►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Un articol de pe CNN vorbeşte despre vânzări cu 23% mai mici pentru Research in Motion, cei care fac telefoanele şi întreg sistemul Blackberry, situaţia fiind dezastruoasă, firma având pierderi masive. Doar 5% dintre americani şi-ar mai cumpăra un Blackberry.
Nu mă miră problemele celor de la RIM. Ei sunt în aceeaşi situaţie în care s-a găsit şi Nokia la începutul anului trecut, adică o companie care a uitat să mai inoveze, trăind din gloria vânzărilor trecute şi având probabil impresia că cei care le sunt clienţi nu-şi vor schimba preferinţele. Aceste lucruri indică un management defectuos.
Defectuos în primul rând pentru că există suficiente precedente din care să-ţi dai seama că te îndrepţi pe o cale greşită. Nokia, despre care ziceam. Kodak, care în toți acești ani n-a înţeles pericolul camerelor digitale. Blockbuster. Diverse servicii de la Microsoft sau Yahoo, schimbate în bine mult prea târziu şi cu cheltuieli mari.
Mie problemele celor de la Nokia mi-au arătat că cel puţin acest domeniu al telefoanelor este unul în care trebuie să inovezi continuu, în fiecare an. Nu trebuie să te opreşti niciodată, sperând că poţi sta un an sau doi în “vacanţă”, trăind din vânzări ce merg singure, pentru că există o concurenţă acerbă şi imediat îţi fură altul locul pe piaţă şi clientul. Nokia a învăţat asta pe propria piele, dar norocul lor a fost că aveau mulţi bani pentru a supravieţui crizei interne ce a urmat, plus că au găsit un partener nou în Microsoft, care fix în aceeaşi perioadă căuta o astfel de oportunitate.
Va avea şi RIM acelaşi noroc? Nu ştiu. Însă dintr-un gadget indispensabil pentru cei ce-l utilizau, unii fiind parcă dependenţi de conectivitatea pe care le-o oferea, a ajuns la categoria “şi alţii” în momentul în care a uitat să inoveze şi avantajele lor (push email, terminale business) au fost identificate, replicate şi implementate pe scară largă de ceilalţi producători, care au prins din urmă un RIM parcat pe marginea drumului şi l-au depăşit cu avântul considerabil pe care l-au avut din această manevră.
Din acelaşi motiv mă întristez atunci când Apple, compania ale cărei inovaţii au contribuit enorm la dezvoltarea IT&C în ultimii ani, pare că pune frână şi lansează iPhone 4S în loc de 5 sau noul iPad cu un ecran mai bun şi atât în loc de ceva cu mult mai multe noutăţi. Mă întristez când văd companii care încearcă să-şi apere poziţia de pe piaţă nu prin produse noi, inovative, ci prin procese la tribunal despre patente şi interzicerea vânzărilor concurenţilor, ceea ce nu este decât o manevră temporară.
Pe termen lung contează doar să inovezi constant şi să ghiceşti mereu ce-şi doreşte piaţa, ca să nu-l laşi pe altul să fie înaintea ta în acel punct.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
14 comentarii
02/04/2012 la 2:59 PM
Un device ce are o rezolutie imensa, cu un cip grafic nou si un procesor nou, cu o noua interfata de conectivitate, ti se pare ceva lipsit de inovatie? Ma intristez eu cand vad ca destui oameni care ar trebui sa stie cum sta treaba in domeniul tehnologiei, ii dau inainte ca astia de la Apple nu inoveaza ci doar upgradeaza. Sa zicem ca asa este…restul companiilor ce fac? Aia de ce nu sunt obligati sa inoveze. De ce de la htc sau samsung nu avem aceleasi asteptari?
Nu poti inventa in fiecare an, altceva. Trebuie sa lasi publicul sa se obisnuiasca cu produsele, sa fie testate prin piata, sa se creeze o comunitate in jurul lor. E normal ca toate companiile sa isi apere produsele si patentele prin procese, altfel ar fi un haos generalizat.
Referitor la nokia, oamenii au pierdut lupta (poate momentan) in categoria smartphone-urilor. Pentru restul, inca au cota de piata foarte buna.
Despre RIM…astia chiar s-au culcat si au dormit prea mult. La un moment dat erau singurii care ofereau terminale qwerty. Puteau si restul sa ofere dar nu erau utile. Pentru sms-uri era suficient un tel cu tastatura ce receptiona imediat la apasare. Dar de cand cu internetul pe mobil, lucrurile s-au schimbat. La inceput incet, cand puteau profita, iar cand goana dupa aplicatii si conectivitate a crescut, rim a fost depasit, ei nefiind niciodata axati pe omul simplu, targetand doar directorii scortosi din companii. probabil ca la un moment dat vor fi cumparati de unul din marii industriei, doar pentru patentele alea pe care le detin.
NetuLiber(Citează)
02/04/2012 la 5:26 PM
@NetulLiber: nu e chiar asa, mai uita-te un pic pe specificatiile lor. Singura chestie chiar smechera la noul iPad este ecranul, care e o tehnologie super-tare, desi sunt curios cine a inventat-o. Cam la fel a fost si cu iPhone 4. Restul celor mentionate, procesor, cip grafic, memorie, sunt doar upgrade-uri normale determinate de scaderea preturilor componentelor. Toti fac asta. Iar carcasa de sticla nu o voi trece la capitolul inovatii.
Ideea este alta: Apple a tot inovat, pe cand altii n-au facut mare lucru, dupa cum spui chiar tu. De asta Apple a ajuns unde este acum, iar ceilalti trag tare sa-i ajunga. Insa de un an incoace, si Apple a pus frana, s-a apucat de procese, au avut problemele cu semnalul la iPhone si tot asa. Daca mai stau 2-3 ani la fel, sa vezi ce repede se vor duce cele 100 de miliarde USD.
Nokia sper sa-si revina, pentru ca au multe de oferit. Dar daca te uiti pe cifrele de vanzari, vei vedea ca smartphone-urile cuceresc treptat piata si inlocuiesc telefoanele clasice.
RIM vindea foarte mult in state, unde cultura locala este mai axata pe SMS-uri decat la noi. De asta la ei abonamentele includ cate 2000 de mesaje sau alte cifre din acestea fantastice, iar telefoanele cu tastatura qwerty erau preferate. In particular, eu admir Blackberry pentru baterie mare, calitate audio buna si partea business, unde la management de contacte si emailuri merge foarte bine. Din pacate, la straini s-a schimbat treaba de cand cu iPhone, SMS-urile au mai scazut in favoarea whatsapp, messenger, jocuri si altele, iar Blackberry nu s-a prins la timp de asta.
E ca la Kodak, care nu stiu ce-au facut atatia ani, dar nu au reusit nimic pe noul domeniu digital.
nwradu(Citează)
02/04/2012 la 3:53 PM
Da, dar cei de la Apple nu au schimbat nimic la aspect, nici la iPhone 4S, nici la noul iPad.Măcar HTC şi Samsung schimbă câte ceva la aspect.
Houstain(Citează)
02/04/2012 la 4:24 PM
Scuze, dar apple scoate 1 – 2 produse pe an, htc si samsung cred ca au scos fiecare 7-8 … true story bro!
Iar BB-ul … in firma am 2 buc BB-uri, amandoua au clacat psihic(a se citi softul) si au fost schimbate in garantie in primele 3 luni… zice ceva de cat de bine sunt facute in ultimul timp.
cartus(Citează)
02/04/2012 la 5:01 PM
@NetuLiber da, ar fi haos generalizat daca toti ar putea sa foloseasca slide to unlock de exemplu. Ar fi revolutie daca un client de mail pe telefon de exemplu ar transforma automat http://www.nwradu.ro intr-un link fara sa plateasca la Apple.
Serios vorbind toate patentele software sunt o idiotenie. E ca si cum ai patenta o metoda matematica de rezolvare a unei probleme. Normal ca mai multa lume rezolva aceeasi problema in acelasi fel.
Radu(Citează)
03/04/2012 la 1:26 PM
Patentele nu sunt o prostie, ci asigura faptul ca inventatorul se poate bucura de banii de pe urma inventiei sale, altfel totul s-ar copia rapid. In multe cazuri nu este un sistem bun, dar probabil ca pe total este mai bun decat alternativa.
nwradu(Citează)
02/04/2012 la 5:56 PM
Pai si care e problema ca doar ecranul este ceva in plus, restul fiind upgrade-uri? Torusi, fiecare produs are limitarile lui.
Cate inovatii s-au produs in ultimii 3 ani in domeniul televizoarelor? Cau au aparut modelele cu led sau 3d? ca unele permit conectarea la internet? Le luam pe rand: led-ul e in esenta un lcd ilumiat diferit, deci un upgrade. 3d-ul e sublim dar lipseste aproape cu desavarsire, televiziunile si content-ul nefiind relevant. internet pe tv? e util doar daca il conectezi printr-o tastatura sau tableta, altfel, sa vad cat de ergonomic o sa vi se para sa scrieti un mesaj pe un blog folosind tastele de sageti si ok-ul. Singura chestie facuta de fabricantii de tv-uri a fost usb-ul ala de pe care unii au lasat si capabilitatea software de a rula mkv-uri. televizoarele sunt pe piata de zeci de ani. In afara de faptul ca sunt foarte subtiri (datorita tehnologiei) multe inovatii nu mai suporta.
Tabletele sunt deja foarte mici si puternice. Pentru scopul lor, sunt suficiente. Telefoanele la fel. Cata putere de procesare iti este necesara intr-un telefon?
Si ca sa vedem si ce face nokia, o sa aflam in 4 zile: http://www.planetcoffee.it/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=263&vmcchk=1&Itemid=262
NetuLiber(Citează)
02/04/2012 la 5:56 PM
pardon: http://www.smartphonebetatest.com/
NetuLiber(Citează)
02/04/2012 la 9:23 PM
RIM a pierdut pentru ca au fost orientati doar spre sectorul de business de unde scoteau bani grei. Din fericire pentru restul lumii piata de smartphone-uri s-a dezvoltat atat de mult si pentru restul utilizatorilor (sa le zicem banali) incât RIM a ajuns marjă de sondaje.
+ ca RIM a mizaj pe sistemul de PIN, orice aplicație achiziționată merge doar pe un terminal. La upgrade, iarăși trebuie cumpărate liceențe. Și dezvoltatorii i-au lăsat baltă.
Ariel(Citează)
02/04/2012 la 9:23 PM
NetuLiber: Nu mai baga televizoarele in discutia asta. Pana acum cativa ani, inainte de aparitia “plasmelor”, televizoarele erau o categorie moarta de produse.
nashu_mare(Citează)
02/04/2012 la 9:23 PM
*mizat
Ariel(Citează)
02/04/2012 la 9:54 PM
le-am adus in discutie pentru ca, pe langa telefoane, sunt cele mai prezente device-uri in casele oamenilor. Si, asa cum spui si tu, le-au trebuit cativa ani sa treaca de la 50 cm ‘latime’ la 5 cm sau mai putin. Inovatia acolo a fost tehnologia lcd. restul facilitatilor au fost ca un bonus. si la tv-uri, desi la ces si alte manifestatii se prezinta zeci de modele, cuvantul actual e stagnare. da, vin cate unii cu niste imensitati de cativa metri, altii cu un contrast ce sare din grafice, altii cu retea de 1Gb, dar astea sunt la fel cum sunt masinile concept de la salonul auto.
Nu sunt un vizionar sa spun cum vor fi tabletele sau telefoanele peste 2 ani, dar macar cei ce doresc inovatii peste inovatii la fiecare model sa vina cu idei.
NetuLiber(Citează)
03/04/2012 la 3:50 AM
Guys,
Sunt de acord cu ce ati scris, mai vreau sa punctez 3 lucruri:
1) Nu cred ca sunt de acord cu titlul “In cadere” ci “In turnaround”
2) Nu uitati de modul in care RIM face banii (nu numai din telefoane, software ca ceilalti dar si din service-access) si de paltforma de comunicatie care sta la baza arhitecturii RIM
3) Este o tara unde RIM o duce foarte prost, USA; in rest nu e chiar asa de rau
Adrian Rusu(Citează)
03/04/2012 la 10:49 AM
RIM a lansat si o tableta, Playbook care se misca destul de ok, insa s-au incapatanat sa o livreze cu BlackBerry Tablet OS (QNX), daca era cu Android probabil avea succes mai mare.
Ultima gaselnita a celor de la RIM a fost sa dea o astfel de tableta oricui isi converteste aplicatia Android in aplicatie care ruleaza pe QNX, procedeu foarte simplu, se ruleaza niste fisiere .bat.
Multi dezvoltatori au primit astfel, fara prea mult efort o tableta Playbook, asta sa nu va mirati daca in cateva zile o sa fie sute pe okazii.ro.
marius(Citează)