►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Totul a pornit de aici:
[blackbirdpie url=”http://twitter.com/#!/EmilDragota/statuses/129216586027503617″]
De ce nu scriem toÅ£i cei care fac review-uri de gadget-uri pe acelaÅŸi site? Păi… e complicat. Ar fi următoarele probleme de rezolvat.
1. Lipsa unui management centralizat. Asta înseamnă multe lucruri, dar, pe scurt, e nevoie de un şef, de un organizator care nu doar să decidă pentru ceilalţi, ci să fie şi ascultat de ceilalţi. Altfel, un grup de oameni diferiţi care fac echipă pentru a scrie pe acelaşi site nu vor putea trece peste opiniile lor diferite despre absolut orice subiect, mic sau mare.
Ce pluginuri folosim? Mie îmi place X, altul preferă Y. Cine testează primul noul iPhone 4S, că mă îndoiesc că ne va da vreun magazin 10 bucăţi, câte una la fiecare? Ce temă folosim? Ce sistem de afiliere? Ce țintă avem, ce nişă, ce fel de oameni, cum promovăm site-ul? Cine merge la CES, dacă prindem o sponsorizare?
Cineva trebuie să decidă astea ÅŸi restul să asculte. ÃŽn general o face fie cel care dă banii, la fel ca un ÅŸef care dă ordine unor angajaÅ£i de-ai săi, sau o decide o figură centrală, unanim recunoscută ca fiind cel ce Å£ine întreg site-ul. Un “brand”, dacă vreÅ£i, un “cap de afiÅŸ”, unul care doar prin (re)numele său atrage o mare parte din trafic ÅŸi dacă pleacă se pierde totul, aÅŸa că măcar îl ascultăm de frică.
Nu avem. Nu există unul în România. ÃŽn opinia mea există doar 3 bloggeri “a-list” (Zoso, Arhi, Visurât) care ar putea face asta, dar nu cred că se bagă vreunul la aÅŸa ceva.
2. Nu avem acces la informaţie. Engadget are succes pentru că are şi mulţi redactori care au timp să se ocupe de toate noutăţile din fiecare zi, iar ei află noutăţile pentru că sunt în centrul lor. Ei sunt în America, noi în România.
ÃŽn România sunt puÅ£ine lucruri interesante de zis în fiecare zi. ÃŽn general, cei vreo 10 bloggeri “tech” scriu despre ele, fiecare cu opinia lui (atunci când È™i exprimă o idee personală, că de multe ori lipseÈ™te È™i e doar o traducere È™i rearanjare a informaÈ›iei primite). Dacă am lucra pe un singur site ÅŸi, aÅŸa cum spuneam mai sus, ar exista un management al posturilor abordate, vreo 2 bloggeri ar scrie, iar ceilalÅ£i 8 ar sta degeaba.
N-ar avea ce să facă. Ştiri de umplutură, despre lansări şi aparate şi noutăţi care nu vor fi niciodată în România, care nu ne impactează absolut deloc? Sunt câteva site-uri care fac asta şi mi se par de o plictiseală îngrozitoare, pentru că, aşa cum spuneam mai sus, România nu este centrul lumii tehnologice şi atunci totul este doar preluat şi tradus de pe Engadget, Mashable, ArsTehnica şi ce-o mai fi. Le citesc direct pe acestea, la o adică.
3. Pierderea independenţei. Echipa presupune egalitate. Acum, unii sunt mai sus decât alţii. Cei de jos vor dori să intre în echipă, cei de mai sus vor prefera să rămână acolo unde sunt. E de înţeles. O echipă nu se face cu nişte oameni adunaţi doar de pe net, ci cu relaţii ce se stabilesc în timp îndelungat şi pe baza a mai mult de 2-3 vorbe schimbate la câte un eveniment. Încă n-am ajuns acolo.
4. Pierderea brandului. Ştie cineva pe de rost numele vreunui editor Engadget? Ştiţi pe vreunul de la TechChrunch, în afară de Arrington? Pe cineva de la BoingBoing, în afară de Cory Doctorow? Şi lucrezi câţiva ani ca să-ţi creşti site-ul, iar apoi îl abandonezi pentru o echipă. Puţini ar accepta asta. Cei care o fac, o fac pentru bani, dar întâi vine cineva şi le prezintă o sumă pe care o investeşte, un plan de afaceri, o posibilitate de câştig.
Pornind doar cu o idee este mai greu. Sigur, s-au făcut miliarde de la o idee ÅŸi un “bine mă, hai să o facem”, dar acum deja fiecare are o idee, o pune în aplicare pe cont propriu, iar renunÅ£area la ea conform punctelor de mai sus este dificilă.
Veţi spune că apare şi problema financiară sau cum împărţim câştigurile. Cei de pe Twitter au spus-o toţi. Mie nu mi se pare o problemă. E ceva ce se poate discuta de la început şi, dacă banii sunt aşa importanţi, se poate stabili o formă sau alta.
Dacă ar merge bine, oricum ar ieşi suficienţi bani încât să fie toţi mulţumiţi. Iar dacă cineva vrea şi mai mulţi, înseamnă că doar banii te motivează şi deci tot ce scrii este axat nu pe calitate, ci pe bani. În curând pui link de afiliere pe thumbnail-urile de la poze, ascunzi linkurile de afiliere prin bit.ly, ca să nu ştie lumea pe ce dă click de fapt şi tot aşa.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
5 comentarii
27/10/2011 la 8:42 AM
ar dura vreo 10 minute.
zoso(Citează)
27/10/2011 la 10:30 AM
Pai nu prea ar merge pentru ca fiecare are pareri diferite. Ca exemplu: tu ai apreciat un telefon ca fiind excelent in timp ce unul dintre ceilalti mentionati mai sus l-a catalogat ca fiind slab. Tu esti fan android in timp ce altul e fan apple sau tie iti place un anumit brand de laptop-uri in timp ce altul a avut numai probleme cu respectivul brand. Oricat ai spune sau ai vrea sa fii obiectiv 100%, nu prea se poate in realitate si risti sa-ti pierzi credibilitatea.
P.S. gadgeteer.ro nu e ceva de genul asta?
AdrianG(Citează)
27/10/2011 la 11:51 AM
Asta se vroia http://www.gadgeteer.ro/ dar a decedat si vad ca doar face copy paste Dan Dragomir la posturile de pe blogul sau .
L!nuX(Citează)
27/10/2011 la 1:23 PM
@AdrianG: review-urile sunt intotdeauna subiective. Site-urile mari rezolva problema asta spunand clar si tare ca daca produsul ajunge la un editor care nu e fan al brandului, asta e, review-ul iese mai nasol. E ca o loterie. Daca dai produsul fix la cei care sunt mari fani, nu iese nici atunci prea bine, lipsind credibilitatea. E ca si cum i-ai cere lui Steve Jobs sa faca review la Android.
@Linux: gadgeteer nu e mort. Acolo se lucreaza pe alt sistem, toti cei de acolo am pus disponibil tot continutul nostru (sau cel putin eu am spus ca pot prelua orice scriu eu), iar in schimb noi avem acces la noutatile si lansarile Vodafone. E ca un troc, dar e non-profit (direct), fiecare scrie ce vrea si cum vrea, iar informatia doar este agregata acolo.
@zoso: pana la primul review mai important sau la prima incasare de bani :P
nwradu(Citează)
01/11/2011 la 11:35 PM
As vrea sa aud si cateva propuneri in ceea ce priveste numele acestui proiect….de ex cateva posibile nume….abc.ro
George(Citează)