►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
2011 a fost un an interesant din punct de vedere al evoluţiei magazinelor online româneşti, dar nu unul de cotitură. Poate că 2012 va fi mai bun, nu?
Aş spune că două acţiuni mi s-au părut că au marcat anul 2011 în evoluţia magazinelor. Primul ar fi Black Friday şi sateliţii săi Pink Monday, Cyber Monday şi Ignat Day, când câteva magazine online au oferit discount-uri bune pentru unele sau toate produsele din oferta lor. Magazinele care au oferit discounturi bune sigur sunt mulţumite de rezultatele acestei campanii, iar părerea mea este că la anul vom vedea un nou Black Friday mai bine pus la punct, mai bine comunicat şi anunţat din timp pentru a prinde mai mulţi oameni pe fază.
Al doilea aspect pe care l-am identificat în comun la mai multe magazine online este livrarea gratuită. Moda a fost începută de eMAG încă din 2010 şi menţinută un an şi ceva până în 2011, ca apoi mai multe magazine să le ţină, pe rând, isonul.
Oare să fi fost aceasta livrare gratuită identificată ca un diferenţiator major, ca o dorinţă principală a clienţilor? Să nu conteze atât de mult oferta sau stocul sau un site uşor de navigat, cât livrarea gratuită şi costul de 9-20 de lei scutit la achiziţia de orice valoare (care, trebuie să recunosc, pentru achiziţiile mici este o mană cerească)? Unele magazine au mers chiar mai departe, introducând “livrarea în aceeaşi zi”, dacă dai comanda până la o anumită oră. Cred că primul a fost PC Garage, urmat de Koyos şi Evomag. Să vedem în viitor dacă are succes.
Cel mai mare fail mi se pare lipsa unui sistem bine pus la punct de precomenzi. Practic nici un magazin nu are unul. Nu mă refer că doar la 2-3 lansări mari există posibilitatea de a te înscrie din avans pe o listă, plătind şi banii integral; asta nu se pune. Precomenzile ar trebui să fie disponibile la orice produs, mic sau mare, care încă nu este în stoc, dar va apărea.
Exemplul cel mai bun este acum Transformer Prime, o super-tabletă aşteptată de foarte multă lume. M-am săturat eu de câţi m-au întrebat când şi cum apare. Magazinele online ar trebui să vadă aici o oportunitate grozavă de a securiza un business. Un mesaj clar cu “livrările încep pe 20 ianuarie”, o listă clară de precomenzi ca să vezi pe ce loc eşti şi dacă ai prins transportul următor, apoi aplicat acest sistem pentru orice produs nou din stoc. Sunt sigur că mulţi ar precomanda şi aparate foto, procesoare, televizoare şi cine ştie ce altceva.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
12 comentarii
11/01/2012 la 12:51 PM
ar fi super treaba cu precomanda! Dar nu cred ca o sa apara prea curand la noi. Nu am un argument… dar cel putin in 2012 o sa lansam precomenzi doar pe amazon.com sau pe bestbuy.com, site-uri bine puse la punct. Sau mai este varianta pentru Transformef Prime sa cauti un individ care aduce din State pe comanda tableta (precomanda pe bestbuy.com de ex).
cetateanul(Citează)
11/01/2012 la 1:56 PM
Primul transport de Prime s-a dat in cateva ore:). A fost adus de SCOP:)
Sorin(Citează)
11/01/2012 la 3:19 PM
@Sorin: ai si tu o obsesie, cred ca numai pe aici ai mai scris de cateva ori asta cu SCOP :P … Problema adevarata este ca nu stia nimeni ca vine la Scop tableta si cand. Nu a anuntat nimeni, nu s-au facut niste precomenzi, niste buzz, niste publicitate. Daca ai noroc sa te nimeresti in magazin atunci cand o pune pe raft, ok. E ca in momentul cand au venit primele Desire-uri in Romania, intamplator am intrat pe site-ul eMAG cand au aparut si ele acolo si am prins unul la comanda.
Tocmai pentru ca suntem oameni ocupati si preferam online-ul ca metoda rapida de a cumpara ceva ar trebui sa apara si sistemul de precomanda la orice, nu doar la iPhone.
nwradu(Citează)
11/01/2012 la 5:26 PM
si cei de la domo au avut reduceri mari de sarbatori,chiar daca nu au avut denumiri pompoase pt zilele cu pricina.
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/848/capture3o.jpg/][IMG]http://img848.imageshack.us/img848/255/capture3o.jpg[/IMG][/URL]
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/707/capture5so.jpg/][IMG]http://img707.imageshack.us/img707/443/capture5so.jpg[/IMG][/URL]
chiar si vodafone s-au intrecut pe ei insisi :D
[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/851/65094897.jpg/][IMG]http://img851.imageshack.us/img851/7072/65094897.jpg[/IMG][/URL]
interesant(Citează)
11/01/2012 la 5:56 PM
Dar cu codul ala de forum ce faci?
nwradu(Citează)
11/01/2012 la 5:58 PM
Ideea este ca Domo/Altex/Media nu sunt magazine online, ci magazine fizice cu o prezenta online pentru a afla preturi, orar si adrese.
Ah, ca si vand prin site este doar o extensie naturala, dar nu le-as include la categoria Magazine Online.
Probabil ca se trage pragul daca un anumit procent din vanzarile totale sunt online.
eMAG e exemplu din cealalta parte. Magazin online cu o prezenta modica fizica, prin acele showroomuri.
nwradu(Citează)
11/01/2012 la 6:09 PM
scuze,de greseala.erau 9 link-uri/coduri si din pacate nu am mai tinut minte pe care dintre ele l-am folosit cu brio ultima data.
interesant(Citează)
11/01/2012 la 6:28 PM
Nu as fi in totalitate de acord cu tine, cred ca tine de tipul de cumparator. Tu vrei precomanda pentru ca esti obisnuit sa cumperi ultimele noutati, eu prefer produsele care sunt deja pe piata cu un raport bun calitate pret. Si atunci pentru mine principalele probleme ar fi calitatatea site-ului (pe nici unul din cele 3 mari magazine nu am putut pune filtrele asa cum vream eu) cat mai ales stocurile slabe. Mesaje idioate: – ‘produsul se afla in stoc furnizor’ – ma doare in cot unde se afla, poate sa fie si in Japonia, eu vreau sa stiu cand il am;
– ‘produs indiponibil momentan’ – si atunci de ce il tii pe site, te lauzi ca l-ai avut?
Ca exemplu, la koyos nici un model de procesor i3 nu se afla pe stoc.
Bogdan(Citează)
11/01/2012 la 7:53 PM
@Bogdan: pai sa stii ca e simplu rau, mesajul “in stoc la furnizor”e de bine. Inseamna ca magazinul (care de obicei are un depozit micut) nu il are in stocul propriu, dar furnizorul e un monstru gen RHS, Asesoft, Tornado sau altii care au ditamai hala. Inseamna de obicei ca dureaza o zi in plus sa ti-l aduca. E o situatie fericita.
Eu nu cumpar ultimele noutati, dovada ca astept sa se ieftineasca vreun Galaxy Nexus acum. Dar daca as face-o, da, as vrea precomanda, dar mai mult ca sa nu stau sa supraveghez ca un caine site-ul magazinului, ci sa dau comanda si sa mi-l aduca ei cand e cazul. Si as face asta si daca nu e in stoc produsul… sa mi-l aduca atunci cand vine (nu se cheama tot precomanda, dar ideea e aceeasi).
@1nu: da, dar dupa vreo 14-15 luni de transport gratuit.
nwradu(Citează)
11/01/2012 la 7:01 PM
eMAG au reintrodus plata pentru comenzile mai mici de 90 de lei.
1nu(Citează)
11/01/2012 la 8:08 PM
Mesajul in stoc la furnizor nu inseamna asta decat teoretic. Practic ultimele 2 comenzi la Emag au fost anulate din cauza ca am asteptat 3 zile sa gaseasca produsul pe undeva. Spre disperarea mea, in fiecare zi ma duceau cu vorba.
As fi vrut mult ca atunci cand fac o comanda sa pot sti in scurt timp (maxim 1-2 ore) cand voi avea toate produsele de pe comanda la mine la usa. Ori asta nu se intimpla la nici un magazin online.
Aaa, si mai e o chestie care ma enerveaza (doar pe mine?) la emag. Faptul ca vand si frigidere si epilatoare pe acelasi site. Nu serios, care sunt sansele sa-mi iau un aragaz cu placa video? Ar fi mai logic sa faca un site separat. Ma incurca la cautare, cand scriu i3 de exemplu apar tot felul de chestii daca nu aleg si categoria
Bogdan(Citează)
11/01/2012 la 8:35 PM
@Bogdan: destul de mari, crede-ma. E bine sa stii ca gasesti tot ce cauti in acelasi site, nu trebuie sa retii si alte adrese. Este nevoie doar de categorii bine gandite si un sistem de filtrare eficient, iar eMAG are un site foarte bine pus la punct la acest capitol.
Eu uneori sun si intreb in cat timp se livreaza ceva mentionat ca fiind “la comanda” sau “in stoc furnizor”. Mi se spune sa dau comanda si aflu ulterior, refuz sa fac asta (ca daca platesc si anulez, dureaza cateva zile sa mi se dea banii inapoi), asa ca respectivul operator isi noteaza numarul meu si ma suna inapoi dupa cateva ore ca sa-mi spuna cat dureaza.
Alteori verific si cu alte site-uri. De exemplu Evomag sau Marketonline au acelasi furnizor pentru multe produse, daca si la ei apare ca fiind in stoc, inseamna ca sunt sanse mari chiar sa fie in stoc. Evomag afiseaza in timp real stocul furnizorului (cred…), ceea ce e un mare avantaj.
nwradu(Citează)