►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
A început să mi se pară de bun simţ să semnalizez în ronduri, stânga dacă rămân în sensul giratoriu şi dreapta înainte de ieşirea pe care urmează să-l părăsesc.
Am observat cât de util este acest obicei atunci când am condus în Franţa pe drumurile lor naţionale şi prin diverse orăşele. Ei au multe ronduri, eu eram mai stresat decât de obicei, conducând într-o ţară străină cu obiceiuri străine.
Simplu şi elegant. Semnalizarea îi ajută pe cei din spatele tău să-ţi facă loc să ieşi din sensul giratoriu, iar cei care aşteaptă să intre în el ştiu că nu mai trebuie să-ţi dea prioritate. Vă recomand tuturor să faceţi asta, dacă nu aveaţi până acum obiceiul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
19/10/2012 la 5:05 PM
Trecând peste faptul că oricum în legislație ești obligat să semnalizezi în giratoriu … ?
Alexandru Savu(Citează)
19/10/2012 la 5:15 PM
Eu recomand folosirea semnalului înainte de orice schimbare a direcției de mers, nu numai în sensuri giratorii.
Din păcate, la noi s-a cam uitat de regula asta. Cred că nici la școala de șoferi nu se mai predă.
aurel(Citează)
19/10/2012 la 5:36 PM
ha, tocmai ce aveam niste discutii pe aceasta tema. Eu obisnuiesc sa semnalziez, cum zici tu, daca traversez sensul sau ies la iesirea 3 sa zice, semnalizez stanga de cand intru si pana la cu o iesire inainte de iesirea mea, cand semnalizez dreapta.
Ei bine asa se face in Franta si Anglia (cu o mica modificare data de sensul de mers). In Cehia nu si pentru asta m-am si certat cu un coleg care considera ca e inutil. Si adevarul e ca aici nici nu semnalizeaza si nici nu se incadreaza cum trebuie in sensuri giratorii de trebuie sa te uiti de 3 ori in spate.
ioana(Citează)
19/10/2012 la 5:38 PM
Mergi mai des in Brasov. Land of roundabouts.
Ariel(Citează)
19/10/2012 la 5:41 PM
si eu tot in Franta m-am obisnuit sa semnalizez, au o groaza de giratorii.
add(Citează)
19/10/2012 la 5:55 PM
Asa am fost invatat la scoala sa semnalizez. Dar au aparut multi insi care contesta asta si considera sensul giratoriu ca si o intersectie (cazul ideal, 2 drumuri ce se intersecteaza, ca na, in mintea lor nu poate exista un sens giratoriu cu mai multe iesiri) – adica nu semnalizeaza daca ies din sens pe a 2-a iesire, semnalizeaza stanga daca ies pe a 3-a, sau dreapta daca ies pe prima. In plus, au mai aparut pe tot felul de site-uri de genul “chestionare.ro” exemplificari in modul asta absolut imbecil de a semnaliza in sensul giratoriu.
Sabotor(Citează)
19/10/2012 la 6:02 PM
Completare:
In plus, e in lege:
http://imgur.com/a/Kvkcv
Deci:
Vehiculele care vor circula pe prima strada la dreapta, vor semnaliza de la intrarea in intersectie si pana la parasirea ei, cu semnaliztor dreapta….
Vehiculele care vor circula pe celelalte strazi, vor semnaliza la intrare cu semnalizatorul stanga […] mentinand semnalizatorul stanga aprins, iar la parasirea intersectiei vor semnaliza cu semnalizator dreapta.
Sabotor(Citează)
19/10/2012 la 6:05 PM
obicei? eu stiam ca e obligatoriu. si daca nu se specifica in legislatie asta, considerand sensul “o curba”, la iesire tot trebuie sa semnalizezi deapta pentru ca schimbi sensul de mers.
Adrian(Citează)
19/10/2012 la 6:26 PM
Si eu semnalizez in sensuri, nu stiam ca e regula, dar ajuta.
La fel si cand schimb directia de mers si am pe cineva in spate, dau semnalul chiar si mai devreme, doar sa stie sa ma ocoleasca…
Yamasha(Citează)
19/10/2012 la 6:38 PM
Ai luat permisul la Pitesti?
alex(Citează)
19/10/2012 la 7:24 PM
Pe principiul ‘Bucuresti’, daca am chef semnalizez, daca nu, nu. Semnalizez in principiu cand e aglomerat..
Cip(Citează)
19/10/2012 la 8:02 PM
Si eu sunt obisnuit sa semnalizez exact la fel, si asta inca din scoala de soferi…asa ca mi se pare cat se poate de normal si de natural ce ai scris tu mai sus in articol. Am vazut insa cum se circula in Italia de exemplu, si e dezastru…tara aia e plina de sensuri giratorii, si nimeni nu semnalizeaza nici macar iesirea din sens. Groaznic!
Offtopic: o problema mai interesanta de discutat referitoare la sensurile giratorii ar fi parcurgerea acestora pe banda 1 de circulatie. Multi au prostul obicei de a presupune ca cei de pe banda 1 ies automat la prima iesire iar ei pe banda 2 fiind, nu mai trebuie sa se asigure. Eu era sa fiu lovit asa in Timisoara, intr-un sens cu doua benzi de circulatie (la Marasti, pentru cunoscatori) pentru ca desi semnalizam stanga de zor, vita de pe banda 2 a considerat ca poate sa parateasca sensul fara sa se mai asigure. Total gresit!
seba18(Citează)
19/10/2012 la 8:06 PM
@Sabotor in legislatie nu scrie expres ca trebuie semnalizat stanga in intrarea in giratoriu. Cred ca link-ul dat de tine e dintr-o carte de interpretare a legislatiei.
Insa legislatia spune ca trebuie semnalizat cand se schimba directia de mers, deci schimbi directia cand se intra, de aici semnalizarea stanga, si se schimba directia cand se iese din giratoriu, de aici semnalizarea dreapta.
alekse(Citează)
19/10/2012 la 8:24 PM
cehii oricum semnalizeaza (marea lor majoritate) cu o clipa inainte sa schimbe directia…:) in plus, odata ce-a semnalizat a si tras de volan. cc @ioana.
Mihai(Citează)
19/10/2012 la 8:40 PM
@Sabotor: am vazut si eu sistemul asta la unii, de a asimila sensul giratoriu cu o intersectie simpla.
Totusi, ar trebui sa ne gandim la un sens giratoriu ca la mai multe intersectii succesive cu drumuri fara prioritate pe partea dreapta (incercati sa “desfasurati” mental un sens giratoriu si sa il liniarizati, exact asta veti obtine). In felul asta ar fi mai usor de inteles si de tratat inclusiv problema circulatiei pe B1 sau B2 si a prioritatii la iesire de care am spus mai sus.
Mergand tot pe analogia asta, in mod normal toata lumea ar trebui sa semnalizeze dreapta la intrarea in sens, indiferent de directia ulterioara de deplasare sau de banda de pe care se incadreaza in intersectie (e si logic de altfel, ca daca virezi de volan dreapta sa semnalizezi dreapta, si nu stanga). Cu toate astea, m-am obisnuit asa de bine cu sistemul descris de Radu incat il consider mult mai logic si mai util, tocmai din considerentul ca te ajuta sa te orientezi mai usor raportandu-te la ceilalti.
seba18(Citează)
19/10/2012 la 9:47 PM
Eu am o problema grava cu semnalizarea la orice schimbare de directie . Incat ma mai mai apuc sa semnalizez si cand parcarea este goala.
Conduc in Bucuresti vad nesimtire dar nu probleme de semnalizare, mai rar. In Constanta vad mai tot timpul astfel de probleme.Chiar astazi mi-a taiat unul fata iar pentru o secunda am vrut sa nu-l mai feresc si sa intru in el.
Tu, eu si inca cativa ce iti viziteaza blogul, avem idei traznite pana la urma si cerem normalitate dar lucrurile astea sunt irealiste intr-o paralela cu realitatea. Pai in Romania , avem unii dintre cei mai idioti conducatori din lumea asta si noi vrem sa-i invatam pe altii sa semnalizeze corespunzator cand ei nici macar nu stiu cum se face sofatul asta si care-i treaba cu el.
SW(Citează)
19/10/2012 la 10:20 PM
@sw, io cred ca n-ai prea iesit din tara.hai, treaca de la mine, eventual vreo 2 tari “civilizate” din batrana europa
ia fa o tura prin india, taiwan, malaesya. poti sa incerci si prin mexic si peru, sau chiar argentina. daca n-ai masina sau permis de conducere, nu-i bai, pietonii au parte si ei de senzatii tari pe acolo. nu mai zic biciclistii :)
daca te intorci intreg( fizic, ca psihic o sa ramai cu sechele) o sa le ridici statuie soferilor romani! :)
Some(Citează)
19/10/2012 la 10:33 PM
@seba18 daca drumul principal face o curba la dreapta nu e nevoie sa o semnalizezi, atata timp cat iti pastrezi directia de mers. faptul ca tragi de volan nu are nici o legatura cu semnalizarea.
Adrian(Citează)
19/10/2012 la 11:04 PM
Cred ca tu n-ai prea iesit din tara. Vrei sa-ti spun in ce orase am fost. Lista-i lunga.Ciudat e ca am fost Singapore,Thailanda,China Sud si Nord, Coreea de Sud , Australia , Brazilia si Europa. Tu vorbesti in necunostinta de cauza , ori ai fost in orase mici. Nesimtiti in trafic ca la noi n-ai sa vezi unde te duci tu in lumea asta. In China datorita populatiei foarte mare la fel si in India o sa vezi accidente si multa prostie dar daca faci o statistica populatie/accidente suntem departe de adevar noi(in sensul rau).
SW(Citează)
19/10/2012 la 11:12 PM
Sa lasam la o parte accidentele. Avem mortalitatea cea mai mare din UE in privinta accidentelor rutiere, asa ca suntem varza fata de vecinii nostri. Nu ma incalzeste cu nimic ca in India se circula si mai rau, eu in Romania circul si aici sunt sanse mai mari sa o patesc rau (sofer sau pieton), decat in restul tarilor din jurul nostru.
Sa revenim la giratoriu, zic. Trebuie sa scriu un articol si despre cat de bine se integreaza scuteristii si motociclistii si biciclistii in trafic in Franta si de ce.
nwradu(Citează)
19/10/2012 la 11:14 PM
@Adrian: din tot ce am spus eu, tu exact paranteza aia te-ai gandit sa o scoti din context si o analizezi facand abstractie de tot restul comment-ului?! Parca ai fi de la Antena3…
Era vorba acolo strict de semnalizarea la intrare in sensul giratoriu, si nu de o simpla curba. Doohhh…..
seba18(Citează)
20/10/2012 la 1:02 AM
radu, zici tu zici cu giratoriul ala, dar n-ai cu cine. si nici eu nu ma pot abtine.
da, @sw. ai dreptate. alora cu 2 miliarde de oameni si zeci de accidente pe ora .. le dau lectii romunasii nostri. da, ne calcam pe cap si ne rupem cazanele in 2 sa fim si noi primii la ceva… cati mai suntem? 19 milioane> eh, nu mai dureaza mult, o sa aratam la lume cine e boul in trafic, carmaghedon tata.
da, orase mici. adica acolo unde e viata de zi cu zi. ai dreptate. hai sa ne batem in poze, sa vedem care o are mai mare
Some(Citează)
20/10/2012 la 8:41 AM
N-ai cum sa ma convingi de ceva ce stiu ca este adevarat.
Eu am fost lovit acum 3 ani in sensul giratoriu de catre o tuta. Pana acum in tarile in care am fost chit ca am fost sau nu sofer n-am avut accident in nici o circumstanta.Iar in Romania de la accidentul cu pricina am avut cel putin 4-5 opriri ale mele in sens pentru ca “romanasii” astia de care zici tu nu prea le au cu prioritatea desi eu semnalizez intentia exact cum explica si radu ca ar trebui facuta.
Eu nu am de gand sa mai raman mult prin tara asta, desi as putea sa traiesc mult si bine. Te las cu bizonii din trafic pe care vad ca-i admiri atat de mult.
SW(Citează)
20/10/2012 la 10:47 AM
@alekse
se poate (nu eu am pus poza aia, am ajuns la ea in urma unei discutii pe aceeasi tema). Dar mi se pare normal sa semnalizezi asa cum scrie in cartea aia, mai mult, uite si un instructor autorizat care spune acelasi lucru: http://www.scoaladesoferitimisoara.ro/lectii/03_prioritatea.pdf (pagina 13).
Sabotor(Citează)
20/10/2012 la 11:31 AM
@seba18 un sens giratoriu desfasurat arata cam asa http://sdrv.ms/RasTnn , cu rosu fiind iesirile. tot nu vad de ce ai semnaliza dreapta la intrare. cat despre benzi – legal se circula pe b1 si se depaseste pe b2. daca virezi la dreapta te incadrezi pe b1 si incetinesti ca sa poti face manevra, deci cei din spate care merg mai departe te depasesc pe b2. de aceea mi se pare normal ca daca urmeaza sa parasesti sensul la a 2-a, a 3-a, etc. iesire sa te incadrezi pe b2 la intrare, nu sa te invarti tot sensul pe b1 si cei care vor sa iasa mai repede decat tine sa astepte pana pot intra pe b1. daca nu m-am facut inteles la ceva de genul ma refer http://sdrv.ms/TyCvrg
Adrian(Citează)
21/10/2012 la 2:44 PM
@Adrian
“tot nu vad de ce ai semnaliza dreapta la intrare”
pentru a-i avertiza pe ceilalti despre intentiile tale? Tot din acelasi motiv e normal sa semnalizezi stanga in sens, daca nu vrei sa iesi pe urmatoarea iesire. Daca nu semnalizezi decat la iesirea din sens, cum ii avertizezi pe ceilalti soferi despre intentiile tale?
Sabotor(Citează)
21/10/2012 la 7:43 PM
@Adrian: Fiecare iesire este si intrare la randul ei. De ce sa nu semnalizezi dreapta, daca schimbi directia de deplasare spre dreapta? Ti se pare logic sa semnalizezi stanga, cand tu in intersectie urmeaza sa te deplasezi la dreapta? Nu, asa cum am spus si cum a spus si Radu, e doar un consens cu care majoritatea s-au obisnuit si care ajuta la fluidizarea circulatiei in sensurile giratorii, singurul loc unde are si logica de altfel…
Referitor la ocuparea benzilor, da, in mod normal asa ar trebui sa se intample. Dar asta NU inseamna ca daca din cauza aglomeratiei ai ramas pe banda 1 (regulamentar corect, de altfel) si semnalizezi stanga in sens, cel de pe banda 2 e indreptatit sa iti taie calea. El e cel care schimba directia de deplasare, deci este obligat sa se asigure. Tu, circuli regulamentar pe banda 1…
seba18(Citează)
21/10/2012 la 11:28 PM
Seba, tu daca esti pe banda 1, fie te-ai incadrat prost la intrarea in sens fie tocmai ai intrat in sens. Pe banda 1 te incadrezi doar daca vei iesi la prima iesire.
thundermar(Citează)