►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am avut plăcerea să discut aproape o oră cu Florin Talpeș, CEO Bitdefender, ascultându-l vorbind despre cum a evoluat și ce urmează în viitor pentru compania românească. Cea mai mare revelație pentru mine a fost cât de diferită trebuie să fie abordarea pe fiecare țară în care vrei să vinzi un antivirus, atunci când activezi în toată lumea.
Să vă spun întâi câteva cifre rezultate din întrebările noastre:
Ultima frază merită dezvoltată un pic. Am discutat despre cum SUA, Germania și Japonia sunt pricipalele piețe pentru programe de securitate, pentru că sunt foarte dezvoltate și oamenii au mult mai multe de pierdut decât noi dacă nu se protejează. Nu discutăm că trebuie să reinstaleze Windows-ul pentru că au un virus, ci și că le-ar fi furate parolele de la bănci, datele despre conturi și carduri, accesul la diverse site-uri foarte importante pentru ei sau la date confidențiale.
Cu toate acestea, pirateria există. Este, aș spune eu, în natura umană. Se micșorează, ne spunea F.T., pe măsură ce crește nivelul de trai și cei 70 de lei pe an dați pe o licență antivirus nu mai par un capăt de țară, dar în același timp nu se așteaptă să scadă mult și brusc. Chiar dacă în România lucrurile ar merge dintr-o dată mult mai bine ca nivel de trai, pirateria ar scădea cu doar câteva procente pe an, pentru că este un proces lent.
Bitdefender este pe 500 de milioane de calculatoare din întreaga lume. A crescut cu 100 de milioane în 2012, ceea ce în opinia mea este o performanță excelentă și, așa cum am mai spus, una cu care ar trebui să ne mândim ca români, că nu doar Dacia și Borsec au succes. Jumătatea de miliard include atât programul Bitdefender, cât și software produs de alții, dar care folosește tehnologie licențiată de la români. E vorba despre F-Secure, G-Data, BullGuard și Qihoo 360, ultimul fiind un produs foarte popular la chinezi. În SUA au o cotă de piață de 5%, în România câteva sute de mii de utilizatori legitimi. Principalul canal de vânzări devine cel online, care a crescut cu 30% în ultimul an.
Eu am întrebat care este principala problemă cu care se confruntă Bitdefender la vânzare. Este prețul? Poate concurența la fel de puternică dpdv tehnic? Faptul că multi utilizatori rămân fideli unei mărci și nu trec la alta așa ușor? Neîncrederea în produse românești?
Mi s-a răspuns că există o mare diferență între modurile de abordare a diverselor piețe din lume atunci când vinzi antiviruși. De exemplu, ne spunea Florin Talpeș, în România marea masă a oamenilor a cumpărat un calculator abia în ultimii ani, iar penetrarea lor este destul de mică. Majoritatea acestor oameni încă nu s-au lovit de probleme de securitate, nu le înțeleg implicațiile și nici rostul. Lupta de vânzare se dă la acest nivel.
De fapt, singurul citat pe care mi l-am notat cuvânt cu cuvânt în agendă este despre acest lucru. În cuvintele lui F.T., “dacă nu percep nevoia, poți să mi-l dai și gratuit că nu-l iau”.
Mergi însă în SUA sau Germania și oamenii sunt foarte conștienți de ceea ce se întâmplă. Chit că vorbim de 8 ore pierdute pentru a reinstala sistemul sau de pierderea banilor din cont după un phishing clasic, americanii sau nemții deja s-au obișnuit cu ideea că au nevoie de software de securitate. Acolo munca de vânzare se face chiar ca o luptă între produse, cu toate testele și toate detaliile analizate atent atât de publicații de specializate cât și de un public mai bine informat.
Celelalte țări sunt probabil între aceste două extreme. Iar dacă discutăm și despre piața corporate, unde importante sunt deployment-ul și administrarea, pentru mine a rezultat că este foarte greu să vinzi un astfel de produs software, fiind necesară o analiză și o personalizare a mesajelor pentru fiecare caz în parte. Este un management mult mai dificil de făcut.
Discutând despre importanța premiului acordat de AV-Comparatives software-ului Bitdefender (Produsul anului 2012, cel mai bun în toate testele făcute de-a lungul anului – detalii aici), F.T. mi-a lăsat impresia că este foarte mândru de acesta și de Viorel Canja, cel care conduce laboratorul Bitdefender care creează tehnologia de detecție. În cuvintele lui, Bitdefender are 100 de programatori ce dezvoltă nucleul de detecție, pe când firme precum Trend Micro sau Kaspersky au de 10 ori mai mulți. Minim. Reușita românilor este cu atât mai mare și confirmă ceea ce au descoperit și țările străine legat de talentul pentru programare.
—
Dincolo de acest interviu, eu v-aș mai spune câteva detalii observate în călătorie. Sunt mereu curios ce hardware folosesc oamenii care își permit practic orice și deci își cumpără ceea ce-i mai bun. Florin Talpeș folosește un Samsung Galaxy Note II și un Macbook Pro (posibil Air).
Înainte de călătorie, cineva care a lucrat la Softwin acum vreo 5 ani mi-a spus “e un om foarte de treabă”. M-am gândit “oare câți pot spune asta despre foștii sefi, 5 ani mai târziu?” Am avut ocazia să mă conving singur de acest lucru discutând cu dânsul și despre alte subiecte mărunte precum știri, educație, matematică sau chestiuni chiar banale precum unde-i mai bună carnea de vită.
Mi-a plăcut un amânunt mic observat de mine. La aterizare ne-au așteptat două taxi-uri, un microbuz Renault de 9 locuri și un Mercedes clasa R, parcă, un model de lux. F.T. s-a suit direct în Renault, fără să stea pe gânduri, deși eu mă așteptam să aleagă modelul mai luxos. În avion a călătorit alături de noi la clasa Economy. În alte firme, cu alți șefi, eu am văzut aproape mereu o politică de genul “eu merg la clasa 1, că de asta sunt patron”. Micile detalii spun multe despre un om și chiar și despre cum îi vede acesta pe cei din jur.
Dacă lucrezi pentru Bitdefender sau pentru concurența, te-ar putea interesa să urmărești o parte din interviul respectiv, filmată de mine, pe YouTube.
Poți cumpăra Bitdefender astfel:
Bitdefender Antivirus Plus 2013, 1 an, 1 utilizator – 99 lei la eMAG
Bitdefender Internet Security 2013, 1 an, 1 utilizator – 139 lei la eMAG, conține în plus firewall, antispam, control parental
Bitdefender Total Security 2013, 1 an, 1 utilizator – 152 lei la eMAG, conține și safebox, antifurt și criptare.
Pentru diferențe consultați site-ul oficial bitdefender.ro.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
4 comentarii
11/02/2013 la 12:49 PM
Eu cred ca mai e o chestie legata de modurile diferite de abordare de pe piata n oastra si pietele straine. La noi majoritatea utilizatorilor de calculatoare si internet sunt pustani sau oricum mai tineri de 40 de ani. Lor le este mai usor sa pirateze daca au nevoie pentru ca nu au nici scrupule si poate nici mijloace sa cumpere licenta dar sigur se pricep sa intre pe torrente sau au un amic care stie. Si pentru ca nu isi dau seama de riscuri poate nici nu isi instaleaza antivirus, pe principiul, doar nu o patesc tocmai eu.
In Franta, Germania, etc, exista un procent mult mai mare de oameni trecuti de 40 de ani care au calculator cu acces la internet si cu mijloace si nevoi care ii imping sa cumpere licentele (mai ales modulele care le apara conturile si tranzactiile bancare). Acesti oameni poate ca nici nu se pricep asa de bine sa pirateze o licenta si nici nu vor pe principiul paza buna trece primejdia rea (si unde mai pui ca exista legi anti piraterie chiar aplicate). Asa ca atunci cand bunica de 80 de ani sau tatal de 50 vor chema specialistul sa ii repare calculatorul, vor plati cat se cre ca sa instaleze tot ce trebuie, full package.
ioana(Citează)
11/02/2013 la 6:27 PM
ce nu mi-e mie clar e cit de bune sint antivirusurile free, cum ar fi Windows Security Essentials, Avast, Avira, etc… poate ar fi fost util sa le acoperi si pe astea. Momentan nici eu, nici multi alti useri nu dam bani pe bitdefender si alte variante non-free, nu din zgircenie, ci pt ca exista variantele free… gresim ?
alias(Citează)
11/02/2013 la 6:45 PM
@alias: nu cred că greșești. De exemplu eu nu dau bani pe un firewall, ci doar pe anti-virus. La restul mă descurc eu, am nevoie doar de ceva care să scaneze fișierele pe care vrând-nevrând le mai trag.
Am întrebat la AV-Comparatives dacă testează și variante free. Au zis că da, de obicei la cererea unor reviste, așa că poți găsi testele pe undeva.
Totuși, testele sunt aceleași. Ei mi-au spus că nu punctează componente precum criptări, control parental sau alte module ce apar în pachetele mai scumpe BD, ci doar tehnologia de detecție. Ori aceasta e la fel și în pachetele free, dar poate vrei să plătești în plus module precum control parental sau acea securizare a tranzacțiilor cu banca.
nwradu(Citează)
11/02/2013 la 9:11 PM
@alias, Bitdefender oferă atât produse comerciale cât și produse gratuite. Un bun exemplu de produs gratuit este Bitdefender Antivirus Free Edition http://www.bitdefender.ro/solutions/free.html .
Alexandru(Citează)