►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Acum ceva vreme am auzit spus ca eMAG a adus în România ziua de Black Friday. Anul trecut au arătat că functionează și la noi. Anul acesta, după cum veți vedea mai jos și în alte articole (ca să nu fie acesta prea lung), nu doar că au dovedit din nou poziția lor de lider în comerțul online, dar s-au distanțat mult în fața concurenței.
Culmea, ar fi trebuit să fie invers. Alte magazine să învețe din problemele întâmpinate anul trecut de Black Friday și să vină în 2012 cu temele făcute, cu o strategie adaptată dificultăților ce se știe că apar în acele momente. Se știe că apar, rețineți, nu e vreo problemă necunoscută care se manifestă din senin.
Un magazin trebuie să vândă. Poate face asta doar dacă este funcțional. Iar după downtime-uri de multe ore în acea zi, majoritatea magazinelor au eșuat lamentabil în a părea serioase în fața clientului. La asta se rezumă totul, la cum te înfățișezi clientului și ce impresie îi faci atunci când îți calcă pragul virtual.
Desigur că acum toate magazinele raportează vânzări record și lichidarea tuturor stocurilor pe care le-au avut pregătite. Dar, în opinia mea, nu contează doar să ajungi de la A (începutul) la B (lichidarea stocului), ci contează și cum ai ajuns acolo. Drumul contează, viteza cu care l-ai parcurs contează și dacă ai facut-o cu fruntea sus. Altfel, pentru chilipiruri și reduceri mereu se vor găsi clienți.
Sunt pe net niște liste cu downtime-ul principalelor magazine online. Problema când ai un astfel de eșec major este una de termen mai lung. Google te ia la ochi și te penalizează în rezultate, afiliații iau teapă azi și mâine vor recomanda alt magazin. Nu atragi clienți noi, pentru că aceștia n-au răbdare să încerce ore după ore să-ți acceseze site-ul. Ai o șansă să convingi un om nou să cumpere online, una să convingi pe cineva să-ți devină client.
Nu știu dacă e laudă umflată sau nu că eMAG a investit 200.000 de euro în infrastructura pentru acest Black Friday, în servere și teste. Mai important din ce-am citit pe net mi s-a părut fraza
In ultimele saptamani echipele IT eMAG si Hostway au fost practic una si aceeasi. S-a lucrat cot la cot, s-au instalat peste 100 de servere si s-au facut teste de anduranta la cele mai imposibile ore de noapte.
Noi am făcut teste de scriere a 10.000 de comenzi într-o secundă. Am făcut teste să vină 200.000 de oameni pe site.
Cu alte cuvinte, sună a scenarii de test, simulări, muncă reală.
În același timp, îmi tot vine să râd amintindu-mi de o întâlnire 2Parale de acum două săptămâni unde o reprezentantă a magazinului Evomag s-a jurat că magazinul nu va pica de loc pentru că au montat câteva servere în plus. Am vrut să pun de atunci pariu că va pica după nici 5 minute, dar nu era treaba mea (în practică a picat chiar înainte de momentul zero, iar eu am văzut ofertele abia la ora 18 a zilei).
Mă întreb dacă cei de la Evomag, după ce au picat 990 de minute din totalul de 1440 al zilei, le-au și conectat la net; dacă s-au gândit la simulări de încărcare, load-balancing, buffere de scriere și alte lucruri atunci când landing page-ul lor pentru Black Friday avea 4 MB de imagini de încărcat.
De la Altex, Flanco și Domo nu mă așteptam la altceva. Sunt magazine offline cu o prezență mai mult informativă în online. Cred că au vrut să atragă oamenii în magazine, o greșeală în acest an, dar măcar înțeleg de ce n-au investit în servere suplimentare și infrastructura necesară.
Dar celelalte magazine online ce scuză au? Mai ales magazine care au picat și anul trecut în același mod și deci știau ce le așteaptă.
Lipsa unei infrastructuri bine gândite se vede în orice:
Update: a venit la ora 13 azi.
Pentru că miza este următoarea: degeaba vinzi acum, chinuit, tot ce aveai de vândut, printre picături de uptime, dacă nu poți avea o creștere reală și semnificativă, obținută în mod activ în urma eforturilor tale de a-ți îmbunătăți magazinul și de a atrage clienți. La anul ce faci? Cum îți crești afacerea? Cota de piață nu se obține doar fiind lichidatorul stocurilor rămase în depozitele importatorilor.
Adică să nu credeți că eMAG a eliberat depozitul de marfă în doar câteva zile pentru că voiau să dea bine în acest articol. Nu, vor să termine cât mai rapid cu Black Friday pentru că încasează rapid banii, scutesc angajații de o muncă lungă prin eficientizarea IT și de acum sunt liberi să-și concentreze eforturile pentru viitoarea perioadă a Crăciunului, fără a fi agățati în Black Friday.
surse: Refresh.ro, Blogul eMAG, DasCloud.
Update: să nu se înteleagă că am ceva cu Evomag. Dar când ești în top 5 magazine online IT&C, privirile sunt ațintite pe tine mai mult decât pe ceilalți.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
28/11/2012 la 9:48 AM
Esti tu norocos (sau ai fost favorizat ca ai blog de IT). Eu, din 4 comenzi la Emag, am primit pana acum doar una, aseara.
Iar prima comanda sosita din BF a fost de la Elefant.ro – luni dimineata.
thundermar(Citează)
28/11/2012 la 9:50 AM
In 75.000 de comenzi crezi ca stia cineva care-i a mea? A fost totul automat, oamenii doar printau si lipeau etichete.
nwradu(Citează)
28/11/2012 la 10:00 AM
Nu cred ca a fost favorizat… eu nici macar n-am blog si am primit totul la timp, cu o singura exceptie. Un laptop comandat pentru cineva, care a venit de-abia ieri(daca ma pot plange de asa ceva :)) ). Tocmai de-asta mi-am anulat comanda la Evomag, ei pana luni nu au fost in stare sa verifice daca le-au intrat banii de pe comanda, ceea ce m-a enervat la culme. Toata admiratia pentru eMag, s-au miscat super rapid. Pacat ca baietilor de la curierat nu le intra niciun bonus pentru sambata si duminica lucrata extra.
Ovidiu(Citează)
28/11/2012 la 12:27 PM
@Ovidiu: nu le intra curierilor, dar firmele au profitat de un numar mare de livrari si se pot si lauda cu o logistica bine pusa la punct.
@alex: au fost, au raportat cativa si aici, vezi si http://www.pyuric.ro/2012/11/24/caterinca-cu-black-friday/
nwradu(Citează)
28/11/2012 la 11:43 AM
Cel mai jenant mi se pare sa anulezi comenzi ca nu mai ai produse(am inteles ca au fost cazuri la Evomag si PCGarage).
alex(Citează)
28/11/2012 la 2:25 PM
In anii trecuti, un mare gigant din state (macys) avea mari probleme cu stocurile si cu website-ul, ei bine anul asta nu a picat si nici marfa nu disparea de oe site de blk friday… dar crede-ma ca pana anul asta a fost rupere…
nic(Citează)
28/11/2012 la 4:37 PM
Graficul de uptime nu e corect , DOMO a fost up cel putin 3/4 din noapte si intre 8 – 10 dimineata nu erau probleme(toti erau pe emag :D) , dar nu poti compara pipibaraj (niste imbecili de la care nu voi(MAI) cumpara vreodata care anuleaza comenzile cu toate ca ai “prins” reducerea / anuleaza in conditiile in care au gresit pretul (acum vreo 8 luni)… iar restul ce sa zic (koyos a “taiat” serverele sigmanet si le-au utilizat pentru ei (si tot down erau) , azerty si restu` lumii au avut oferte mult prea slabe ca sa conteze , erau down doar ca intrau oamenii in vizita (probabil aveau servere de nivel Pentium IV x2 bucati) , iar din punctul meu si emag a fost mult mai slab pregatit dpdv al reducerilor (in afara de ipad 2 si 2 ultrabook-uri / cateva laptop-uri nu a avut nimic extrem (ca in afara /50% la produse care sa fie cautate/dorite)
Altex a avut cele mai bune reduceri dar nu am apucat ca erau down:(
Liviu(Citează)
28/11/2012 la 5:48 PM
Cum am scris si la arhi pe blog, experientele mele au fost urmatoarele:
Comanda la Domo, cu o zi inainte de BF, adica joi pe la 7 dimineata. un TV Philips, redus de la 1800 la 1200 lei.
Dau comanda, vine confirmarea primirii comenzii si astept sa fiu contactat.
Joi nu m-au sunat ca le-a picat site-ul , vineri nu, sambata-duminica nu ca lumea e libera. Luni sun eu la ei (si reusesc sa vorbesc cu un tut – masculinul de la tuta) acre nu stia clar ce sa-mi spuna. Marti sun din nou si comanda mea era in procesare. Azi sun iarasi si comanda era anulata pt ca nu mai au produsul in stoc.
Comanda la Emag de BF, la 8:20 dimineata. Un aspirator. La 9:36 a venit pe mail confirmarea comenzii, la 1 minut dupa programarea livrarii si a doua zi, sambata inainte de pranz m-a sunat curierul sa-mi aduca produsul.
vio(Citează)
05/12/2012 la 12:58 PM
Am comandat si eu la Emag un aspirator. Mi-au trimis alt model. Nici pana acum nu mi l-au schimbat, a durat o saptamana pana sa vina sa-l ridice pe cel gresit. Astazi m-a sunat un curier sa vina sa-mi aduca aspiratorul pe care l-am comandat dar mi-a zis ca trebuie sa-l platesc, desi l-am platit o data…
andrei(Citează)
27/11/2014 la 11:18 PM
Comanda de BF la emag..niste consumabile gen Pampers si 2 telefoane…in jur de ora 11 am …inregistrarea si confirmarea pe email…18 pm…mesaj sms pe la 19 cu programarea livrarii “intre 24 si 25 noiembrie ve-ti fi contactat de catre curier”…azi e 27 si nici macar un sms..nimic…status comanda…comanda inregistrata si atat…poate o aduce mos craciun in ajun de anul nou…parca ar veni din china cu vaporul…e cam aiurea parca..
geo(Citează)