►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Sunt două tipuri de fotografii ce se pot face: acelea care arată un “obiect” (om, aparat, monument) şi acelea care spun o poveste despre acel “obiect”. Diferenţa este mai mică decât v-aţi aştepta şi este făcută doar de modul în care surprinzi subiectul și de ceea ce îl înconjoară.
Ca un exemplu rapid, fotografia de mai jos din stânga îţi arată o băutură, iar cea din dreapta trece de acest prim scop şi-ţi arată şi ideea de vacanţă, de soare, mare şi relaxare la malul ei.
Prima este făcută pe o terasă de pe plaja din Alicante, dar numai eu ştiu asta, pentru că imaginea nu transmite nimic altceva decât “o băutură rece”.
La evenimentele sportive trebuie aplicat acelaşi principiu, îmi spunea cândva un fotograf profesionist. Fotografiezi un raliu? E bun şi un prim-plan cu maşina ce concurează, dar mult mai mult impact are o fotografie în care maşina este într-un colţ şi în restul fotografiei se vede traseul pe care-l are de parcurs în următorii metri, ca să-şi dea seama privitorii de gradul de dificultate. Un schior în aer nu-ţi spune multe, dar arată şi solul ca să-ţi dai seama cât de mult sărise sau ce viteza avea şi totul se schimbă în mai bine.
Acelaşi principiu este valabil şi la show-urile aviatice, care prin natura lor se desfăşoară pe întreg cerul, într-un spaţiu imens şi spectaculos. Majoritatea fotografiilor pe care le-am văzut de la recentul Bucharest Int Air Show fac un zoom puternic pe avioane. Asta e ok o dată, ca să vezi avionul, dar când 10 fotografii surprind doar avionul respectiv simt că am ratat partea de spectacol aerian. Unde e show-ul?
Exemple mai jos, din două galerii excelente de la Airlines Travel şi Cristi Şerb. Fotografii “de aproape”, vezi roțile, vezi aripile, vezi pilotul. Dar era spectaculos? Era ceva periculos acolo sau se întâmplă totul sus pe cer? De câte ori mă pot uita la un elicopter surprins din toate unghiurile?
Fotografii din acţiune. Fumul formează o diagonală interesantă în imagine, văd un pic de spectacol, ideea unui looping, o scenă de acţiune.
Şi acum uitaţi-vă mai jos la aceste fotografii excelente. Aţi spune că o mare parte din ele înfăţişează oamenii de la sol, total neinteresant, dar de fapt prin intermediul acestor repere fixe ne dăm seama cu adevărat de dimensiunea uriaşă a unui show aerian. Vezi întreg cerul plin de avioane, cât de jos erau, cum evoluau în formaţie şi ce urme au lăsat pe albastrul văzduhului. Îţi dai seama ce-ai fi văzut şi cu ochiul tău, dacă ai fi fost spectator şi parcă simţi nivelul de pericol al manevrelor executate la o altitudine aşa joasă.
Rezumat într-o singură frază: nu încadraţi doar subiectul fotografiei, ci capturaţi-l relativ la locul desfăşurării spectacolului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
4 comentarii
24/07/2012 la 3:21 PM
Multumesc pentru link, pentru feedback si idei! Zbor in crepuscul a fost mai cu poveste! Fotografiile facute la amurg sunt incadrate mai bine!
sorin(Citează)
24/07/2012 la 5:40 PM
frumos postul . e vorba odata de compozitie(ce obiecte/lucruri pui in poza si apoi incadrarea – cum o faci – regula treimii etc)
Pozele de jos intr-adevar sunt foarte frumoase – spun povestea si o spun bine.
ovidiu(Citează)
26/07/2012 la 6:59 PM
Corect in mare masura, dar pana la urma depinde ce vrea fiecare de la imaginile de acolo si mult mai mult de tehnica de care dispune. Eu as evita sa spun ca doar ultimele imagini sunt “excelente”.
Depinde ce urmaresc, detaliu pe avion, detaliu pe acrobatie sau detaliu pe eveniment. Exemplu scurt aici, acelasi cadru in incadrarea din ultimele imagini nu arata mare lucru din acrobatie. La fel si aici. Nu spun ca imaginile mele ar fi mai bune, insa incerc sa fiu avocatul diavolului in problema asta cu incadrarea :)
O alta obiectie e ca nu prea ai cum sa obtii si imagini largi cat si detalii la acelasi exercitiu decat daca esti Speedy Gonzales, si in plus ar fi indicat sa iti si schimbi obiectivul cat alergi dintr-o parte in alta.
Mike(Citează)
27/07/2012 la 5:29 PM
@Mike: ai dreptate, dar ideea este sa nu te axezi doar pe detalii. Eu am pus cate o fotografie ca exemplu. Daca vezi intreaga galerie si sunt 30 de fotografii cu acelasi avion, toate prim-planuri, nu e mare lucru.
Eu am un 18-200, pot sa le obtin :P
nwradu(Citează)