►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Unul dintre cele mai bune momente de la Webstock s-a desfăşurat în sesiunea pe care am moderat-o, despre platforme mobile, aplicaţii şi viitorul lor.
Unul dintre vorbitori a fost Mihai Sfrijan, de la King.com, un site uriaş de jocuri, cu milioane de utilizatori şi birouri în toată lumea. Fac jocuri pentru toate platformele posibile, dar în acest caz a vorbit despre cea mai recentă reuşită a lor, ceva numit Bubble Witch Saga.
Mihai povestea cum a început dezvoltarea jocului cu echipa locală, apoi s-a mai mărit echipa și că l-au terminat şi lansat în AppStore. Şi apoi zice “după două săptămâni ne-am recuperat banii cheltuiţi pentru dezvoltarea jocului. În ziua 41 de la lansare am făcut primul milion de dolari profit“.
S-a lăsat linişte în sală! Zgomotul de fond de obicei prezent la astfel de sesiuni s-a tăiat brusc, de parcă ar fi avut buton on/off. Toată lumea avea ochii mari și câțiva neatenți aveau pe buze întrebarea “wait… a zis milion?”.
Primul gând care mi-a trecut prin minte a fost “frate, iar în blogosferă te înjură lumea cu lunile pentru campanii de 200 de euro”. Al doilea a fost să calculez în cât timp aş câştiga eu un milion de dolari; ani fără număr. Al treilea a fost să mă gândesc câţi bani se fac din industria jocurilor de iOS şi Android; poţi da lovitura din faţa calculatorului.
Mihai a continuat să ne lovească în continuare deși eram deja la pământ, spunându-ne că rezultatul, deşi impresionant pentru noi, n-a fost cel dorit de ei. Jocul n-a ajuns în Top 10 al categoriei şi nici Featured App, care probabil ar fi triplat downloadurile. Ah, şi era un joc free, banii îi făcea din ce cumpărau jucătorii în interiorul jocului, dacă vroiau. În alte condiţii, probabil că milionul de dolari profit ar fi fost făcut mult mai rapid.
Am vrut să trântesc totul, să zic “fuck it” şi să plec la o cafea pe afară…
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
03/10/2012 la 12:06 PM
Consider ca trebuie sa facem o analiza dincolo de aparente. King.com este un business care are aproape 10 ani si foarte probabil peste 200 de angajati worldwide (sub 50 in Romania). Au birouri in peste 7 tari si au facut public de-a lungul anilor ca au primit finantari de aproximativ $50M. See you siguranta au avut rezultate exceptionale in cateva piete aglomerate (facebook) si este de remarcat ca au luat in considerare tara noastra pentru portarea catre device-uri mobile a joculi BWS, flagship al lor.
Este out of context sa comparam blogosfera romaneasca see you o companie de marimea si vechimea King, o companie care doar pe facebook au 50M useri lunar (2,5x populatia Romaniei). Nu stiu de ce ar trebui sa ne mire, sa ne surprinda sau sa ne stresam din orice punct de vedere cand auzim cifra de $1M. In contextul in care jocul pe care ei l-au portat au 17,5 milioane de jucatori activi lunar.
Dupa ce am citit acest articol si am observat felul tau de a vedea lucurile, personal cred ca nu a fost cea mai buna alegere atunci cand ai fost ales moderator. See you scuzele de rigoare daca am deranjat!
Cristi Badea(Citează)
03/10/2012 la 12:06 PM
Consider ca trebuie sa facem o analiza dincolo de aparente. King.com este un business care are aproape 10 ani si foarte probabil peste 200 de angajati worldwide (sub 50 in Romania). Au birouri in peste 7 tari si au facut public de-a lungul anilor ca au primit finantari de aproximativ $50M. See you siguranta au avut rezultate exceptionale in cateva piete aglomerate (facebook) si este de remarcat ca au luat in considerare tara noastra pentru portarea catre device-uri mobile a joculi BWS, flagship al lor.
Este out of context sa comparam blogosfera romaneasca see you o companie de marimea si vechimea King, o companie care doar pe facebook au 50M useri lunar (2,5x populatia Romaniei). Nu stiu de ce ar trebui sa ne mire, sa ne surprinda sau sa ne stresam din orice punct de vedere cand auzim cifra de $1M. In contextul in care jocul pe care ei l-au portat au 17,5 milioane de jucatori activi lunar.
Dupa ce am citit acest articol si am observat felul tau de a vedea lucurile, personal cred ca nu a fost cea mai buna alegere atunci cand ai fost ales moderator. See you scuzele de rigoare daca am deranjat!
Cristi Badea(Citează)
03/10/2012 la 12:06 PM
Consider ca trebuie sa facem o analiza dincolo de aparente. King.com este un business care are aproape 10 ani si foarte probabil peste 200 de angajati worldwide (sub 50 in Romania). Au birouri in peste 7 tari si au facut public de-a lungul anilor ca au primit finantari de aproximativ $50M. See you siguranta au avut rezultate exceptionale in cateva piete aglomerate (facebook) si este de remarcat ca au luat in considerare tara noastra pentru portarea catre device-uri mobile a joculi BWS, flagship al lor.
Este out of context sa comparam blogosfera romaneasca see you o companie de marimea si vechimea King, o companie care doar pe facebook au 50M useri lunar (2,5x populatia Romaniei). Nu stiu de ce ar trebui sa ne mire, sa ne surprinda sau sa ne stresam din orice punct de vedere cand auzim cifra de $1M. In contextul in care jocul pe care ei l-au portat au 17,5 milioane de jucatori activi lunar.
Dupa ce am citit acest articol si am observat felul tau de a vedea lucurile, personal cred ca nu a fost cea mai buna alegere atunci cand ai fost ales moderator. See you scuzele de rigoare daca am deranjat!
Cristi Badea(Citează)
03/10/2012 la 12:21 PM
Intamplator m-am intalnit cu VP BD de la King.com zilele astea si e adevarat tot ce zici. De Mihai Sfrijan in schimb nu mai stiam nimic de cativa ani. E Mitza din LeveL cred :)
Razvan Roman(Citează)
04/10/2012 la 1:19 PM
@Cristi Badea: nu comparam blogosfera romaneasca, ci doar reflectam la ce inseamna castigurile in diverse domenii. Iar despre King.com de asta am zis si in introducere ce gigant este, ca sanu creada cineva ca au dat lovitura pornind de la zero.
Dar reactia salii tot interesanta a fost. Sper sa fie mai mult timp data viitoare pentru intrebari si raspunsuri, cu siguranta sunt multe de invatat de la un om cu epxerienta lui MS.
nwradu(Citează)
03/10/2012 la 12:21 PM
Oamenii aia fac tehnologie, bloggerii fac comunicare. E cam mere see you pere comparatia.
Bogdan Iordache(Citează)
04/10/2012 la 8:25 AM
Intradevar, dar si daca vrei sa compari cu aproape orice din piata de online din Romania, tot pe acolo esti.
Un joc de succes (chiar si mediu) international nu are nicio legatura cu ce se intampla pe aici.
Chiar astea sunt cifrele in gaming. Doar ca e mai greu decat pare sa ajungi acolo. :)
George Lemnaru(Citează)
03/10/2012 la 3:34 PM
pluginul ăla de comentarii de pe facebook îți înlocuie cu cu see you. dacă nu mă înșel, e o bifă pe care trebuie să o scoți.
al_core(Citează)
03/10/2012 la 12:34 PM
Exact atunci am ajuns si eu acolo. La cum au prezentat-o, a parut ca un start-up see you 3 oameni si un PC au facut un joc si primul milion dupa 41 de zile. Insa, situatia e mult mai complexa pentru ca, in esenta primul milion vine dupa alte milioane investite, pivotari, fail-uri, restart-uri, etc. Din punct de vedere al PR-ului suna tare bine si usor.
Lucian Avadani(Citează)
04/10/2012 la 8:16 AM
Complet adevarat, Lucian. Primul articol in care am aparut in presa a avut titlul "Primul tanar ajuns milionar jucandu-se". :)
De atunci era sa facem praf eRepublik, l-am salvat super frumos si am si plecat de acolo sa imi fac o companie noua. Si tot nu sunt inca milionar.
Dar ce m-am mai jucat! :D
George Lemnaru(Citează)
04/10/2012 la 1:16 PM
@Lucian: n-a parut asa, au zis ca au investit sute de mii de dolari in dezvoltare si publicitate. E bine de stiu ce poate face o echipa de oameni si e bine ca alti dezvoltatori sa stie ce pot realiza sub umbrela unei mari companii producatoare de jocuri.
nwradu(Citează)
04/10/2012 la 8:45 PM
George, cred ca experienta ta era binevenita in panel-ul respectiv pentru a cristaliza o perceptie corecta pentru audienta. Altfel, s-a reconfirmat viziunea generala a publicului asupra succesului..
Lucian Avadani(Citează)
03/10/2012 la 12:46 PM
Cand au lansat jocul pe AppStore deja functiona varianta de facebook de cateva luni bune. Si cand promovezi jocul pe facebook (care are 17 milioane de utilizatori pe luna) si pe site-ul king.com (unul din cele mai mari portaluri de jocuri online) cred ca nu prea iti pasa daca esti featured sau nu..
Ciprian Caba(Citează)
03/10/2012 la 4:32 PM
@Bogdan Iordache cred ca trebuie schimbat din script.
din js.src = “//connect.facebook.net/en_US/all.js”;
in js.src = “//connect.facebook.net/ro_RO/all.js”;
linia: 275
Mihai(Citează)
04/10/2012 la 8:00 AM
fara fuck it … e normal The game that has captivated over 40 million players on Facebook is now available on your iPhone or iPad!
Cristi Dorombach(Citează)
04/10/2012 la 8:16 AM
Titlul suna a senzational, dar in cazul lor nu cred ca era primul milion. Au mai fost si altele inainte…
Vlad Andries(Citează)
05/10/2012 la 10:17 AM
Multumesc.
Reactia salii mi-a confirmat ca activam in lumi oarecum paralele. Am fost sincer cand am spus ca nu suntem neaparat multumiti cu rezultatul pe care l-am avut cu Bubble Witch Saga, pentru ca speram la mai mult. Da, un milion suna foarte bine cand vorbim de dezvoltatori din Romania, dar nu cred ca mai avem voie demult sa facem distinctia asta. Ce conteaza este piata pe care activezi, iar acolo un milion nu este socant.
King nu este un gigant, ci doar o companie cu foarte multa experienta. Cred ca avem de 20 de ori mai putini oameni decat Zynga, dar toti niste profesionisti fantastici, ceea ce face toata diferenta.
Ar fi foarte buna o initiativa in care sa se discute despre toate astea, la nivelul la care este business-ul, nu la nivelul Romaniei. George, poate reusim sa incropim ceva cu IGDA-ul.
Mihai Sfrijan(Citează)