►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am citit ieri două articole pe Ziarul Financiar despre noua autostradă București-Ploiești. Primul, aşa şi aşa, obiectiv şi documentat. Al doilea, de-a dreptul hilar.
Primul spune că distanţa București-Ploiești este mai scurtă tot pe vechiul DN1, ba chiar reporterii au făcut câteva minute mai puţin pe acolo decât pe autostradă, rezultat aparent paradoxal.
Al doilea articol spune următoarele:
Eu de-abia acum am realizat că noi am făcut autostrada Bucureşti – Ploieşti paralelă cu DN1. Nu sunt şofer şi merg prea puţin cu maşina, astfel încât nu m-a preocupat prea mult problema traficului pe DN1 spre munte sau spre drumul care duce la mare.
Deci 500 de milioane de euro a costat o bucată de autostradă – Bucureşti – Ploieşti – care, de fapt, este inutilă, având în vedere că partea cea mai importantă de autostradă – Comarnic – Braşov – nu există şi, probabil, nu va exista nici în următorii cinci ani. Să faci o autostradă care să fie mai lungă decât drumul tradiţional mi se pare o absurditate. Care a fost raţiunea pentru care s-a făcut mai întâi această bucată de autostradă? Nu se poate. Mi se pare că am dus Kafka pe un palier superior.
Ca să o iau cu începutul, mie mi se pare ABSOLUT NORMAL ca o autostradă să fie mai lungă, mai pe ocolite, decât drumul pe care-l înlocuieşte. Drumurile tradiţionale între oraşe s-au dezvoltat acum sute de ani, urmând rute comerciale care s-au făcut de obicei direct între oraşe, că aşa era simplu şi rapid, eventual trecând prin sate și altele noi apărând de-a lungul drumului.
În vremurile moderne însă, dacă traficul creşte şi n-ar strica o autostradă între punctele A şi B, ai două variante: lăţeşti drumul tradiţional, dacă îţi permite asta, dar de multe ori nu este posibil decât sub dictatură militară, când expropriezi şi dărâmi sate fără nici o milă, cum făcea Ceauşescu. Dacă nu poţi lăţi drumul respectiv, faci o nouă autostradă pe lângă el şi normal că aceasta va fi mai lungă, pentru că cea mai scurtă rută dintre A şi B era deja făcută şi tocmai ce-am zis că nu se putea moderniza.
Probabil că singura excepţie ar fi drumurile montane. Acum, faţă de secolele trecute, o şosea nouă poate trece prin tuneluri şi pe viaducte relativ în linie dreaptă, faţă de drumul tradiţional şerpuit. Dar noi vorbim de câmpie acum.
Al doilea articol este scris de un om care nu este şofer şi merge prea puţin cu maşina, adică tocmai potrivit ca să-şi dea cu părerea despre trafic şi infrastructura rutieră. Non-șoferii îmi mai spun chestii de genul “hai să mergem azi până la Iaşi şi ne întoarcem diseară”, că n-au de unde să ştie că după ce conduci 5 ore la dus n-ai chef să faci 5 ore la întors în aceeaşi zi, cu tot stresul care decurge de aici, atenţia care e necesar să o ai şi responsabilitatea pentru pasagerii tăi. Ce să ştie ei despre stres? “Doar stai în maşină pe scaun şi ţii un covrig în mână, ce mare brânză?!?”
Mda. Şoferii vor şti însă avantajul imens pe care îl oferă o autostradă: ţii viteza constantă, te uiţi înainte şi mergi drept. Singura grijă este să te bagi pe banda 1 dacă vine altul mai rapid din spate. Gândiţi-vă cât de frecvent se aud ştiri de genul “a intrat pe contrasens pe DN1”, din cauza vitezei şi a oboselii. Amintiţi-vă de nevinovaţii care au murit pentru că şoferul unei basculante mergea cu bena ridicată şi a dărâmat o pasarelă. Amintiţi-vă de câte accidente sunt la Româneşti, Potigrafu, Săftica şi până în Otopeni, câţi oameni mor la trecerile de pietoni din sate. Cifre mai jos:
Tâncăbeşti: 31 morţi, 51 accidente grave, 53 răniţi grav, 5 puncte negre
Băicoi: 23 morţi, 43 accidente grave, 39 răniţi grav, 4 puncte negre
Baloteşti: 18 morţi, 36 accidente grave, 32 răniţi grav, 3 puncte negre
Otopeni: 17 morţi, 65 accidente grave, 56 răniţi grav, 5 puncte negre
Săftica: 16 morţi, 30 accidente grave, 28 răniţi grav, 3 puncte negre
Păuleşti – zona Ploieşti Nord: 15 morţi, 24 accidente grave, 18 răniţi grav, 2 puncte negre
Puchenii Moşneni: 12 morţi, 26 accidente grave, 25 răniţi grav, 2 puncte negre
Pe câţi va salva autostrada nouă? Câţi vor conduce relaxaţi atunci când fac zilnic naveta de la Ploieşti la Bucureşti la muncă sau în weekend când 50.000 de maşini se întorc de pe Valea Prahovei?
Sigur, rămâne întrebarea “de ce București-Ploiești şi nu întâi alt tronson?”. Răspunsul care-mi vine în cap este “de ce nu?”. De brânză. Tronsoanele sunt independente. Se putea lucra în paralel şi la Comarnic-Braşov, dacă s-ar fi adjudecat, se putea lucra şi la Sibiu-Pitești, că UE dă banii pe acolo din câte ştiu, dar lucrările sunt ţinute în frâu de trasee dificile, exproprieri, soluţii scumpe şi alte drăcii de genul acesta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
20/07/2012 la 11:27 AM
[pe autostradata] Singura grijă este să te bagi pe banda 1 dacă vine altul mai rapid din spate.
Șofer de duminică…
nashu_mare(Citează)
20/07/2012 la 11:27 AM
Asa se intampla cand toti se dau cu parerea toti habarnistii din presa. Vina este a managerilor, intrucat isi forteaza subalternii sa scrie despre subiecte la care nu se pricep (in limbaj popular: sunt paraleli cu subiectul).
Degeaba avem cod deontologic pentru presa, se pare ca e materie facultativa in Romania (http://www.pressclub.ro/publicatii/cod.html).
Marian(Citează)
20/07/2012 la 11:28 AM
aprob! desi era mult mai bine daca se faceau tronsoanel spre munte. Pe DN 1 cel mult in barcanesti erau blocaje…in rest, se mergea ok.
Marius(Citează)
20/07/2012 la 11:58 AM
Nu pomenește nimeni nimic de faptul că intrarea pe A3 se face de pe centura bucureștiului ?
Și știm cu toții cum se circulă pe CB.
Alexandru Savu(Citează)
20/07/2012 la 12:01 PM
Cum se circula? Accesul se face de pe portiunea cea mai rapida a centurii, recent latita, iar de cand au umblat la intersectia de sub podul Otopeni se circula foarte bine.
nwradu(Citează)
20/07/2012 la 12:18 PM
@nwradu: Pe centura se circula prost. Pentru ca, in inteligenta lor, au largit cate jumatate de centura si spre A1 si tot doar jumatate de centura spre A2. In consecinta, partea cu 2 benzi pe sens se termina nicaieri, si va fi vesnic aglomerat, intersectiile dinspre voluntari au vesnic ambuteiaj. Nu mai comentez faptul ca pentru a iesi dinspre Otopeni spre Pipera trebui sa tai sensul celorlalti (probabil era prea costisitor sau prea complicat sa iti faca iesire la pasaj de pe sensul ala)…
bipbip(Citează)
20/07/2012 la 1:44 PM
Naveta zilnica pentru mine inseamna Balotesti-Bucuresti-Balotesti. Lunea dimineata se face coloana la iesirea din Balotesti, pentru ca ne chinuim sa ne facem loc in cealalta coloana care vine dinspre Saftica. Vinerea este deja alta poveste, indiferent de anotimp cand, daca am curajul sa ma duc direct acasa dupa munca, imi trebuiesc stocuri de nervi, benzina si provizii. Pe principiul ‘stii cand pleci, nu stii cand ajungi’. Asa ca DA, sa faca autostrazi!
Iar centura Bucurestiului este praf! Asfaltul este numai valuri de la caldura si tiruri, merge care cum poate si cum stie, iar largirea CB este doar partiala. Mai este mult de munca!
Octavia(Citează)
20/07/2012 la 11:38 PM
Am venit azi de la Cluj, partial pe A3 (Gilau – Turda si Ploiesti – Bucuresti). Lux! Pe la Turda nu stiu daca am castigat foarte mult timp (nu stiu drumul obisnuit, deci nu prea pot sa estimez), dar de la Ploiesti la Bucuresti am facut 20 minute pe ceas pana la centura (unde se circula super bine, dar intr-adevar era 22.30). Avand in vedere ca era noapte si pe DN1 mi-era frica sa nu intre vreun destept in mine pe contrasens sau sa calc vreun betiv intr-un sat… pentru mine bucatica asta de A3 a fost minunata. Da, ar fi bine daca ar fi deja pana la Nadlac, dar hai sa ne bucuram totusi ca exista si atat.
Jen(Citează)
21/07/2012 la 8:31 PM
:) vreau sa stiu care este traseul tau spre autostrada… vecine :) merg pe ruta asta de zeci de ani… sa plec din tineretului sa ajung la autostrada esti un chin… tot pt versiunea veche optez si eu.
Andrei Cretan(Citează)