►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
L-am văzut pe Prigoană, în diverse afişe stradale electorale, promiţând bucureştenilor tot felul de avantaje dintre care unele par de domeniul fantasy-ului. Să promiţi e uşor; eu aş vrea să văd, înainte de a vota cu cineva, un plan verosimil pentru a le pune în practică. Dacă miros cel mai mic bullshit, la revedere vot!
De exemplu una dintre promisiuni este că transportul cu RATB va fi gratuit pentru toată lumea. Mie mi s-a părut o promisiune “populistă”, greu de pus în practică pentru că, din câte ştiu, şi RATB şi Metrorex se zbat la limita profitabilităţii. Dacă le tai şi încasările din bilete, din ce-şi mai susţin costurile de exploatare şi mentenanţă?
Într-un interviu televizat am aflat că are un plan pentru a acoperi costurile RATB-ului şi nu sună rău. Transportul în comun va fi gratuit pentru că parcarea autovehiculelor în Bucureşti va fi mult mai scumpă, ceea ce, deşi sunt conducător de maşină, mi se pare o măsură bună. Aşa este în întreaga lume şi, dacă am învăţat ceva din interviuri cu diverşi primari sau arhitecţi urbani ai oraşelor vestice, este că soluţia pe termen lung pentru un oraş mai puţin poluat şi mai liber de trafic este mai mult transport în comun, mai multe biciclete şi mai puţine maşini, iar asta s-a făcut peste tot în lume prin taxe mai mari.
La Top Gear l-am văzut pe unul zicând că a renunţat la un Volvo XC90 pentru că ar fi trebuit să plătească 25 de lire pe zi taxe la aşa motor. Tot în Anglia, în zona Russell Square din Londra, un banner cât jumătate de bloc anunţa o super-ofertă la preţul parcării pe o lună: doar 400 de lire de maşină! Ţările alea civilizate, pe care le admirăm cu toţii, aşa își tratează şoferii.
În fine, nu sunt sigur că la noi ar fi o soluţie foarte bună. Poţi scumpi parcările, dar ar creşte numărul vehiculelor lăsate “pe avarie” sau care ocupă abuziv trotuarele pe care vrei să le eliberezi. Nu este o problemă pe care să o poţi ataca dintr-un singur flanc, ci trebuie combătută pe toate părţile în acelaşi timp, cu parcări, cu RATB care să vină la ore exacte şi alte asemenea lucruri normale în străinătate.
Prigoană mai spunea şi că gratuitatea pe RATB va fi posibilă pentru că se vor micşora costurile cu vânzarea de bilete şi sistemul de taxare. Pe asta nu o cred. Un parc auto de sute de autovehicule, costurile lor de întreţinere şi combustibil, nu vor fi acoperite concediind câteva casiere şi desfiinţând nişte chioşcuri de vânzare bilete de prin oraş. Dar măcar a zis un plan…
Marţea viitoare sunt invitat la o dezbatere cu Nicușor Dan, candidatul independent la Primăria Capitalei. Ştiţi ce-am zis, ca independent îţi trebuie ani de expunere media în care să-ţi construieşti o imagine, aşa cum au făcut Oprescu sau Arafat înainte de a ocupa funcţii publice. Dar sunt curios ce-are de spus şi mai ales cum susţine că va pune în practică ceea ce spune.
Iar pentru cei din cartierul Tineretului, Oprescu vine tot marți, la ora 17:30, în Parcul Bisericii Cărămidari (bănuiesc că cea din mijlocul cartierului, la capăt de C-Tin Rădulescu Motru), probabil pentru a discuta cu cei din zonă.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
18 comentarii
21/05/2012 la 9:52 AM
Din pacate politica in Romania de 22 de ani functioneaza o vand si pe mama daca ma voteaza pulimea , iar in practica iei o gaina moarta.
Nu are nici un candidat un plan urbanistic bine pus la punct. 3-4 lucruri sunt de rezolvat urgent in Bucuresti :
1. Maidanezii
2. Parcarile
3. Fatadele la cladiri
4. Cablurile de pe stalpi
5. Poluarea si praful din oras
6. Amenajarea spatiilor verzi (de ex Parcul tineretului arata a rezervatie naturala , totul e lasat de izbeliste , balariile sunt cat casa )
L!nuX(Citează)
21/05/2012 la 9:53 AM
Eu din ce am inteles, doar transportul de suprafata urban o sa fie gratuit. Casierele de la chioscurile de bilete sunt totusi multe. Pentru ca de obicei lucreaza in schimburi. Si mici tonete sunt peste tot. plus controlorii, care desi nu sunt multi, se aduna.
Cat despre candidati independenti, mai avem unu, actual primar: http://www.a1.ro/news/politic/sorin-oprescu-si-a-depus-candidatura-pentru-un-nou-mandat-la-primaria-capitalei-202957.html
Fara sustinere politica in consiliu si comitete, poti sa fii cel mai bun manager independent, te mananca sacalii.
NetuLiber(Citează)
21/05/2012 la 10:05 AM
RATB si Metrorex nu se zbat la nivelul profitabilitatii, ele primesc an de an subventii de la stat. La fel cum gigacaloria e subventionata de stat, la fel si transportul in comun in Bucuresti e subventionat de acelasi stat.
zetu(Citează)
21/05/2012 la 10:15 AM
Si la fiecare calatorie soferul te va intampina cu paine si sare si iti va oferi o tuica mica doar pentru ca ai ales transportul in comun si nu mai ai grija masinii.
alex(Citează)
21/05/2012 la 11:01 AM
ce este un arhitect urban? un arhitect cu domiciliul intr-un oras ? :)
stefan(Citează)
21/05/2012 la 11:55 AM
Eu de obicei merg la munca cu tramvaiul 36, care trece pe langa piata obor avand capatul in Pipera. Din cate am observat, sunt foarte putini care composteaza bilet caci nu sunt controale pana pe la Lacul Tei, asta dupa ce se parcurge 75-80% din traseu.
In cei 4-5 ani de cand fac acest drum cu tramvaiul mi-a fost dat sa vad oameni care urca in mijlocul de transport in comun cu figidere vechi, fier beton, bucati de gard de metal care sunt duse in Colentina sau pe Petricani la fier vechi, cersetori, unul ciung adus pe carucior de copiii sai si mai era unul care era ars pe spate si cersea bani pentru transplant.
Faptul ca transportul in comun va fi gratuit va aduce un discomfort si neajuns celor care vor sa aiba parte de o calatorie civilizata; in Liege, Paris sau Londra unde am calatorit cu autobuzul, se urca doar pe usa din fata unde trebuie sa cumperi bilet de la sofer sau sa prezinti abonamentul. Daca cineva incerca sa urce folosind alta usa, soferul anunta ca nu pleaca din statie pana respectivul nu coboara.
Eu cred ca in Bucuresti sunt suficienti oameni care vor sa foloseasca mijlocul de transport in comun insa renunta pentru ca nu se simt in siguranta, pentru ca e plin de cersetori si minoritati, pentru ca miroase urat etc.
Daca Prigoana doreste sa faca trasport in comun gratuit ar putea infiinta cateva linii insa restul ar trebui taxate insa absolut toti sa composteze bilet, cine nu vrea sa mearga pe jos.
marius(Citează)
21/05/2012 la 12:03 PM
Si mie mie se pare nerealist sa spui ca taxele pe masini vor plati totul. Peste tot in Europa transportul in comun costa, uneori foarte mult (vezi Londra). Am calatorit cam prin toate marile capitale europene, am fost si prin multe orase in Asia si nu am vazut niciodata vreun oras cu transporturi publice gratuite. Uneori ieftine, niciodata gratuite.
Un exemplu bun ar fi Parisul. Abonament lunar pentru zonele 1-2, toate mijloacele de transport: 60 Eur. Bilet de o calatorie luat din statie: 1,20(cred). Bilet de o calatorie luat din bus: 1,90. Si nu mi se pare scump, este un pret normal pentru a putea sustine un sistem de transport complex.
Sunt curios din ce bani s-ar putea dezvolta sistemul de transport bucurestean? Deja sunt unele linii ce nu reusesc sa satisfaca cererea.
stefan(Citează)
21/05/2012 la 12:10 PM
Costul unui bilet RATB este oricum subventionat de la primarie in proportie de 80%. Cu alte cuvinte, in conditiile in care RATB nu ar trebui sa mai aiba pierderi, o calatorie oricum costa 6.5 lei, nu 1.3 lei. De-aia nu mi se pare nerealista propunerea lui Prigoana: daca tot subventionezi 80%, ce mai e 20%? Bine, ne agitam degeaba tot ala care “a demonstrat ca se poate” va iesi. Ala care a demonstrat ca se poate sa fii primar fara sa faci nimic.
rumbu(Citează)
21/05/2012 la 12:33 PM
Amsterdam, numa vreo 7 euro biletul de tramvai. O calatorie.
Transport iefitin in afara ? Doar in vis.
jules(Citează)
21/05/2012 la 12:41 PM
Sa faca o incercare doar de a permite accesul doar prin fata mijlocului de transport si doar pe baza validarii unui titlu de calatorie. Doar o linie de proba, sa zicem 36 si sunt sigura ca se va termina cu linsarea soferului/vatmanului si cu razmerita. Ca asa e romanul, cum poti tu sa ii ingradesti lui dreptul de a face blatul sau de a se urca pe unde vrea.
In alta ordine de idei, transportul gratuit este asa un fel de utopie, ca sa nu zic minciuna
ioana(Citează)
21/05/2012 la 12:48 PM
@jules: cardul de o zi costa 7,50 in Amsterdam.
stefan(Citează)
21/05/2012 la 1:03 PM
E utopica promisiunea. Totusi, am impresia ca nu este singurul care a promis asta.
Oricum, sunt convins ca daca, printr-o minune, toti calatorii vor fi obligati sa plateasca bilet/abonament, vor exploda preturile la taxi. De ce zic asta, din Colentina, de unde stau eu, si pana in centrul orasului, taxiul ma costa 8 lei si ma ia din fata blocului. Daca suntem doua persoane, deja e mai rentabil sa luam taxiul decat sa ne cumparam bilete (tinand cont ca fie trebuie sa schimb doua mijloace de transport fie trebuie sa merg mai mult pe jos). Deci fie biletul este foarte scump (in teorie, ca in practica este gratis), fie taxiul in Bucuresti este foarte ieftin.
nashu_mare(Citează)
21/05/2012 la 2:32 PM
@stefan: o fi, da eu am stat cam juma de zi pe acolo si nu prea aveam de gind sa folosesc transportul in comun. Ma rog, posibil sa fi fost ceva mai ieftin biletul, dar nu cu mult.
N-am murit, insa am vazut ca si in alte parti e grav cu transportul.
jules(Citează)
21/05/2012 la 5:40 PM
In Paris era 1.30E calatoria cand am fost acum cativa ani , indiferent de mijlocul de transport utilizat , lift , metrou , funicular , tramvai , troleu etc din oras Calitatile erau ca era liber , curat , iar la un capat cersea un “handicapat” roman . Mi-a fost rusine nu de tara mea ci de poporul idiot pe care l-a primit . Eu sunt pro Oprescu , pentru ca pliciul nu ofera ceva viabil . Oamenii din Bucuresti si nu numai nu vor renunta la masini nici daca se face parcarea 1000E / luna , sau benzina 10 Ron /litru , mai ales in defavoarea unui mijloc de transport in comun gratuit (loc tocmai bun pentru amarati de dormit iarna) si racorit vara) – pe asta cum o mai combati ? Angajezi mai mult personal pentru pastrarea ordinii si pazei – atentie foarte mare la tara in care traim – noi nu prea putem adopta toate ambitiile vesticilor – si mie imi place ce au , dar va trebui sa facem pasii maruntei , nu ditamai hopul . O paralela – am stat 3 zile in TG Mures (e din alt film) lumea e mai civilizata si mai altfel , deschisa , pro evolutie . In schimb in Bucuresti duduie de bijnita , combinatii , fetite , si mondeni .
STima
Liviu(Citează)
21/05/2012 la 9:22 PM
RATB-ul ca RATB-ul, dar cu canalizarea din Colentina ce facem?
Minime(Citează)
21/05/2012 la 9:24 PM
@jules te a fraierit careva, e 1.80 euro o calatorie
@nwradu..lunile trecute am auzit d un tip nicusor dan.. dar pana acum 2 zile nu prea stiam mare lucru de el.. anyway.. l am auzit vorbind si citit propunerile si mi s a parut cea mai ok variata pt functia d primar.. check him out..
alex(Citează)
21/05/2012 la 10:40 PM
Mi se pare ridicolă explicaţia cu parcarea contra taxa Ratb… cît ar trebui să crească tarifele de parcare pentru a compensa banii daţi de sutele de mii de călători zilnici ? ok, nu plătesc toţi, dar plătesc destui, eu mereu cînd mă sui în autobuz văd oameni taxînd + cei cu abonamente… şi cînd văd un controlor, cei mai mulţi oameni controlaţi AU bilet/abonament valabil…
alias(Citează)
22/05/2012 la 7:53 PM
sigur..taxe mari pentru parcari, asa o sa poata asta sa faca si mai multi bani cu firma lui de ridicari de masini. Nu platesti parcarea vine firma lui Prigoana si iti ridica masina – mai multi clienti – acum e deja 600 ron contravaloarea ridicarii autoturismului
lul(Citează)