►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Eu până acum am avut noroc de zboruri şi aterizări în condiţii foarte bune. Cea mai memorabilă a fost o aterizare la Bruxelles pe ploaie uşoară, dar a fost nimica toată până la urmă, un pic de vibraţii şi zguduială în avion, iar culoarul de zbor era mereu drept şi cu o coborâre lină spre pista aeroportului.
Uitaţi-vă la Hong Kong şi vechiul aeroport de acolo, acum închis. Avioanele nu doar că zboară foarte jos pe deasupra blocurilor şi a caselor din zonă, dar chiar înainte de pistă trebuie să cotească 90 de grade dreapta cu o înclinare de 45 de grade a aripilor avionului, care ca pasager probabil că se simte destul de înfricoşătoare. Avionul are viteză foarte redusă, portanța este probabil la limită, nu ai loc de greşeli deoarece trebuie să te poziţionezi din prima perfect cu pista, care nu este foarte lungă şi se mai termină şi în apă.
Avioanele din filmele de mai jos sunt din cele mari, cu 4 motoare şi sute de pasageri, nu ca cele ce aterizează la noi pe Otopeni şi Băneasa.
Acesta de mai jos aterizează în vânt lateral puternic.
Pentru o mică privire în problemele pe care le întâmpină piloții, citiți acest articol despre aterizarea pe Washington National. E mai complicat și folosește tot felul de termeni aviatici privind procedurile de aterizare, dar ca să vedeți ce probleme există și in acea meserie.
via BoingBoing
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
16 comentarii
04/01/2012 la 1:07 PM
E o aterizare normala:)… Ideea e ca nu poti veni drept pentru ca sunt muntii:) in dreapta…
Sorin(Citează)
04/01/2012 la 1:10 PM
Moama. Ce bulan in cel de-al treilea clip!
Costin(Citează)
04/01/2012 la 1:20 PM
Eu am avut o singura aterizare nasoala, pe Baneasa, prima ratata, intoarcere peste casa Scanteii si un buf de mi-a rupt salele, cand ma intorceam din Malta. Coincidenta, pilotul era o doamna. :)
Uite aici aterizari, pe insula St Maarten, undeva prin Antilele Olandeze http://www.youtube.com/watch?v=UCBUYsRTO48
Sunt niste poze superbe pe un forum de planespotters romanesc. Si cauta sa vezi fence surfing. :)
ipo(Citează)
04/01/2012 la 1:22 PM
Cred ca dupa cea de a treia aterizare multe izmene au fost schimbate.
nashu_mare(Citează)
04/01/2012 la 1:24 PM
Cred (sper) ca e vorba de stiinta / arta / mii de ore de zbor :)
Bogdan(Citează)
04/01/2012 la 1:52 PM
Am avut parte de o aterizare dubioasa, cind brusc a venit o pala puternica de vint lateral care aproape a rasturant avionul. Abia atinsese pista cu rotile din spate.
Am emotii de fiecare data si simt fiecare chestie dubioasa. Citeodata as vrea sa fiu nepasator de tot.
jules(Citează)
04/01/2012 la 4:37 PM
@jules: pe aia cu aproape a rasturnat avionul nu o cred.
@seba18: se vede ca n-ai jucat Flight Simulator. ILS-ul e doar un sistem de ghidaj pentru noapte/ceata/conditii nasoala, cand nu poti folosi “visual flight rules” (VFR), adica vezi pista cu ochii tai, de obicei cand e zi si frumos afara. ILS-ul nu te aterizeaza automat, ci e doar un sistem care iti spune unde te afli pe traseul catre pista (ai vazut ca sunt culoare de zbor aprobate, cum se plange cel cu Washington), si include lumini si niste radio-emitatoare.
ILS-ul e folosit doar pentru apropiere liniara, scrie si pe wikipedia ca in Hong Kong, fix unde sunt clipurile, este de fapt un IGS (“A modified ILS called an Instrument Guidance System (IGS) is also occasionally used, the most famous example being that which was in use at one of the approach direction (13 approach) of Kai Tak Airport, Hong Kong to accommodate a non-straight approach”) si oricum, tot pilotul trebuie sa fie as ca sa stie cat de mult sa traga de mansa, cand si unde.
nwradu(Citează)
04/01/2012 la 3:23 PM
Depinde: daca pista e dotata cu ILS – Instrument Landing System, aportul pilotului la aterizare e minim, avionul pozitionandu-se automat pe trasa optima pentru aterizare, si fiind asistat de aparatura de la sol pana in momentul in care atinge pista. Pilotul nu trebuie decat sa seteze din sistemul de navigatie aeroportul si pista pe care aterizeaza, si de acolo avionul face totul.
In clipurile de mai sus totusi, nu vad antenele specifice ILS si care obligatoriu sunt amplasate inaintea pistei, pe o distanta considerabila. Probabil ca pilotii respectivi nu au beneficiat de asa ceva, si atunci meritul aterizarilor le apartine in totalitate.
seba18(Citează)
04/01/2012 la 4:51 PM
Saracu’ Pilotul Automat! O primi spor la pensie pt. conditii grele?
George(Citează)
04/01/2012 la 9:38 PM
@nwradu: ai dreptate, nu l-am jucat desi au fost cateva tentative care au esuat pentru ca nu am avut rabdarea necesara sa invat toate comenzile. In plus, aveam impresia ca imi mai trebuie macar vreo doua monitoare ca sa-l pot juca cum trebuie (asta pe 1080p si 24 toli) :)
Stiam de ILS dupa vreo 11 sezoane de “Air Crash Investigations”. Aveam insa impresia ca e folosit in mod curent, si nu doar atunci cand e vreme proasta si aterizarea ar fi imposibila sau foarte dificila altfel. In plus, aeronavele mai noi se bazeaza in mare majoritate pe fly-by-wire, unde practic pilotul nu prea mai are acces direct la elementele de control, ci e oarecum verificat la fiecare pas de computer [impropriu spus, pentru ca practic “The fly-by-wire system also allows automatic signals sent by the aircraft’s computers to perform functions without the pilot’s input, as in systems that automatically help stabilize the aircraft.”]. Pilotul nu mai trebuie nici macar sa traga de mansa pentru ca nu mai are asa ceva, ea fiind inlocuita de un side-stick (vezi A320 [din care se compune toata flota WizzAir, si nu numai] sau <a target="_blank" href="http://www.gillesvidal.com/blogpano/cockpit1.htm"A380 [3D cockpit])
seba18(Citează)
04/01/2012 la 10:13 PM
Pai te voi contrazice iarasi, dar “fly-by-wire” si de altfel si alte sisteme asemanatoare precum “drive-by-wire” nu inseamna ca e un computer destept care controleaza si ia decizii, ci doar ca nu mai exista o legatura directa, mecanica, analogica, intre comanda ta si elementele care o executa.
Exemplul cel mai bun este o Dacie veche, la care pedala de acceleratie era legata direct la clapeta de admisie in carburator. Apasai pedala, trageai de fapt de un cablu care mergea pana la clapeta, sigur stii sistemul. La avioane era la fel, trageai de mansa si de fapt un cablu tragea de eleroanele de pe aripi, de asta ii vezi in unele filme cum trag cu toata forta inapoi de mansa, pentru ca de fapt intampina rezistenta de la capatul “liniei”, unde eleronul nu vrea sa se miste din cauza picajului.
Fly-by-wire zice ca exista intai un computer care vede ce comanda ai dat tu si apoi o pune in practica actionand motorase si senzori la locul potrivit. La masini computerul vede nu doar ca ai apasat acceleratia, ci si cat de brusc si de tare ai facut-o, asa ca regleaza admisia si in functie de asta. Ai apasat brusc frana? Nu doar actioneaza la maxim pistoanele, dar aprinde si iluminatul de avarie si (daca ai Mercedes), inchide geamurile, regleaza tetierele, pretensioneaza centurile si astea.
In practica, fly-by-wire este primul pas pentru ca un computer si mai inteligent sa controleze tot avionul. In fond, ca sa-l miste are nevoie de motorase si senzori care sa poate fi actionati de un computer, ca daca toata legatura este printr-un cablu direct la mansa, nu prea ai cum. Dar doar pentru ca ai fly-by-wire nu inseamna ca acel computer poate si sa aterizeze singur sau sa faca altele, al fel cum nici la masina nu inseamna ca orice model poate frana si accelera singura, ci doar ca se transmite digital comanda.
nwradu(Citează)
04/01/2012 la 10:10 PM
Al treilea am avut impresia că se duce direct în apă.
1nu(Citează)
04/01/2012 la 10:36 PM
Conform celor spuse la o conferinta TAROM, avioanele care sa decoleze si sa aterizeze singure in orice conditii…abia au inceput sa se fabrice. Faptul ca sunt alte tehnologii care ajuta pilotul la manevre..e cu totul alta discutie…
Si daca vrei sa urmariti fotografii cu avioane http://www.airliners.net/ – gasiti cele mai ciudate aeroporturi, avioane…situatii..
Sorin(Citează)
04/01/2012 la 11:07 PM
@nwradu: am inteles perfect, nici nu m-ai contrazis de fapt. Dar e bine ca ai explicat mai clar, eu am preferat sa pun citatul in engleza de pe wiki.
Exact asta spuneam si eu: ca “fly-by-wire” nu e un simplu sistem “Full-Servo”, ca atunci i-ar fi spus asa. Faptul ca intre comenzile pilotului si elementul final (analogic, fie ca e actionat hidraulic sau electric) e intercalat un calculator, il face asa cum ai spus si tu sa fie mai “potent” decat un simplu sistem servo clasic. E mai complex si decat “computerul” din lumea masinilor, pentru ca: “The computers sense position and force inputs from pilot controls and aircraft sensors. They solve differential equations to determine the appropriate command signals that move the flight controls to execute the intentions of the pilot.”
Cu alte cuvinte: pilotul seteaza altitudinea si avionul are grija sa ajunga la acea altitudine in cele mai bune conditii folosind input-ul pe care il primeste de la senzori, sau seteaza un nou curs de zbor si avionul prin “fly-by-wire” se “incadreaza” pe respectivul curs…cam asta inteleg eu prin fbw, e mult mai complex si mult diferit fata de sistemele electronice de pe masini. Intr-o oarecare masura, fbw preia o parte din functiile pilotului automat, cel putin asa cum il percep/inteleg eu…
seba18(Citează)
05/01/2012 la 8:55 AM
@nwradu si @seba18
Ciudat, prin facultate proiectam circuite analogice de derivare, integrare si nu ii spuneam “circuit de rezolvare a unor ecuatii diferentiale”. (le spuneam regulatoare PID) Erau chiar banale. Si sunt circuite care se gasesc si in masina, nu doar in avioane. Nu trebuie sa va ganditi la comenzile de directie ci cele de pe acceleratie, spre exemplu, unde o apasare brusca dar scurta a acesteia duce la ajungerea motorului in WOT (wide open throttle) pentru a trimite vehiculul la viteza aproximativ dorita dorita, cum zicea Radu.
nashu_mare(Citează)
05/01/2012 la 11:59 PM
Nu mai stiu unde eram, dar cu Alitalia stiu ca au aterizat aia avionul extrem de repede, de la 3k metrii l-au pus pe sol cu o bubuitura teribila. N-au spus că au probleme sau că nu mai au carburant, dar ceva fusese.
N-am avut incă ocazia să încerc un A380 însă un amic, proaspăt întors din Shanghai, mi-a spus că ai camere de filmare atât sus pe coadă cât și pe burta avionului. Camerele video trimit semnal pe LCDurile încastrate în scaunul anterior și poți comuta ce/când vrei.
S-a uitat live la aterizarea lui, de pe camera care filma solul … si a trebuit să renunțe, i se părea că se prăbușește …
Ariel(Citează)