►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am auzit zilele trecute la ştiri că urmează să se ceară bani pe drepturi de autor pentru muzica difuzată în diverse locuri, precum la nunţi, la coafor sau chiar şi pentru cea pe care o asculţi în taxi, când mergi din punctul A în punctul B şi taximetristul ascultă radio-ul.
Pare o idioţenie, dar mie mi se pare o măsură logică. Iată mai jos de ce.
Întâi trebuie să plecăm de la premisa că artiştii din spatele unei melodii au făcut-o pentru a distra, pentru a binedispune publicul ascultător, iar în schimbul acestui serviciu ei merită nişte bani. E o afacere, ca şi atunci când mergi la film şi dai bani ca să vezi ce-au produs regizorul şi actorii. Pe muzică dai banii ca să asculţi ce-au produs artiştii.
Păi bine, și ce? E normal să plăteşti suplimentar dacă taximetristul are radio-ul pornit? Adică aparatul oricum merge şi muzica iese din difuzoare, indiferent dacă în taxi se urcă o persoană, 3 persoane sau nu se urcă nimeni.
Contează. E normal ca taximetristul să plătească drepturi de autor pe muzica respectivă, dacă clienţii aleg acel taximetru şi nu altul tocmai pentru că acolo au parte şi de muzică la drum. E ca un serviciu suplimentar. Primul taxi oferă o banchetă moale şi ajunge la destinaţie în 10 minute. Al doilea taxi oferă tot o banchetă moale şi ajunge la destinaţie tot în 10 minute. Da, dar primul taxi îţi pune şi muzica pe drum. Pe care l-ai alege?
Eh, dacă l-ai alege pe primul, deoarece este mai confortabil pentru că în el asculţi şi muzică bună, atunci şi autorul muzicii trebuie să ia nişte bani deoarece şi datorită lui taximetristul a câştigat un nou client.
Similar şi la nunţi. Cum ştii că ai avut un DJ bun la o nuntă? Păi s-a dansat mereu, a fost muzică bună, DJ-ul a ştiut mereu ce melodii să dea ca să cheme lumea pe ringul de dans, a ştiut când să bage câte-o horă şi când un latino. Oaspeţii s-au simţit bine în parte pentru că DJ-ul a ştiut ce fel de muzică să difuzeze şi când, dar în parte şi pentru că piesele propriu-zise au fost extraordinare. Când toată lumea a fredonat Sun of Jamaica sau o domnișoară marfă ți s-a topit în brațe pe vreun blues de Lionel Ritchie sau REO Speedwagon, atunci şi cei care-au făcut aceste piese merită recompensaţi cumva, nu doar cel care a apăsat Play.
La Hard Rock Cafe de ce îmi place? Pentru că ascult muzică bună, rock clasic şi balade extraordinare, descopăr melodii bune şi văd videoclipuri ale formaţiilor mele preferate. Restaurantul mă atrage deci acolo tocmai prin muzica pe care o pune şi încasează de la mine multe milioane (nu vreau să calculez cât am dat până acum, că mă sperii). Puteţi spune că artiştii nu merită să încaseze şi ei o taxă modică?
Ce nu mi se pare normal: să aplici taxa fără diferenţiere. Taximetriştii ar trebui să poată spune “eu nu voi da deloc muzică în maşină, nu vreau să plătesc taxa”. Iar la nunţi taxa ar trebui plătită de DJ-ul mobil care e responsabil cu ea, nu de către miri, că nu e problema lor asta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
19/10/2011 la 11:41 AM
Da, dar teoretic DJ-ul de la nunta a cumparat melodiile respective. Deci artistul si-a luat banii pe munca/talent.
De ce sa platesti de 2 ori?
y430076(Citează)
19/10/2011 la 12:22 PM
Deci fa-ma sa inteleg…un taximetrist trebuie sa plateasca drepturi de autor pentru muzica care se pune la radio?
fan barca(Citează)
19/10/2011 la 12:25 PM
Un taxi fără muzică ar fi ideal. :)
Muzică bună în taxi nu am ascultat niciodată.
De obicei șoferul ascultă vre-un post de radio vai de capu’ lui sau mai rău, o maneluță.
Sunt de acord ca artiștii să își primească banii pentru creațiile lor dar numai în cazurile unde alegerea este strict individuală. Eu plătesc, eu aleg, nu șoferul nu DJ-ul.
Valeriu(Citează)
19/10/2011 la 12:27 PM
Pentru muzica de la radio mi se pare ilogic să se plătească drepturi de autor. Din câte știu, pentru piesele difuzate la radio plătește deja radioul care le difuzează drepturi de autor. De ce să se plătească de două/mai multe ori?
1nu(Citează)
19/10/2011 la 12:49 PM
In taxiurile de la noi 90 % din melodi sunt manele , restul e radio , nu am auzit pe undeva ca taximetristii sa plateasca drepturi de audio-vizual ca pun muzica in masina , teoretic si dvd-ul ala e original si s-a platit pe el dreptul de autor .
Pentru muzica de la radio e o aberatie .
Asta cu plata la nunti iar e o prostie , daca pun mp3-ul sa cante in scop noncomercial de ce sa platesc drepturi ? Si nunta e o mare petrecere deci sa inteleg ca la petrecerea de revelion o sa platesti si tu taxa asta daca tu esti gazda ?
Drepturile se platesc de catre radio/televiziuni si de catre clienti cand cumpara albumele respective .
L!nuX(Citează)
19/10/2011 la 1:03 PM
Salut!
Cred ca pe undeva se scapa un amanunt esential: muzica ce se gaseste de cumparat pt persoane fizice nu este destinata redifuzarii (scrie pe toate alea) – adica e pentru tine si poate familia ta, sa o asculti fara sa poti sa scoti bani din asta (adica fara sa pui discul/mp3-ul respectiv la o nunta/petrecere/etc daca din asta scoti bani). Cred ca e ceva similar si la radio, nu sunt sigur.
Sunt insa de acord ca taxa de drepturi de autor sa o plateasca cel care incaseaza banii de pe urma redifuzarii muzicii, nu beneficiarul.
Nu vreau sa tin partea nimanui, dar, daca asa sunt reglementarile in vigoare (subliniez – in vigoare), trebuie sa le respectam. Sa recunoastem acum, cati dintre noi citim acel “fine print” de pe coperta discului, din EULA sau din Licence agreement la care dam repede Next sau “I agree”?
George(Citează)
19/10/2011 la 1:12 PM
Platesc absolut toti de mult aceste licente pt drepturile de autor si conexe (barurile, restaurantele, cluburile, hotelurile, cafenelele etc). Minus partea cu taximetristii (zice bine @1nu mai sus).
Mai degraba ar scrie presa despre faptul ca acesti bani nu ajung la artisti (sau ajung ft putini, poate ca nici 30% din cat ar trebui sa-si ia). Suntem recunoscuti international pt aceasta problema (de cativa ani chiar)…
Si un P.S. de pe site-ul UCMR-ADA:
“Stimati membri,
Prin prezenta UCMR-ADA va aduce la cunostinta ca Oficiul Roman pentru Drepturi de Autor, a interzis efectuarea de repartitii catre titularii de drepturi patrimoniale de autor pana la finalizarea consultarilor avand ca obiect informatizarea organismelor de gestiune colectiva si emiterea deciziei privind stabilirea regulilor de acces al O.R.D.A. la sistemul informatic al organismelor de gestiune colectiva. (Decizia ORDA nr. 259/27.09.2011)”
Pyuric(Citează)
19/10/2011 la 1:20 PM
Plus ca fiecaruia dintre noi ii vine pe factura de “lumina” taxa radio.
Intr-un taxi fix pentru radio ma urc..
Adyo(Citează)
19/10/2011 la 4:28 PM
Sunt de acord ca ar trebui multa alte lucruri rezolvate intai, dar postul aceasta este despre un lucru punctual, plata drepturilor de autor atunci cand muzica respectiva este folosita pentru a castiga bani.
Ca platim si taxa radio, ca soferul baga manele, nu are relevanta. Discutam doar situatiile descrise de mine, unde mi se pare logica ideea de a cere bani pe muzica. Nu zic ca sunt si de acord si ca vreau o taxa in plus, dar pare logica motivarea ei.
George are dreptate, muzica vanduta in magazin este facuta pentru auditie proprie. O asculti tu acasa sau in masina tau. Daca vrei sa o si redifuzezi pentru public, facand si bani datorita acestui lucru, ai de platit in plus.
@Linux: cum pui tu muzica la nunta in scop noncomercial? DJ-ul ala care-ti pune muzica nu e platit? Nu castiga banii aceia pentru ca pune muzica, dar in esenta muzica are si ea niste artisti in spate care vor o parte din acei bani?
Daca faci chef de revelion acasa la tine si pui muzica, atunci n-ar trebui sa dai bani pe drepturi de autor. Daca taxezi insa invitatii la intrare, asa cum fac hotelurile sau restaurantele, atunci datoreaza niste bani si celor care au facut muzica.
Pyuric a zis un lucru bun, restaurantele deja platesc asta, prin urmare exemplul cu Hard Rock Cafe pica.
@y430076: e cum zice George, muzica pe care o cumperi normal este doar pentru tine. Daca o pui altora in scop comercial, platesti
@fan barca: da, daca muzica de la radio te ajuta sa castigi clienti sau bani. Daca nu, atunci n-ar trebui platita taxa.
E fix acelasi lucru ca si in sistemul Creative Commons. Tu poti sa licentiezi un “ceva” (foto, blog post, ce-o fi) in sistem non-comercial. Adica oricine poate sa-l foloseasca, cata vreme nu obtine venituri de pe urma muncii tale. Daca face si venituri, atunci trebuie sa-ti dea si tie ceva. La fel e si cu muzica. Daca o cumperi pentru tine, e a ta. Daca o cumperi ca sa castigi bani cu ea, atunci datorezi inca niste taxe.
nwradu(Citează)
19/10/2011 la 4:48 PM
Faci o confuzie: acea taxa, ca se numeste taxa, ar ajunge la bugetul tarii nu la artisti.
Deci practic nu platesti drepturi de autor deci bagi bani intr-o gaura neagra.
mArius(Citează)
19/10/2011 la 5:01 PM
In momentul in care un post de radio difuzeaza o melodie, acel post de radio plateste aceste drepturi de autor amortizandu-si costurile din reclame.
Cine merge cu taxiul asculta reclame deci plateste acceptand sa fie spamat.
cristip(Citează)
19/10/2011 la 7:02 PM
@cristip: nu este asa, radio-urile platesc taxa deoarece obtin si ele venituri de pe urma acelei muzici. Daca obti si tu venituri de pe urma muzicii de la radio, trebuie sa dai ceva autorului, pentru ca in esenta de pe urma muzicii lui castigi, nu de pe frecventa si calitatea buna a transmisiei FM
nwradu(Citează)
21/10/2011 la 4:48 PM
1. taximetristul nu obtine bani de pe urma difuzarii radioului.
2. ce faci daca la nunta nu iti iei dj ci un prieten pune muzica?
O idee ridicola.
animaloo(Citează)
21/10/2011 la 5:15 PM
Taximetristul face bani din cauza muzicii daca eu aleg taxi-ul lui pentru ca are muzica, iar altul n-ar avea.
Daca prietenul tau pune muzica platesc mirii taxa, asa cum e prevazut acum in proiect. mie mi s-ar parea normal sa o plateasca DJ-ul, dar asta considerand ca isi ia banii cu factura si tot ce trebuie, nu ca e prietenul tau, nasul mare sau altceva.
nwradu(Citează)
06/01/2012 la 11:45 AM
Nunta este un eveniment privat , la care se face accesul pe baza de invitatie . Clientul inchiriaza restaurantul si are drepturi ( in cele 12 ore ) ca acasa . Mananca , danseaza, bea, sparge, plateste .
Daca se asculta muzica , ca o pune un dj, sau canta un lautar , nu e treaba statului , exact ca acasa …
Daca se iau bani pe asta, atunci vorbim de inpozite ( 16 % ) .
Statul roman face de multi ani gargara pe banii care se “invart” la evenimente private, si cauta metode sa isi bage nasul , ca matza la smantana . Partea naspa este ca aia de la Bucuresti dau o lege, dar cine are curaj sa intrerupa o nunta ( eveniment privat ) .??
De altfel, statul roman il fute grija si ce faci acasa …si cauta metode sa-si bage nasul ( la limita , sau un pic peste Constitutie ) .
wtv(Citează)
06/01/2012 la 11:51 AM
Pai, mai degraba ar trebui sa plateasca hypermarketurile, in care aud muzica non-stop , si nu de pe radio, ci de pe un calculator . despre muzica in taxi, e complet aberant, pai eu ma sui intr-un taxi si soferul e dj ? Omul asculta un radio ( el plateste taxa radio pe factura ELECTRICA , si eu la fel ) , eu ma sui sa merg acasa , ascult sau nu ascult muzica .
P.S. – Daca spun taximetristului ca vreau DEPECHE MODE , pe ce frecventa /post sa dea omu` ?
wtv(Citează)
27/02/2015 la 11:46 PM
Prin fundaturile Evului Mediu….era o taxa pentru “bataia clopotului”, practic enoriasii erau impozitati ori de cate ori clopotul era batut…..MINUNAT, si asa eram pasionat de istorie…incep sa ma simt ca pe vremea lui Papura Voda.
–@@va urma@@–
Cu drag, Flavian
Formatie de nunta – Ana&Flavian –(Citează)