eu personal Ii judec! O bona te costa undeva intre 2-4 euro pe ora, depinde…nu cred ca ii costa o avere sa aiba copilu langa ei. Bine ar mai fi multe de spus despre traiul nostru din Spania, poate mai sunt romani stabiliti in Spania care urmaresc blogu si poate lasa si ei un comentariu cu privire la articol.
Adi(Citează)
09/05/2013 la 4:57 PM
Ăia nu pot fi numiţi părinţi. Punct.
Adrian Skydiving(Citează)
09/05/2013 la 5:11 PM
@Adi: ok, șțiam de unii care primeau ceva gen 200 euro pe lună pentru copil și îi luaseră pe toți din țară cu ei acolo. Înseamnă că mă înșel eu.
Totuși, care e planul? Se câștigă așa bine în Spania încât se justifică să lași copilul mic atâția ani în țară, dar în schimb îi oferi o viață bună de la distanță?
Adică mă îndoiesc că se fac atât de mulți bani acolo încât poți trimite mulți aici, ca să fie pentru copil și măcar să compenseze absența ta. Dacă ai face atâția bani, bănuiesc că l-ai lua direct acolo, ca să crească într-o țară mai bună.
nwradu(Citează)
09/05/2013 la 5:34 PM
Nu prea poti sa mergi la ciordeles cu copii dupa tine!
y430076(Citează)
10/05/2013 la 4:32 PM
@nwradu – a fi parinte e greu. si multi fug de raspunderea asta. “muncesc mult si lasa ca-i ofer ce vrea el” – e replica generala. practic copii aia sint schiloditi sufleteste.
fish(Citează)
10/05/2013 la 9:41 PM
Da, ce sa-ti spun.. Drame din astea sa tot ai !! Parintii mei nu au reusit sa faca acest lucru, si inca ne e greu. Asa ca mai taiati din ele, da-le dreacu….
Alin(Citează)
10/05/2013 la 9:46 PM
Bine zicea baiatu de mai sus : oricum poate e mai bine ca e singur prin tara. Oricum parintii romani habar nu au cum sa educe si sa creasca un copil. Stiu ce spun ! Dau doar 1 exemplu : indobitocirea copilului de mic. Ca il bate o fantoma cu barba daca nu e cuminte. Tocmai fantoma despre care se zice ca e buna. Pai ori e buna, ori e rea ?!
Alin(Citează)
11/05/2013 la 6:19 PM
Nu stiu daca-ti mai amintesti, dar Stirile Pro Tv au castigat un premiu Emmy acum 5 ani pentru reportaje despre copiii “capsunarilor”. Seria se numea “Tu stii ce mai face copilul tau?” si era realizata de Paula Herlo. Prezenta niste cazuri extrem de emotionante, asa cum zici si tu, cu copii care nu-si vad parintii decat cateva zile pe an si-n rest sunt crescuti de bunici (in cel mai bun caz) sau chiar de cel mai mare dintre frati. Ti se rupea sufletul cand vedeai un cadru apropiat cu un copil de cativa anisori care-si frangea manutele si abia-si putea retine lacrimile in timp ce povestea despre mama si despre tata.
Nici eu nu inteleg ce-i in capul celor care pleaca si-si lasa copiii cu cine-apuca, doar cu gandul ca le pot trimite cateva sute de euro pe luna. Pot sa-i trimita si un milion de euro pe an, ca tot nu se poate suplini absenta parintilor. Mi se pare o trauma ingrozitoare pentru bietii copilasi.
Pe mine ma intristeaza gandul ca la un moment dat o sa am un copil si, pentru ca va trebuie sa muncesc cel putin 8 ore pe zi, o sa fiu plecata de-acasa 10 si-o sa-l vad dimineata si seara. Cum pot sa traiasca oamenii astia stiindu-si copiii la mii de kilomentri departare?
Maldita(Citează)
12/05/2013 la 9:29 PM
Maldita, daca vrei sa intelegi cum pot sa traiasca copiii fara parinti, sau de ce asta ar fi cel mai bun lucru pe care l-ar putea trai un copil, trebuie doar sa imi spui, iti dau ceva sa citesti. OK ?
Oricum, de ce le plangeti de mila ? Era mai bine sa moara de foame, la propriu, unii, cu parintii langa ei ?! Vorbiti de parca traiti in Germania
Alin(Citează)
13/05/2013 la 4:09 PM
@Alin: Nu zice nimeni sa stea in tara sa moara de foame. Radu zicea sa-i ia si pe copii in tara aia cu caini cu covrigi in coada sau, mai simplu, sa faca un copil atunci cand pot sa-l si creasca.
Maldita(Citează)
13/05/2013 la 5:03 PM
Da, asta asa ar trebui ! Dar cum ziceam, te astepti la decizii din astea de la parintii romani ?! Ia-ti gandul ! Romanii fac copii doar cand au ghinion si se rupe prezervativul, asta e siongura data cand ii fac… Deci, trageti singuri concluziile
Alin(Citează)
11/03/2015 la 9:23 AM
Intr-adevar, nu este atat de bine pentru un copil pentru ca el va cauta in permanenta afectiune. Chiar daca parintii se duc in strainatate in primul rand pentru binele lui, si vor angaja o bona, copilul se va atasa inainte de toate de ea pentru ca aceasta ii va fi mereu alaturi.
Help(Citează)