►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Autostrăzile în România ating deja nivelul de vis frumos al națiunii noastre. Stâm foarte prost la acest capitol, cu cele existente pline de gropi, iar pentru 2013 se estimează că alți 70 de km de autostradă vor fi finalizați, urmând ca în 2014 cifra să scadă la zero.
În practică, putem paria de acum că acei 70 km vor fi de fapt finalizați în 2014, cu întârziere, iar apoi stăm degeaba. Avem o țară frumoasă, mai bine să o străbatem luând fiecare sat la rând cu viteză mică pentru a avea timp să ne bucurăm de priveliști.
Mi-am adus aminte de un drum pe care-l văd uneori în filmele americane. Este vorba de Overseas Highway, o autostradă suspendată construită la sud de Miami, la hotarul dintre Oceanul Atlantic și Golful Mexic. Are 200 de kilometri de la ultima insulă și până la partea continentală.
În timp ce noi sperăm la tronsonul Orăștie – Sibiu, această șosea a fost deschisă oficial în 1938, dar porțiuni ale sale sunt mai vechi, fiind construită peste o veche cale ferată. De-a lungul timpului, multe porțiuni distruse de uragane au fost reconstruite. La noi, probabil că tronsonul Ploiești – Brașov va fi gata în 50 de ani, când restul lumii va avea mașini zburătoare.
O găsiți pe Google Maps. Pentru distracție, folosiți Street View pentru a vedea cum arată drumurile și vilele din acele insule.
detalii via Wikipedia.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
18/01/2013 la 11:41 AM
Foarte tare, ar trebui sa luam lectii de la ei, noi nu vom avea nici un sfert din autostrada asta, in de ani :(
Dli(Citează)
18/01/2013 la 11:41 AM
nici in 50 de ani am vrut sa spun…
Dli(Citează)
18/01/2013 la 11:50 AM
Da, dar nu este autostrada, este un drum cu o banda pe sens (in unele parti am vazut o a treia banda care poate fi folosita in ambele sensuri) care merge de-a lungul unor insule, unde oricum adancimea este mica. Bineinteles cea mai mare parte a kilometrilor respectivi sunt pe uscat.
nashu_mare(Citează)
18/01/2013 la 1:02 PM
Daca ceea ce zice nasu e adevarat, inseamna ca noi i-am facut pe fraieri! Pai noi avem drumuri care plutesc in aer, astia au facut drumuri unde e “apa mica”. Ce ratati!
mircea(Citează)
18/01/2013 la 1:31 PM
Nashu_mare are dreptate. Nu este o autostrada, nici macar nu are doua benzi pe sens pe 90% din lungime. E adevarat ca ii zice Highway dar altele sunt motivele.
twist3r(Citează)
18/01/2013 la 1:44 PM
@mircea:
Cand ma refeream la faptul ca e apa mica, ma refeream ca e atat de mica incat constructia de orice tip pe deasupra ei este suficientde facila incat unii si-au facut case prin generarea de peninsule in zona, cum ar fi astea doua: http://goo.gl/maps/M25IO De altfel, se si vad stalpii de telefon pe langa drum cum sunt montati. E o sosea pitoreasca insa nu este “autostrada peste ocean” cum lasa articolul sa se inteleaga.
Si da, nu stiu daca i-am facut pe fraieri, dar avem cel putin un drum facut in ultimii ani care poate fi comparat ca si dificultate de constructie: Transalpina. Si e la fel de turistic si pitoresc.
nashu_mare(Citează)
19/01/2013 la 1:32 AM
@Nashu_mare și @Twist3r: bine, hai că până la urmă rezultă că este o potecă vai de ea :P
@alias: de acolo mi-a venit ideea, că mi-am adus aminte de ea :)
nwradu(Citează)
18/01/2013 la 3:06 PM
Cred ca e o placere sa conduci pe acolo.
Si suedezii au un pod-tunel inpresionant care “intra in apa” si iese in Danemarca.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%98resund_Bridge
snake26ro(Citează)
18/01/2013 la 5:04 PM
transalpina e un drum mai vechi decat transfagarasanul. intr-adevar, a fost asfaltat recent, de vreo 2-3 ani dar drumul in sine, practicabil si inainte de asfaltare (ceva mai dificil) e mult mai vechi. ideea de baza ramane: nu avem la propriu cum sa ne comparam cu nimeni din orice alta tara la drumuri. toate, fara exceptie sunt facute acum zeci de ani. la noi nu se poate face o autostrada pana la ploiesti, unde e campie. iti dai seama cum era sa faca ai nostri o sosea prin apa, chiar si “apa mica”?. eu inteleg spiritu asta de nationalist dar pe subiectul drumuri nu tine.
mircea(Citează)
18/01/2013 la 10:07 PM
autostrada Everglades a fost parţial distrusă, toată lumea ştie asta, de o bombă atomică care era cît pe ce să-l omoare pe Schwarzenegger în filmul “true lies” :-)
alias(Citează)
20/01/2013 la 1:20 PM
@mircea
Nu tine de nationalism treaba asta. Dimpotriva, tine de “noi nu suntem in stare sa…”. In afara faptului ca exprimarea in sine nu inseamna practic nimic in afara de “hai sa ne plangem”, comparam si incorect. La fel cum Transalpina zici tu (eronat) ca nu a fost “decat asfaltata” acum, si “autostrada” de care vorbeste Radu a fost bazata pe o veche cale ferata de la 1900. Vorbim deci despre tehnologie necesara cosntructiei disponibila acum mai bine de 100 de ani. Mai cauta informatii despre modul in care se faceau caile ferate pe vremea respectiva in America si cum cativa emigranti morti, irlandezi sau italieni, prost platiti pentru lucrul in conditii dificile erau trecuti la “pierderi”, intr-un stil pe care azi il intalnesti doar in China. O astfel de lucrare, daca s-ar face de la inceput azi, ar dura si ar intalni aceleasi piedici pe care le-au si constructiile de autostrazi in Romania. Asta e dezavantajul lumii civilizate iubitoare de broaste salbatice si constiente de proprietate. Ne place sa vorbim despre cum Germania avea nu stiu cate mii de km inainte de Al doilea Razboi Mondial, dar uitam de climatul politic de atunci de acolo.
Singurul moment in care autostrazile s-ar fi putut face mai rapid in Romania post-comunista ar fi fost in 90-91. Din pacate, atunci nu aveam nici macar drumuri nationale ca lumea.
Subiectul “drumuri in Romania” este unul despre care multi isi dau cu parerea in totala necunostinta de cauza, bazandu-se pe relatarile unor jurnalisti interesati doar sa ofere oamenilor motiv de barfa. Si nici macar nu trebuie sa fie cel real. De altfel, ma amuza cum plangeri de genul “moaaaa, a nins si au aparut gropi, numai la noi se intampla” apar si prin tari din jumatatea vestica a Europei (si nu neaparat Franta sau Italia).
nashu_mare(Citează)
20/01/2013 la 6:27 PM
sigur, avantajul tuturor tarilor care au drumuri mai multe si mai bune decat ale noastre este ca la ei au fost trecuti la pierderi mai multi oameni decat au fost trecuti la noi. cu alte cuvinte tu vrei sa spui ca singura piedica pentru care in romania lucrarile la drumuri, poduri si altele in gen decurg cum decurg o reprezinta “lumea civilizata iubitoare de broaste salbatice si constienta de proprietate”.
cred ca tot din cauza “lumii civilizate iubitoare de broaste salbatice si constiente de proprietate” lucrarile la metroul din drumul taberei au inregistrat intarziere de 10 luni in primele 12 luni de lucrari. adica, in alti termeni, ei munceau o zi da una ba.
erai treaz cand ai scris textul ala sau ai vrut sa faci misto?
mircea(Citează)
20/01/2013 la 6:55 PM
Nu, trag la masea. Tu vrei sa imi contesti datele despre calea ferata din America si autostrazile din Germania sau o dai de gard?
Mai mult, exemplul cu broastele este real: in urma plangerilor ecologistilor ca nu mai stiu ce tronson de autostrada intervine in calea migratiei borastelor cu pete maro pe momite, a trebuit proiectat un nou pod, care nu era in proiectul initial. Si da, a fost in Romania. Oare cat o dura o treaba din asta? Si oare o fi fost singura? (Intrebare retorica, raspunsul il stiu: nu) Acum imagineaza-ti la cate probleme de genul asta ar fi trebuit sa faca fata aia in Florida, mai ales ca acum este o Rezervatie Naturala acolo.
Cat despre metrou, nu stiu, oare lipsa banilor/probleme cu dreptul de proprietate (exproprieri) or face ca lucrarea sa intarzie? Oare cum contrazice asta ce am zis eu? Oare cine s-o fi opus prin judecatorii pentru orice rahat de cladire? Nu poti sa construiesti ceva in orasul asta fara sa lezezi proprietatea cuiva sau vreo cladirea darapanata de acum 100 de ani, in care nu poate locui in conditii de secolul 21 cineva. Ca doar metroul nu merge doar prin subteran si din cand in cand mai trebuie sa faci si statii etc. (bine, pe asta mai suprapunem si un primar general spagar suparat ca investitia nu o dirijeaza el, dar na…)
Bine, cand anumite conexiuni se fac mai incet, poti sa crezi ca o companie/firma are chef sa traga de timp 10 luni din 12 si sa nu termine o lucrare, sa aiba utilaje si resurse indisponibilizate, sa nu aiba incasari, sa nu poata participa la alte lucrari etc. E logic. Nu, nu se vor duce in zone care de abia au scapat de razboaie/revolutii/bombardamente, putin mai aproape de noi unde problemele astea nu exista…. Nu, ca sunt prosti.
nashu_mare(Citează)
20/01/2013 la 7:04 PM
Ah, am uitat, mai pune la socoteala faptul ca acum trebuie sa fie platiti cei care au votat, nu sa se aduca imbunatatiri pentru cei care platesc si o sa vezi ca se va mai prelungi situatia. Nimeni nu lucreaza pe gratis.
nashu_mare(Citează)
20/01/2013 la 7:13 PM
PS: Despre bugete pentru metrou, timpi de constructie si alte asemenea, vezi si la altii: http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Avenue_Subway
Tehnici utilizate si piedici intalnite poti vedea in reportaje pe Discovery & Co.
nashu_mare(Citează)
20/01/2013 la 8:23 PM
bun, si daca la altii intervin fix ca si la noi exact aceleasi piedici, la ei de ce totusi se face si la noi nu? nu e evident ca mai exista si factori suplimentari decat astia comuni? ca doar nu vrei sa sugerezi ca de cand au aparut miscarile astea mizere bazate pe cauze ecologice si alte motive inepte aia nu mai misca nimic.
poate nu intelegi unde bat. din posturile tale reiese o chestie cum ca vezi doamne peste tot se misca lucrurile la fel de incet ca la noi, pentru ca sunt aceleasi piedici.
mircea(Citează)
20/01/2013 la 9:11 PM
Nu, cu cat tarile sunt mai “civilizate” (sau mai bine spus “emancipate”), cu atat piedicile de genul asta sunt mai mari si rezolvarea este mai scumpa.
Apropo, chiar si Transalpina, cu toate ca practic era un drum vechi, a fost atacat de catre ecologisti, arheologi @co si a trebuit modificata.
Revenind: Uita-te ce buget si ce target de timp sunt pentru linia de metrou din NewYork. Sunt doar cateva statii in prima faza iar investitia in TBM (sa zicem ca au nevoie de unele mai speciale decat ale noastre) nu este cea care face diferenta. Preturile lor de pana acum le depasesc pe ale noastre cu mult. Si timpul pentru finalizare este mult mai mare. E si normal, sunt cladiri mai scumpe deasupra, afaceri care nu pot fi intrerupte, valori de patrimoniu si alte balarii. Pai sa o fi facut pe timpul lui Ceausescu la noi…
Uite:
“The subway will be built with deep bore tunneling methods, avoiding the cumbersome utility relocation and cut-and-cover methods of past generations that made subway building disruptive for traffic, pedestrians, and store owners. Stations will retain cut-and-cover construction.[19]
Construction began with utility relocation; the MTA anticipated completing this step in eight months, but was not finished 14 months after commencement. For boring, a trench will be dug from 96th to 93rd Streets; the tunnel boring machine will be placed in the ground at 92nd Street and will bore southbound, connecting shafts at 86th and 72nd Streets, which are to be sunk as starting points for subway stations. Tunneling is expected to take approximately one year.[20] “
Oricum, la noi e si problema ca, practic, lumea vrea mai mult pensii. Cand am avut un primar care chiar o organizat lucrari de infrastructura serioase, cu pasaje, cu drumuri refacute din temelie, cu linii de tramvaie refacute de la zero, intr-un timp relativ mic (parca 2 sau 3 ani), lumea l-a injurat ca a blocat traficul si l-au suspectat ca si-a tras bani fara sa aiba vreo dovada (pentru ca asa credem noi ca se face, ca altfel “nu suntem in stare”, dupa cum discutam mai sus…), dupa care nu a mai fost ales. Pai sa fie prosti altii sa mai faca la fel si sa nu investeasca in ajutoare sociale… Rezultatul: se contracteaza lucrari mari si nu se platesc, dupa care se da vina pe constructor ca e lenes.
Si da, sunt convins ca drumul printre insulite nu s-ar realiza in anii astia. Ar fi practic imposibil si mult mai ieftin sa fie folosit transportul aerian.
PS: Oricum, ai observat ca nu am discutat inca despre cei care cumpara teren prin locurile prin care va trece un anumit drum. Pe unii, drept recompensa, i-am ales demnitari. In zonele ocupate de ei, nici macar nu se pune problema sa incepem lucrul in viitorul apropiat (2-3 ani), desi sunt planuri de zece ani si sunt constructii care continua natural drumuri existente.
nashu_mare(Citează)
20/01/2013 la 10:18 PM
incepi sa te contrazici. hai ca o luam altfel. la aia, lucrarile intarzie justificat. la noi nu. nu ma intereseaza a cui e vina, ca e primar, inginer, etc. dupa ce tragi linie, observi ca in loc de 2 ani ti-a luat 4.
mircea(Citează)
20/01/2013 la 10:19 PM
LOL.
nashu_mare(Citează)