►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Ia uitaţi ce problemă mă macină mai nou. Ştiţi că, din punct de vedere contabil, marfa care intră în gestiune trebuie să şi iasă din gestiune, până la ultima bucăţică. Aşa ar fi corect legal.
Acum câteva zile am mers în Cora şi am cerut pateuri. Din alea mici, cu caşcaval. Am cerut 100 de grame, apoi m-am uitat un pic pe la fursecuri şi în acest timp femeia din spatele tejghelei mi le-a împachetat, cântărit şi a pus şi bonul pe ele. Când am văzut punga mi s-a părut că sunt foarte puţine, aşa că am mai cerut 100 de grame în plus.
Mi-a desfăcut punga, a rupt bonul respectiv şi a mai adăugat pateuri, tipărind la sfârşit un bon nou cu 200 de grame. În sistemul de gestiune, cântarul fiind conectat la o bază de date pe undeva, apare că s-au vândut 300 de grame de pateuri, dar de pe raft au dispărut efectiv doar 200 de grame.
Veţi spune că pentru un gigant precum Cora nu mai contează nişte pateuri şi probabil aveţi dreptate, dar până la acel nivel la care asta nu contează te mănâncă sfinţii, cum se zice. Fiecare departament este destul de bine organizat şi gestionat, are nişte şefi, sefuți şi alte asemenea care se uită la astfel de chestii.
Problema este ceva mai extinsă. Pateurile sunt ieftine, dar uneori cumperi mezeluri sau legume, îţi sunt cântărite şi se pune bon pe ele, apoi tu te răzgândeşti şi laşi marfa undeva prin magazin, aruncată la vreun raft. Politica magazinului nu o ştiu, dar nu cred că o duc mereu la loc la raft, că nu prea mai poţi vinde nişte mezeluri deja tăiate.
Acum, dacă ieşirea efectivă din gestiune se face abia la casa de marcat, acolo unde îţi este scanat bonul şi îl şi plăteşti, ar rămâne deschisă portiţă pentru un furt masiv. Mezeluri, pateuri, prăjituri, legume, tot ce este de fapt cântărit la un raion şi plătit abia la casă, poate să dispară în traistă angajaţilor şi să se spună că de fapt s-a rătăcit undeva între raion şi casa de marcat, din vina clienţilor.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
13 comentarii
28/01/2012 la 1:07 PM
Gestiunea se poate descarca doar pe baza de bon de casa. Cred ca iti pui o falsa problema – de operatiunea de “casare” ai auzit? Ce se intampla oare cu produsele care au expirat inainte de a fi vandute? Nu se mai scad din gestiune?
In ceea ce priveste furtul din partea angajatilor – eu zis ca ar fi bine sa ceri sa faci un “review” la ei, sa vezi ce si cum. Stii ca intr-o zi au disparut din gestiunea unui hipermarchet (incepe cu C) 3 bucati TV plasma? Si nu se stie nici azi pe unde?
In general marii retaileri au prevazut in buget si “furturi” – eu stiu, poate 10-20%?
George(Citează)
28/01/2012 la 1:08 PM
iesirea din gestiune se face in 99% din cazuri dupa plata la salvarea si tiparirea bonului fiscal
botzi(Citează)
28/01/2012 la 1:11 PM
Nu cred ca acel cantar scade din gestiune acele fursecuri , ala doar iti genereaza un cod de bare pe baza codului produsului si a pretului . La casa cand e scanat si se scoate si bonul deabia atunci se scade pentru ca se presupune ca ai platit acel produs , altfel produsele cantarite si lasate prin magazin ar fi scoase eronat din gestiune .
Cat despre ce se intampla cu produsele care expira cred ca se stie deja ca cel putin alea perisabile (oua , branza , iaurt , mezeluri , carnati , carne etc ) sunt bagate la bucataria interna a magazinelor …. . Produsele care expira si sunt gata ambalate sunt trimise la producator innapoi daca nu ma insel .
L!nuX(Citează)
28/01/2012 la 1:13 PM
Bonul acela cu cod de bare nu conteaza. E ca si cum ai scana un produs cu scannerele de pe perete. Nu inseamna ca il si scazi din Gestiune.
Auchan are in Constanta cantare din alea care elibereaza bonuri cu pret si cod de bare linga produsele vrac. Oricine se poate juca la ele. Am vazut copii care apasau pe butoane si scoteau bonuri. Iti dai seama ce cheltuieli le-ar apara in contabilitate daca ar socoti toate acele produse nevandute.
Adrian Boioglu(Citează)
28/01/2012 la 1:14 PM
Rata de pierderi prevazuta de supermarketuri e undeva intre 3-5% din cate imi amintesc eu din discutii cu angajati ai Metro, Cora, Kaufland. Aici intra atat furturile dar si marfa expirata la raft, pierderile din felierea unor produse, distrugerea merfurilor etc, etc…
Marius(Citează)
28/01/2012 la 1:17 PM
QED (ca la matematica) – problema care te framanta, nici nu exista de fapt.
George(Citează)
28/01/2012 la 6:21 PM
Marfa expirata la raft se poate face retur de la furnizor sau facturi de compensare – deci in acest caz supermarketul (hypermarketul) nu iese in pierdere
Marfa de origine animala si cea comestibila – obligatoriu la protan.
Mari retaileri au calcule si manevre facute… nu se pune problema unor pierderi, tot pe furnizori ii parlesc.
Situatie ipotetica: imagineaza-ti ca de maine Carrefour nu vrea sa mai cumpere COCA COLA daca nu lasa pretul la 1.5 lei sticla de 2L => coca cola este intr-o mare incurcatura… si asa se pot face constrangeri cu oricine. Furnizorul e obigat sa faca ce vrea Carrefour sau alt lant de hypermaket.
PS: situatia ipotetica este un exemplu brut si desigur, se poate iesi din acest “SAH”.
Bianca(Citează)
29/01/2012 la 11:00 AM
@bianca – prost ales exemplul cu Coca Cola – e chiar invers. Mai tineti minte ce s-a intamplat cand cei de la Carrefour s-au “rastit” la Whiteland? N-au avut castig de cauza si au lasat de la ei, pentru ca aproape ca disparuse raionul cu branze. Parca si cu Danone s-a intamplat la fel. Tactica asta pe care o spui tu merge la furnizorii mai mici, cei mari isi permit sa aiba pretentii fata de retailer, pentru ca pot pleca (hiperbolizand cantitatea si sortimentul de marfa) cu 1/2 din magazin daca vor.
George(Citează)
29/01/2012 la 12:49 PM
Situatia negocierilor este undeva intre ce crede Bianca si ce spune George. Toata lumea vrea sa castige, lupta se da intre Coca Cola si Pepsi sa spunem, nu intre Coca Cola si Carrefour. Coca Cola are insula cu oferta lor smechera la 2 litri? Atunci Pepsi negociaza raft special pentru Pepsi cu apa gratis. Aia au 3 metri de raft? Noi vrem 4. Cam asa merge treaba. Spun din surse sigure, un key account din FMCG. :)
ipo(Citează)
29/01/2012 la 12:58 PM
LOL, am vorbit cu omul meu din vanzari acum. Zicea ca el crede ca stocul se scade doar cand se scaneaza bonul la casa, nu contreaza cate bonuri emite cantarul. Iar Cora face inventar complet doar de doua ori pe an, la 1 Ianuarie si 1 Iulie. :))
ipo(Citează)
29/01/2012 la 7:29 PM
Ok, deci conteaza ce se taxeaza la casa, ceea ce pare logic. Ce impiedica atunci angajatii sa manance cate pateuri vor ei? Ma refer la lucrurile astea mai greu de masurat, precum pateuri, legume. Si nu-mi spuneti ca nu le pasa, oricui ii pasa. Toti vor sa stopeze furturile, indiferent cat castiga.
@ipo: referitor la negocieri, da, e o lume cruda acolo si fiecare vrea sa fie macar la fel precum concurenta.
nwradu(Citează)
29/01/2012 la 10:31 PM
chiar am specificat de 2 (DOUA) ori ca exemplul meu este ipotetic, inlocuiti COCA COLA cu FIRMA-X pentru a nu mai exista discutii
Bianca(Citează)
30/01/2012 la 12:16 PM
Datele de pe cântarul ala nu pot fi folosite decât cel mult ca înregistrare a activităților care s-au desfășurat la el, dar nu au nici o valoare. Gândește-te că eu poate recântăresc de 10 ori fructele când le cumpăr și abia apoi păstrez doar unul dintre bonuri.
1nu(Citează)