►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am văzut la știri acum câteva zile că cei de la Oltchim au ieșit în stradă protestând împotriva USL-ului. Găsiseră chiar și un acronim, ceva de genul Umilință Sărăcie Lucie.
Cererile lor? “Să nu se distrugă combinatul, să se dea salariile și să se reînceapă munca”. Altfel spus: “vrem să fie bine!”
Ce-i mai interesant este că acum câteva luni, cu USL proaspăt venit la putere, aceiași muncitori manifestau împotriva lui Traian Băsescu, pentru că atunci președintele voia să distrugă combinatul. Acum este chiar USL-ul.
Mi se pare un mare eșec al tuturor guvernărilor faptul că nu au fost în stare să explice oamenilor, pe un ton simplu, ușor de înțeles, problemele adevărate ale industriei românești. Chestiile de bază privind piața liberă, ce vor patronii privați, ce nivel de calitate trebuie să ai ca să vinzi în lume, că ai nevoie de vânzători talentați, că au dispărut alte combinate către care vindeau ei înainte, că URSS-ul era o chestie forțată, că au datorii mari (700 milioane euro!) din care este imposibil să-și revină vreodată și costuri lunare fantastice, care doar o măresc.
Parlamentul și Guvernul au treburile lor mai importante. Atacat vechea guvernare, unde să stea la hotel, chiulul de la muncă, certatul pe șefii DNA etc.
Iar în lipsa unor astfel de explicații simple, în lipsa prezentării situației reale, oamenii au impresia că cineva le vrea cu tot dinadinsul rău, că vrea să-i falimenteze. Nu este mereu cazul. Pur și simplu s-a trecut de punctul de unde mai puteau fi salvați și nimeni nu-i poate ajuta acum.
Eu țin minte o vreme când aveam acces liber la toată situația financiară a firmei în care lucram, ce s-a încasat, ce s-a cheltuit, în ce gaură suntem, cât avem în cont etc. Și stăteam mai liniștit; știam situația și îmi dădeam seama că nu are rost să cer mărire de salariu sau să cer să se plătească o factură pe proiectul meu, când banii nu erau suficienți decât pentru altele mai importante. Adevărul, câtă vreme îl înțelegi, este o armă puternică și merită împărtășit și cu alții.
Ce fac în schimb muncitorii? Ies în stradă. Ca cei de la Oltchim, pentru că nu văd gaura în care sunt, sau ca cei de la Dacia, care vor salarii cu 25% mai mari doar pentru că producția merge, deși patronatul le-a spus, pentru cine a avut minte să înțeleagă mesajul adevărat, că în fabrica din Maroc se produce aceeași mașină la doar 54% din costurile din România.
Oare lecția de la Nokia – Jucu privind fuga într-o țară unde totul este mai ieftin nu a învățat-o nimeni? La ce criză este acum în industria românească, mi se pare un moment bun să fii mulțumit că ai de muncă și un salariu plătit la timp, nu să ceri și mai mult.
Ne ascundem și ne pierdem timpul în tabloide, asistente “păcătoase”, fotbal și scandaluri politice minore și nu vedem că perioada de tranziție nu s-a încheiat deloc și că vor mai fi multe “victime” până la finalul ei. Și cum oamenii competenți lipsesc, sunt șanse mari ca tranziția spre o economie funcțională să mai dureze încă 24 de ani, dacă mai rămâne ceva până atunci.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
20 comentarii
29/04/2013 la 5:19 PM
Acronimul e Urmează Sărăcie Lucie.
Dorinel(Citează)
29/04/2013 la 5:46 PM
cand istoria se repeta, doar personajele sunt de vina …
zooropa(Citează)
29/04/2013 la 7:24 PM
Tu chiar crezi ca muncitorii de acolo inteleg ceva din ce ai zis tu mai sus?
Insa dincolo de cerere si oferta sunt n alte interese (si cel putin la fel de mult dezinteres din partea autoritatiilor). Multe contracte nu sunt obtine criteriul: cel mai bun pret/cel mai bun produs ci pe comisioane… deci conteaza mai putin cat de competitivi sunt.
Andrei(Citează)
29/04/2013 la 7:58 PM
Partea proasta e ca adevarul nu tine de foame. Oltchim a fost pasat ca o placinta fierbinte de la unii la altii, gasind mereu cate un alt tap ispasitor.
Dan(Citează)
29/04/2013 la 8:06 PM
@Dan: nu un țap îspășitor, ci nimeni n-a avut curajul să spună adevărul pentru că pierdea voturi. Așa că au încercat să le mențină oamenilor speranța că de fapt e totul ok și doar a vrut unul rău să-i închidă.
nwradu(Citează)
29/04/2013 la 8:02 PM
Mulți nici nu vor să accepte adevărul. De aceea e mai ușor să dăm vina pe cei din jurul nostru decât să recunoaștem că și noi avem o mică parte din vină pentru situația în cre suntem.
Stefan – GeekBlog(Citează)
29/04/2013 la 9:41 PM
Dacă omul de rînd ar înţelege cum stă treaba în domeniul economic, social şi politic, am avea cu totul şi cu totul alţi parlamentari şi guvernanţi… ăştia de acum reprezintă foarte bine nivelul de “educaţie democratică” al alegătorului.
alias(Citează)
29/04/2013 la 9:49 PM
1. Cand cei de la Oltchim il injurau pe Basescu in urma cu 2 ani, cei de la USL le promiteau atunci niste chestii pe care acum se fac ca le uita. De ce nu i-ar injura acum si pe ei?
2. La Dacia este singurul sindicat adevarat din tara. Fara cele doua proteste acum aveau salariul la jumatate.
Pana la urma, fac protestul pe munca lor, nu sta nimeni cu ei sa traga la saiba.
Dupa logica ta ar trebui sa le taie din salarii, ca in India se produc masini cu 80% din costurile din Romania.
In viata mea n-am auzit un protestatar de la Dacia sa-si dea cu parerea despre salariile altora, in schimb, pe majoritatea ii doare ca cei de la Dacia au facut protest. Iar comparatia cu Jucu e prea tare. De parca Nokia ar fi plecat ca protesta cineva acolo sau aveau aia salariile prea mari :)))
Nokia a plecat pentru ca, din prostia UE, NIMENI nu-si mai permite sa produca electronice in Europa (impozite enorme+respectarea normelor de poluare exagerat de aspre+certificate verzi+protectia muncii+etc).
Ma gandesc ca in Romania angajatii de la Lufthansa isi luau morti pe paine, daca protestau cum o fac in Germania.
Dan(Citează)
30/04/2013 la 4:53 AM
cei de la Dacia, care vor salarii cu 25% mai mari doar pentru că producția merge, deși patronatul le-a spus, pentru cine a avut minte să înțeleagă mesajul adevărat, că în fabrica din Maroc se produce aceeași mașină la doar 54% din costurile din România.
Nu-i asa ca acelasi patronat nu ar accepta sa fie si el platit la randu-i cu salariile pe care le au managerii din Maroc, de doar 20-30, hai 40% cele din Romania sau Franta?
E cazul sa se termine cu mentalitatea asta ‘dincolo e mai ieftin/producem mai ieftin’, acesta e costul vietii in Romania iar angajatii de asta merg la serviciu, pentru un salariu decent, nu ca sa ii ‘inteleaga’ pe patronii care clameaza in mod fals diferite lucruri.
In aceeasi ordine de idei e curios cu patronatul respectiv nu are curajul sa pretinda asa ceva in Franta, unde dupa o asemenea afirmatie si-ar urca instant in cap tot CGT-ul, pe fondul unei greve generale declansate instantaneu la toate uzinele din hexagon ale grupului.
Chestiile de bază privind piața liberă, ce vor patronii privați,
E simplu, patronii privati din Romania nu se gandesc in majoritatea lor decat la cat de mici sa fie salariile oferite angajatilor si cat de mult sa sclavageasca angajatii peste program. Daca vrei, e exact ca in bancul ala cu angajatul si patronul care si-a cumparat un Mercedes nou. Hai ca-l stii.
In rest … piata libera in Romania? Bwhahaha.
Ion(Citează)
30/04/2013 la 8:47 AM
Vad ca li se plange de mila celor de la Dacia.
Sa-nteleg ca nu conteaza faptul ca patronatul le-a oferit 9% si eu au refuzat ca vroiau 40%. Si dupa ce s-a zis de Maroc, sindicatul ala (singurul adevarat) a acceptat 6% marire + o prima din aia 9% initiali?
Sau poate faptul ca salariul mediu la Dacia este 3500 de lei, in conditiile in care in 2008 era 2300.
FaraSuparare(Citează)
30/04/2013 la 8:57 AM
Imi place foarte mult acest articol, si ar trebui sa gasim in mediul online mai multe de acest tip. Mai asteptam articole de acest gen, si nu ramane decat sa zic Bravo, si sa iti promit ca o sa citesc in continuare articolele postate pe acest site.
ionut(Citează)
30/04/2013 la 1:40 PM
Fain articol, sablon curat dupa analizele de 2 lei de pe net care ne zic – sunteti prosti si invechiti.
Muncitorii respectivi nu au nici o vina, ei stiu sa munceasca, ganditul tine de cei care au fost scoliti pentru asa ceva. Problema este megacoruptia si capuseala pe combinat. Problema nu este ca nu ai la cine sa vinzi produsele ci faptul ca nu se doreste ca acel combinat sa o duca bine. Dupa cate vad eu se v-a aplica schema combinatelor cumparate de rusi si vandute apoi la fier vechi, pentru ca au si ei niste combinate (acasa la ei) si nu au la cine vinde….
Vina pentru ceea ce se imtampla acolo apartine exclusiv politicienilor care merita niste picioare in cur.
In Romania problema nu este angajatul de rand, pentru ca el de la natura este harnic si duce multe. Problemele vin atunci cand aparatul administrativ mai doreste o spaga, o mica “ungere” acolo sa fie bine sa nu fie rau.
Sindicatele sunt bune atata vreme cat servesc interesele muncitorilor dar de cele mai multe ori ajung instrument de manevra in mana unor interese obscure. Ce s-a ales de celebrele sindicate mineresti? cam asa or sa ajunga si astia cu protestele lor la comanda. Sunt multe firme cu capital strain care prefera sa isi mute fabricile in nord, ca’s oamenii mai linistiti.
Nokia au luat-o pe coaja corect. Au deschis fabrica in Ro pentru a putea aduce produse fabricate in China fara sa plateasca taxe, treaba a mers pana cand nu au mai “uns” unde trebuie.
enzo(Citează)
30/04/2013 la 4:50 PM
@enzo: nu e așa, o mare parte din industria noastră nu produce ceva vandabil. Și prin asta înțeleg așa cum cer străinii, la o calitate bună, cu certificări de mediu, cu standarde respectate și pentru produse și pentru protecția muncii și tot.
Mai caută niște oameni care șțiu cu adevărat ce se producea la noi și cât de bune erau. Eu am avut ocazia să discut cu mulți și-i cred pe ei decât că “se dorește închiderea”.
nwradu(Citează)
30/04/2013 la 3:14 PM
@enzo Fii capitanul nostru! Ce dastept esti si cum le stii tu pe toate. Impresionant monser, curat impresionant. De Rosia Montana stii sa ne zici ceva? Sau poate de gazele de sist, privatizarea petromului? Flota??? Hai! Nu ne lasa asa in ceata.
gigi popa(Citează)
30/04/2013 la 4:33 PM
@ gigi popa – uite inca un adevar sponsorizat :D :D :D
“Rata somajului in martie a ramas la acelasi nivel cu cea din februarie-6,7%. Romania are 666.000 de someri”
enzo(Citează)
01/05/2013 la 9:38 AM
“decat” strikes again! :))))
Hai sa iti dau un citat din comunicatele oficiale:
“Avand in vedere ca din raportul privind cauzele insolventei rezulta ca managerii principali sunt vinovati(…)”
Cum suna asta ?
Oltchim nu fabrica masini de spalat sau lingurite, acolo se produce soda caustica, acizi, cloruri, si alte dracovenii cu denumire greu de tinut minte sau pronuntat, dar oricum… substante de sinteza. Ce e asa de mare mister? se gasesc toate aceste informatii pe pagina:
http://www.oltchim.ro/
Asa din curiozitate ai intrat sa vezi care e treaba cu Oltchimu asta pe care toata lumea vrea sa il inchida sau sa il falimenteze? Cum ar putea substantele respective sa nu fie de calitate? Sa nu imi ziceti acuma ca si acidul ala era diluat cu apa sau mai stiu eu ce povesti vanatoresti.
O intrebare si mai grea este – cum dracu tii o industrie adevarata, nu producatori de chibrituri, fara substantele astea? E mai bine si mai eftin sa le importam, te pomenesti….
Tu zici ca industria romaneasca e o adunatura de fiare vechi, eu te contrazic si cred ca industria romaneasca a ajuns aproape o adunatura de fiare vechi din cauza managementului criminal. Cum iti explici ca Petrom a “explodat” pur si simplu dupa ce a fost preluat de OMV ? Si nu este singurul caz de companie care abia se mentinea pe linia de plutire cu management impus de politicieni, trecuta brusc pe mega-profit dupa ce a fost preluata de o companie privata.
Industria militara a fost falimentata si dusa aproape in pragul colapsului de catre politicieni si “geniile” cu multe stele pe umar. Aveam comenzi pentru transportoare blindate dar am inchis proiectele, am scos din productie modelele cerute la export. E bine cunoscuta intentia Iraq’ului de a cumpara de la noi 400 de transportoare, dar au fost nevoiti sa le ia de la Ucraina pentru ca politicienii nostri nu stiu decat sa frece 2 degete.
Apoi noi tara de marime medie in Europa cu mult teren agricol, taiem si vindem la fiare vechi fabrica de tractoare! sa nu imi zici ca nu erau de calitate sau ca nu aveau aer conditionat, astea’s baliverne.
Hai la combatut! :))
Decat :))))
enzo(Citează)
01/05/2013 la 10:11 AM
@enzo: ți-ai răspuns singur. Petrom, Dacia etc au explodat pentru că au fost preluate de OMV, Renault și alții care au știut ce să le facă. Uite-te la Daciile produse până să se bage puternic francezii, aceeași mașină proastă, același interior, doar au schimbat forma farurilor.
Am avut Dacie din 1983 și din 1996. Stii care era diferență majoră la aspect în spate? Rotiseră stopurile. Din cele două rânduri de becuri, la prima semnalizarea era sus, la a doua jos, înversate cu poziția și frâna. Și acum uită-te la ce produceau străinii în aceeași perioadă, ce dotări aveau, ce forme, ce mașini.
De ce? Pentru că mergea și așa. Se cumpăra oricum la noi, iar dacă fabrica nu avea profit, nu-i nimic, primea bani de salarii de la buget, că era a statului.
Chestia asta s-a făcut în 90% din industria noastră.
Nu mă îndoiesc că raportul acela este corect. Și eu zic la fel, managerii sunt vinovați și impreună cu ei toți cei de deasupra lor. Dar nu neapărat pentru că au avut interese să falimenteze totul pentru o șpagă, ci și pentru că au fost proști ca manageri:
– au ajuns la datorii de 700 milioane euro. Cum credeau că vor scăpa de ele? De ce n-au tras un semnal de alarmă de la prima sută și să spună “stai că ceva nu mai merge”.
– nu au fost la curent cu competiția internațională, cum se vinde și de ce.
– nu au dezvoltat o rețea de vânzători în lume
– nu au redus din timp cheltuielile, nu au tras de fiecare leu, nu au eficientizat nimic
Management prost. La fel ca și la Kodak, unde cineva a crezut că digitalele vor fi un moft care nu va prinde, ca la Yahoo care nu a făcut nimic să îmbunătățească produsele, ca la Windows Mobile unde unii au crezut că lumea e fericită cu interfața lor și crash-uri. N-au avut nici aceștia marele interes de a falimenta niște companii, ci doar au fost manageri proști. La fel ca la noi cu atâtea exemple din turism, servicii, dotări în aproape orice domeniu etc, dacă nu vrei neapărat industrie.
Dacă e mai ieftin să imporți decât să iei de la români, imporți. Că pe tine ca firmă te interesează profitul tău, nu solidaritatea cu eventuali furnizori de aceeași nație cu tine. Asta se numește economie capitalistă, fiecare își vede singurul său interes, profitul.
E ca în piață. Sunt roșiile din Turcia mai ieftine? Atunci 90% din oameni din acelea vor lua, chiar dacă sunt conștienți că astfel țăranii români dau faliment. De ce sunt mai ieftine din Turcia? Principiile normale de producție: au investit LA TIMP în irigație, automatizare, rețele de distribuție…
Nu-mi zi de transportoarele noastre blindate, că și acum sunt spaima soldaților din Afganistan. Ale noastre nu rezistau la IED-uri și nu voia nimeni să se urce în ele, de ne=au donat străinii altele mai bune. O să zici acum că și ARO era o mașină extraordinară. Mai știi de yield adevărat aveau procesoarele făcute la noi? Până și în acte se ascundea adevărul, că mereu trebuiau raportate creșteri. Televizoarele noastre, alea cu 8 canale când străinii aveau telecomenzi și sute de posturi?
Aia cu Irak-ul nu o mai crede așa direct. A fost o discuție de principiu “uite noi am vrea asta, voi cam ce ne puteți oferi”. Nu erau aia chitiți să ia de la noi și la noi a fost o mare lene să semneze contractul. E cale lungă de la lansarea unei cereri de ofertă și o deschidere către achiziție până la vânzarea propriu-zisă.
Manageri proști. Nu neapărat toți hoți, ci doar proști.
nwradu(Citează)
01/05/2013 la 11:47 AM
Tot nu pot sa fiu de accord cu tine :).
Aia cu transportoarele blindate pot sa iti confirm ca a fost fara dubiu manarie politica combinata cu frecus de degete.
Legat de calitatea blindatelor:
IED = improvised explosive device. Nu exista un standard pentru asa ceva, talibanul il face cu ce are la indemana si daca are la indemana suficiente elemente poate distruge chiar si cel mai blindat blindat blindat si iar blindat tank sau ce o fi el, transportor, camion sau Humvee. Blindatele romanesti erau copie dupa cele rusesti, atata doar ca dupa ’89 am putut sa importam unele elemente mai performante gen motor si sa operam unele modificari fara sa ne dea peste mana rusii.
Uite de exemplu dupa revolutie s-au importat garnituri, simeringuri (oare am scris corect?), ma rog… maruntisuri care la noi erau de proasta calitate. Baietii au scos peste 10.000km cu Bizonul in poligon fara reparatii/revizii majore – ceea ce spune multe.
ARO – exemplu clasic de faliment intentionat. Povestea o gasesti pe net, cu toate amanuntele. Inainte vreme era exportat in 110 tari! cu 2000 automobile/luna productie. Au vandut fabrica cu 150.000 dolari si a fost apoi vanduta la fier vechi cu 23 milioane dolari!
A fost si asta doar management prost? cat pola mea de prost ba???
Dacia a avut numeroase proiecte si prototipuri, neaprobate pe linie de partid. Cel mai mult mi-a atras atentia proiectul de motor turbo-diesel 1.7 litri care trebuia sa echipeze o utilitara Dacia 4×4, ideala pentru zonele de deal si munte – in anii ’70. S-a estimat ca 1.7 litri este capacitatea ideala consum/cost pentru un turbo-diesel adaptat pe un turism fara pretentii asa cum era Dacia. Proiectul evident a fost respins pe linie de partid, de vre-un ‘doctor’ cu diploma fabricata la comanda. Ce motoare au acuma Ford si alti producatori mondiali, asa la moda? – 1.6 TDI de la VW, HDi de la PSA, TDCI – Ford. Inginerii aia au avut viziune, au avut idei foarte bune, din pacate managementul impus politic a stricat lucrurile. Tu crezi ca nu se putea face Dacia de calitate? S-a facut o vreme, dar din moment ce managementul e batut in cap din diverse motive si nu poti evolua – esti condamnat.
Sa revenim la Oltchim – cine a fost manager general? Ah… stimabilul Roibu – exemplu clasic de manager roman, ajuns pe pile unde trebuie, usor semi-analfabet membru de pardit – PSD (nu ca ar conta prea mult culoarea politica). Chiar crezi ca l-a durut pe ala undeva de datoriile pe care le acumuleaza? Crezi cumva ca l-a interesat vre-un moment soarta muncitorilor sau ce o sa se intample peste 10 ani? A avut un singur tel – capatuiala, el si restul “amicilor” cu diferite firme. Nu sunt prosti, sunt doar orientati spre profit – profitul PERSONAL.
Din punctul meu de vedere este un faliment cu buna stiinta. E un combinat care produce materie prima pentru XXXXX industrii. Cum dracu sa dai faliment cu asa ceva?
Hai cam ajuns incet incet si la rosii – poti tu sa mananci rosiile alea turcesti, frumoase de zici ca’s desenate cu pixu? Eu nu pot, au un gust oribil. Au si aparut prin presa articole despre cate chimicale contin prostiile alea. Ce parere ai despre faptul ca “managementul de pardid” a permis si in multe cazuri sprijinit desfiintarea sistemului de irigatii din Romania? e tot management prost?
Intrebare de 100 de puncte – cu celebrul canal Bucuresti-Dunare cum ramane? cum ti se pare ideea? :) :)
enzo(Citează)
01/05/2013 la 2:06 PM
@enzo: nu e așa, o mare parte din industria noastră nu produce ceva vandabil. Și prin asta înțeleg așa cum cer străinii, la o calitate bună, cu certificări de mediu, cu standarde respectate și pentru produse și pentru protecția muncii și tot.
La naiba, io-te ca acum citesc asta. Ai date sau vorbesti din stele? Nu asta este problema economiei romanesti ci faptul ca e prea mica pentru ca o crestere de 3% sa insemne ceva in valoare absoluta. Cel putin in momentul asta. Crezi ca ar mai trai vreo fabrica daca cineva nu i-ar cumpara produsele? Si chestia asta nu este de ieri de azi. Ai dat exemplu pe ARO, o masina de nisa pentru un public pentru care nu conta daca picau tablele de pe ea sau faptul ca nu are AC, piele sau GPS. Masina trebuia sa urce pe coclauri. Si o facea. Atat. Si cineva o cumpara pentru asta. Dupa care au murit liniile de distributie (mai ales din motive politice) si a fost mai facil sa o vanda pe bani de tigari (si spaga).
La fel, Oltchim e o un combinat relativ modern dpdv al automatizarii (adica nu are chiar ultimul racnet in materie ci ceva de acum 5-10 ani). Problema nu este de calitate ci de distributie si, mai ales, de achizitie. Erau obisnuiti sa aiba furnizorii aproape si sa cumpere cu un anumit pret. Cand nu au mai avut cum negocia (mai ales din motive de obisnuinta: “noi asa facem de la Traian si Decebal”) productia a incetat. E un mastodont care se reinventeaza greu. Tipul de proces de fabricatie devine costisitor atunci cand nu poti mentine productia continua zile si saptamani intregi. E scump sa faci pauze, dureaza zile pana intra instalatiile alea in regim normal. (din punct de vedere ingineresc asta implica ceva redundanta dar asta e alta discutie)
Exemplul cu Dacia si costul de fabricatie in Maroc e amuzant. Cumva, daca inteleg bine din ce spun managerii de la Renault, costul cu manopera este principala problema a producerii unei masini iar in Africa se munceste pe gratis. E o gogomanie (aka tactica de negociere). Furnizorii lui Renault sunt in Romania/Europa/partea asta de lume. De aici pleaca CKD-uri pentru asamblare in alte parti, aici e partea de inginerie si de achizitie. Sau cineva crede ca daca pleaca de aici cumva vor avea parte de alti furnizori mai ieftini? Da, ar putea pleca pentru costuri mai mici cu 5-10% in cazul in care se doreste o eficentizare insa nu cred ca vor interveni in cel mai profitabil asset al lor. E riscant. Totul tine de negociere.
nashu_mare(Citează)
01/05/2013 la 2:23 PM
@nashu_mare – eu nu am vrut sa ma leg de partea respectiva:
“cu certificări de mediu, cu standarde respectate și pentru produse și pentru protecția muncii și tot.”
Sa nu imi ziceti mie ca in Maroc/China/India/XZY-stan se produce respectand standardele si certificarile si asa mai departe. E o alta poveste care ti-o serversc diversi cand e vorba de politica si negociere pe 2 lei in + sau -. In general e praf in ochi. In prezent legile sunt relativ bine stiute si aplicate. In caz ca ai incalcat normele de poluare o iei pe coaja intr-un fel sau altul – cel putin in UE.
Protectia muncii – dupa conditiile din comunism orice alte conditii sunt aproape acceptabile ;).
enzo(Citează)