►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
În 2011 elevii picaţi la bac erau supăraţi pe Funeriu, ministrul de atunci al Educaţiei. Acesta oricum era contestat de către opoziţie pentru nişte probleme cu propriile sale studii trecute în CV şi, mă rog, analfabetism, aşa că a fost o ţintă uşoară şi pentru furia şi înjurăturile elevilor, întrucât le stricase bacul prin camerele de supraveghere introduse în clase.
Desigur, aşa cum scriam atunci, problemele erau în altă parte, însă bac-ul 2011 a fost marcat de sintagma “să dăm vina pe Funeriu“.
Acum, în 2012, reportajele ne arată o nouă exprimare favorită a elevilor, care ameninţă cu plecarea din ţară. De fapt nu ameninţă, dar din interviuri eu aşa o văd, un fel de “ne fac ăştia manevre dându-ne subiecte dificile la bac, aşa că de scârbă vom emigra într-o altă ţară“.
La Digi24 s-a zis chiar că mai mulţi elevi au declarat că nu cred că vor veni în toamnă să-şi încerce puterile cu încă o ediţie de bac, ci vor să plece din ţară.
Breaking news pentru elevi! Fără bac nu faci nimic în afara ţării! Pleci în străinătate şi eşti doar un alt agarici care nu e bun la nimic, n-a terminat şcoala şi nu se va bucura de încrederea niciunui patron. Ah, poţi fi un ospătar de nădejde în Spania sau Anglia, poţi lucra în construcţii în Italia, dar toate acestea se pot face şi în România.
Dacă aceşti oameni nu sunt în stare să treacă o probă de bac, credeţi că vor fi în stare să înveţe o altă limbă străină, să se descurce de la zero pe alte meleaguri, cu tot ce înseamnă asta din punct de vedere casă-masă-societate? Cine anume să facă asta, piţipoancele alea care se hlizeau că au picat? Tinerii ceilalţi, veniţi de la ştrand, care nu cred că au lucrat în viaţa lor ceva?
De exemplu, pe scurt aşa, am înţeles că în Germania cine vrea să urmeze o şcoală profesională începe devreme şi nu doar face cursuri, ci nişte zile pe săptămână se duce în ucenicie la fabrici şi vede exact ce presupune meseria. Ce-ar angaja nemţii, unul de-al lor pregătit astfel sau unul de-al nostru?
În ultimul an ne-am speriat cu toţii văzând cât ne-am împuţinat aici în România, aşa că acum pare o ameninţare bună, “dă-mi subiecte uşoare la bac sau plec din ţară!”. În practică nu va pleca nimeni, de lene, decât poate vreo 2-3 care vor veni peste câţiva ani înapoi cu coada între picioare, vorbind despre cum şefii din străinătate sunt răi, vor să munceşti şi nu prea te lasă să furi sau să tragi chiulul.
Problemă mare e alta: ce ne facem ca țară peste 5 ani? Să zicem că ăştia de acum sau de anul trecut iau până la urma bacul, fac şi o facultate pentru a obţine o diplomă, şi apoi? Cine angajează nişte generaţii care abia au reuşit să treacă peste nişte praguri uzuale ale vieţii?
Vă daţi seama peste vreo 5 ani câte firme se vor văita că n-au pe cine angaja, câţi tineri vor plânge pe la târgurile de joburi că nu-şi găsesc un loc de muncă sau câte afaceri se vor închide pentru că angajaţii nu vor avea chef de muncă sau nu vor ştii să o facă bine? Gândiți-vă că 6 din 10 candidați la orice post, peste 4-5 ani, n-au reușit să ia bacul la vremea lui.
E nevoie urgentă de o reformă care să ducă elevii pe calea spre care au aptitudini. N-ai chef de şcoală, nu vrei să înveţi? E ok, dar trebuie ca aceşti elevi, părinţii lor şi profesorii să realizeze acest lucru cât mai devreme în viaţă şi să se orienteze pe calea necesară pentru a face ceva cu viaţa lor. V-am mai spus, momentan statul plăteşte pentru fiecare elev 12 ani de şcoală, cu toate costurile imense pe care le presupune asta, şi doar 43% reuşesc să o termine cu testul final luat. Este un sistem foarte păgubos şi trebuie urgent schimbat.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
09/07/2012 la 5:24 PM
Nu toata lumea trebuie sa conduca ! Avem nevoie si de muncitori (cum am mai spus) . Profesionalele au fost foarte bune la vremea lor , la fel si liceele tehnice cu clase de seral (pentru oamenii care intrau in breasla de productie a tarii) . Apai (cum zice ardeleanul NO) acum toata lumea vrea cluburi , masini de fitze si bani garla – lucru care nu se intampla ! O intrebare care o pun in gluma mereu prietenilor – voi credeti ca mai “pupam” noi pensie de la astia (generatiile actuale) … vise desarte :D
Liviu(Citează)
09/07/2012 la 5:26 PM
corect, in teorie. trebuie indreptati toti spre unde au aptitudini: sa taie lemne, sa faca mancare, sa pazeasca malluri, sa tina contabilitatea sau sa proiecteze motoare sau sisteme automatizate. dar ei vor toti sa fie doctori, ingineri, economisti. elevii sunt buba si parintii ii urmeaza ca accepta sa intretina niste analfabeti si incompetenti.
degeaba ai o reforma care sa duca elevii spre unde au aptitudini daca ei nu vor sa se multumeasca sa fie mecanici, ci vor sa fie ingineri auto, nu le ajunge sa repare televizoare, vor sa ajunga ingnieri electronisti. sa fim seriosi…buba e in mentalitate. e o imputiciune generala in tara asta care nu se datoreaza guvernului, sistemului educational sau mai stiu eu. mizeria asta se datoreaza tarii in ansamblu: vrem nu vrem, tara e geme de idioti, de inculti, de agramati, de analfabeti, de prost crescuti si prost educati, de smecherasi, de cititori infecti de tabloide si de rontaitori slinosi de seminte care ragaie “muie steaua”.
cu toata reforma lui peste, aici ramanem ca si tara din punct de vedere al educatiei.
mircea(Citează)
09/07/2012 la 5:31 PM
vazusem si eu pe unul ce visa ca se duce in Germania fara diploma si castiga peste 2000 de Euro. Nu stiu cum se castiga in Germania dar stiu ca daca vrei in Franta sa iei peste 2000 de Euro trebuie sa ai minim 2-3 ani de facultate si bineinteles, un BAC luat. Sau sa vinzi droguri, prostitutie, etc.
stefan(Citează)
09/07/2012 la 5:56 PM
@Stefan: e plin si aici de oameni care n-au invatat si acum se lafaie in Mercedes. Dar na… sunt sute, ii remarci pentru ca iesi in evidenta. Acum 105.000 de elevi au picat bacul (sau pe acolo). Cati traficanti de droguri si prostituate sa fie la cautare si in strainatate?
@mircea: ba da, asta e nivelul si nu doar la noi, ci si in alta parte in lume. E un procent normal.
Problema e alta: alte tari au aflat asta si au pus la punct sisteme prin care oamenii sa fie ghidati din timp spre cariere potrivite. Li se zice din timp ca nu pot fi toti avocati si doctori, dar ca nu e nici o rusine sa fii muncitor sau sa pazesti mall-ul. La noi nu doar ca inca nu se constientizeaza asta, dar e o presiune mare de la facultatile particulare sa se continue tot asa, ca sa aiba ei clienti, parintii trec peste rusinea sociala de a nu avea odrasla la facultate, odraslei nu-i spune nimeni verde in fata “ba, nu esti capabil de mai mult!”, iar tara cheltuie bani pe o scoala inutila pentru 65% dintre ei. Iar peste cativa ani, sa vezi si sectorul privat in haos, ca pe cine sa angajeze?
Stii cum ne plangem ca altii in strainatate zambesc, spun buna ziua cand intri in magazin, iti multumesc dupa ce cumperi ceva? Oameni fericiti sa-si faca munca bine. La noi, daca toti sunt indoctrinati ca li se cuvin titluri de doctori, masterate in cine stie ce comunicari, facultati inalte si altele, dar le-a furat Funeriu sau Ponta sansa, ce sa te astepti? Vor fi vesnic frustrati si vor considera ca sunt prea buni pentru munca pe care o fac.
nwradu(Citează)
09/07/2012 la 5:34 PM
a, si inca ceva, cat timp postul anterior asteapta moderarea pentru “muie steaua” (si asta o sa il urmeze tot pentru “muie steaua” :D )
inclusiv noi, adica tu prin ideile din postul asta si noi care iti dam dreptate suferim de aceeasi mentalitate, per total: nu acceptam faptul ca asta e nivelul tarii. in perioada asta a mileniului atat se poate in romania. si o sa se poata din ce in ce mai putin. aceeasi boala a romanului care trece printr-o perpetua stare de negare se manivesta si la microbisti: noi ne suparam in continuare ca steaua nu joaca, ca dinamo ia bataie, ca romania nu e la niciun campionat. pai ba, asta e nivelul. acceptati-l si nu va mai umflati in pene.
poftim hal de personaj, care merita extirpat ca o tumoare, eliminat cu o ura hitlerista:
http://tinyurl.com/cxj2rlg
mircea(Citează)
09/07/2012 la 7:23 PM
Trebuie triati din liceu / generala elevii , un fel de prag , pusi cei bun in calse numai de elevi buni unde o sa fie competitie si nivelul o sa fie ridicat si clase cu elevi mediocrii spre vai mama lor pentru ca este nevoie si de mecanici , ospatari , agricultori , frizeri in aceasta tara .
Degeaba ai 2-3 oameni foarte buni intr-o clasa medie sau sub medie pentru ca aceia ori se pierd pe parcurs ori se plafoneaza .
L!nuX(Citează)
09/07/2012 la 9:16 PM
Am o singura nedumerire: daca acum e 45% promovabilitatea si inainte 90%, inseamna ca jumate din astia 90% au copiat (+/-) ca doar nu s-a facut trecerea instant, in 1 an sa se adune eminentele si apoi doar cei mai ‘lenti’. Am citit comentariile la articolele tale si ale lui arhi, si nimeni nu a zis “da frate, eu am copiat in trecut”. Pentru ca la mine asa e, nu are rost sa fiu ipocrit: n-as fi luat bacul la matematica, ca eram varza cu carne la M1 (clasa de mate-info). Ce pot sa zic, daca mi-am gresit profilul (tarziu mi-am dat seama), mi-am dat seama ca n-are rost sa imi bat mintile aiurea pe premiza ca oricum iau bacul copiind. Am ajuns pana la urma (si am si terminat) conservatorul, acu nici nu as fi in stare sa desenez semnul de la integrala fara sa fac o pauza de gandire. Ma deranjeaza? Nu. Tot ce nu pricep e cum de pe internet, toti au rupt cartile, au invatat cat sa aibe 9 asigurat, se incuiau in camera facand supradoza de burn si cafea,faceau meditatii pt >9.50..De ce? Pe cine impresioneaza?
G(Citează)
10/07/2012 la 4:42 PM
@G: da, inseamna ca in ceilalti ani foarte multi treceau copiind.
Acum prin copiat sa nu intelegi ca luau toti 9-10 pentru ca faceau toate subiectele. Dar e suficient sa copiezi vreo 2 subiecte mici, sa zicem o pagina, sau sa-ti spuna cineva ce sa faci, si deja scoti 5-6 la o materie. Subiectele sunt structurate astfel incat daca faci doar cateva simple treci examenul.
nwradu(Citează)
09/07/2012 la 9:43 PM
sa stiti ca nici camerele astea nu sunt un impediment in a copia. Am vorbit si eu cu niste amici care tocmai au dat bacul si mi-au spus ca aveau in clasa o amarata camera web vga. Iar computerul la care era conectata era in lockscreen. Deci se putea copia si acum.
Eu am dat bacul in 2009, iar acum sunt anul 3 la poli – etti. Recunosc ca m-am inspirat la proba de limba romana, citisem ‘Ultima noapte de dragoste, prima noapte de razboi’ insa cu o foarte mare greata, si nu mi-a facut deloc placere. In schimb la mate am ajutat si pe altii iar la fizica la fel. Media 9 la bac a fost numai buna, oricum la admitere a contat doar 20%. In fine, ai nevoie de personalitate, fler, imaginatie si ceva cunostinte de baza ca sa treci bacul.
PS: Cei care pica bacul ar trebui sa plateasca o taxa, taxa de scolarizare din ultimii 4 ani de liceu. Si abia atunci se va face ordine.
daniel(Citează)
09/07/2012 la 10:24 PM
asta cu taxa e o idee extraordinara. daca ai candida la presedintie te-as vota orbeste numai pentru asta, jur.
eu as merge mai departe si i-as forta sa presteze munca in folosul comunitatii, invers proportionala ca si durata cu media de la bac. pe sistemul “puscariasii la canal, repetentii la URBAN”.
mircea(Citează)
09/07/2012 la 11:26 PM
Eu nu am copiat la bac si am luat un amarat de 8,70 :( acum 8-9 ani
L!nuX(Citează)
10/07/2012 la 11:16 AM
Eu personal am copiat, am copiat la o singura proba, dar spre deosebire de majoritatea celor de anul acesta, chiar daca nu copiam, oricum luam 5-ul.
Cel mai jenant mi s-a parut ca se plangeu ca a cazut Luceafarul la proba scrisa la romana…pai ce ar fi fost ok? Stiau doar basmul?
alex(Citează)
10/07/2012 la 11:38 AM
n-a picat luceafarul, a picat viziunea lui eminescu despre lume. puteau foarte bine sa comenteze Lacul, care era simpla si pe subiect. luceafarul este mai mult decat o telenovela. aia nu erau in stare sa gaseasca un sinonim pentru “pace”, dar sa inteleaga luceafarul. in schimb, sa intelegi o descriere a lacului cred ca e mai simplu. ei nici macar nu stiu sa isi faca examenul mai usor.
mircea(Citează)
10/07/2012 la 12:11 PM
Ok tu crezi ca daca elevii respectivi nu stiau despre ce e Luceafarul, care e in toate manualele, stiau de Lacul?
Cel mai mult mi-a placut “Luceafarul a coborat pe pamant ca sa faca sex cu aleasa inimii lui” citat aproximativ.
alex(Citează)
10/07/2012 la 5:05 PM
@alex: nu, spun ca daca erau un pic interesati si un pic inteligenti (LOL) alegeau operele care sa le permita o rezolvare corecta cat mai simpla a cerintelor. asta presupunand ca inainte de examen au citit macar orientativ ceva. e altceva cnad te apuci de invatat, chiar si loaza fiind, sa citesti 4 strofe in loc de 100
mircea(Citează)
10/07/2012 la 5:15 PM
Variante erau…dar nu s-a invatat.
Eu personal nu concep sa poti lua 0 la romana. Sau 0,20 cum a luat maestrul Costel Busuioc. Adica sa nu le umflam notele aiurea 1 e din oficiu. Cat de prost trebuie sa fii sa nu iei decat 20 de sutimi la o limba pe care o vorbesti zilnic. Pun pariu ca daca pui un copil din clasele 1-4 ceva mai dezghetat la minte sa iti rezolve subiectele de la romana face macar 20 de sutimi.
Sau 20 de sutimi la matematica, unde erau si raspunsuri de tip grila, adica sunt convins ca daca se pun raspunsuri la intamplare, probabilitatea matematica sa iei mai mult de 20 de sutimi este destul de mare.
alex(Citează)
10/07/2012 la 5:58 PM
Stai ca eu nu inteleg. “Problema pe termen lung a bacului picat” – pai daca-l treceau pe nemerit nu era o problema? Eu cred ca era o problema si mai mare. Tu n-ai avut in faculatate colegi convinsi ca la priza au curent continuu? Sau ca spectrul sinusului e infinit? Eu da. Plus colegi care nu stiau sa rezolve o ecuatie de gradul II, nu stiau sa deriveze o functie de gradul I, nu stiau ordinea operatiilor (pentru ei 1+1*0 facea 0, da?), nu-si dadeau seama ce masoara un aparat nici macar cand profu le arata cu degetu’ (profu’ aratand unde scria µA: “can you read these two letters?”, iar colegu: “not the first one”).
E mai bine acum, cu absolventi de facultate habarnisti? Acum 6 din 10 candidati au luat bacu’ pe nemerit si au terminat o facultate tot pe nemerit.
Mie mi-a fost rusine inca de la primul targ de joburi la care am fost vreodata, in timpul facultatii, cand tipa careia ii lasasem CV-ul mi-a spus ca mai angajase pe cineva de la noi. Brusc am inghetat – primul gand care mi-a venit in cap a fost ca probabil a fost o mutare proasta pe care n-au de gand s-o repete.
brontozaurel(Citează)
10/07/2012 la 6:17 PM
Something’s wrong with your comment blockquote styling – all desktop browsers: Chrome, FF, Opera, Safari, IE; looks fine in Opera Mobile.
Hmmm… Paragraphs in the comment are floated, so you need to add
clear: both;
for theblockquote
rule set (style-Red.css, line 218).brontozaurel(Citează)