un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Ormuz, acum 24 de ani

10 Jan 2012  ·

GÂNDURI  ·

7 comentarii

De câte ori aud la ştiri despre faptul că Iran vrea să blocheze strâmtoarea Ormuz şi că americanii au declarat că nu-i vor lăsa îmi aduc aminte de ce s-a întâmplat acolo acum 24 de ani, fiind probabil cea mai bună dovadă că civilii sunt doar carne de tun în ochii oricărei naţiuni şi doar victime colaterale pe care nu se dau prea mulţi bani.

În 1988 o navă de război americană a lansat două rachete sol-aer către o cursă Iranian Air ce zbura către Dubai. Avionul a fost distrus şi toţi cei 290 de oameni din el au murit. Nu am memorat decât ce s-a întâmplat în linii mari şi numele vasului american, USS Vincennes, dar Wikipedia îţi spune totul dacă ştii un astfel de detaliu pentru pornire.

USS Vincennes era un “guided missile cruiser”, adică o navă ce are rolul de a apăra grupul de luptă al unui portavion de ameninţări aeriene. Pentru asta este echipată cu super-radare ÅŸi rachete ghidate precis. ÃŽn acel moment, Vincennes intrase în apele teritoriale iraniene, motivând că fusese atacată cu focuri de armă din câteva bărci. Iran Air 655 era un Airbus A300 care decolase din Iran spre Dubai, zbura în interiorul spaÅ£iului aerian iranian ÅŸi era în ascensiune către altitudinea de croazieră, deci nu un pericol pentru navă.

Americanii nu au avut scuze. O navă cu un radar atât de avansat nu doar că putea identifica zborul, dimensiunea aparatului şi faptul că urcă, nu coboară ca să-i atace, ba chiar ştia de acest zbor deoarece era unul zilnic, de linie. Au avertizat avionul pe frecvenţe militare, dar iranienii operau pe cele comerciale şi chiar o făceau în engleză, conform regulilor internaţionale din aviaţie.

Cu toate acestea, statul american nu şi-a cerut niciodată scuze, ci doar a plătit nişte bani familiilor iraniene. Căpitanul vasului Vincennes a fost decorat la finalul carierei cu o medalie importantă. 6 luni mai târziu, americanii pierdeau un avion de pasageri la Lockerbie şi, deşi acolo vina a căzut pe Gadafi, se crede că şi iranienii au dat tot ajutorul posibil, ca răzbunare. În concluzie, 290 de civili au murit ca metodă pentru alții de a-și încorda mușchii.

via Wikipedia.

asus s5507

    7 comentarii

  1. Eroare de computere + aroganta si muschi incordati made in us and a.

      (Citează)

  2. erm… ca un fan de “Air Crash Investigated” care a vazut episodul cu pricina, iti pot spune ca au existat mult mai multe detalii pentru care avionul a fost considerat inamic.

    un mic exemplu este faptul ca se pregatea sa aterizeze nu decola, si ca urmare a fost considerat ca se pregateste de atac.

      (Citează)

  3. bine, National Geographic e al americanilor, nu? :)) oricum nu stie nimeni toate datele ca sa aiba o parere avizata.

      (Citează)

  4. nwradule, te credeam mai puÅ£in părtinitor (americanu’ e lupul cel rău)…

    da, a fost nasol, în mod normal căpitanul Rogers trebuia să primească curtea marţială şi nu o decoraţie pt carieră, dar la fel de adevărat a fost că toată acţiunea a fost un complex de împrejurări ghinioniste care au dus la confundarea avionului cu un avion f14 pe cale să-i atace.

    Nu e numai documentarul Air Crash Investigation, mai sînt şi altele. Concluzia finală, de altfel evidentă, a fost că USS Vincennes a doborît fără intenţie avionul, crezînd că este atacată, deşi în realitate avionul nu a avut nici o vină. Super-radarele de care spui erau super din anumite puncte de vedere dar mai puţin super din altele, de exemplu totul apărea acolo sub forma unor simboluri grafice, şi nu sub forma unui punct (cum era înainte pe radarele analogice) a cărui mărime ar fi permis deosebirea vizuală a unui Boeing faţă de un F14. Sistemul Aegis e ca un joc video, vezi numai simboluri, tragi fără să vezi.

    Mă rog, mai studiază.

    De asemenea cu puÅ£in timp înainte, un avion militar irakian s-a apropiat de nava americană USS Stark, a lansat o rachetă exocet care a omorît un număr de soldaÅ£i americani pe navă, ÅŸi s-a retras (toată treaba fiind catalogată în final ca un accident dubios, Irakul fiind semi-aliat cu SUA în timpul războiului), ceea de a făcut toate navele americane din Golf să fie foarte “sensibile” la posibile alte atacuri.

      (Citează)

    • @alias: pai nu cred ca cineva a doborat un avion cu 290 de pasageri cu intentie. Pana la urma a fost un accident, dar si la accidentele astea conteaza ce si cum s-a intamplat pentru a ajunge acolo. E ca la masini, nimeni nu vrea sa omoare pe cineva, dar cand gonesti cu 190 la ora prin Bucuresti parca nu poti spune ca esti chiar nevinovat daca se intampla ceva rau, nu?

      Am vazut motivarile, efect psihoogic de turma, frica, teama de a fi atacat, faptul ca s-au convins intre ei ca e un avion inamic… Dar aia tot morti sunt doar pentru ca niste tari isi aratau muschii in zona.

      Aia cu USS STark a fost cu un an inainte totusi.

        (Citează)

  5. @nwradu: sovieticii au doborît KAL007, avionul coreean de linie, cu sînge rece, cu intenÅ£ie – a fost doborît de un Mig, care l-a văzut explicit înainte de a trage în el, a văzut că e un avion mare (ok, nu se vedea numărul de pasageri…)

    ÅŸi au mai fost cazuri de avioane doborîte după ce au fost identificate vizual. ÃŽn cazul USS Vincennes însă, echipajul a fost convins că e un F14, ÅŸi l-a doborît cu rachete “below visual range”.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus