►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Am impresia că majoritatea oamenilor consideră că interfața Metro din Windows 8 este gândită doar pentru apăsarea cu degetul pe ecrane tactile și deci o percep ca inutilă, un design frumos pus în calea deschiderii clasice a programelor.
Arată și notificări? “Ce-i util la asta, că după ce deschid primul program oricum interfața va fi acoperită!”, am auzit zicându-se.
Nu este asa. Sigur, pictogramele animate sunt mari și deci optimizate pentru atingere și gesturi, dar interfața Metro poate fi utilizată la fel de bine și cu mouse și tastatură, pentru că majoritatea calculatoarelor vândute nu au touchscreen.
Avantajul ei principal chiar este în notificările pe care le arată, pentru că le vezi dintr-o privire pe toate, indiferent de programul care le-a generat, și vezi și o scurtă descriere a lor, dacă este posibil.
Hai să ne gândim cum se întâmplau lucrurile până acum:
Acum, toate aceste informații sau măcar notificări despre existența lor sunt disponibile în același timp, pe același ecran. Acesta este avantajul enorm pe care-l văd eu în noua interfață Metro.
Și da, dacă deschizi un program nu o vei mai vedea, dar o simplă apăsare a tastei winkey sau un gest pe ecran te va întoarce aici, văzând tot ce-i nou. Poți să editezi timp e o oră o prezentare PowerPoint sau să faci modificări în codul PHP al blogului și apoi o singură apăsare de buton îți arată noutățile.
Este o evoluție începută de când s-a trecut de la Windows 3.11 la Windows 95, introducând taskbar-ul. Puteai să treci rapid de la un program la altul, iar mult mai târziu, în Windows 7 (sau a fost Vista?), site-urile puteau introduce un mic simbol de atenționare în taskbar, dar era departe de ce-a reușit Windows 8 să aducă nou.
Chiar și un browser cu extensii instalate este departe de interfața Metro pentru că, na… câte extensii să instalezi? Dar dacă esti la muncă și ai treabă in Excel sau în interfața de programare? Câți utilizatori obișnuiți din lume știu să instaleze și configureze extensii, pe când Metro este nativ și îti afișează automat informația respectivă, plus că are un întreg ecran la dispoziție.
E doar un aspect mișto, însă pentru mine e cel mai important. Alții probabil vor fi mai interesați de posibilitatea de a crea useri limitați în drepturi pentru copiii lor sau de a lucra rapid pe noul lor laptop cu touch-screen. Iar dacă vrei clasicul Desktop de acum, apeși un singur buton și-l ai.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
33 comentarii
15/11/2012 la 4:05 PM
arata-ne ceva folositor. eu inafara de quick launch nu i-am gasit utilitatea.
add(Citează)
15/11/2012 la 4:06 PM
Nu-i bine domne, inainte cand nu stiai ce se mai intampla te concentrai la ce aveai de facut si verificai “manual” odata la cateva ore. Acum daca ai un pic de treaba “prin zona” si vezi pictogramele cu x ti-a trimis nu stiu ce, y a pus o poza pe fb, z a comentat, intri si vezi ce se intampla :)
florin(Citează)
15/11/2012 la 4:14 PM
Ah, deci e doar o hipstereala. Sau, ma rog, ceva mai low level, ca pe o tableta.
Altfel, si windows 7 permitea widgeturi cu diverse actualizari care sa stea pe desktop. Nu am vazut prea multi sa le foloseasca deci deduc ca nu sunt cu adevarat utile, daca nu au prins…
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 5:35 PM
@nashu: nu primeai decat vreo două utile (meteo si load), restul trebuiau cautate prin windows store, facute de diversi. Aici sunt chiar aplicatiile care dau notificari.
@AdrianG: eu zic ca nu faptul ca e facuta pentru touch e interesant, ci ce informatii iti arata. Mie asta imi place. Da, chiar aveam nevoie de acei pixeli. Iti place pe Android cum vezi imediat toate notificarile in meniul respectiv, ba chiar din 4.1 vezi si mai multe detalii? Asa e si aici.
nwradu(Citează)
15/11/2012 la 4:16 PM
Mie tot mi se pare o prostie.
Chiar ai nevoie de un patrat de 50×50 de pixeli sau whatever in care sa-ti apara cate mailuri ai?
Sau ditamai butonul ca sa intri pe skype?
Si ca sa nu mai zici tu ca nu e facuta pentru dispozitive cu touch citeste articolul asta, poate te convingi: http://www.extremetech.com/computing/138847-the-metro-desktop-interaction-in-windows-8-is-an-absolute-train-wreck
AdrianG(Citează)
15/11/2012 la 4:43 PM
Cam 0 barat pentru Enterprise. Probabil adoption rate va fi aproape 0.
Intrebare : Cum ii cu multitaskingul in metro ? apare un taskbar dupa ce pornesti un word si un excel sau … ?
CAlin(Citează)
15/11/2012 la 5:37 PM
@Calin: da, apare. Pe Windows RT am avut Office si acolo ruleaza pe Desktop, deci iti apar toate in bara de jos si poti comuta usor intre ele.
Am acum si un ultrabook cu Windows 8, dar n-am Office pe el… Insa ce ruleaza in Desktop apare si in taskbar, le poti da pin si unpin etc.
Singura greseala pana acum mi se pare faptul ca au ascuns butonul de start in modul desktop, ar fi fost mai util. Lipsa lui se suplineste de fapt din interfata Metro, unde incepi sa tastezi numele unui program sau al unei setari sau al unui fisier si un search global ti-l arata imediat. Dar treci de la Desktop la Metro si inapoi la Desktop dupa ce ai gasit ce cautai.
nwradu(Citează)
15/11/2012 la 4:55 PM
Eu am impresia ca l-au facut mai user-friendly pentru “generatia facebook”, in schimb cred ca pentru cei care muncesc pe pc e o aiureala totala.
psihopatu’(Citează)
15/11/2012 la 4:58 PM
Da, asta nu inteleg. De ce plm sa faci asa ceva cand banii vin de la corporatii?
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 5:41 PM
Mie nu-mi place defel. N-as putea sa folosesc un PC cu interfata asta. Poate ca e utila si usor de folosit pentru o tableta, dar nu pentru PC. Ma apuca amoku’ cand vad ca se merge in directia asta – touch based. Gnome s-a tampit, Ubuntu a facut porcaria aia de Unity, speram ca Windows n-o sa faca aceasi greseala. Nu ma ajuta cu nimic ca vad cine mi-a scris un email, ca vad ultimele tweeturi si ultimele stiri in RSS daca eu lucrez cu calculatorul si nu sunt vreun “specialist” new-media (ca marea majoritate a utilizatorilor, de altfel).
Sabotor(Citează)
15/11/2012 la 5:57 PM
@nashu @Sabotor: de asta succesul Windows 8 inca este incert. Are si rele, dar are si bune, unele functii imi plac foarte mult.
nwradu(Citează)
15/11/2012 la 5:43 PM
Radu, cred ca faci confuzie intr-un terminal gandit pentru comunicatie si un PC gandit pentru productie, distractie etc.
Ce e normal pe o tableta/smartphone nu se potriveste pe un PC/laptop. De aia nu a dezolvatat nimeni widgeturi pentru desktopul WIN7, in afara de cateva aplicatii scrise pentru Asus, Dell…
Plus ca logica cu tastarea unui nume de la tastatura pe un dispozitiv cu o interfata preponderent touch ma depaseste.
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 6:07 PM
trecem toti pe ios in curand …
marius(Citează)
15/11/2012 la 6:22 PM
@marius:
Pai da, Microsoft s-a coborat la nivelul Apple…
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 6:23 PM
Asta cere piata, se pare. E un pariu.
nwradu(Citează)
15/11/2012 la 6:27 PM
Asa cere piata de tablete/telefoane/hipstereala, nu de PC-uri… Da, unii si-au dat seama ca nu au nevoie de PC si ca li se potriveste mai bine o tableta, da-le o tableta, nu face din PC o tableta, FFS!
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 6:59 PM
@nasu_mare
sau, daca tot fac din PC o tableta, sa puna o interfata normala (de PC) in momentul in care e conectata la un monitor+tastatura+mouse.
Sabotor(Citează)
15/11/2012 la 7:36 PM
Diferenta fata de Windows 7 pentru un utilizator normal e ca nu mai ai buton de start. In rest, e fix aceeasi chestie, cu Metro adaugat. Daca vrei, il folosesti, daca nu, nu.
Am impresia ca o gramada de lume nu a inteles exact cum functioneaza. Oricum, cand lucrezi pe 2 monitoare mi se pare mai util decat un Windows 7, poti sa tii Metro pe un monitor si programe pe celalalt.
Rares(Citează)
15/11/2012 la 8:42 PM
mai e o solutie. Classic Shell pentru W8. veti avea W8 cu buton de start si desktop.
Mihai(Citează)
15/11/2012 la 9:06 PM
Adica windows 7.
nashu_mare(Citează)
15/11/2012 la 9:32 PM
E mişto că lauzi nişte servici supermegaextra cool dar nu prea le foloseşti (cel puţin aşa reiese din printscreenul tău).
Eu folosesc Windows 8 de vreo 2 luni atât la servici cât şi acasă iar până acum nu pot să zic că sunt încântat de el.
Da, arată mişto metro, mă holbez 2 secunde la el (sau ea ?) şi apoi trec pe desktopul clasic unde îmi văd de treabă.
Da, Windows 8 aduce ceva îmbunătăţiri însă cele cu adevărat utile sunt pentru varianta desktop, metro rămîne aşa o chestie cool dar inutilă.
Iar Microsoft Store e penibil de gol, adică o mână de aplicaţii.
Andrei(Citează)
16/11/2012 la 3:18 AM
Presimt că Windows 8 nu o să fie un succes. Nu că n-ar fi bun, dar prostimea care nici măcar nu l-a încercat pentru o oră nu înțelege cum funcționează de fapt. Este și vina Microsoft: nu au evidențiat că poate fi folosit exact ca Windows 7. Toți se sperie de noul ecran Start pe care nici nu trebuie să-l vadă prea des dacă simt că nu au nevoie.
Îți poți pune shortcut-uri pe desktop și în taskbar și îți vezi de treabă exact ca în Windows 7. Poți apăsa cu butonul drept al mouse-ului în colțul unde se afla pe vremuri butonul start (merge și în Metro) și ai acces direct la Control Panel, Command Prompt, Explorer, Run etc. Niciun click în plus față de Windows 7. Cauți o aplicație care nu-i pe desktop / taskbar? Apeși Start pe tastatură sau click-stânga în locul fostului buton Start (apare ecranul Start) și tastezi primele litere, apoi Enter. Exact ca în Windows 7, numai că meniul Start e acum full-screen și vezi mai multe programe deodată. Ai și opțiune de Run as administrator la right-click pe un program. Poți căuta și fișiere tot de aici dacă au fost indexate.
Într-adevăr e greu să faci multi-tasking în interfața Metro / aplicațiile noi. Cu unele excepții mi se par inutile pe un PC de birou. Dar nimeni nu te obligă să le folosești, poți să le ignori complet, iar toate aplicațiile “vechi” pornesc automat pe desktop. Pentru astfel de utilizatori nu are rost un upgrade 7 -> 8, deși e numai €30. Dar mi se pare o prostie să refuzi Windows 8 la achiziția unui computer nou, de exemplu, doar pentru că fostul meniu Start este acum full-screen…
Melk(Citează)
16/11/2012 la 9:03 AM
Cred ca intrebarea cheie e daca merita facut upgrade de la windows 7, sau chiar xp, la windows 8 doar pentru interfata Metro.
Nu am experimentat, dar din cate se discuta pe aici, nu iti imbunatateste cu nimic munca, nu iti ofera unelte utile suplimentare fata de versiunile vechi.
After all, depinde cum priveste computerul, ca o unealta (in mediul productiv) sau ca un multimedia center (tot felul de notificari si briz briz-uri)
Personal, cred ca si un windows XP face fata cu brio necesitatilor unei munci pe calculator, cu exceptia programelor care cer expres upgrade pentru a functiona (destul de rar).
byte00(Citează)
16/11/2012 la 10:31 AM
@Melk
Ia hai explica asa, ca pentru prostime, de ce a trebuit sa se scoata butonul de start si sa fie inlocuit cu click dreapta intr-un colt? Adica, plm, nu e bine ca e vizibil si in locul in care era de aproape 20 de ani, hai sa facem ceva sa confuzam userii, ca asta-i misto si o sa vand OS-ul…..
Sabotor(Citează)
16/11/2012 la 1:34 PM
@Sabotor – Dacă insiști… pentru că nu există taskbar dacă folosești aplicațiile din interfața Metro, de-asta nu mai apare nicăieri acel buton Start permanent. Dar mereu când miști cursorul lângă acel colț îți sare în ochi un buton MAAAARE Start, ca să-i ajute și pe userii confuzi. Click stânga pe el ca în XP/7 și îți vezi programele / tiles. Click dreapta și apare meniul de setări conținând Contol Panel, Device Manager și multe altele. Dacă ești deja în Start apeși tot în colț pentru a ajunge înapoi la ultima aplicație. Vezi, de-asta spun că trebuie încercat sistemul înainte de a deveni cârcotaș. Funcționează bine și pentru “conservatori”.
@nwradu – Revenind la articolul tău, nu m-ai convins cu interfața Metro. În primul rând live tiles sunt prea mici și vezi prea puțină informație.
– Eu n-am găsit aplicații Facebook sau Twitter oficiale, nu văd notificările de care zici dacă cineva a pus o poză nouă sau a scris ceva.
– Aplicația Contacts arată și Twitter / Facebook, dar pe live tile apar numai niște poze ale contactelor luate din Gmail. Inutil.
– Calendarul nu am reușit să-l conectez cu Outlook 2010 local, nu arată appointment-uri (ar merge cu Google calendar și Exchange, dar nu-mi trebuie).
– Clientul de email e cam penibil, dar poți vedea mesajele noi. Nici nu-l utilizez ca aplicație, doar pentru notificări.
– Video nici măcar nu listează .mkv-uri.
– Sunt folositoare următoarele: Weather, Skype (probleme dacă vrei copy/paste sau alte ferestre pe lângă, două chat-uri în paralel), News, Music, RememberMe (reminder pentru zile de naștere din Feisbuc), The Time, Google, mSecure, tunein (când merge) etc.
Melk(Citează)
16/11/2012 la 1:48 PM
@Melk
Eu am intrebat altceva. De ce sa inlocuiesti modul de interactionare cu PC-ul, mod de interactionare cu care utilizatorii s-au obisnuit, cu altceva, destinat device-urilor touch? A disparut Start Menu pentru ca nu prea ai precizie cand apesi cu degetul pe un ecran capacitiv, deci e inutil, si au aparut gesturile – click in colt, drag de la margini. Si pana mea, chiar n-ar fi enervant, dar modul normal de lucru a disparut. In loc de start menu ai porcaria de Metro, care o fi buna pe tablete, dar pe PC e stupida.
Dar hei, eu fac parte din prostime ca nu vad ce misto si trendy e Metro.
Sabotor(Citează)
16/11/2012 la 6:31 PM
Simplu: înlocuirea va unifica sistemul de operare pe desktop / laptop touch / tabletă. Windows 8 cum este acum poate funcționa decent pe toate dispozitivele astea, fie cu mouse, tastatură sau touchscreen. În funcție de aparat și nevoi poți ignora modul desktop sau modul Metro. Sau poți alege ce-i mai bun din ambele.
“modul normal de lucru a disparut” – Nu mai insist, se pare că nu (vrei să) înțelegi. Nu e ca și cum iau comision de la Microsoft dacă te conving. :)
Melk(Citează)
16/11/2012 la 6:52 PM
Win 8 este o struto-camila veritabila .
Windows 7 cu butonul START pe tot ecranul .
La prima vedere arata bine , insa deja am o luna pe el si sincer ii duc dorul lui 7 desi nu sunt diferenta mari intre 8 si 7 daca nu te uiti la interfata metro .
L!nuX(Citează)
17/11/2012 la 12:44 PM
@Melk
O p*la poate functiona normal Windows 8 cand trebuie tu sa faci gesturi cu mouseul. Si tocmai, problema e ca nu pot sa aleg. Daca ar avea posibilitatea sa-l setez astfel incat sa nu vad porcaria aia de Metro si sa am butonul de start acolo unde stiu eu ca e, fara sa apelez la programe 3rd party sau hackuri, as zice ca da, e ok, au unificat totul asa cum trebuie. Dar in momentul de fata e o interfata proiectata pentru touch, pusa pe un PC cu mouse si tastatura. O fi perfecta pentru aia ce freaca menta pe facebook sau browsuiesc aiurea. Dar daca chiar vrei sa lucrezi (si aici nu ma refer la a completa un excel), e stupida.
Sabotor(Citează)
17/11/2012 la 12:59 PM
@Melk
Inca ceva: cand al 5-lea rezultat pe google dupa cautarea “Windows 8 Metro” e “How to disable Metro interface in Windows 8”, asta spune ceva, mai ales daca avem in vedere si cat a facut MS pentru a promova Windows 8 cu Metro. As completa cu “cineva la MS ar trebui sa-si dea demisia”, dar cineva si-a dat-o.
Sabotor(Citează)
17/11/2012 la 4:59 PM
Băi, mi-e lene să-ți mai explic pe larg. Oricum nu pricepi nimic. Altfel, după comentariile mele anterioare, n-ai scrie:
“trebuie tu sa faci gesturi cu mouseul” – Gestul este identic în Win 95 – 8, miști mouse-ul în colț stânga jos și click. Nu vrei să folosești Metro, nu faci alte “gesturi”. Deși cel de schimb rapid între două aplicații, colțul stânga sus, este incredibil de util.
“Daca ar avea posibilitatea sa-l setez astfel incat sa nu vad porcaria aia de Metro” – Pui doar shortcut-uri de programe vechi și nu vezi aplicații Metro deloc dacă ai alergie.
“sa am butonul de start acolo unde stiu eu ca e” – Ți-am zis că e în același loc, dacă uiți din cauză că nu-l vezi permanent ai nevoie de ajutor medical.
“Dar daca chiar vrei sa lucrezi […] e stupida” – Nu lucrezi în ecranul Start sau interfața Metro, FFS! Lucrezi tot pe desktop, ca în Windows 95 – 7.
Rezultatul căutării tale pe Google? Alții ca tine, deși poate lor nu le-a explicat nimeni cum funcționează în realitate. Sunt de acord cu tine doar în privința utilității reduse Metro pe un desktop PC.
Dacă ești troll, felicitări! Mi-ai pierdut câteva minute din viață încercând să explic niște evidențe. De mai multe ori. Dacă nu, îmi pare rău de tine. Poate alții or găsi utile explicațiile.
Melk(Citează)
17/11/2012 la 5:07 PM
Am picat în plasă, recunosc: http://tinyurl.com/2fdzdge
Mă voi abține de la comentarii aici. :)
Melk(Citează)
18/11/2012 la 11:12 AM
@Melk
Da, sunt troll. Daca eu si majoritatea oamenilor nu agream Metro, gresim cu totii, trolam si facem parte din prostime. Duh…
Sabotor(Citează)