►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Simt că majoritatea oamenilor cred că guvernanţii incompetenţi nu au un impact real în viaţa noastră de zi cu zi. “Ăia sunt corupţi, fură, chiulesc, bagă pile… dar eu mâine tot la munca mă duc şi tot acelaşi lucru fac, indiferent că ne conduce Boc sau Hop”.
Faptul că la vârf (şi în jos) se fură nu este conştientizat prin adevăratul său impact pentru că în ziua de salariu tu încasezi leafa scrisă în contract, nu? Adică unii fură, dar parcă nu chiar din banii tăi, pentru că uite, tu în buzunar ai fix cât trebuie. “Nu ştiu mă, nu votez, nu mă interesează, eu îmi văd de treaba mea şi câştig pe măsura muncii”.
Raţionamentul acesta este adevărat, dar nu se poate aplica la orice. Da, salariul ţi-l negociezi cu patronul, nu cu Boc, dar din păcate multe, multe aspecte ale vieţii cotidiene îţi sunt decise de competența sau de rea-voința în cadrul celor ce conduc ţara.
Ieri am dat o fugă până la Mioveni. Am parcurs cei 115 km de autostradă în mai puţin de o oră, că am ţinut-o cam la 140 km/h. Mi s-a părut că am ajuns foarte rapid, că aşa e pe autostradă, arzi kilometri câte doi pe minut. Undeva aproape de Piteşti erau alte indicatoare spre alte localităţi, cea mai mare distanţă fiind până la Nădlac, 488 km. “488 km?”, m-am gândit. Păi în regim de autostradă s-ar face în 4 ore, ba chiar mai puţin dacă o calci fără a depăşi o limită decentă.
Aş putea fi în 4 ore la graniţa României… dacă ar fi o autostradă. Nu este. Drumul până la Rm Vâlcea e mai ok, dar plin de serpentine, spre Sibiu are mai multe porţiuni înguste şi sunt 100 de kilometri de mers prin sate şi pe curbe, apoi urmează alte tronsoane înguste sau stricate. Arad-ul, vama Nădlac de lângă el şi Ungaria de după par atât de departe încât un drum care după standarde normale, îndeplinite acum zeci de ani în ţările civilizate, s-ar face în 4 ore se parcurge de fapt în 8-10 ore.
Autostrăzile acestea nu mai sunt doar simple drumuri. În ziua de azi, când câştigi nişte bani decenţi şi ai o maşină bună, devin simboluri ale libertăţii. Lipsa lor este de fapt legarea de glie strămoşească, împotriva căreia ţăranii de altădată se răsculau periodic.
Da, libera circulaţie este un drept pe care îl am, dar în ce condiţii? Aţi înţeles, legând subiectul cu cel din introducerea acestui post, cine mi se pare vinovat de această situaţie. Aşa este când te conduc oameni incompetenţi sau corupţi şi nu trebuie zis niciodată că nu te influenţează cu nimic cine e la putere. Contează când nu ai drumuri pe care să mergi, contează când te operezi de cel mai mic lucru posibil şi faci infecţie în spital, contează când aştepţi cu orele la ANAF pentru că n-au un sistem centralizat de date.
Plătim hoţia la fiecare pas, doar că nu direct şi atunci nu-ţi dai seama din prima cât de multe ai de pierdut din cauza incompetenței celor de sus. Abia când vezi cum arată “normalitatea” la alții îți dai seama ce pierzi. Cum naiba să zici că autostrada București Ploiești va fi gata în decembrie 2011 și apoi, cand vezi că n-a fost, să spui că noul termen este iunie 2012? Adică, tocmai iunie? Înțeleg să decalezi termenul cu o lună sau două, dar când o faci cu jumătate de an cum înseamnă că erai atunci când ai scos primul termen pe gură?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
19 comentarii
24/01/2012 la 9:18 AM
Amanarea pana in vara, inseamna ca vrei sa lansezi o autostrada inainte de alegeri. Probabil nici nu aveau banii sa se faca in decembrie 2011, dar daca nu dai un target stramt, cand crezi ca se face? :D
nashu_mare(Citează)
24/01/2012 la 10:57 AM
Ce e trist ca tarisoara asta a avut bani suficienti sa faca sosele , din pacate in 20 de ani s-au facut un numar de km infimi , insa avem regi ai asfaltului de si-au facut mici orase (langa adjud) pentru ei si directorasii lor sau sa isi construiasca vile desprinse parca din Dallas (vezi langa Onesti) .
Au fost contracte cu statul in care la 100 de milioane de euro s-a luat profit pentru firma contractoare de 30 % , adica eu iti fac o laba de drum , il supralicitez de ajunge la 100 de milioane si iau si eu un mic profit de 30 …
Ce este trist :
1. S-a respins o firma din Lituania parca pentru ca oferea garantie prea mare la lucrarea facuta , deci nu se mai luau bani din repararea drumului
2. Cei de la institutul de cercetare al asfaltului cand au dat solutii pentru asfalt ce ar tine lejer 10 ani la costuri mult mai mici (pe baza de scame era o solutie) iar a fost respins
3. A facut o firma din portugalia un tronson de centura (nu mai stiu la ce oras) la pret record de mic , innainte de termine si calitativa , caz unicat pana acum la noi …
4. S-au dat cateva miliarde de euro la Bechtel si nu avem decat 50 km de autostrada
5. Se chinuie sa faca autostrazi la campie de zici ca le fac prin alpi
L!nuX(Citează)
24/01/2012 la 11:24 AM
Deși sunt de acord cu observația legată de incompetența liderilor (da, ne trage în jos), nu sunt de acord cu legătura făcută cu autostrăzile.
Costurile de construire sunt exorbitante și din punctul meu de vedere România are alte priorități. Da, autostrada este un lucru minunat pentru cei din partea de sus a clasei de mijloc, care își permit să întrețină o mașină și să alimenteze cu combustibil pentru o vizită scurtă de weekend la o cabană, stațiune sau știu eu ce obiectiv turistic.
Personal nu doresc ca banii mei să fie cheltuiți pe autostrăzi de miliarde de dolari în condițiile în care sistemul educațional este dezastruos și evoluează din rău în mai rău. Cu banii de autostrăzi (de fapt cu mult mai puțin) se poate menține infrastructura curentă rutieră la un nivel mult mai bun decât este acum.
De asemenea, România acumulează deficit de la un an la altul, iar instituțiile statului se reformează foarte greu. Cred că ar trebui să rezolvăm asta mai întâi. Noile sectoare ale activității economice constau mai mult în transport de informație decât în transport de produse. România nu stă rău la acest capitol și are perspective bune. E suficient să te uiți la sectoarele în creștere ca să îți dai seama de asta. Deci cred că ar fi o idee mult mai bună să investim în ceea ce ne poate aduce un avantaj competitiv și lăsăm autostrăzile pe mai târziu, chiar dacă ni le dorim foarte mult.
Știu că e dureros să faci un drum Cluj-București în 8 ore și că murim de ciudă când vizităm Germania, dar cred că ar trebui să gândim de două ori când vine vorba de autostrăzi.
Ovidiu(Citează)
24/01/2012 la 12:01 PM
@Ovidiu: ai mare dreptate, cred ca ar trebui sa te gandesti de doua ori cand vine vorba de austostrazi.
rep(Citează)
24/01/2012 la 12:02 PM
@Ovidiu se vede ca nu gandesti la scara macro si mai departe de frigiderul tau personal de acasa
Poate iti convine sa faci 10 ore pana la granita , sa stai pentru un drum la Brasov 4 ore , sa mergi la mare si sa ajungi in 6 ore …
revenind la problema :
Asa cum venele transporta sangele si in speta oxigen catre organe aceeasi comparatie se poate aplica si cand vine vorba de autostrazi .
Tu ai idee cate firme au ales Ungaria sau alte tari cu apa calda si autostrazi pentru a deschide filiale ? Cum ar fi fost ca Mercedes sa se faca in Romania si nu in Ungaria ? Cam cate locuri de munca s-ar fi facut ? E doar un exemplu … Daca vrei ca economia sa mearga trebuie sa faci 3 lucrui importante :
1. Drumuri
2. Relaxare fiscala pentru angajator
3. Pentru companniile mari compensatii si ajutor de la stat (teren , impozit mai mic pentru o perioada etc)
L!nuX(Citează)
24/01/2012 la 2:17 PM
De la infrastructura, in cazul de fata autostrazile, pornesc multe.
Ai autostrazi => ai (sanse sa fie) soferi mai civilizati, mai putin stresati => mai putine accidente, mai civilizata lumea
Ai autostrazi => ajungi mai repede oriunde
Ai autostrazi => ajunge cineva mai repede la tine
Ai autostrazi => costuri mai mici
Ai autostrazi => trafic mai lejer
Ai autostrazi => isi da seama proprietarul de “rabla” ca poate e depasita masina care-o are.
Si lista poate continua
Si toate acestea duc la un nivel de trai mai bun. In romania nu neaparat banii sunt problema, ci mai degraba o insumare a mai multor factori negativi duc la nivelul de trai scazut si de aici nemultumirile populatiei…
Marius(Citează)
24/01/2012 la 2:25 PM
un reportaj foarte bun pe tema asta au facut aia de la romania te iubesc, de pe pro tv. echipa aia in care e si alex dima, care mi se pare foarte tare. a fost un reportaj exceptional care a tratat nu numa anii de domnie a marinarului alcoolic, ci si cei de dinaintea lui. materialul era presarat si de “momente top gear road-trip”. el a parcurs in realitate distanta de la mare, de undeva de pe litoral pana la nu stiu ce vama de prin vest, traversand tara de-a latu si conducand incontinuu. ar merita cautat si privit, mi s-a parut un material foarte bun.
ma mir sa vad, totusi, ca pe blogu asta, aceiasi oameni care ii considera niste prosti pe aia care ies in strada sa protesteze impotriva politicienilor sunt acum de acord ca politicienii sunt intr-adevar una din marile ciume care trag jos tara. de unde trag concluzia ca ori sunt prosti, ori sunt amnezici ori sunt ipocriti. sau toate la un loc.
mircea(Citează)
24/01/2012 la 3:52 PM
@mircea: eu cred ca politicienii sunt prosti. Nu cred ca protestele vor schimba ceva, nu cred ca sunt bine gandite si nici bine organizate. Chestiile acestea nu se bat cap in cap.
@Ovidiu: ba sunt importante, pentru ca incurajeaza comertul si dezvoltarea afacerilor. Ai idee la straini cati oameni fac zilnic naveta pe autostrada, pentru ca lucreaza in alt oras? Ai idee ce greu e sa faci business intr-un oras aflat la 200 km, atunci cand faci 3 ore pana acolo in loc de 90 de minute? Ai idee cati mor din cauza depasirilor aiurea, a adormitului la volan si alte asemenea, doar pentru ca se circula pe drumuri inguste, prost semnalizate si fara separatie de sensuri? Uita-te cati se inghesuie pe Valea Prahovei, semn ca lumea vrea sa faca turism si are bani pentru asta, dar le lipseste infrastructura necesara.
Crede-ma, business-ul nu are nici o legatura cu transportul de informatii, nu de acolo vin banii.
Toate tarile au facut autostrazi, e o necesitate la fel ca electricitatea sau apa curenta. S-au cheltuit pana acum bani multi tocmai pentru ca exista coruptie si s-au supralicitat toate. Cu banii dati pana acum am fi avut deja o retea buna de autostrazi, daca n-am fi avut lideri incompetenti.
nwradu(Citează)
24/01/2012 la 5:53 PM
@Ovidiu, de ce toti investitorii (si ma refer in primul rand la cei seriosi) cand vin in Romania vor 2 lucruri? Si anume autostrazi si aeroport decent in apropiere?
alex(Citează)
24/01/2012 la 6:05 PM
@alex
Te referi la cei serioși, adică cei gen Nokia, care vin în România pentru mână de lucru ieftină și necalificată și care pleacă în momentul în care intră în dificultăți financiare (taie din costuri). Autostrăzile trebuiau construite acum 30 de ani. Acum trebuie investit în ceva care să ne aducă un avantaj competitiv. Autostrăzile nu sunt cea mai bună investiție în acest moment.
Tu dacă ai fi investitor ce ai prefera: să faci mai puțin în trafic în acele zile în care îți vizitezi sediul din România sau să te bucuri de o economie sănătoasă și stabilă, angajați bine pregătiți și taxe mici?
Sunt de acord că autostrăzile ajută și sunt necesare, dar nu sunt de acord că trebuie să ne împrumutăm și mai mult pentru a le construi. Iar împrumutul este singura șansă fiindcă dacă ar fi să plătim din buzunar 4 milioane de euro per km nu cred că ați fi de acord.
Avem o grămadă de drumuri în stare jalnică și voi vreți autostrăzi …
Ovidiu(Citează)
24/01/2012 la 6:16 PM
Drumurile nu mai sunt asa jalnice , cele nationale si chiar si cele judetene . In orase au ramas mai proaste , ce tine de CNAdR au cam foat reasfaltate si reabilitate .
Acum 2 ani parca cei de la Mercedes au ales Ungaria pentru noua lor fabrica pentru ca noi nu aveam infrastructura rutiera . Cum era ca Mercedes sa fie made in Ro ?
L!nuX(Citează)
24/01/2012 la 6:58 PM
@Ovidiu: are you serious man ? nu-mi vine să cred ce citesc…
Autostrăzile (sau măcar drumurile naţionale cu separaţie pe sensuri… noi nici din alea nu avem) sînt echivalente cu sistemul circulator al organismului, fără ele sîntem morţi (economic). Ceea ce se şi întîmplă.
Costuri exorbitante ? poate din cauza corupţiei, altfel să fim serioşi, cum a scris şi altcineva mai sus, sînt şi soluţii mai ieftine decît varianta “Bechtel”. În plus, după finalizarea lor, întreţinerea lor generează locuri de muncă.
alias(Citează)
24/01/2012 la 9:20 PM
de fapt povestea era pe vremea lu iliescu si nastase, care au cerut spagi. nu ca nemtii n-ar fi dat, dar erau prea mari spagile cerute :D
si inca ceva, politicienii nu sunt neaparat incompetenti din cauza ca nu merge bine tara (desi sunt convins ca sunt mai prosti decat o cacareaza de oaie batuta de ploaie). treaba e ca oamenii fura. si fura mult. intrebarea e: noi ce am face daca am fi in locul lor? si eu as fura, mi-as super-realiza si stranepotii…dar as mai si incerca sa fac ceva. doar ca ei sunt niste porci si-atat.
mircea(Citează)
24/01/2012 la 9:33 PM
Atââââât. QED Radule. Deci nu e că fură, fură mai mult ca noi. :D
Cum îmi place mie să zic, toți oamenii au exact ceea ce merită. Politicieni, autostrăzi, plm.
nea_caisă(Citează)
24/01/2012 la 9:36 PM
Și ca să fiu în ton cu pulimea: “să se facă domne autostrăzi!!!!!111!!!”
nea_caisă(Citează)
24/01/2012 la 9:58 PM
@nea_caisă: >:D< chiar ma gandeam ca n-ai mai comentat pe blog de cand ti-ai tradat tara si ai plecat.
nwradu(Citează)
24/01/2012 la 10:09 PM
Diaspora ne trage in jos.
nashu_mare(Citează)
24/01/2012 la 10:24 PM
Relativ la subiect, el e tot un lider: http://www.zoso.ro/cum-sa-fii-pieton-iarna/
nea_caisă(Citează)
25/01/2012 la 12:48 PM
La noi nu se fac autostrazi pentru ca nu e rentabil. In cativa ani or sa fie toate masinile zburatoare si nu iti mai trebuie autostrada. De aceea “Micul Titulescu” vrea la Monte Carlo ca sa testeze prototipul. Vine in RO ii pune aripi si gata,ii da lui Nastase peste bot cu Bechtel-ul lui cu tot.
Kata(Citează)