►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
15 May 2013 ·
GÂNDURI ·
Săptămâna aceasta am auzit la știri două propuneri foarte proaste.
Ministrul Șova propune taxarea autostrăzilor prin sisteme automate. Ai zice că faptul că visăm la încă o autostradă (Craiova – Pitești) este deja o idee proastă, având în vedere experiența din domeniu, dar auziți cum propune ministrul să fie taxate autostrăzile din România:
“Sunt mai multe posibilitati. O sa fie si taxa electronica, cu telefonul mobil, o sa fie si cu un cod de bare pe geam, cine circula mai mult, eventual, o sa fie si cu posibilitatea sa-ti cumperi vinieta de la benzinarie si sa ti-o pui in geam, o sa fie mai multe mecanisme”
A naibii taxare cum trebuie noi să ne complicăm întotdeauna în loc să folosim sistemele clasice, simple și verificate prin experiența altor țări!
Taxă electronică plătită prin mobil și apoi scanezi codul primit ca răspuns? Oare ministrul are impresia că toți conducătorii auto din România au smartphone în buzunar?
Cod de bare lipit de geam? Vignetă cumpărată din benzinărie? Adică tot să fiu nevoit să opresc pe traseu, să găsesc un punct de vânzare, să cumpăr și să lipesc stickere pe mașină? Și ce faci dacă multe benzinării nu vor să vândă aceste vignete, așa cum nu vor să vândă momentan clasica rovignetă pentru că aduce multă bătaie de cap și profit de cam 1 leu pe tranzacție?
În străinătate se folosește sistemul clasic cu tichet și barieră, ca în parcări. Ieși de pe autostradă, oprești la barieră, plătești cu cash sau card. Simplu, rapid și ușor, accesibil pentru toată lumea deoarece nu-ți trebuie nici o pregătire prealabilă.
De ce nu se face așa?
Ministrul delegat a precizat ca nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeratie si nu este agreat de potentialii investitori in constructia de autostrazi.
A naibii aglomerație, că de asta A3 și A2 sunt ca și pustii în majoritatea timpului. În străinătate am văzut puncte de taxare și cu 30 de case de plată, ca să meargă repede. Tot ar fi mai ieftin de implementat decât un întreg sistem electronic.
În schimb, opritul la o barieră și scanatul telefonului mobil n-ar genera aglomerație, nu? Mai ales dacă dă vreun idiot cu vopsea pe scanner.
Gândiți-vă doar la prostia cu vigneta sau codul de bare lipit pe parbriz. Dacă plec urgent din oraș? Dacă ies pe autostradă de două ori pe an ce fac, plătesc în avans acea vignetă? Cum știu cât de des voi merge? O plătesc la fiecare drum?
Dacă e mașină de firmă și o folosesc eu în concediu, de ce ar plăti firma taxa mea de autostradă? Dar dacă sunt mai mulți șoferi, din contul cui se vor trage banii, având în vedere că Șova a spus:
Intrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a aratat ca aceasta formula vizeaza achizitia unui tip de vinieta amplasata pe geam. “Cand treci, camera de luat vederi iti ia codul de bare si iti ia banii din cont automat”, a explicat ministrul.
Idei proaste pe linie. Eu aș propune ca la construcția și taxarea autostrăzilor și drumurilor să nu-și mai dea cu părerea toți politicienii habarniști care merg non-stop cu șofer, habar n-au ce înseamnă aglomerație pentru că au coloană oficială și nici măcar nu observă detalii precum taxe, vignete, locuri de parcare și altele asemenea.
Amenda pentru cei ce hrănesc câinii vagabonzi este o prostie. Eu n-am deloc la inimă câinii vagabonzi și consider că ar trebui eliminați urgent, așa cum s-a făcut în țările civilizate. Ba chiar am boală și pe cei care îi hrănesc și îi mențin în formă bună pe stradă, ca să muște în continuare oamenii, în loc să-i ia în casă dacă-i iubesc așa mult. Dar ideea aceasta mi se pare proastă rău.
În primul rând, este ca și cum Primăria ar admite că a eșuat complet în lupta cu maidanezii. Total. Înfrângere pe linie, sunt depășiți de situație și nu au ce să facă.
Așa că, în lipsa unor metode pro-active de a micșora numărul de câini de pe stradă (în jur de 100.000 în București), s-au gândit ei “bă… hai să interzicem hrănirea câinilor, că poate așa mor ei încet-încet”, dacă tot nu sunt în stare să-i elimine organizat.
Dincolo de asta, țara noastră nu are nevoie de legi suplimentare. România are legi bune aproape în orice domeniu. Sunt prevăzute amenzi dacă nu strângi mizeria după câinele tău, amenzi pentru parcarea pe trecerea de pietoni, deranjarea liniștii, mâzgălirea pereților, nerepararea fațadelor, aruncarea gunoiului pe jos și atâtea alte contravenții minore.
Problema este că nimeni nu aplică legea. Nu are cine. Nu sunt suficienți polițiști, ba de multe ori aceștia nu-și bat capul deși observă o astfel de faptă. Lumea nu face plângere, nu există un spirit al comunității prin care să-i dai în gât pe cei ce strică ceva, că deh, e vecin și nu te bagi peste el, așa că îi suporți mârlănia.
Și Primăria vrea să-i amendeze pe cei ce hrănesc câinii. Cine să-i amendeze? Și cum îi vor forța să și plătească acea amendă?
N-ar fi timpul ca cei cu putere de decizie să se gândească și la cum se vor aplica în practică legile, nu doar să le emită?
detalii: autostrăzi și câini
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
34 comentarii
15/05/2013 la 3:17 PM
unde e aia cu amenda daca nu strangi dupa caine ca as avea cativa musterii carora sa le zic de ea?
FaraSuparare(Citează)
15/05/2013 la 3:22 PM
Mie mi se pare f. ok cu taxarea automata. In turcia exista un sistem asemanator, nici nu are bariera. Practic incetinesti, treci printr-un “filtru special” unde iti citeste nr de inmatriculare si daca nu ai platita taxa porneste mare alarma si implicit vine un echipaj de politie dupa tine. Separat exista si un sistem cu bariera unde validezi un card reincarcabil cum are la noi RATB-ul.
AdrianG(Citează)
15/05/2013 la 3:35 PM
apropo de subiectul militienilor care nu isi fac treba, are cineva idee unde pot sa sun asa incat echipajul de politie din intersectia iancului, prezent in intersectie in fiecare dimineata, sa isi faca datoria? cum este posibil ca cei doi militieni platiti din banii fraierilor sa stea in masina iar smecherii sa intre in intersectie pe linia de tramvai, prin stanga refugiului, sau chiar pe culoare rosie a semaforului? de ce ii mai platim pe acesti indivizi? de ce consuma benzina in fiecare dimineata ca sa plece de la sectie pana in iancului si acolo stau si fac rebus in masina?
in alta ordine de idei, asta cu amendarea ‘milosilor’ mi se pare o idee totusi buna. sa explic de ce: macar daca nu le da nimeni de mancare vor fi mai putini rahati de caine pe trotuar si orasul va deveni mai curat:)) asta ca sa nu ziceti ca nu are oprescu grija sa traim intr-un oras mai curat…
georgel007(Citează)
15/05/2013 la 7:05 PM
@georgel007: 9544, numărul pentru orice tip de plângeri despre polițiști care nu-și fac treaba sau abuzează. Fă constant reclamație și să vezi cum se schimbă treaba.
nwradu(Citează)
15/05/2013 la 3:43 PM
La partea cu cainii sunt total de acord cu tine. Eu am 2 maidanezi luati in casa, am grija de ei, ii deparazitez, dar parerea mea sincera e ca locul cainilor nu e pe strada. Sa fie dusi in adapost, tinuti o saptamana si, daca nu-i ia nimeni acasa, pa! Injectie.
E un subiect tergiversat prea mult, cu nicio solutie concreta pentru cetateni.
In cartierul meu sunt o tona de pensionari care tin cainii in casa, dar ii hranesc si pe aia de afara. Asa s-a aciuat pe langa bloc o haita respectabila de vreo 10 potai mari si rele (spun rele nu pentru ca m-ar fi muscat pe mine, dar pe unul din cainii mei au vrut sa-l muste).
Mi-as dori sa nu mai fie caini pe strada, dar aici e foarte mult vina oamenilor, pentru ca-i abandoneaza si nu-i sterilizeaza si nici autoritatile nu se preocupa de binele cetatenilor.
Andreea(Citează)
15/05/2013 la 3:43 PM
mai e o problema cu politia si contraventiile:
chemi politia si ei vin cu ideea sa rezolve amiabil, si tu care raportezi o ilegalitate ramai cu ochii in soare ca ei nu vor sa aplice legea…
de lene, ca sa nu scrie rapoarte, ca sa nu-si faca inamici, cine stie de ce dracu?
da’ politia de cele mai multe ori urmareste aceasta rezolvare pasnica la fata locului in loc sa cerceteze si sa faca procese verbale.
manzu(Citează)
15/05/2013 la 3:55 PM
Austria si Ungaria nu au sistem cu bariera. Sistemul din Franta mi se pare imbecil, opresti des si platesti o gramada. Un sistem de scanare al numarului (cum e si acum la noi) e destul de civilizat, iar vinietele ar putea fi cumparate online sau din benzinarii.
Rares(Citează)
15/05/2013 la 4:02 PM
“Taxă electronică plătită prin mobil și apoi scanezi codul primit ca răspuns?”
Probabil se scaneaza numerele auto si se cauta in baza de date daca s-a platit vigneta (electronic sau nu). Pentru vecinii unguri am cumparat vigneta online si mi se pare cel mai bun sistem.
30 case de plata? Ca la Fetesti, nu? :))
furtuna(Citează)
15/05/2013 la 4:07 PM
@Rares
Ungaria, Austria (si o gramada de alte tari Europene) au un alt sistem de plata – platesti pentru o perioada de timp. Sova vorbea de un sistem de taxare pe distanta parcursa.
Misto de tot in romania. Dupa ce o taxa de drum a fost bagata in pretul benzinei, dupa ce o a 2-a taxa de drum trebuie platita pentru drumul pe drumurile tarii, acum se va plati si o taxa pe autostrada. Deh, probabil ca cei 200 de km de autostrada – ce s-au facut din 17 miliarde de euro cheltuiti pentru autostrazi in ultimii 10 ani – necesita cheltuieli de intretinere enorme. Va zic eu, e misto de tot.
Sabotor(Citează)
15/05/2013 la 4:47 PM
Despre amendarea celor care hranesc cainii vagabonzi este – de departe – cea mai buna masura in domeniu din ultimii… dintotdeauna.
E mult mai usor de prins in flagrant pe cei care dau maincare la caini decat pe cei care ii abandoneaza.
Dincolo de amenzi: Cum puteam sa-i atrag cuiva atentia sa nu mai dea mancare la caini; ca prin ceea ce ei fac contribuie la mizeria orasului si la perpetuarea existentei cainilor vagabonzi?
tudor(Citează)
15/05/2013 la 6:38 PM
Mie legea cu maidanezii mi se pare imbecilă din alt motiv. Presupunând că nimeni nu le va da de mâncare, vor fi înfometaţi şi vor deveni agresivi. Să vezi tatuaje pe gleznă dacă te prind cu un salam în pungă.
Revo(Citează)
15/05/2013 la 7:57 PM
Dacă e mașină de firmă și o folosesc eu în concediu, de ce ar plăti firma taxa mea de autostradă?
Facepalm!!! Ba, unii au si card de companie. La sfarsitul lunii se bifeaza ce ai facut in interes de serviciu si ce nu. Restul se returneaza / nu se deduce. Asta sa fie problema?
nashu_mare(Citează)
16/05/2013 la 11:38 AM
@nashu_mare: da, toți au carduri de companie. Am răs și eu și mai ales la “se bifează ce ai făcut în interes de serviciu și ce nu”. Apoi cineva va munci la totaluri și va concluziona că datorezi firmei 11 lei. Cât crezi că a costat munca pentru a face calculul, situațiile și a ajunge la acea sumă? Mai mult de 11 lei?
Firmele vor spune “zi mersi că folosești mașina în interes personal, plătește-ți singur taxa” și o vor lăsa mai moale la emis carduri. Dar eu nu vorbesc de firmele cu 20 de angajați și 5 mașini, nici de alea de apartament.
nwradu(Citează)
15/05/2013 la 8:29 PM
Ai dreptate ca A2 si A3 sunt inutile si zac nefolosite. Am fost azi pana la Constanta pe la 10 dimineata si m-am intalnit cu 3 masini, desi suntem in plin sezon. Daca as fi mers inainte de deschiderea acestuia la 1 mai, cred ca erau 2 masini. Iarna nici nu discut, atunci se inchide pentru ca ninge.
Roxana(Citează)
15/05/2013 la 8:43 PM
Referitor la A2, eu nu mă prind unde naiba se duce tot traficul de mărfuri din portul Constanța. Din câte îmi amintesc, e în primele 10 din Europa. Pe unde duc/aduc ăștia marfa, dacă camioane pe autostradă nu sunt. Pleacă toatecu trenul ?
Combo(Citează)
16/05/2013 la 11:39 AM
@Combo, @Roxana: nu există acel trafic. Am fost și eu iarna pe A2, e pustie. În afara boom-ului din perioada de turism, A2 și A3 sunt slab utilizate. Și apoi îmi aduc aminte de Germania sau Anglia unde pe 3 benzi am stat în ambuteiaje pe autostradă, cu sute de TIR-uri în trafic.
nwradu(Citează)
15/05/2013 la 8:53 PM
@Roxana, daca-ti poti aminti, cate tiruri vs masini mici ai vazut?
Mihai(Citează)
15/05/2013 la 8:59 PM
O decizie foarte proastă a fost scrierea primei părți a articolului.
Parcă era blog de tehnologie aici. Ști(a)i foarte bine ce înseamnă RFID, LPR și restul și mai ales ce beneficii aduc. Doar două articole mai devreme ne-ai scos ochii cu ce mișto e plata cu card RFID. Ca să nu mai zic de câte ori ne-ai scos ochii cu NFC-ul de pe telefoane. Ambele tehnologii marginal utile. Și fix acum când vine un ministru cu mai multe idei bune ți se pune pata și vrei bariere cu funcționari plictisiți și lenți. Și asta mai ales într-o țară care se încăpățânează să nu facă monezi cu valoare mai mare de 0.1€.
nea_caisă(Citează)
16/05/2013 la 11:34 AM
@nea_caisă: păi tehnologia o aplici și după profilul utilizatorului. Eu m-aș descurca fără probleme scoțând telefonul pe geam ca să scanez un cod la barieră. Dar probabil aș sta 10 minute întâi acolo pentru că nea Gheorghe care cară pepeni a ajuns la barieră, nu are smartphone, nu are cont din care să-i tragă LPR-ul bani scanând stickerul, a uitat să ia rovignetă.
Eu vreau să plătesc cu cardul, că de asta mi-am făcut inclusiv unul contactless. Și cine vrea cash, să aibă una-două case și pentru așa ceva.
Soluția cu LPR/RFID se folosește în străinătate doar la câteva case de taxare pe unde se duc direct cei cu “abonament” și sunt bine marcate în acest sens. Eu merg pe autostradă de 2-3 ori pe an, mi se pare un overkill masiv să cumpăr vignetă pentru asta și să lipesc sticker pe geam.
Suntem țara în care puțini au carduri, majoritatea celor care au scot direct toți banii de pe ele atunci când primesc salariul, iar ca o firmă să emită un card pentru angajați e bătaie mare de cap și taxe pe măsură. Hai să nu visăm tehnologii SF doar pentru că sunt posibile, ci să folosim acea tehnologie care asigură cel mai rapid flux și ușurință pentru TOȚI șoferii.
Tare am senzația că ideea nu este să plătești cât consumi din autostradă, ci să iei un fel de pachet preplătit, o vignetă care valorează cât 10 drumuri pe autostradă. Și ții tu evidența la câte ai consumat, ca să iei alta ulterior. Asta mi se pare prostie.
nwradu(Citează)
15/05/2013 la 9:19 PM
hai ca asta e buna; cica vine un sinistru cu idei bune; nu am mai ras de mult timp asa bine.
cum ar veni, noi nici nu am finalizat licitatiile pentru constructia autostrazilor, si pac! deja avem taxe si sisteme de taxare pentru ele.
si inca o chestie: sistemul de constructie e parteneriat public-privat. iar privatul este despagubit de stat in caz ca nu se ating valori ale traficului estimate in proiectul initial.
cum ar veni, desi vom alege sa nu mergem pe acea autostrada si deci sa nu platim taxa, practic tot din banii nostri statul va plati/despagubi pe constructorul autostrazii.
astea da idei bune de sinistru.
ce-am ras…pardon plans!
Catutzi(Citează)
16/05/2013 la 11:41 AM
@Catutzi: dar cine ar alege să nu meargă pe autostradă? Preferi satele, viteza limitată, riscul de accidente, căruțe și tot restul doar ca să economisești 3 euro/100 km?
nwradu(Citează)
15/05/2013 la 9:19 PM
Cacat, mi-a fost lene sa scriu niste chestii si le-a scris nea_caisă.
Ah, apropo, am testat NFC-ul. Ce balarie!!!
nashu_mare(Citează)
15/05/2013 la 9:23 PM
Problema doi: ce conteaza cat de lungi sunt autostrazile intr-o tara? Daca platesti la suta de km iar tara ar doar 100 km de autostrada, vei plati cat mergi. Daca sunt 200 de km, vei plati dublu => statul va face bani in functie de cata autostrada a generat. Terminati cu problema asta falsa!
nashu_mare(Citează)
15/05/2013 la 9:43 PM
@Revo:
urmeaza firul logii tale: TREBUIE sa dai de macare la caini sa sa nu devina agresivi in acceasi masura in care trebuie sa dai bani la cersetori sa nu devina agrezivi si trebuie sa ai mereu o suma de bani pe care s-o donezi benevol ca sa nu fii talharit.
In timp ce am scris cometariul asta unul sau doi caini au murit deja de foame sau de boala pentru ca n-a fost in stare sa-si gaseasca locul intr-o haita de caini. Locul in haita si locul de cesrit nu-i ocupat de cel mai slab caine sau cel mai nevoias dintre semeni. Dimpotriva.
tudor(Citează)
15/05/2013 la 10:11 PM
Șova nu o sa fac nimic niciodată. A furat și el niște idei din țarile cu apă caldă ca să dea bine la TV. Totuși aici nu e vorba de METODA SUPREMĂ ȘI INFAILIBILĂ DE A LUA TAXA PE AUTORSTRADA. Nici o țară nu are o singură metodă de a taxa. Totul ține de a micșora costurile, maximiza încasările si de nu incomoda traficul. Și agaricii ăia din gherete sigur ieftini nu sunt.
Ca exemplu în unele țari, pentru mașini mici există abțibild clasic pe care ți-l pui în geam și ori ți-l recunoaște direct pe cameră ori e combinat cu bază de date și LPR. Dar precizia nu trebuie să fie 100%. Lipsa de precizie o compensezi artificial din preț. Pentru camioane, unde taxa e mult mai mare dar și vehiculul circulă mai rar și deci și interesul să îl taxeze cât mai precis e mai mare, se folosește RFID activ.
nea_caisă(Citează)
16/05/2013 la 11:50 AM
@nwradu: cine a zis ca toti au carduri de companie? Am zis ca unii (destui incat sa se vada ca se poate) au. Sunt (exista) companii cu sute si mii de angajati (IN ROMANIA) carora le-au dat fiecaruia dintre ei carduri de companie (de credit). Problema asta este rezolvata de multa vreme. Si, doar pentru ca nu stii tu rezolvarea, nu este o mare minune contabiliceasca.
De carduri de benzina nu mai vorbesc ca deja sunt banale.
nashu_mare(Citează)
16/05/2013 la 11:59 AM
@nashu_mare: nu vezi pădurea de copaci. Te referi la câteva cazuri speciale, așa cum se poate spune și că ai smartphone în buzunar și deci ai putea plăti de pe telefon și scana coduri. Ai putea. Adu-ți aminte că sunt milioane de șoferi care merg pe autostrăzi (considerând că le-am avea) și nu mai considera că toți au profilul tău. Nu vezi că și o banală plată de parcare sau o plată online ridică multe probleme unora și tu crezi că toți vor lipi stickere și RFID? Să vezi cozile la prima barieră la care nu se scanează bine codul.
Apropo, dacă eu copiez stickerul pe care-l văd în parbrizul cuiva, îmi plătește respectivul taxa?
nwradu(Citează)
16/05/2013 la 12:14 PM
Cred ca nu vezi padurea din cauza campului din fata ei.
Chelutielile prin card (de orice fel ar fi el) sunt cel mai usor de urmarit de catre un angajator, ca de aici incepuse discutia. Ma faci sa incep cu cardurile de benzina, cel mai bun exemplu. Cu un card (generic vorbind) pentru autostrada e si mai simplu. Daca la benzina angajatul cateodata putea sa faca plinul ca sa mearga pana la Ploiesti si sa ramana cu ceva rest de combustibil, la taxa de drum e imposibil, ca se vede pe unde ai mers. In contabilitate, oricum figureaza fiecare angajat exact cu datele cand a fost in delegatie si unde. De obicei, nu se ajunge oricum la verificarea asta contabila, cheltuielile fiind verificate de superior/team leader, care teoretic stie ce a facut fiecare din echipa lui in interes de serviciu si ce nu.
Problema ta cu RFID-ul mi se pare prea ciudata. Sigur nu ai trecut de partea moastelor?
nashu_mare(Citează)
16/05/2013 la 3:37 PM
Ce problemă cu RFID?
nwradu(Citează)
16/05/2013 la 8:52 PM
Ce amuzant e subiectul cu autostrazile, mor de ras, pe bune…. :)) Nu o sa avem autostrazi ca-lumea nici in 2100, si ne gandim de pe acum cum sa le taxam. Numai taxe viseaza guvernul, nu e mai satura de bani. :))
Alin(Citează)
17/05/2013 la 12:52 AM
Referitor la autostrazi politicienii nostri sunt 0 . Leaga bre EST de VEST si apoi complica-te cu ce sisteme vrei tu electronice samd dar fa-ne o autostrada cap coada 1.
2. Cainii maidanezi nu vor disparea decat daca se va adopta legea prefecturii initiata de Oprescu referitor la eutanasierea cainilor fara stapan (10 zile de intretinere – nu vine nimeni sa-i ia in ingrijire PAPA la mare-a se citi RAI)
Cunosc ONG care ia 100k Euro doar pentru import de caini maidanezi din Austria si Olanda (or fi si altele – de astea stiu eu). Ii tin in adaposturile lor de 1000 locuri canine si dupa o luna , doua accident , au scapat maidanezii , la naiba , mai avem 1000 locuri – PAM PAM
Liviu(Citează)
17/05/2013 la 1:37 PM
Discutiile despre autostrazi sunt inutile acum, le reluam cand vom avea ce taxa, adica in 2016. :)
miluch(Citează)
20/05/2013 la 12:55 AM
O sa fie bine cand o sa abroge legea aia in care nu ai voie sa omori cainii vagabonzi cu ce ai la indemana oriunde ai fi.
sin(Citează)
20/05/2013 la 10:11 AM
Sin +1 . Sunt iubitor de caini , dar cand vad cate-o haita prin spatele blocului cat de agresiva poate fi imi vine sa iau un AK47 sa ii killaresc pe toti !
Liviu(Citează)