►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Când am scris despre Nicușor Dan şi de ce nu-l votez, am dat ca exemplu de promisiune frumoasă ce nu poate fi pusă în practică “numirea unui bord cultural, format din personalităţi incontestabile, care să coordoneze alocările de fonduri în sectorul cultural“. Am zis că astfel de personalităţi nu pot fi găsite uşor, că nu se vor pricepe la bugete şi direcţionarea lor şi că experienţe anterioare ne-au arătat că astfel de oameni au fost inutili în parlament.
Un cititor m-a contrazis, spunând că ideea de fapt nu-i rea şi că nu finanţiştii ar trebui să decidă investiţiile în cultură, deoarece pe ei îi interesează doar venitul “lumesc”, nu şi cel “spiritual”. Iar cultură nu aduce profit, dar asta nu înseamnă că nu e importantă.
Am fost de acord cu acel comentariu. Două zile mai târziu m-am răzgândit.
Mi-am adus aminte de toate muzeele în care am fost în străinătate, de palatele vizitate, de expoziţiile văzute şi de modul în care alţii incuranjeaza noile talente. Toate sunt conduse ca o afacere şi să nu-mi spuneţi că nu este una profitabilă pentru că nu v-aş crede. Vreau şi ca instituţiile noastre culturale să fie conduse tot de finanţişti, tot ca o afacere, pentru că asta înseamnă şi investiţii în respectivele locuri, înseamnă prezentarea informaţiei istorice sau a artei într-o manieră mult mai atrăgătoare pentru marele public, mai multe vizite şi deci un plus inclusiv pe plan cultural.
Puţini se nasc cu o mare pasiune pentru tablouri sau pentru sculptură sau istorie. Marea majoritate se educă, iar acest lucru nu se mai poate face, în zilele noastre, cu forţa, ci cu frumosul. Una este să vizitezi de capul tău vreun castel, alta este să te însoţească un ghid bine pregătit care să-ţi facă legătura dintre ce vezi şi ce înseamnă toate acelea. Una este să auzi de cavaleri, alta este să vezi sute de armuri şi arme din acele vremuri. Una este să te uiţi la un tablou celebru şi alta este să-ţi şi explice plăcuța de lângă el detaliile mărunte, simbolurile ascunse de pictor și epoca în care acesta a creat respectivă operă de artă.
Pentru tot ce-am zis mai sus este nevoie de bani. Pentru a asigura muzeelor un aspect plăcut şi a le transforma într-o experienţă deosebită este nevoie de bani. Ca să faci bani pentru ele este nevoie de oameni care să privească toate acestea ca pe o afacere, una pe care trebuie să o ducă spre profitabilitate cât mai mare. Directorul unui muzeu nu trebuie să fie un mare iubitor al artelor, ci un om care să ştie să-şi vândă cât mai bine “marfă”, să jongleze cu procentele între publicitate stradală, pliante, achiziția de noi opere de artă și ținutul angajaților sub control, bunul mers al lucrurilor, întreținerea rapidă, feedback-ul de la vizitatori, crearea de noi obiecte pentru magazinul muzeului și tot așa.
Iubirea pentru artă/cultură vine ulterior, când din sutele de vizitatori câţiva se duc acasă şi cauta mai multe informaţii despre cavaleri, acum că au văzut cât de mare era o armură, sau despre regele Carol după ce i-au văzut obiectele personale şi aşa ai mai câştigat ceva şi la capitolul “cultivarea populaţiei”.
Am dat 13 euro ca să intru în muzeul Van Gogh din Amsterdam, mai mult ca în oricare altul. Catedrala St Paul’s din Londra m-a costat 12 lire şi n-a fost singura biserică în care am plătit. Am dat bani pentru acces în zeci de alte muzee, castele, expoziţii, biserici şi tot restul. Şi ca o dovadă că toate sunt afaceri, la sfârşitul fiecăruia era un magazin cu suveniruri, cărţi, machete şi tot restul pe care plăteai şi mai mulţi bani. Iar o mare parte din aceşti bani se folosesc pentru întreţinerea locului, plata angajaţilor, marketing, restaurare şi restul operaţiunilor, din fonduri proprii.
La noi mai ţineţi minte când v-am arătat cum se prezintă Muzeul Enescu de pe Calea Victoriei? Dar Observatorul Astronomic aţi văzut cum arată, că zici că stă să vadă aşa năpădit de buruieni cum este, în loc să fie o adevărată poartă către stele unde să mergi cu plăcere? Și câte alte obiective turistice din București ar putea fi transformate în locuri care să atragă vizitatori daca s-ar ocupa oamenii potriviți de ele…
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
5 comentarii
05/06/2012 la 11:59 PM
Si totusi in Anglia muzeele sunt gratuite si banii ii iau cel mai probabil de la stat , sponsorizari si suveniruri.
Cultura nu ar trebuii sa fie scumpa , ci din contra gratuita sau accesul la ea in limitele decentei.
Eu zic ca daca vrei sa faci ceva in cultura trebuie sa pui un om care provine din mediul ala , stie deesupturi , are pasiune insa probabil ca piedicile si betele in roate plus ranchiuna tipic romanea ii face pe multi sa aibe o lehamite mare si sa ii lese pe altii sa isi bata capul
L!nuX(Citează)
06/06/2012 la 1:16 AM
Nu exista gratuit in Anglia. Ca sa intri gratuit la anumite muzee, cumperi un ghid care costa intre 10 si 30 de lire. In baza acelui ghid ai acces gratuit pe la anumite institutii culturale.
Cel putin asa s-a intamplat!:)
Romania nu stie sa profite de pe urma bogatiilor sale, de orice natura. Romanul nu stie sa faca turism, sa fie simpatic, sa se faca placut. Am fost in Bulgaria si am ramas surprins sa vad cum ospatarii de la localul respectiv zambeau, vorbeau frumos, povesteau in engleza anumite lucruri…
Noi nu stim sa tinem 100 de turisti germani multumiti pe litoralul romanesc. Le dam all-inclusiv cu ratia! Si lista e lunga.
Aceste institutii culturale pot fi integrate usor in pachete turistice, in circuite etc…Nu se face acest lucru.
sorin(Citează)
06/06/2012 la 9:27 AM
@Linux: normal ca in limitele decentei. Dar banii care vin trebuie gestionati bine, la fel si cei care se cheltuie.
@sorin: chiar 10-30 de lire? Daca-mi cereau 30 de lire la ceva cred ca le dadeam foc. Cel mai mult am platit St Paul, 12 lire, iar in altele cate 3-5-7 lire.
Muzeele sunt gratuite, dar nu chiar toate ci numai ale statului sau asa ceva. National Gallery e gratuit, la fel si British Museum, din ce am vizitat. Acvariul nu.
nwradu(Citează)
06/06/2012 la 10:25 AM
Tate Modern , British Museum , National Galery , Natural History + altele sunt gratuite , toate administrate de statul englez si nu se plateste absolut nimic pentru vizitarea lor .
Pe de alta parte in Franta am inteles ca te usuca la buzunar sa intrii pe la muzee . Fiecare tara isi vinde cultura cum stie mai bine , din pacate la noi avem doar cateva muzee amenajate cum trebuie si interesante , restul au ramas niste cladiri reci cu exponate pe langa care treci fara sa intelegi mare lucru
La St Paul , Westmister – se plateste asa cum a zis Radu 12 lire , prea mult pentru ceea ce vezi , la St Paul doar accesul pe cupola sa zicem ca face banii , desi la vatican platesti 7 euro ca sa iei liftul , sau 5 pe scari :)
L!nuX(Citează)
07/06/2012 la 3:53 PM
Ai dreptate, Radu. Chiar zilele astea am intrat pe siteul gradinii zoologice din Viena si am ramas uimita ca pagina era in romana… Sunt versiuni in vreo 5 sau 6 limbi, din care una este in romaneste. Si atunci mi-am amintit ca ei iti iau banii pe cultura cu zambetul pe buze, iar tu ii dai la fel, tot zambind. Asta pentru ca stiu sa ti-i ceara. Iar in Paris muzeele nu sunt scumpe. Nu stiu in restul tarii, dar in Paris e ok pretul.
docica(Citează)