►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
La știri a spus că este ziua porților deschise la dispeceratul de trafic ce coordonează metroul bucureștean, așa că m-am dus și eu. Metrorex a împlinit 33 de ani de la inaugurarea primului tronson, care a fost Semănătoarea – Timpuri Noi pe linia M1.
Dispeceratul este în stația Piața Unirii 1, dar pun pariu că nu l-ați observat până acum. Ușile sale de acces sunt in dreapta aparatelor de taxat de la intrarea dinspre fosta Bancă a Religiilor, dar de obicei sunt păzite și încuiate. Ieri au fost larg deschise, arătându-mi multe culoare și camere în acea zonă privată a stației.
Dispeceratul de control al traficului este format de fapt din două camere mari. Într-una din ele, cu ajutorul a 7 monitoare mari ce alcătuiesc un perete video, plus multe posturi de lucru echipate cu computere și sisteme de comunicație, se monitorizează și dirijează liniile M1 și M3. În cealaltă cameră se monitorizează M2 și M4, dar cu mai puține echipamente pentru fiecare linie, că-s mai mici.
Sunt mai mulți operatori care monitorizează în același timp o linie, fiecare dintre ei având alocată o bucățică de câteva stații din aceasta. Fiecare are grijă de bunul mers al trenurilor pe acel tronson.
Puteți privi imaginile de mai jos pentru tot felul de detalii surprinse de mine, de la scaunele confortabile la monitoare Samsung și la indicațiile de pe peretele video, pe care este marcată în timp real poziția fiecărui tren.
Se poate comunica oricând prin radio cu fiecare tren în parte, fiind instalat ghid de undă prin tunel, plus diverse alte sisteme redundante pentru orice eventualitate. Operatorii au niște pedale pe podea și când le apasă se stabilește legătura radio cu trenurile, vorbind ca într-un sistem de conferință în auzul tuturor.
Totul este automatizat cu echipamente de ultimă generație, sistemul rulând aproape automat: din ce mi-a spus domnul care prezenta sistemul, trenurile sunt controlate automat, conductorii neavând altă sarcină decât să închidă ușile și să apese butoanele care cedează controlul către sistemul automat. Desigur, în caz de probleme, ei ar putea prelua oricând controlul, ba chiar mai există și alte puncte de monitorizare și control prin diverse stații.
Următorul pas, din ce mi s-a spus, ar fi să se controleze automat și ușile, astfel încât trenurile ar ajunge să opereze singure, monitorizate de la distanță. Suntem departe de acest moment pentru că ar trebui mulți alți senzori și multe automatizări montate prin stații. De exemplu, la orele de vârf, ar fi imposibil pentru un sistem automatizat să închidă singur ușile, când lumea dă buluc, așa că momentan elementul uman este mult mai util și eficient.
Acesta era doar dispeceratul de trafic. Mai au și altele, monitorizând sistemul electric, infrastructura, pompe, scări rulante și multe altele. Toate sunt mult mai ușor de controlat de când s-a instalat un sistem de fibră optică în toată rețeaua metroului, iar acum informații din sistemul automat sunt arătate și călătorilor prin acele monitoare care spun în cât timp vine următorul tren.
Am vorbit cu un om care lucra acolo încă de la începuturile metroului și l-am întrebat cum era acum 33 de ani, fără aceste automatizări și sisteme moderne de monitorizare și raportare. Totul se făcea manual, operatorii desenau continuu grafice de poziție și sunau la fiecare stație ca să afle dacă a plecat sau nu trenul de acolo.
Citiți și despre călătorul alfa din metrou.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
22 comentarii
19/11/2012 la 11:33 AM
tu ai timp sa te uiti la stiri? :))
Piticu21(Citează)
19/11/2012 la 1:21 PM
@piticu21: de la Digi24 am aflat :p
nwradu(Citează)
19/11/2012 la 11:34 AM
bombardier? wtf?
Adrian(Citează)
19/11/2012 la 11:38 AM
Da, Bombardier :)
http://www.zf.ro/companii/bombardier-a-vandut-metrorex-trenuri-de-300-mil-euro-3080204/
Radu(Citează)
19/11/2012 la 11:45 AM
Si fiecare bombardier are nume de oras european:D. Interesanta povestea. N-am stiut de treaba asta ca as fi mers si eu.
sorin(Citează)
19/11/2012 la 11:53 AM
Bombardier fac o multime de chestii. trenuri, avioane. sunt f. tari.
Mihai(Citează)
19/11/2012 la 12:40 PM
In Londra exista o linie de metrou automatizata complet, fara sofer, daca nu ma insel ruleaza asa de prin anii ’80.
Interesante pozele insa Metrorex-ul ca institutie mi se pare una cu gândire comunista, inca nu au reusit sa implementeze si sa promoveze (in toate statiile) automatele de bilete, in statiile de metrou nu exista indicatoare la iesirea din metrou, de exemplu daca cobori la Unirii nu exista nici un semn de iesire către Centrul Vechi, Magazinul Unirea etc.
Din câte stiu, cardul Activ pentru metrou nu se poate incarca la Metrorex ci la suprafata, la chioşcul RATB.
silvius(Citează)
19/11/2012 la 1:22 PM
Pare destul de avansat. Nu ma asteptam… Seamana foarte mult cu dispeceratul SEN (sistemul energetic national)…
transport mobila(Citează)
19/11/2012 la 2:35 PM
@transport mobila:
Sau cu orice DCS …
nashu_mare(Citează)
19/11/2012 la 2:51 PM
Arata foarte high tech O_O
mircea(Citează)
19/11/2012 la 3:59 PM
Tare curios sunt cat au costat scaunele alea luate din bani publici. Stiu ca m-am interesat si eu in urma cu ceva timp de un scaun ergonomic, si ceva similar cu pozele acelea, ajungea la 3500-4000 lei.
Cosmin(Citează)
21/11/2012 la 11:18 AM
@Cosmin: daca-s din bani publici nu inseamna ca trebuie sa stea pe cea mai ieftina solutie posibila, eventual un taburet sau coji de nuca. Oamenii stau toata ziua acolo, concentrati la ce fac, e normal sa aiba conditii cat mai bune.
Probabil ca n-au costat mai mult decat costa 1 minut de operare a retelei Metrorex in orice moment din orice zi. Cand ai costuri de sute de milioane de euro pe an, nu la scaune de 300 de euro faci rabat.
E timpul sa plecam de la ideea “daca se face din banii nostri, sa se aleaga cea mai ieftina solutie posibila” la “sa se faca cea mai buna solutie”.
nwradu(Citează)
19/11/2012 la 6:27 PM
Cred ca ai inteles un pic gresit. Am facut si eu un articol anul trecut tot dupa o vizita la dispecerat. Eu am inteles ca trenurile noi (Bombardier) sunt programate sa mentina o anumita distanta intre ele si sunt complet automatizate. Cele vechi functioneaza pe sistem “capat de linie”. Un tren vechi nu pleaca din statie decat dupa ce a primit confirmare de la trenul din fata lui ca a ajuns in urmatoarea statie.
Revo(Citează)
19/11/2012 la 7:22 PM
@Revo: da, dar mentin distanta (90-120 secunde traduse in distanta) prin control automat, eu asa am inteles. Acum daca pune chiar frana “robotul” sau doar schimba semafoare si conductorul pune frana, nu stiu clar. Eu am inteles ca prima varianta.
La trenurile vechi e alta discutie, acolo se face manual.
nwradu(Citează)
19/11/2012 la 8:01 PM
Pai da dar din ce ai zis tu se intelege ca toate (inclusiv cele vechi) sunt complet automatizate :)
Revo(Citează)
19/11/2012 la 8:34 PM
Destul de slabute scaunele, la Romatsa in turnul de control de pe Otopeni, sunt mult mai confortabile, cu sprijin lombar dublu reglabil, hand rest reglabil pe orizontal/vertical/inclinatie etc.
daniel(Citează)
19/11/2012 la 10:40 PM
Hmm… Şi presupun ca mâine n-o sa mai fie ziua porţilor deschide :-(
Gabi Udrescu(Citează)
19/11/2012 la 11:06 PM
@Revo: corect, cu mențiunea că trenul precedent nu trebuie să ajungă la următoarea stație, ci trebuie să iasă din blocul respectiv de semnalizare.
Iar trenurile Bombardier mențin o distanță de o lungime de tren între ele, însă din motive de siguranță nu se ajunge niciodată la distanța asta.
Interesant o să fie când vom avea pe M5 metrouri CAF. Ar fi deja patru tipuri diferite de rame.
Flo(Citează)
21/11/2012 la 2:11 AM
@cosmin: pe bune, alea cateva amarate de scaune de 3.500 lei – 4000 sunt asa importante “in the grand scheme of things”? 2 salarii de dispecer de caciula in + pentru fiecare, ca sa nu-si rupa spatele aiurea 8-9-x ore pe zi la munca? Imi inchipui ca fac o munca destul de importanta cat sa merite niste conditii, nu scaune d’alea care se vand la kilu’ de plastic si suta de grame de surub, de stai si sclavagesti pana faci unu sa stea cat de cat teapan.
G(Citează)
29/11/2012 la 4:17 PM
Si in Paris exista o linie complet automatizata, M1 daca nu ma insel (din cele 16 linii pe care le au, dar asta e alta poveste). In week-enduri pe acea linie nu exista conductori sau vagon pentru ei, ci doar garnituri de ultima generatie, cu vagoane doar de pasageri, cu geamuri mari peste tot. Am avut placerea sa stau chiar in primul si senzatia e super, de mult imi doream sa vad cum e in subteran din perspectiva conductorului. Mentionez ca toate statiile de pe linia respectiva sunt dotate cu panouri care izoleaza complet sinele si au usi automatizate care se deschid si se inchid simultan cu omoloagele lor de la vagoane, astfel incat totul este cat se poate de sigur. Exista avertizari sonore si vizuale pentru a preveni orice accident. DECI SE POATE INDIFERENT DE AGLOMERATIE (acolo exista foarte multi ‘sinucigasi’, de obicei afro, care fug parca intentioant cand aud semnalele de inchidere si trec la mustata de usi…deci mai ceva ca la noi) si sa nu-mi zica mie cineva ca nu e mai aglomerat metroul parizian decat cel bucurestean, le-am folosit pe amandoua suficient cat sa stiu. Bafta ;)
george(Citează)
29/11/2012 la 5:04 PM
Am prins si eu linia asta, dar nu stiam ca-i automatizata. Am vazut tunelul prin usa din spate, dar credeam ca o fi conductorul in cutiuta acolo.
nwradu(Citează)